پیام ویژه

آخرين مطالب

آخرین برگ بازی ترکیه در «ادلب» بين الملل

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - آخرین برگ بازی ترکیه در «ادلب»
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6070277
k ٨.٩
٥
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سوریه درحالی که پیشروی‌های سریع در جریان عملیات آزادسازی آخرین پایگاه تروریست‌ها در ادلب به دست آورده است، می‌رود تا در آستانه نهمین سال جنگ داخلی، کشورش را همچون یک دهه گذشته به صورت یکپارچه حفظ کند، اما دخالت‌های غرب (ترکیه و آمریکا) موجب شده است تا تقابلی دیگر در آخرین سنگر تروریست‌ها ترسیم شود، کما اینکه آنکارا از صف‌آرایی به نفع خود در مقابل نیروهای بشار اسد در این جبهه خبر داده است؛ تقابلی که تاکنون منجر به کشته‌شدن بیش از 10 نیروی نظامی ترکیه در این منطقه شده است.
از هفته گذشته و با کشته‌شدن تعدادی از نیروهای نظامی ترکیه (14 نفر) در شمال غرب سوریه، بحران در روابط آنکارا، دمشق به شکل کم‌سابقه‌ای افزایش یافته است، به طوری که «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهورd ترکیه با اشاره به کشته‌شدن تعدادی از نظامیان این کشور در سوریه اظهار کرد: از این به بعد بدون توجه به توافق آستانه و سوچی اگر حمله‌ای به نیروهای ما در سوریه صورت بگیرد، نیروهای سوری را هدف قرار خواهیم داد.
پیشروی‌های سریع ارتش سوریه در جریان عملیات آزادسازی ادلب و در مقابل آن تلاش گسترده تروریست‌ها و حامیان خارجی آنها به‌ویژه دولت ترکیه برای متوقف‌کردن این روند به هر طریق ممکن که به حمله کم‌سابقه هواپیماهای ارتش سوریه به کاروان تجهیزات ارسالی ترکیه برای کمک به تروریست‌ها و کشته‌شدن چند سرباز ترک منجر شد، تنش‌ها در این منطقه را به‌شدت افزایش داده است.
اردوغان ضمن اینکه به صورت مداوم تهدید به انتقام‌گیری سرسختانه از ارتش سوریه و آغاز عملیات نظامی در خاک سوریه برای جلوگیری از تداوم حملات ارتش سوریه به تروریست‌ها می‌کند، از طرف دیگر از انجام مذاکرات با روسیه برای دستیابی به توافقی جدید درمورد ادلب خبر داد؛ مذاکراتی که گفته می‌شود پاسخ‌های تند دمشق و حمایت تهران و مسکو باعث شد تا اردوغان برای فرار از بن‌بست خودساخته، وزیر دفاعش را مامور مذاکره با هیات نظامی روس‌ها کند.
هیات‌های ترکیه و روسیه درحالی چندین بار به‌منظور بررسی راه‌های برقراری هرچه سریع‌تر آرامش در ادلب و پیشبرد روند سیاسی در سوریه دیدار کردند که به گفته «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه هنوز مذاکرات هیات‌های ترکیه و روسیه نتیجه‌ای نداده است. همزمان با جریان مذاکرات هیات‌های روسیه و ترکیه، جنگنده‌های روسی به حملات خود در ادلب ادامه دادند و ارتش ترکیه نیز 500 خودروی نظامی در روزهای اخیر به ادلب اعزام کرده است.
احتمال توافق میان مسکو و آنکارا
برخی تحلیلگران معتقدند امکان توافقات جدید میان ترکیه و روسیه در مورد ادلب بسیار زیاد است به‌ویژه که ترکیه برای جلوگیری از پیشروی‌های ارتش سوریه ابراز تمایل کرده است که با روس‌ها وارد مذاکره شود. درطرف مقابل روسیه هم باب مذاکره را هیچ‌گاه نبست، کما اینکه این مذاکرات را زمانی که ترکیه در سال‌های گذشته یک جنگنده روسیه را در سوریه ساقط کرده بود، مشاهده کردیم؛ البته مهم‌ترین مساله‌ای که می‌تواند منجر به پایبندی دولت سوریه به توافقات آتی میان ترکیه و روسیه شود، همان مساله تعیین زمانبندی خروج گروه‌های تروریستی از ادلب خواهد بود که البته باید طولانی‌مدت نیز نباشد تا تروریست‌ها از این فرصت به نفع خود سوء‌استفاده نکنند؛ موضوعی که بارها در مذاکرات سوچی و آستانه مورد نظر کشورهای همراه با سیاست‌ها دمشق
بوده است.
فرصت‌طلبی غرب از تنش دمشق و آنکارا
البته سفر نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه به ترکیه هم مورد اهمیت است که روزهای اخیر روی داد و آن را می‌توان دخالت مستقیم آمریکا در امور سوریه دانست، چرا که سفر «جیمز جفری» نشان‌دهنده دخالت آمریکا در امور ادلب بوده و او در تلاش است تا شعله جنگ در سوریه از مرز نهمین سال خود نیز عبورکند و این کشور همچنان درگیر جنگ داخلی باشد.
در این چارچوب آمریکا در سطوح مختلف به حمایت از آنکارا پرداخت. وزیر امور خارجه آمریکا هم اخیرا با انتشار بیانیه‌ای آنچه حملات مداوم، غیرقابل توجیه و بی‌رحمانه دمشق به ساکنان استان ادلب خواند را محکوم و روسیه، ایران و حزب‌الله لبنان را به مشارکت در این حملات متهم کرد. پمپئو در این بیانیه تاکید کرده که ما از ترکیه، متحد خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و‌ ناتو که نیروهایش در ادلب هدف حملات خمپاره‌ای قرار گرفته است، حمایت می‌کنیم.
به گفته برخی تحلیلگران، استقبال ویژه مقامات آمریکا و ناتو از خشم مقامات ترکیه از تحولات اخیر در شمال غرب سوریه و عملیات ارتش این کشور نشان از خوشحالی آنها از زاویه گرفتن احتمالی ترکیه با روسیه و ایران در ماجرای سوریه دارد. ترکیه، روسیه و ایران توانستند با کمک و همکاری یکدیگر طی سه سال گذشته بحران سوریه را تا حدود بسیاری کاهش داده و در یک روند سیاسی و نظامی، جنگ و خون‌ریزی در این کشور را کاهش چشمگیری دهند. به نظر می‌رسد که ترکیه می‌تواند با مذاکره با اضلاع دیگر همچون گذشته در این خصوص
به راه حل‌هایی دست یابد تا بحران پیش‌آمده به مرحله غیر‌قابل بازگشت نرسد؛ اقدامی که تهران و مسکو از آن استقبال می‌کنند و حتی برای آن پیشقدم نیز شده‌اند.
جنگ داخلی وارد نهمین سال خود شد
تنش‌های سیاسی میان دمشق و آنکارا در حالی به بالاترین حد خود رسیده است که هشت سال از جنگ در سوریه می‌گذرد و چند روز دیگر وارد نهمین سال آن خواهیم شد. سال‌هایی بسیار سخت که بر ملت، دولت و ارتش سوریه رفت و کشورهای همسایه‌ آن که قرار بود حامی دمشق باشند، به دشمن درجه یک آن درآمدند و با حمایت از گروه‌های تروریستی و همراهی با ناتو و آمریکا به ادامه اشغالگری تروریست‌ها در سوریه کمک کرده و حتی آزادسازی برخی مناطق تحت اشغال را با تاخیر مواجه کردند. گویی از پیروزی‌های پی در پی محور مقاومت و نیروهای مردمی در سوریه در هراس بوده و در تلاشند تا آخرین پایگاه تروریست‌ها در ادلب را به نفع خود مصادره کنند.
همراهی مسکو با دمشق
از نظر ترکیه از دست دادن استان ادلب به معنای زمینه به چالش کشیده‌شدن بیشتر اهداف خود توسط دولت سوریه در آینده است؛ به همین دلیل امکان هر نوع اقدامی حتی انجام عملیات نظامی مستقیم علیه ارتش سوریه از سوی ترکیه وجود دارد، هرچند چنین درگیری‌ای گسترده نخواهد بود بلکه ترک‌ها سعی خواهند کرد که به صورت محدود،
نقطه به نقطه و مدیریت‌شده وارد چنین رویارویی‌ای شوند به‌خصوص که روسیه هم در طرف دولت سوریه قرار دارد و آنکارا از رویارویی با مسکو اجتناب می‌ورزد.
در حال حاضر اهمیت ادلب به این دلیل است که آخرین منطقه‌ای است که باقیمانده گروه‌های تروریستی(30 تا 40 هزار نفر) در آن فعالیت دارند و سرنوشت ادلب و پاکسازی تروریست‌ها از این منطقه می‌تواند سوریه را کاملاً از بحران نظامی خارج کند و دوره‌ای جدید برای این کشور آغاز شود. در بین بازیگران منطقه‌ای علاوه بر دولت سوریه که هدف بیرون راندن تروریست‌ها از سرزمین خود را دنبال می‌کند، دولت روسیه هم هدف مشابهی دارد و تصور روس‌ها این است که ادلب باید پاکسازی شود و ثبات و آرامش در این منطقه به‌وجود بیاید؛ اما در طرف مقابل دولت ترکیه قرار دارد که با توجه به اینکه طی سالیان گذشته همواره از گروه‌های معارض و تروریستی حمایت کرده، قاعدتاً خواهان افزایش فشار بر این گروه‌ها در محدوده ادلب نیست و به همین دلیل است که با عملیات آزادسازی این منطقه مخالفت کرده و در نقطه مقابل سوریه و روسیه قرار گرفته است.
«ادلب»، برگ بازی ترکیه
همچنین یکی دیگر از دلایل عدم اجرای تعهدات توسط ترکیه آن است که آنکارا معتقد است که در صورت حل مساله ادلب عملاً بخشی از توان و ظرفیت بازیگری این کشور در بحران سوریه از بین خواهد رفت. در نتیجه از نظر دولت ترکیه هرچه مساله ادلب ادامه پیدا کند یا حتی اگر ترکیه بتواند حضور گروه‌های تروریستی را در این منطقه تضمین و حمایت کند، در چنین شرایطی قاعدتا موقعیت برای ایفای نقش موثرتر ترکیه در روند تحولات آتی به‌ویژه فرایند سیاسی حل بحران افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه یکی دیگر از دلایل عدم پایبندی ترکیه به تعهداتش آن است که ادلب و حضور گروه‌های تروریستی در ادلب را به‌عنوان ابزار و برگ بازی در معادلات آینده می‌بیند و نمی‌خواهد که این برگ بازی را از دست بدهد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/315017/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

درآمد عجیب از زباله گردی

رسوایی 99 درصدی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

واکنش ابطحی به بازگشت گشت ارشاد/ ویدئو

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد