پیام ویژه

آخرين مطالب

ورود روسیه به فاز سیاسی در سوریه يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روح‌الله فرقانی / «ثبات در سوریه» موضوعی است که این روزها با «آتش‌بس جنگ ادلب» از سوی مقامات روسیه و ترکیه بیان می‌شود، گویا اردوغان قصد دارد با دمشق ارتباط رسمی برقرار کند و روسیه در تلاش است تا فاز نظامی به گفتمان سیاسی تبدیل شود، موضوعی که مورد توجه برخی مقامات کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس هم قرار گرفته است. آنگونه که «سید‌هادی افقهی» کارشناس ارشد تحولات غرب آسیا به روزنامه صبح‌نو می‌گوید: سفر روز گذشته هیات بلندپایه سوریه و امیر قطر به ایران؛ این پیام را دارد که ایران وساطت میان قطر و سوریه را انجام دهد تا دوحه در بازسازی سوریه ورود کند.
پس از آزاد‌سازی ده‌ها روستا و مناطق مهم ادلب از دست تروریست‌ها، که یک ماهی است توسط ارتش سوریه و متحدانش انجام می‌گیرد، اخباری مبنی بر آتش‌بس دراین منطقه از سوریه منتشر شد، برقراری آتش‌بسی که گفته می‌شود در چارچوب اجرای توافق روسیه وترکیه دراین خصوص صورت گرفته است. علاوه بر این پوتین دیروز اعلام کرده است که
«به زودی، ثبات در کل مناطق سوریه ایجاد می‌شود». البته این اظهار نظر رییس‌جمهوری روسیه پس از آن صورت می‌گیرد که روزهای اخیر سفری به دمشق داشت و با همتای سوری خود «بشار اسد» دیدار کرد. ثباتی که نزدیک به هشت سال است کشورهای محور مقاومت و سوریه به‌دنبال آن هستند اما غربی‌ها و کشورهای عربی مرتجع با حمایت از گروه‌های تروریستی بر آتش‌افروزی در سرزمین شام می‌افروختند.
ادلب، آخرین پناهگاه تروریست‌های داعش و القاعده درسوریه بود که به گفته تحلیلگران بین 30تا 40‌هزار تروریست را در خود جای داده؛ منطقه‌ای که آزادسازی آن برای دمشق مهم بود، تا آنجا که بارها موضوع اول گفت‌وگوهای سوچی و آستانه شد.
بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه برای دستیابی به نتایج مطلوب و چگونگی آزادی کامل کشورش به‌خصوص آزادی ادلب در نشست‌هایی که روسیه با این موضوع برگزار می‌کرد، حضور پیدا می‌کرد چراکه به‌دنبال برقراری ثبات و آرامش در کشورش بود.
استان ادلب از سه سال قبل به‌دست ائتلافی از چندین گروه مسلح تروریستی افتاد که نام خود را «جیش‌الفتح» گذاشته بودند و بعد از توافق سه کشور روسیه، ایران و ترکیه در سال‌های گذشته برای ایجاد مناطق کاهش تنش، این استان هم جزو مناطق کاهش تنش شد.
اخیراً رؤسای جمهور روسیه و ترکیه پس از دیدار با یکدیگر در استانبول طی بیانیه‌ای مشترک بر ضرورت اجرای توافق‌های به عمل آمده بین طرفین در مورد سوریه و تلاش برای مقابله با تروریسم و مقابله با جدایی‌طلبان در سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور عربی تأکید کردند و به این دلیل اجرای توافق آتش‌بس در مناطق کاهش تنش در استان ادلب سوریه آغاز شد. آتش‌بسی که همزمان شده است با سفر یک هیات بلند پایه سوری به ریاست «عماد الخمیس» نخست‌وزیر این کشور و همچنین «شیخ‌تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر به ایران. سفرهایی که گفته می‌شود به منظور بررسی راهکارهای تقویت روابط دوحه- دمشق صورت گرفته است.
افقهی: ممکن است ایران واسط میان دوحه و دمشق برای بازسازی سوریه باشد
«سید‌هادی افقهی» کارشناس ارشد تحولات غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه صبح‌نو، با اشاره به اظهار نظر اخیر پوتین درباره ایجاد ثبات در سوریه، عنوان کرد: بدون شک ورود و نقش روسیه در اتاق مشترک عملیات بر علیه تروریست‌ها در سوریه مهم بود، به‌خصوص پوشش هوایی روس‌ها در این مبارزات به‌خوبی حس می‌شد. فراهم کردن پوشش هوایی روس‌ها برای مبارزه با گروه‌های تروریستی مفید واقع شد و نقش مهمی را ایفا می‌کرد. نباید فراموش کرد که تلاش‌های ارتش سوریه، محور مقاومت و روسیه بود که ثبات را به سوریه بازگرداند. این کارشناس تحولات غرب آسیا با بیان اینکه روس‌ها پس از فاز نظامی در سوریه وارد فازسیاسی شدند، افزود: روسیه اکنون به این نتیجه رسیده است که پس از حمایت‌های نظامی وارد فاز سیاسی شود، این هم به‌خاطر خواسته‌ای است که غربی‌ها از روس‌ها دارند تا به نوعی در امور بازسازی سوریه مشارکتی داشته باشند. هرچند روسیه به موضوعات سیاسی ورود کرده است اما این نوع نگاه را هم می‌توان با اهمیت دانست برای اینکه روس‌ها در امور جهانی و سازمان‌های بین‌المللی تأثیرگذار هستند. افقهی با بیان اینکه ارتش سوریه پیشروی و پیروزی‌های خوبی با حمایت مستشاری محورمقاومت داشته است، تصریح کرد: با کمک مستشاری ما و کمک‌های مقاومت فکر کنم وقت آن رسیده است که به‌نحوی فاز نظامی رو به پایان رود و کم‌کم بازسازی سوریه آغاز شود. البته موضوع بازسازی سوریه مورد توجه غربی‌ها هم قرار گرفته است و دولت سوریه مخالف این نیست که آن‌ها هم ورودی به این موضوع داشته باشند البته حرف دولت دمشق این است که غربی‌ها باید به‌طور رسمی با بشار اسد ارتباط برقرار کنند.
وی یادآور شد: با توجه به وارد شدن دولت سوریه به فاز بازسازی خود، که یک هیات آن‌ها هم دیروزیکشنبه به ایران سفر کردند، نشان می‌دهد که سوریه به سمت بازسازی گام برمی‌دارد. البته تنها مشکل موجود در سوریه، حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات است که ترامپ اعلام کرده به‌خاطر نفت سوریه است که دراین منطقه را اشغال کرده است.
این کارشناس امورغرب آسیا با اشاره به پیام سفر هیات بلندپایه سوریه و امیر قطر به ایران تاکید کرد: بعید نیست که ایران وساطت میان قطر و سوریه را انجام دهد. این امکان هست که دوحه در بازسازی سوریه ورود کند چراکه سرمایه و پول لازم را دارد، دمشق از اینگونه تعاملات استقبال می‌کند. این کارشناس امور منطقه با اشاره به سفر اخیر پوتین به سوریه، عنوان کرد: این سفر آقای پوتین را می‌توان یک ارزیابی از سوریه دانست که صحبت‌هایی هم با بشار اسد در این‌باره انجام داد. روسیه و کشورهای حامی بشار اسد در تلاش‌اند تا درباره آینده سوریه و بازنگری قانون اساسی و بازگشت آوارگان جنگی و بازسازی مجدد آن صحبت کنند.
وی در پاسخ به تأثیر‌گذاری شهادت سردار سلیمانی در روند مبارزاتی محور مقاومت در سوریه گفت: شاید نقش سردار سلیمانی را فرد دیگری و یا در جای دیگری پرنکند چراکه کاریزما، هوشمند و بی‌بدیل بود اما هرچند سلیمانی نقش‌آفرین بود و در قالب یک سازمان کار می‌کرد و جانشینان او از تجربه و دانش کافی درعرصه مقابله با دشمن برخوردار هستند. روس‌ها در جلساتی که با سردار سلیمانی داشتند متقاضی بودند که روی زمین خیلی حضور نداشته باشند و ارتش سوریه با همکاری محورمقاومت درعرصه میدانی با تروریست‌ها مبارزه می‌کردند. نیروی زمینی سوریه را بیشتر خود ارتش این کشور تقویت می‌کرد . ارتش سوریه پس از هر پیروزی که به دست می‌آورد نیروهایش را به راحتی جابه‌جا و به دیگر مناطق اعزام می‌کرد.
وی با اشاره به نزدیک شدن روابط روسیه و ترکیه در امور دمشق گفت: ترکیه در سوریه تقریباً مأیوس شده چراکه دیگر نمی‌تواند اهداف بلندپروازانه سرنگونی اسد را دنبال کند و این موضوع را از ذهنش دور کرده است، اما آینده ترکیه در معادلات سوریه یا سهم آن‌ها در بازسازی سوریه چه مقدارمی تواند مؤثر باشد موضوعی است که مورد گفتمان مقامات روسیه و ترکیه قرار گرفته است. اردوغان اکنون در فکر پسا جنگ است و به این خاطر است که تفاهمی را میان ترکیه و روسیه شاهد هستیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/301917/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس