پیام ویژه

آخرين مطالب

اعطا در نشست خبری مطرح کرد

سیاست های ششگانه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر/لحاظ 109 پروژه اولویت دار شورا در لایحه بودجه 99/چارچوب تشخیص باغات نیاز به بازنگری دارد شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شهرنوشت: سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری توضیحاتی را درباره نحوه اجرای مصوبه خانه باغ ارائه کرد. 

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، علی اعطا در چهاردهمین نشست خبری سخنگوی شورای شهر تهران که با همراهی محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری برگزار شد، با بیان اینکه امروز به روال جلسه های سه شنبه یک هفته در میان پرونده تشخیص باغ در دستور کار شورا بود، اظهار کرد: همان طور که مطلع هستید تشخیص باغ بودن یک ملک برعهده شوراست و پرونده هایی که در کمیسیون‌های ماده هفت نظریه کارشناسی باغ داشته باشد به صحن می آیند تا رای صادر شود. سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که قطعاتی که رای باغ می گیرند چه سرنوشتی پیدا می کنند و آن دسته قطعاتی که رای غیر باغ می گیرند چه شرایطی خواهند داشت.
وی ادامه داد: در مورد قطعاتی که رای باغ می گیرند تا پیش از لغو مصوبه برج باغ طبق این مصوبه عمل می شد و سطح ساخت باغ زیرساخت می رفت و چیزی از آن باقی نمی ماند. بعد از یک دوره زمانی مصوبه برج باغ تعلیق و مصوبه ای تحت عنوان خانه باغ جایگزین شد.
سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه اکنون خانه باغ برای قطعاتی که رای باغ می گیرند ملاک عمل است، عنوان کرد: به این معنا که تراکم ساختمانی و تعداد طبقات و سطح اشغال بنا در باغ بسیار محدود می شود و در ازای آن امتیازات اقتصادی دیگری به مالک و سرمایه گذار و بهره بردار داده می شود. اگر پیش از این، ملک یک کاربری مسکونی داشته اکنون که رای باغ می گیرد می تواند در همان کاربری مسکونی فهرست بسیار متنوعی از فعالیت ها را مستقر کند.
وی در تشریح نوع فعالیت ها توضیح داد: به عنوان مثال، فعالیت های گردشگری، پذیرایی، تفریحی، فرهنگی، آموزشی و خدماتی می تواند شکل بگیرد و امتیازات ویژه ای در بحث عوارض به مالکین تعلق بگیرد. به عبارتی اقتصاد جاری در باغات مبتنی بر ساخت و ساز نخواهد بود بلکه مبتنی بر فعالیتی خواهد بود که در آن جا شکل می گیرد.
اعطا تاکید کرد: به زودی نشست فرصت های سرمایه گذاری در باغات را از طرف کمیسیون های ذیربط و شهرداری و ذینفعان به منظور توسعه زمینه های سرمایه گذاری برگزار می کنیم و ابعاد مختلف موضوع را به مردم معرفی خواهیم کرد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به تخریب برخی از ساختمان های باارزش در ماه های اخیر اضافه کرد: در هفته های اخیر حساسیت هایی در جامعه فرهنگی کشور نسبت به تخریب بناهای ارزشمند معاصر ایجاد شد و به رسانه ها راه پیدا کرد.
وی ادامه داد: برخی از آثار باارزش تخریب شدند و برخی در معرض تخریب قرار گرفتند. تخریب این بناها که مربوط به دوره خاصی از معماری شهر تهران هستند اولین لطمه را به هویت شهر وارد می کند، اما سود اقتصادی فراوانی به مالک آن می رساند. قوانین و مقررات جاری برای حفاظت از همه بناهای ارزشمند معاصر کافی نیست و در شرایطی که ساخت و ساز فعالیت پرسودی در سال های اخیر بوده است این موضوع باعث شده این نوع بناها به سرعت تخریب شوند و چهره شهر دایما در حال پوست اندازی باشد.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه معماری تهران بعد از دوره قاجار تحولات مهمی را پشت سر گذاشته و سیمای امروز شهر همچنان متاثر از این معماری است، گفت: شهرداری قانونا نمی تواند جلوی تخریب بناهای ثبت نشده در فهرست های میراث را بگیرد چرا که این امر مغایر حق مالکانه دانسته می شود. بنابراین سیاست اصلی برای حفاظت از بافت ها و بناهای ارزشمند معاصر باید مبتنی بر استراتژی برد-برد باشد به این معنا که مالک و سرمایه گذار از حفاظت از بنا و شهر و شهروندان نیز از حفظ هویت شهر منتفع شوند.
اعطا اضافه کرد: با توجه به اخبار هفته های اخیر امروز در شورا طرح فوریت داری تهیه شد که به موجب این طرح که روز یکشنبه تقدیم هیات رییسه می شود شهرداری باید لایحه ای مبتنی بر سیاست های تشویقی الزام آور و محدود کننده برای حفاظت از میراث معماری معاصر ارایه کند؛ این سیاست ها باید شش محور را در نظر بگیرد.
وی حفظ و تثبیت و احیای میراث معماری معاصر، سیاست های تشویقی در راستای تبدیل ابنیه ارزشمند شهر به اماکن عمومی، بازنگری در فرآیند صدور پروانه در راستای توجه به میراث معماری معاصر، طراحی الگوهای اقتصادی و برنامه بهره برداری موقت از این ابنیه در راستای تشویق مالکی، تدوین بانک اطلاعاتی میراث معماری معاصر شهر تهران و پیگیری ثبت میراث معماری معاصر در فهرست های ذیربط میراث فرهنگی را از جمله این 6 سیاست معرفی کرد.
اعطا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی های بودجه شهرداری تهران در سال ٩٩ و فرآیند بررسی آن در شورای شهر تهران گفت: رقم کل بودجه با ٢5 درصد افزایش نسبت به بودجه سال ٩٨ به همراه متمم که بعداً به تصویب رسید بالغ بر سی هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان خواهد بود.
سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری مدعی است براساس محاسباتی که در خصوص تحقق بودجه در ١٠ ماهه اول سال ٩٨ انجام داده است تحقق این بودجه برای سال ٩٩ امکان پذیر است، این موضوع را ما در شورای شهر بررسی می کنیم و امیدواریم این طور باشد.
اعطا با بیان اینکه نکته ای که از دید ما در شورا اهمیت دارد این است که برنامه های اولویت محور کمیسیون ها شامل ١٠٩ پروژه در لایحه بودجه سال ٩٩ دیده شده است، گفت: بودجه اختصاص داده شده به این پروژه ها ١٠ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این می تواند نویدبخش اقدامات خوب و موثری در سال ٩٩ باشد.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به شیوه فعالیت شرکت و سازمان ها که براساس قانون تجارت اداره می شوند، عنوان کرد: انتظار می رفت تا شاهد کاهش وابستگی آنها به بودجه شهرداری تهران باشیم، به همین منظور مبلغ کمک هزینه سازمان و شرکت ها در مجموع ١٠ درصد افزایش یافته که با توجه به پیش بینی تورم بالای ٣5 درصد در سال آینده، عملا به معنای کاهش وابستگی سازمان ها و شرکت ها به بودجه شهرداری تهران خواهد بود.
وی با اشاره به زمان بندی بررسی و تصویب بودجه در شورای شهر تهران گفت: طی یک هفته اعضا، کمیته ها و کمیسیون ها پیشنهادات خود را مطرح می کنند و در یک فاصله زمانی پس از روز هفتم ارسال لایحه، به مدت سه روز تبصره ها در کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق مطرح خواهد شد.
اعطا اضافه کرد: همچنین به مدت 4 روز منابع در کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق بررسی خواهد شد، تبصره ها و منابع نیز در همین فاصله در صحن علنی مطرح می شود و به تصویب می‌رسد. پس از آن مصارف را در یک بازه زمانی چهار روزه بررسی خواهیم کرد و در صحن مطرح می شود.
سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین بودجه شرکت ها در یک بازه چهار روزه در کمیسیون های برنامه و بودجه بررسی می شود و در ادامه شاهد بررسی نهایی آن در صحن علنی خواهیم بود.
اعطا در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت توافق شهردار تهران، رئیس بنیاد مستضعفان و وزیر راه و شهرسازی درباره پارکینگ مجموعه در حال ساخت پلاسکو توضیح داد: یک ابهام قانونی وجود دارد که بر اساس آن مطابق یکی از بندهای طرح تفصیلی ساختمان هایی که حقوق مکتسبه دارند می‌توانند طبق الگوی گذشته‌شان مجددا ساخت و ساز انجام دهند؛ اما از طرفی ساختمانی مانند پلاسکو با توجه به شرایط و بافت محور پیرامونی قطعا اگر پارکینگ تامین نکند مشکلاتی ایجاد می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان به موضوع پارکینگ بی توجهی کرد.
وی در این زمینه به ارائه پیشنهاد دیگری مبنی بر این که بنیاد مستضعفان به ازای پارکینگی که از پلاسکو کسر است ما به ازای ریالی آن را به حمل و نقل عمومی در همان محور جمهوری کمک کند، گفت: همچنین قرار است عوارض پلاسکو از طریق حساب‌های فی مابین انجام شود.
اعطا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شنیده‌ها حاکی از آن است که اعضای شورای فعلی تهران، به شورای نگهبان درخصوص برخی از تخلفات مدیران شهری گذشته نامه نوشته‌اند، گفت‌: اصل این موضوع را تایید می‌کنم اما از بیان جزییات آن با توجه به این که این نامه محرمانه است خودداری می کنم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ابهاماتی که در جلسات تشخیص باغات شورای شهر ایجاد شده توضیح داد: تقریبا شورا به این ارزیابی رسیده است که چارچوب تشخیص باغات نیاز به بازنگری دارد.
ادامه دارد...

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/310432/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاش کاظم صدیقی را هم مثل حسینی، دروازه بان استقلال یک جلسه محروم می کردید!

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

برای از ما بهتران؟

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

طوفان شن در لیبی

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

پیدایش ابرقدرت اسلامی

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

هشدار باران شدید در 21 استان