پیام ویژه

آخرين مطالب

وقتی نمادی آمریکایی، ابزاری برای آشوب در عراق می‌شود يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فارس / متن پیش رو در فارس منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رد پای فیلم آمریکایی جوکر همچنان در اعتراضات و اغتشاشات عراق و صفحات مجازی معترضان عراقی آشکار است به گونه‌ای که شرارت و هنجارشکنی یک شخصیت ضد قهرمان را محبوب جلوه می‌دهد.
شدت بازتاب اعتراضات عراق در شبکه‌های اجتماعی از واقعیت آنچه در میدان‌های اعتراضات جاری است، دست کمی ندارد. از درگیری، اقدامات خشونت آمیز و اجتماعاتی که از سه ماه پیش در بغداد و چند استان دیگر به خصوص استان‌های جنوبی عراق شکل گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری الجزیره، در شبکه اجتماعی فیسبوک که مورد علاقه بیشتر عراقی‌هاست از زمان آغاز اعتراضات پدیده تبادل تهدید و اتهام بین حامیان اعتراضات و مخالفان آن آشکار است تا جایی که دو دسته موسوم به «اذناب» و «جوکر» پدید آمد که بر سر وقایع و حوادث روزانه مربوط به تحصن‌ها و اعتراضات در عراق با هم بحث و جدل می‌کنند.
از روزهای آغازین اعتراضات عراق در اوایل ماه اکتبر ده‌ها نفر در رسانه‌های اجتماعی مجموعه‌ای از تصاویر فتوشاپی طراحان کارهای گرافیکی را منتشر کرده‌اند که جوکر را (یک شخصیت ضد قهرمان، ابر شرور و خشن با آرایشی شبیه دلقک، موهای سبز و کت و شلوارهایی با رنگ‌های جیغ که در سری داستان‌های «بَت من» در دنیا شناخته شده است) در صحنه اعتراضات تظاهرات‌کنندگان در خیابان‌های بغداد نشان می‌دهد که مثلا همراه با معترضان در حال دویدن و فرار کردن است و در زیر تصویر نوشته شده است: «جوکر از پرده سینما خارج می‌شود تا به معترضان در خیابان‌های بغداد بپیوندد».
الجزیره نوشت: «عده‌ای جوکر را حامل پیام‌هایی از وضعیت کنونی عراق می‌دانند (وضعیت فردی که بر اثر بدبختی و به حاشیه رانده شدن در اجتماع به دلیل فساد موجود در آن شرور می‌شود) از همین رو صدها نفر هم پروفایل (عکس حساب کاربری در فضای مجازی) را در صفحه‌های فیسبوک خود با تصاویر جوکر جایگزین کردند تا همبستگی خود را با معترضان عراقی نشان دهند، اما این در حالی است که عراقی‌های مخالف اعتراضات، جوکر را نماد خرابکاری و اغتشاش می‌دانند».
«سنار حسن» یک روزنامه‌نگار عراقی می‌گوید: «در پس خنده و چهره کمدین جوکر (جوکر به خنده‌های شیطانی‌اش شهرت دارد) انبوهی از لایه‌های احساسات وعواطف جمع می‌شود که پیش‌بینی آن دشوار است. «آرزو برای نابود کردن» که شخصیت جوکر از آن پر شده است بیانگر معترضان عصبانی از حاکمیت است به خصوص پس از وعده‌هایی که به آنها درباره عزل و نصب‌ها ، اصلاحات و خدمات داده شد و از نظر آنها دروغین بوده و توانایی جوانان را در ایجاد یک تغییر فراگیر مسخره می‌کند.»
به باور این روزنامه نگار عراقی، جوکر می‌خواهد نماد همه کسانی باشند که سرکوب شده، کشته شده و مورد ظلم قرار گرفتند و در اصل این حاکمیت بوده که جوانان را به جوکر تبدیل کرده که خواهان نابودیشان است.
برخی رسانه‌های داخلی عراق اما اصطلاح «جوکری» را برای اقدامات خشونت آمیز اعم از به آتش کشیدن اموال عمومی و خصوصی و درگیری با نیروهای امنیتی به کار می‌گیرند و فعالانی در فیس بوک معترضان را به ارتکاب خشونت یا حمایت از آن متهم می‌کنند و به آنها صفت جوکری می‌دهند.
اگرچه معترضان، مخالفان تظاهرات‌ها در عراق را دسته‌ای مزدور حکومت می‌خوانند که خرابکاری و اغتشاش را به جنبش اعتراضی خواهان اصلاحات تعمیم می‌دهند. به اعتقاد فعالان اعتراضات، رفتارهای برخی نفوذی‌ها نباید بهانه‌ای برای حمله به همه معترضان قرار گیرد .
«مؤید المالکی» فعال عراقی می‌گوید: «جنبش اعتراضی در عراق در بدو امر خواهان ایجاد اصلاحات زیرساختی، فراهم شدن فرصت‌های شغلی و دیگر مطالبات برحق بود اما اوج گرفتن گروهی که می‌خواهد تر و خشک پای هم بسوزند مسیر حرکت اعتراضات را به سمت و سویی غیرملی منحرف کرد از جمله توطئه برای سرنگونی نظام فعلی که از طریق انتخابات روی کار آمده است.»
المالکی با تاکید بر اینکه اصطلاح جوکری شامل معترضان مسالمت جونمی‌شود، گفت: این اصطلاح درباره اقدامات خرابکارانه نظیر سوزاندن اموال، سرقت و تخریب اموال عمومی و تعرض به نیروهای امنیتی به کار گرفته می‌شود.
الجزیره در پایان گزارش خود آورده است: «هنوز هزاران نفر از عراقی‌ها در شبکه‌های اجتماعی دو دسته هستند و به تبادل اتهام علیه هم مشغولند، آنها اغلب یکدیگر را به مزدوری برای طرف‌های خارجی ونادیده گرفتن منافع کشورشان متهم می‌کنند و هر دو دسته هم برای خود توجیهاتی دارند که برای آن علیه طرف دیگر تبلیغ می‌کنند».
فیلم سینمایی جوکر (2019) تقریبا هم‌زمان با اعتراضات در عراق اکران شد؛ اعتراضات در عراق از اول اکتبر آغاز شد. جوکر، فیلمی آمریکایی در سبک روان‌شناختی با نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی تاد فلیپس است گفته می‌شود که فیلم‌نامه برپایه شخصیت ابرشرور جوکر نوشته شده است. داستان در سال 1981 و در شهر گاتهام سیتی جریان دارد و زندگی یک کمدین سرخورده به نام آرتور فلک را روایت می‌کند که پس از ناکامی‌های متوالی وارد دنیای جنایت می‌شود و با لقب «جوکر» به شهر برمی‌گردد.
اعتراضات مردمی عراق از اوایل اکتبر در استان‌های شیعه نشین در جنوب و همچنین در مرکز و پایتخت عراق جریان دارد.
اعتراضات در عراق که مثل اعتراضات سال‌های اخیر در دیگر کشورها محرک اصلی آن شبکه‌های اجتماعی بودند حول محور بیکاری جوانان و فساد طبقه سیاسی حاکم در عراق بوده است.
رسانه‌های عراقی تایید کردند که گردانندگان اعتراضات در عراق کاربرهایی مجهول الهویه در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص فیس بوک هستند که از سوی برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی به کار گرفته شده‌اند ومعترضان را در جریان تظاهرات‌ها دعوت به خشونت و خونریزی می‌کنند تا جایی که این اعتراضات تاکنون بالغ بر پانصد نفر کشته و چند صد نفر زخمی برجای گذاشته است.
در نتیجه این اعتراضات که با محوریت تخریب گروه‌های سیاسی شیعی حاکم در عراق جریان داشته است، دولت «عادل عبدالمهدی» ناچار به استعفا شد و هنوز هم همه نامزدهای مطرح از سوی این گروه‌ها برای تصدی مقام نخست وزیری با مخالفت معترضان روبروست.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/302485/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

واکنش ها به بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم

ادعای جدید درباره بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

توجه توئیتر فارسی به گشت ارشاد، بیش از جنگ ایران و اسرائیل!

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

اعتراض نمایندگان به رئیس جمهور برای پست دادن به جریان انحرافی در وزارتخانه ها / اوج گرفتن اوجی برای پست دادن به یار بقایی و مشایی!

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

تولید در پتروشیمی غدیر به 120 درصد ظرفیت اسمی رسید

افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی

راه‌اندازی سامانه پایش درخواست‌های خرید کالا در شرکت نفت فلات قاره

تأکید شرکت نفت فلات قاره بر ارائه خدمات مناسب پروازی به کارکنان مناطق عملیاتی

توزیع 40 میلیون لیتر سوخت در بخش کشاورزی منطقه سبزوار

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

معلوم نبود اگر حسن روحانی یا ظریف بودند چه بلایی سرمان می آمد!

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

برنامه‌ریزی نفت و گاز کارون برای تحقق شعار سال 1403

گازسوزی حداقلی در نفت و گاز مارون

لایحه حجاب طوری دیده شده که برای کسانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

اجرای 80 پروژه فنی و خدماتی در نفت و گاز آغاجاری

توزیع 1.5 میلیون لیتر سوخت میان ناوگان هوایی منطقه بوشهر در ایام نوروز

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 امشب شارژ می‌شود

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 بامداد شنبه شارژ می‌شود

پس از این دستاوردهای راهبردی و سرنوشت ساز، یک هواپیمای اوکراینی و مهسا امینی دیگر نسازید

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است