پیام ویژه

آخرين مطالب

سامانه کنترل مخازن نفت‌ آزادگان در بهرگان راه‌اندازی می‌شود وزارت نفت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - هم‌زمان با چهل‌ویکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، پروژه سامانه لوله‌کشی، کنترل و آتش‌نشانی مخازن نفت‌خام آزادگان در منطقه بهرگان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، نفت‌خام میدان‌های آزادگان با درجه بسیار سنگین با خط لوله‌ای به قطر 32 اینچ و کلاس فلنج 600 به منطقه بهرگان منتقل می‌شود و سرانجام در مخازن جدید آزادگان شامل 4 مخزن (2 مخزن یک میلیون بشکه‌ای و 2 مخزن 500 هزار بشکه‌ای) در مجموع به ظرفیت سه میلیون بشکه ذخیره می‌شود.
کل فرآیند طراحی پروژه، مهندسی و ساخت منیفولدهای جدید آزادگان و اتصال آنها به منیفولدهای موجود در منطقه بهرگان، طراحی و ساخت سامانه هوشمند مدیریت مخازن (Tank Management System) و یکپارچه‌سازی منیفولدهای قدیم و جدید، سامانه آتش‌نشانی مخازن جدید و یکپارچه‌سازی آن با سامانه دیگر مخازن و ... به‌طور کامل توسط تیم مهندسی کارفرما، پیمانکار و شرکت‌های داخلی انجام شده است.
طراحی و ساخت سامانه هوشمند مدیریت مخازن بهرگان جزو یکی از پیچیده‌ترین سامانه‌های مدیریت مخازن بوده که تاکنون اجرا شده است. با اجرای این طرح امکان استفاده بهینه از همه ظرفیت مخازن موجود در بهرگان (شامل مخازن جدید و قدیم) فراهم می‌شود.
نفت‌خام ورودی از مخازن آزادگان توسط منیفولدهای ساخته شده جدید وارد منطقه بهرگان می‌شود و از این طریق، قابل انتقال به 4 مخزن موجود آزادگان است. با توجه به لوله‌کشی‌های انجام شده برای حداکثرسازی قابلیت استفاده از مخازن، این امکان فراهم شده است که نفت‌ ورودی به منطقه از جمله نفت خام آزادگان یا نفت ورودی از مسیر گوره یا کارخانجات بهرگان به هر مخزنی در منطقه قابلیت انتقال داشته باشد.
مرتضی کدخدایی، مجری پروژه در زمینه دشواری‌های تامین کالای پروژه گفت: تامین شیرآلات برقی مورد نیاز در منیفولد آزادگان و سامانه اطفای حریق مخازن شامل 47 شیر برقی از 4 تا 48 اینچ با وزن بسیار بالا (ده‌ها تن) جزء نقاط دشوار پروژه بوده است.
وی افزود: از سوی دیگر تامین سخت‌افزار سامانه هوشمند مدیریت مخازن (کنترل و ESD)، که قابلیت تعریف و اجرای سناریوهای هوشمندسازی مخازن را داشته باشد نیز جزو چالش‌های پروژه بوده است.
کدخدایی تصریح کرد: سامانه اندازه‌گیری مخازن (TGS) نیز در این پروژه از یکی از معتبرترین سازنده‌های بین‌المللی تهیه شده که دقت اندازه‌گیری ارتفاع نفت در آن کمتر از یک میلیمتر است. این سامانه قابلیت اندازه‌گیری دما، میزان آب و سطح نفت را دارد و محاسبه ظرفیت نفت و ظرفیت خالی مخازن را با دقت بسیار بالایی انجام می‌دهد.
انصاری، رئیس مهندسی ابزار دقیق نیز در زمینه سامانه هوشمند مدیریت مخازن بهرگان گفت: با توجه به اینکه منطقه بهرگان یکی از مناطق مهم در صادرات نفت‌خام است، افزایش بهره‌مندی و انعطاف استفاده از ظرفیت مخازن موجود، جزو چالش‌های اساسی پروژه بوده است.
فراهم شدن امکان انتقال هوشمند نفت بین مخازن قدیم و جدید
وی ادامه داد: با توجه به لوله‌کشی‌های انجام شده بین منیفولدهای قدیم و جدید آزادگان در قالب این پروژه، با استفاده از سامانه هوشمند مدیریت مخازن می‌توان تنها با تعیین مخزن مبداء و مخزن مقصد و تعیین مقدار نفت مورد نظر، عملیات انتقال نفت بین مخازن را به صورت هوشمند و اتوماتیک انجام داد.
انصاری تصریح کرد: در این زمینه سامانه مدیریت مخازن در ابتدا نفت موجود در مخزن مبداء و ظرفیت خالی مخزن مقصد را بررسی کرده و همه مسیرهای ممکن در زمینه انتقال نفت بین دو مخازن را ارزیابی می‌کند و سرانجام بهترین مسیر ممکن که سبب تداخل در دیگر انتقال‌ها و دریافت‌ها و صادرات نفت نشود را انتخاب و همه شیرهای مسیر را باز کرده و شیرهای غیر ضروری را می‌بندد و تا پایان انتقال عملیات پایش انتقال و سرانجام پایان انتقال را انجام می‌دهد.
انجام فرآیندهای همزمان انتقال تا صادرات نفت توسط سامانه مدیریت هوشمند مخازن
رئیس مهندسی ابزار دقیق نیز با بیان اینکه این سامانه قابلیت انجام فرآیندهای انتقال، دریافت و صادرات نفت را به‌صورت همزمان داراست، گفت: انجام همه امور انتقال، دریافت و صادرات نفت به صورت ایمن و با نظارت و کنترل کامل توسط سامانه مدیریت هوشمند مخازن انجام می‌شود و اگر شرایط ناایمنی به وجود بیاید سامانه به‌طور خودکار انتقال را متوقف می‌کند.
وی ادامه داد: امکان ارسال ترتیبی نفت‌خام و انجام برنامه‌ریزی وجود دارد. برای نمونه اگر مخزن A1 را به‌عنوان مقصد و نفت ورودی به آزادگان را به عنوان مبدا تعیین ‌کنیم، سامانه این قابلیت را دارد که مخزن A2 را به عنوان گزینه دوم تعریف کند تا به ترتیب پر شدن مخازن، انتقال نفت به مخازن تعریف شده به صورت اتوماتیک انجام شود.
انصاری افزود: در مجموع در این سیستم حدود 220 سناریو گوناگون انتقال نفت‌خام بررسی شده و اینکه کدام انتقال‌ها را می‌توان به‌طور همزمان انجام داد یا خیر به‌طور جداگانه تعیین شده که یکی از سخت‌ترین کارهای انجام شده در این پروژه بوده است.
رئیس مهندسی ابزار دقیق عنوان کرد: نکته مهم‌تر اینکه سامانه تعریف شده برای این پروژه در ابتدا دارای 4 مخزن بود، اما با توجه به اینکه منطقه بهرگان از گذشته یک سامانه انتقال قدیمی بین مخازن داشت، تصمیم گرفته شد، کل سامانه انتقال به‌صورت یکپارچه تعریف و شامل 12 مخزن و لوله‌کشی‌های مرتبط شود که یکی از دشوارترین اقدام‌های انجام شده در این پروژه بود، همچنین اقدام دیگر انجام شده در قالب این پروژه، ارتقای سامانه ایمنی تاسیسات قدیمی موجود در منطقه بهرگان بود.
پروژه سامانه لوله‌کشی، کنترل و آتش‌نشانی مخازن نفت‌خام در منطقه بهرگان شامل خاکبرداری، تسطیح، محوطه‌سازی، ساخت ساختمان برق و حوضچه جمع‌آوری پساب، لوله‌کشی آب و فوم آتش‌نشانی، ساخت و نصب چندراهه‌های نفت، نصب سیستم کف‌ساز، نصب تابلو، UPS، ترانس، سامانه کنترل مخازن و آتش‌نشانی و کالیبراسیون و نصب دیگر ادوات برای انتقال نفت و همچنین افزایش ایمنی مخازن نفت‌خام آزادگان در منطقه بهرگان است.
در این پروژه 2700 متر لوله‌کشی 48 اینچ نفت مخازن آزادگان، 409 متر لوله‌کشی نفت محوطه منیفولد آزادگان و 355 متر لوله‌کشی خط ورودی 30 اینچ منیفولد آزادگان انجام شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/313504/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

رد حمله موشکی توسط تحلیلگر نظامی شبکه ایران اینترنشنال!/ ویدئو

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است