پیام ویژه

آخرين مطالب

روایت ‌های عینی از عین‌الاسد يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
آمریکا در حمله‌ای متجاوزانه و جنایتکارانه، سیزدهم دی ماه 98 سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، نایب‌رییس الحشد الشعبی و جمعی از همراهان‌شان را در مسیر فرودگاه بغداد ترور کرد. این اقدام تروریستی آمریکا که به دستور مستقیم دونالد ترامپ صورت گرفته بود، با انتقادات بین‌المللی روبه‌رو شد و موجی از خشم و انزجار در ایران را به دنبال داشت.
خبرنگار CNN: همه واقعیت را به ما نگفتند
در پی انتقام ترور ناجوانمردانه سرداران مقاومت، بامداد روز چهارشنبه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دو پایگاه آمریکایی در عراق خبر داد. بعد از این حمله موشکی ترامپ در نشست خبری اعلام کرد که هیچ‌آمریکایی‌ای کشته
نشده است.
خبرنگار شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» بعد از چهار روز با حضور در پایگاه نظامی عین‌الاسد، حجم ویرانی این پایگاه پس از حمله سپاه پاسداران را منتشر کرد. خبرنگار CNN در اولین گزارش تصویری از پایگاه نظامی عین‌الاسد گفت: اینجا محل خوابگاه نظامیان بوده. این یکی از 10 جایی هست که موشک‌های ایران فرود آمده‌اند. او در عین حال گفت که «زنده ماندن در جایی که چنین فاجعه‌ بزرگی رخ داده، بعید به نظر می‌رسد.» این خبرنگار با بیان اینکه «حمله در شب اتفاق افتاده و بعید است به خاطر ناامنی در منطقه، افراد خارج از پایگاه بوده باشند» پیش‌بینی کرد که آنچه به آنها درباره عدم‌تلفات گفته‌ شده، واقعیت ندارد. خبرنگار CNN تاکید کرد: «زنده‌ماندن در کنار این حفره‌ بزرگ ناشی از برخورد موشک، بسیار
بعید است.»
حال تلویزیون دانمارک با یک افسر دانمارکی که در زمره نیرو‌های مستقر در کنار نیرو‌های آمریکایی پایگاه عین‌الاسد بود، درباره انتقام موشکی ایران گفت‌وگو کرده است. نیرو‌های دانمارکی به همراه سایر نیرو‌های اروپایی روز بعد از حمله ایران مستقیما به سمت کویت عقب‌نشینی کردند. افسر دانمارکی در پاسخ به این سوال که دقیقا چه اتفاقی افتاد، جواب داد: به دنبال حمله، ما فورا به پناهگاه‌های امن و مستحکم زیرزمینی پناه بردیم و با ترس و وحشت منتظر بودیم تا اینکه صاعقه‌ای از آسمان نازل شد و خاک زیادی داخل پناهگاه ما ریخت تا جایی که نزدیک بود، خفه شویم. همان موقع آژیر‌های خطر به صدا درآمدند. او در ادامه درباره اینکه چرا آژیر‌های هشدار قبل از رسیدن موشک نخست به صدا درنیامدند، گفت: به نظر می‌رسد موشک‌ها به دستگاه‌های رادارگریز بسیار دقیقی مجهز بودند. بعد از آن حملات موشکی پیاپی ادامه یافت و تقریبا 13 موشک شلیک شد.
ایران می‌توانست هزاران سرباز را زیر خاک دفن کند
این نظامی دانمارکی گفت: پناهگاه‌ها هرگز هدف حمله قرار نگرفتند و افزود: اگر چنین می‌شد فاجعه تمام‌عیار قرن رخ می‌داد، زیرا هزاران سرباز و افسر از تابعیت‌های مختلف در آن‌ها بودند. به نظر می‌رسد ایران به دنبال حملات کیفی و دارای مضمون و معناست، نه حملاتی کمی که حاصل آن کشته‌شدن سربازان باشد. ضمنا به نظرم این پیامی به دنیاست با این محتوا که ایران می‌خواهد به جهان بگوید برخلاف آنچه آمریکا به شما القا می‌کند ما مسلمان هستیم نه قاتل و اگر اینطور بودیم هزاران سرباز و افسر را زیر خاک دفن می‌کردیم. وی تاکید کرد: موشک‌ها بسیار دقیق بودند و اهداف مورد نظرشان را با دقتی عالی نشانه رفتند؛ بدون آنکه حتی یک موشک سقوط کند یا از هدف منحرف شود. از اینجا می‌توان فهمید ایرانی‌ها نقشه‌های دقیقی از پایگاه‌ها، مقر‌های مدیریتی، پناهگاه‌ها و آشیانه هواپیما‌ها داشتند و می‌توانستند پناهگاه‌ها را هم در حالی که در اوج آرامش و تسلط بودند، بزنند.
این نظامی در ادامه به توضیح وقایع بعد از حمله پرداخت و گفت: آمریکایی ‌ها بعد از پایان هشدار یعنی حدود یک‌ساعت بعد از حمله خارج شدند. آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی به محل آمدند و وقتی ما در پناهگاه بودیم صدای بالگرد‌های نظامی و فریاد سربازان را می‌شنیدیم، ولی به دستور فرماندهان خود و از ترس حملات بیشتر خارج نشدیم. صبح که بیرون آمدیم، دیدیم آتش بیش از هفت‌نقطه مهم را سوزانده و خودرو‌ها سوخته و ساختمان‌ها ویرانه شده‌اند.
صدای انفجار تا نیم‌ساعت بعد از حمله
وی افزود: ما از مقر‌های آمریکایی اطلاعات کمی داریم و بعضی از آن‌ها مقر‌های مشترک هستند اما نقاطی هم هستند که ما نمی‌شناسیم و به‌عنوان نیرو‌های دانمارک وابسته به ائتلاف بین‌المللی اجازه ورود به آن‌ها را نداریم اما آنچه قطعا می‌دانم این است که دستگاه‌های کنترل رادار‌های غول‌پیکر با همه تجهیزات‌شان به علاوه مقر اطلاعات نظامی آمریکا به‌صورت کامل منهدم شدند. انبار‌های اسلحه نیز تخریب شدند و تا نیم‌ساعت بعد از حمله در آن‌ها انفجار رخ می‌داد. باند پروازی جنگنده‌ها و سکو‌های دیده‌بانی هوایی و پایگاه‌های شلیک موشک زمین به هوا به‌طور کامل تخریب شدند و دستگاه‌های حسگر هوایی و حرارتی هم از بین رفتند.
ایران فقط به جناح آمریکایی حمله کرد
او درباره ادعای آمریکا مبنی بر اصابت موشک‌ها به مواضع نیروهای عراقی گفت: باید این را اضافه کنم که ایران جناح عراقی یا پناهگاه‌ها و مراکز درمانی و خدماتی را نشانه نرفت و فقط به جناح آمریکایی و اهداف منتخب تمرکز کرد که این نشان می‌دهد ایرانی‌ها نقشه‌هایی دقیق از همه پایگاه‌های نظامی و خارجی در عراق و کل منطقه خاورمیانه دارند. در نهایت خبرنگار از وی پرسید: پس چرا آمریکایی ‌ها به حجم خسارت‌ها اعتراف نمی‌کنند، او پاسخ داد: این مساله به سیاست‌ها و شرایط آن‌ها مربوط است و من نمی‌دانم چه فکری می‌کنند. شاید نمی‌خواهند مردم‌شان نگران شوند و این از تصمیم آن‌ها برای جلوگیری از ورود خبرنگاران به پایگاه تا به این لحظه روشن است.
روایت رسانه اسرائیلی
وبگاه صهیونیستی «دبکا»، نزدیک به منابع نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در گزارشی ضمن هشدار به مقامات رژیم صهیونیستی، نوشت که پس از جنگ کره در سال 1950 به این‌سو برای اولین‌بار بود که یک پایگاه آمریکایی به‌طور مستقیم هدف قرار می‌گیرد. «دبکا» افزود: «سخنرانی رییس‌جمهوری آمریکا حقیقت و حجم ویرانی را در خصوص هدف قرار گرفتن پایگاه نظامی‌اش در عراق توضیح نداد و ترامپ درباره تخریب ساختمان‌ها که با موفقیت به وسیله موشک‌ها صورت گرفت، حرفی نزد.» این وبگاه اسرائیلی با اشاره به تصاویر هوایی که شرکت ماهواره‌ای تجاری پلنت لبز اینک (Planet Labs Inc) از «عین‌الاسد» منتشر کرده، نوشت: «پنج ساختمان» با دقت «عالی» هدف قرار گرفته و تخریب شد و این چیزی بود که رییس‌جمهور آمریکا بدان اشاره‌ای نکرد و مدعی شد که هیچ‌خسارتی به نیروهای نظامی‌اش وارد نیامده است.» در ادامه این گزارش آمده است: «این تصاویر هوایی نه‌تنها روایتی متفاوت از روایت ترامپ را به ما می‌گوید بلکه نشان می‌دهد که ایران توانسته قدرت موشکی خود را بسیار توسعه دهد.» دبکا در ادامه اشاره کرد که احتمال وقوع خسارت‌های جانی در میان نیروهای آمریکایی حاضر در عین‌الاسد وجود دارد، به خصوص اینکه طرف ایرانی نیز از کشته‌شدن 80 نیروی آمریکایی در دو پایگاه عین‌الاسد و الحریر در عراق خبر داده است.
موشک‌های دقیق ایران
در بخش دیگری از این گزارش، نویسنده سؤال کرده است که چرا دونالد ترامپ هیچ ‌اشاره‌ای به عدم توانایی سامانه دفاع موشکی در ره‌گیری و انهدام موشک‌های ایرانی نکرد. سپس در جواب می‌نویسد: «از دید من، مهم‌ترین جنبه حمله موشکی ایران این است که موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد آن‌ها چقدر دقیق است»؛ چنانکه «ویپین نارانگ» کارشناس آمریکایی امور نظامی و استاد مطالعات امنیتی دانشگاه «ام‌آی‌تی»، در صفحه توییتر خود نوشت تصاویر ماهواره‌ای آثار حملات ایران به پایگاه «عین‌الاسد» نشان می‌دهد که دقت موشک‌های ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. «فؤاد ابراهیم» نویسنده معروف عربستانی هم روز گذشته در صفحه توییتر خود نوشت: که اگر «دونالد ترامپ» در ادعای خود صادق است، خبرنگاران و عکاسان را به پایگاه «عین‌الاسد» ببرد. پیش از این یک مقام مسوول در سازمان اطلاعات سپاه گفته بود که در پاسخ موشکی سپاه پاسداران 20 هدف در پایگاه عین‌الاسد منهدم شده و دستکم 80 نظامی آمریکایی کشته و حدود 200 نفر زخمی شده‌اند که زخمی‌ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/302296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

قدرتمندترین گوشی نوبیا در تعداد محدود از راه رسید

واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

اطلاعیه چهارم فراجا درباره طرح برخورد با کشف حجاب

رئیس سازمان انرژی اتمی: سالانه یک میلیون ایرانی از خدمات دارویی هسته‌ای استفاده می‌کنند

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

هشدار دانشمندان درباره همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

2 توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا

وضعیت شهر شنژن چین درپی بارندگی شدید

قیمت نفت اندکی بالا رفت

تعطیلی پنجشنبه یا شنبه را به رفراندوم بگذارید

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

کاهش رغبت پسران به دانشگاه

متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود دارو

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

بازدارندگی متعارف ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

راحتی خیال از مرز شرقی؟

انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران

مردم کف خیابان می گویند می خواهیم ظریف وزیر خارجه باشد/کدام کابینه؟ تعدادی آدم مطیع و بله قربان گو دور هم جمع شده اند

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

حکم 2 رهبر پای متمم قانون اساسی ایران

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

رعد و برق وحشتناک در جیانگژی چین

واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها

فرمانده فراجا:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

قالیباف: بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت مسئول گرانی و کمبود دارو هستند

کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!