پیام ویژه

آخرين مطالب

سانسور چندباره روحانی در صدا و سیما يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - سانسور چندباره روحانی در صدا و سیما
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6016562
k ٤.٥
٨
انتخاب / متن پیش رو در انتخاب نتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بردیا دانش/ صداوسیما اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور را به صورت زنده پخش نکرد.
روحانی روز دوشنبه 7 بهمن 98 در همایش مذکور اظهاراتی در خصوص نقش رفراندوم و رای مردم در نظام و نیز لوایح FATF مطرح کرده بود.
در پی این اقدام صداوسیما، علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: شایسته نبود صدا و سیما در چنین شرایطی از پخش سخنرانی دکتر روحانی که در راستای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات بود، امتناع کند. وی گفت: همه تلاش دولت و شخص رییس جمهوری بر این است که انتخابات مجلس باشکوه و با مشارکت گسترده مردم برگزار شود. همانگونه که دکتر روحانی در سخنرانی امروز خود نیز تاکید کردند و متأسفانه از تلویزیون پخش نشد، جمهوریت و مردم از جایگاه و اهمیت فوق‌العاده‌ای در قانون اساسی ما برخوردار است و اینکه سخنرانی رییس‌جمهوری منتخب مردم از صدا و سیما پخش نمی‌شود یا گاهی سانسور می‌شود، خلاف جمهوریت و مردم‌سالاری نظام است. او تاکید کرد: رویه‌های موجود در بخش‌های خاصی از رسانه ملی باید اصلاح شود.
این اولین بار نیست که اظهارات روحانی در تلویزیون سانسور می‌شود. در یکی از این موارد سانسور، اسفندماه سال 97 تلویزیون در بخش خبری ساعت 14 بخش‌هایی از نامه مخالفت رییس جمهوری با استعفای جواد ظریف را نخواند.
از جمله این قسمت از نامه روحانی که «من نسبت به فشار‌های وارده به دستگاه دیپلماسی کشور، دولت و حتی رییس جمهوری منتخب مردم به خوبی آگاهم، اما به عهدی که با خدا وملت بسته ایم تا پایان وفادار می‌مانیم» در بخش خبری مذکور سانسور شد. «شادی و پای کوبی دشمنان قسم خورده این مردم همچون رژیم صهیونیستی از استعفای جنابعالی بهترین گواه بر موفقیت محمد جواد ظریف و بزرگ‌ترین دلیل برای استمرار فعالیت شما در سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران استپ» هم از دیگر بخش‌های سانسور شده نامه روحانی بود.
فروردین ماه سال 98 هم بخش مربوط به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنان رئیس‌جمهور روحانی در مراسم افتتاح خط 6 متروی تهران در خبر تلویزیون حذف شد. رئیس‌جمهور با قدردانی از تلاش‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ساختن سد‌ها در دوران سازندگی گفته بود: اگر سد دز، کارون، کرخه و شهید عباسپور نبود، وضع استان خوزستان امروز متفاوت بود و مشکلات زیادی برای مردم به وجود می‌آمد.
در خردادماه سال 98 نیز اظهارات روحانی درباره رفراندوم در بخش خبری ساعت 14 شبکه اول سیما سانسور شد. مهم‌ترین سخن رییس جمهوری در این دیدار که تلویزیون سانسور کرد بحث قابلیت اصل 59 قانون اساسی برای برگزاری رفراندوم و مراجعه مستقیم به آرای مردم و اختیارات ویژه در وضعیت غیر عادی بود. روحانی معتقد است در شرایط ویژه به اختیارات ویژه نیاز دارد و همان اختیاراتی را لازم می‌داند که در دهۀ 60 به شورای عالی پشتیبانی جنگ، اعطا شده بود.
روحانی در این برنامه در سخنانی که برای اولین بار مطرح می‌کرد، گفته بود: در سال 83 بحث رفراندوم هسته‌ای را با رهبری در میان گذاشته، ولی با تغییر دولت روند‌ها تغییر کرده است.
آبان ماه سال 98 نیز سخنان روحانی در هیات دولت در تلویزیون سانسور شد. رییس جمهور در جلسه مذکور گفته بود که استقامت در صلح بالاتر از استقامت و ایستادگی در جنگ است. او همچنین از تحریک مردم علیه دولت انتقاد کرده و گفته بود که این افراد مردم را تحریک کردند که ترامپ و نتانیاهو خیلی بد نیستند بلکه این دولت است که مشکل دارد.
موارد فوق تنها نمونه‌های اخیراز سانسور سخنان روحانی در تلویزیون است. این رویه تقریبا از همان ابتدای روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور وجود داشته است. مواردی از این دست نیز جنجالی‌تر شده از جمله ماجرای تاخیر در پخش گفت و گوی تلویزیونی حسن روحانی در بهمن ماه 92 که به شایعاتی مانند شرط و شروط صداوسیما برای پخش این مصاحبه و البته عدم پذیرش نهاد ریاست جمهوری با آن را در پی داشت؛ و یا عدم پخش سخنان رییس جمهور در بهمن ماه سال 94 در مراسم در مراسم «تجلیل از خانواده شهدای هسته‌ای و افتخارآفرینان برجام»، که صداوسیما در معدود واکنش‌های خود به این سانسورها، این تصمیم را به دلیل کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات خبرگان اعلام کرد.
انحصار صداوسیما
سانسور پیاپی سخنان روحانی در تلویزیون در حالی است که بر اساس تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی، اساسا امکان تاسیس شبکه خصوصی در کشور وجود ندارد. این شورا سال 79 در پاسخ به رئیس وقت صداوسیما درباره امکان قانونی تاسیس شبکه‌های خصوصی اعلام کرده بود: «یکی از دلایل این اصل مطابق نص صریح اصل چهل و چهارم قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران رادیو و تلویزیون دولتی است و تأسیس و راه اندازی شبکه‌های خصوصی رادیوئی و تلویزیونی به هر نحو، مغایر این اصل می‌باشد.»
فارغ از این موضوع، قانونی که از مدت‌ها پیش که در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح است، می‌تواند این انحصار را حتی از حالت فعلی هم بیشتر کند. موضوع اصلی در این قانون، نحوه تعریف «صوت و تصویر فراگیر» است. بر اساس ماده 2 طرح مذکور که با عنوان طرح «اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» شناخته می‌شود، «صوت و تصویر فراگیر عبارت است از محتوای صوتی و تصویری که به صورت گسترده و یک سویه و بدون الزام به شناسایی مخاطب از طریق فرستنده‌های امواج رادیویی یا شکبه‎های کابلی ماهواره‌ای و اینترنتی توزیع می‌شود و یا قابلیت توزیع دارد و همچنین محتوای مربوطه زنده بوده و یا دارای جدول پخش زمانی است.» این طرح در کمیسیون فرهنگی تصویب شده، اما هنوز در صحن علنی مجلس هنوز به رای گذاشته نشده است.
اگر قرار باشد، صوت تصویر فراگیر، به گونه‌ای تعریف شود که هر گونه برنامه اینترنتی اعم از زنده یا برنامه غیرزنده دارای جدول پخش معین را دربربگیرد، عملا هرگونه صوت و تصویر تولیدشده در فضای مجازی هم زیرنظر صداوسیما قرار خواهد گرفت.
در سال‌های اخیر البته خود دولت و برخی رسانه‌ها تلاش کرده اند تا به نوعی انحصار صداوسیما را از بین ببرند؛ مثلا انتشار اخبار مهم ریاست جمهوری از طریق شبکه‌های اجتماعی به جای ارسال اولیه آن به صداوسیما را شاید بتوان در همین راستا ارزیابی کرد؛ اما با مقایسه قدرت تاثیرگذاری رسانه ها، شاید بتوان گفت: مشکل عمیق‌تر از این هاست.
در واقع، اکنون و در روز‌هایی که تنها تلویزیون رسمی و قانونی کشور آشکارا سخنان رییس جمهور منتخب مردم را سانسور کرده و آن را به صورت گزینشی و با اهداف جناحی پخش می‌کند، ضرورت شکستن انحصار تلویزیون بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. اتفاقی که شاید بتواند با تصویب قوانینی که دست کم انحصار فعلی صداوسیما را بیشتر و بیشتر نکند، آغاز شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/307238/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی