پیام ویژه

آخرين مطالب

نقش بن‌سلمان در هک موبایل رییس‌آمازون ویژه سایر رسانه ها

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سال 2018 هنگامی که محمدبن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به امریکا رفت و با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد بخشی که برای بسیاری از رسانه‌ها جذاب به نظر می‌رسید دیدار او با فعالین کسب و کار امریکایی بود که یکی از این افراد جف بزوس مدیرعامل آمازون بود. حالا با گذشت حدود دوسال از آن دیدار روزنامه گاردین گزارشی را منتشر کرده که بر مبنای آن نشان می‌دهد تلفن همراه جف بزوس، پس از دریافت پیام در واتس‌آپ که ظاهرا از تلفن ولیعهد عربستان ارسال شده، هک شده است.
تجزیه و تحلیل‌های دیجیتالی نشان می‌دهد که شماره‌ای که محمدبن سلمان از آن به بزوس پیام داده دارای اطلاعاتی مخرب بوده که توانسته تلفن ثروتمندترین مرد جهان که از نفوذ بسیار زیادی برخوردار است را هک کند.
تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این بدافزار از طریق یک فایل ویدیویی آلوده از بن سلمان به بزوس که مالک واشنگتن‌پست نیز محسوب می‌شود ارسال شده است.
به گفته منابع آگاه که به شرط ناشناس ماندن با گاردین گفت‌وگو کرده‌اند آمده است که این دونفر اطلاعات خود را از طریق واتس‌آپ تبادل می‌کردند که به نظر می‌رسد در تاریخ یکم ماه مه ‌سال 2018 یک فایل برای بزوس ارسال شده است.
به گفته فردی که با این پرونده آشناست، مقادیر زیادی از داده‌ها از تلفن بزوس استخراج شده است. اما اطلاعات دقیقی از اینکه چه چیزی از تلفن خارج شده و چگونه از آن نیز بهره‌برداری صورت گرفته عنوان نشده است.
افشا شدن اینکه پادشاه آینده عربستان سعودی به صورت هدفمند بنیانگذار امریکایی آمازون را هدف قرار داده شوک فراوانی را به بازارهای جهانی ارسال کرده است. بسیاری بر این عقیده هستند که احتمالا محمدبن سلمان به دنبال فریب دادن سرمایه‌گذاران و تجار امریکایی است که در همکاری با عربستان هستند. بن سلمان وعده داده است که پادشاهی سعودی را به لحاظ اقتصادی تغییر دهد که البته به نظر می‌رسد از این طریق تلاش می‌کند تا برروی سرکوب‌های اجتماعی در راستای کنار زدن رقبا و منتقدین خود سرپوش بگذارد.
این افشاگری اکنون سوالات فراوانی را علیه محمدبن سلمان و پادشاهی سعودی در خصوص چگونگی جزییات زندگی خصوصی بزوس مطرح می‌کند که چند ماه پیش باعث تخریب زندگی شخصی وی شد.
گفتنی است این اقدام هکری پنج ماه پیش از قتل جمال خاشقچی صورت گرفته است. روزنامه‌نگار عربستانی که برای واشنگتن‌پست نیز کار می‌کرد و عربستان صاحب اصلی روزنامه را هک کرد.عربستان سعودی پیشتر منکر هدف قرار دادن بزوس شده بود و در طرف دیگر اصرار داشت که قتل خاشقچی نتیجه یک عمل خودسرانه بوده است. در ماه دسامبر نیز عربستان یک محاکمه مخفی برای عاملان این اقدام برگزار و هشت نفر را به دست داشتن در این قتل محکوم کرد ولی سرنوشت دقیقی از هیچ یک از آنها مشخص نشد زیرا هیچ نظارتی در این اقدام عربستان نبود. هنگامی که در ژانویه گذشته اطلاعات شخصی بزوس منتشر شد بررسی‌های جدی روی تلفن همراه بزوس نیز آغاز شد چرا که جزییات زیادی از زندگی خصوصی بزوس به بیرون درز کرد.
این اتفاق باعث شد که یک رابطه خارج از ازدواج بزوس به شکل عمومی منتشر شود و توسط تیم امنیتی وی رقابتی برای کشف چگونگی انتشار مطالب خصوصی زندگی خصوصی مدیرعامل به وجود آمد.
در طول این تحقیقات گسترده تیم امنیتی این میلیاردر امریکایی با قطعیت بسیار بالایی به این نتیجه رسیده‌اند که سعودی‌ها موفق شدند تا به تلفن همراه بزوس دسترسی پیدا کنند و اطلاعات شخصی وی را به دست آورند.
گاوین بکر، رییس تیم امنیت بزوس مارس گذشته در مصاحبه با روزنامه دیلی‌بیست نوشت که جزییات تحقیقات خود را در اختیار مقامات اجرای قانون قرار داده است، اما هیچ اطلاعاتی راجع به چگونگی دسترسی سعودی‌ها به این تلفن افشا نکرد.
با این حال تیم تحقیقاتی و امنیتی بزوس حاضر نشدند به‌طور رسمی به گاردین در خصوص این پرونده توضیح دهند. با این حال گاردین به مطالب و گزارش‌های تحقیقی بسیار دقیقی دست پیدا کرده که این موضوع را ثابت می‌کند. گاردین می‌گوید این مدارک توسط گزارشگر وی‍ژه سازمان ملل نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. کالامارد به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل که ولیعهد عربستان سعودی را عامل قتل جمال خاشقچی می‌داند با این وجود در قدم اول عنوان کرده در خصوص آن اظهارنظر نمی‌کند. با این حال بناشد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در این خصوص بیانیه‌ای را نیز منتشر کند که تا زمان تنظیم این گزارش منتشر نشده است. کالامارد نیز در پاسخ به این سوال که آیا او عربستان سعودی را متهم در بحث هک شدن می‌داند، گفت: او از کلیه پروتکل‌های سازمان ملل پیروی می‌کند که محققان را ملزم می‌کند ابتدا دولت‌ها را درباره ادعاهای مطرح شده آگاه می‌کند.
کارشناسان معتقدند که بزوس به این دلیل که مالکیت واشنگتن پست را برعهده داشته مورد هدف قرار گرفته است. چرا که واشنگتن‌پست ستون‌های انتقادی خاشقچی در مورد محمدبن سلمان منتشر می‌کرد و گزارش‌های مربوط به سرکوب فعلان و روشنفکران عربستانی توسط ولیعهد را نیز پوشش می‌داد و نگاه مخالف بن سلمان را پیش می‌برد.
اندرو میلر یک کارشناس خاورمیانه که در زمان باراک اوباما رییس‌جمهور سابق در شورای امنیت ملی امریکا مشغول خدمت بود به گاردین گفت: اگر بزوس مورد هدف ولیعهد قرار گرفته باشد، این انعکاس‌دهنده محیط شخصیت‌محوری است که ولیعهد در آن حضور دارد. وی افزود: او بر این عقیده بوده که اگر چیزی در مورد بزوس به دست آورد می‌تواند نگاه واشنگتن‌پست را نسبت به سعودی‌ها تغییر دهد. این کاملا واضح است که سعودی‌ها هیچگونه محدودیتی در رابطه با محافظت از محمدبن سلمان قایل نیستند و حتی حاضرند به خاطر ولیعهد و حفظ و بقای او هم ثروتمندترین مرد دنیا را به چالش بکشند و هم یکی از منتقدین را نیز سلاخی کنند. از طرف دیگر احتمال اینکه رییس یک شرکت برجسته امریکایی مورد هدف عربستان قرار گرفته باشد می‌تواند معضلی نیز برای کاخ سفید باشد. ترامپ و به خصوص جرد کوشنر دامادش روابط نزدیکی با محمدبن سلمان دارند.با این وجود سعودی‌ها هرگونه نقش داشتن در افشای اطلاعات شخصی مربوط به بزوس را رد کرده‌اند. وکیل بزوس در پاسخ به تماس گاردین گفته است: من هیچ نظری در این باره ندارم جز اینکه بگویم آقای بزوس با تحقیقات همکاری می‌کند. سفارت عربستان در واشنگتن نیز به سوالات در خصوص این تحقیقات پاسخی به گاردین نداد اما بعد‌تر در توییتر خود نوشت که عربستان مسوول هیچ گونه هک‌‌‌کردنی نیست.
برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که هک تلفن همراه بزوس توسط بن‌سلمان از طریق نرم‌افزار اسراییلی پگاسوس صورت گرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/305605/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زدۀ دشتیاری بلوچستان

پورعباس: آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

فرصت مذاکره؟

آخرین وضعیت لایحه حجاب از زبان معاون رئیس جمهور

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

ادامه امدادرسانی بی وقفه به متاثرین از سیلاب سیستان و بلوچستان

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

ادعای جلیل محبی: این گشت ارشاد کار دولت است

دام تل‌آویو برای واشنگتن

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

واکنش ها به بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم

ادعای جدید درباره بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

توجه توئیتر فارسی به گشت ارشاد، بیش از جنگ ایران و اسرائیل!

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

اعتراض نمایندگان به رئیس جمهور برای پست دادن به جریان انحرافی در وزارتخانه ها / اوج گرفتن اوجی برای پست دادن به یار بقایی و مشایی!

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

تولید در پتروشیمی غدیر به 120 درصد ظرفیت اسمی رسید

افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد