پیام ویژه

آخرين مطالب

اروپای ضعیف، امریکای قلدر و توافق‌های در خطر بين الملل

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اروپای ضعیف، امریکای قلدر و توافق‌های در خطر
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6070149
k ٣.٧
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سارا معصومی/ پنجاه و ششمین کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ از روز گذشته آغاز شد و طبق برنامه‌ریزی‌های اعلام شده تا پایان روز یکشنبه ادامه پیدا خواهد کرد. می‌توان گفت که از چهاردهم تا شانزدهم فوریه، رهبران سیاسی از کشورهای مختلف خود را به شهر مونیخ در آلمان می‌رسانند تا دیدگاه‌های خود را درباره تهدیدهای مشترک و چالش‌های پیش‌روی جهان بیان کنند. نگاهی به لیست حاضران در این کنفرانس امنیتی نشان می‌دهد که 18 نفر از سران کشورها و قریب به 91 وزیر خارجه قرار است در مرکز شهر مونیخ دور هم جمع شده و علاوه بر سخنرانی، زنجیره‌ای از دیدارهای دوجانبه و رایزنی‌های چندجانبه را پیش ببرند. امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و وزیر خارجه چین از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست هستند. مارک زوکربرگ، موسس فیس‌بوک نیز جزو شرکت‌کنندگان در نشست سال جاری است. گفته شده که قریب به 4 هزار نیروی پلیس، مسوولیت تامین امنیت شرکت‌کنندگان در نشست امنیتی امسال مونیخ در آلمان را برعهده گرفته‌اند.
کنفرانس امنیتی مونیخ و پخت و پزهای ترامپ
گفته شده که تمرکز اصلی این نشست بر تضعیف جایگاه غرب است. در گزارشی از چند و چون محورها در نشست امنیتی امسال آمده است: در چند سال اخیر ما شاهد چنددستگی و انشقاق در موضوعات مهم سیاست خارجی از کنترل تسلیحات تا تجارت جهانی همچنین نقش نهادهای بین‌المللی بودیم. طبیعی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا و سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه او در حوزه سیاست خارجی یکی از اصلی‌ترین محورهای مورد بحث در نشست امسال سران در مونیخ باشد. سیاست خارجی مبهم و پیش‌بینی‌ناپذیر به اضافه استفاده از قوه نظامی آن‌هم در شرایطی که امریکا به سال انتخابات نزدیک می‌شود از موضوعاتی است که رهبران کشورهای متفاوت باید درباره آن بحث و رایزنی کنند. سران جهان در حالی در مونیخ گردهم آمده‌اند که دولت ترامپ امریکا را از توافقنامه‌ها و معاهده‌های چندجانبه متعددی خارج کرده همچنین تلاش بی‌ثمر برای خلع‌سلاح هسته‌ای کره‌شمالی را ادامه می‌دهد. همزمان سیاست‌های واشنگتن بر حجم تنش با ایران افزوده، امریکا را در جنگ تجاری با چین فروبرده و البته در این میان واشنگتن تلاش می‌کند با مذاکره با طالبان به حضور نظامی در افغانستان پایان دهد. در گزارش سالانه نشست امنیتی مونیخ آمده است: اصلی‌ترین چالش توافق بر رویکردی فراآتلانتیکی یا غربی برای پایان دادن به چالش‌های مشترک در پرونده‌هایی چون روسیه، چین و ایران است. کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی برگزار می‌شود که پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی توسط دولت دونالد ترامپ، بسیاری از تحلیل‌گران نگران تشدید تنش میان ایران و امریکا و تبدیل شدن آن به یک منازعه هستند. در چنین شرایطی حضور محمدجواد ظریف که عمدتا در سال‌های گذشته در نشست امنیتی مونیخ شرکت کرده و سابقه سخنرانی‌های پرسروصدا و پربازتاب را هم در کارنامه خود دارد در نشست امسال توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد. به نظر می‌رسد با توجه به آنکه مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا و همتای ظریف هم در نشست امسال حضور دارد، سخنرانی وزیر خارجه ایران جنبه انتقادی‌تری نسبت به عملکرد امریکا چه در سطح بین‌المللی و چه در مواجهه با تهران داشته ‌باشد.
از معامله قرن تا لیبی از کرونا تا اروپای مستقل
یکی دیگر از سوژه‌های مورد بحث در نشست سالانه امسال، استراتژی‌های پیش روی سیاست خارجی امریکا است. نشست امنیتی مونیخ در حالی برگزار می‌شود که قریب به دو هفته پیش، دونالد ترامپ دوشادوش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسراییل از طرح خود برای برقراری صلح میان فلسطین و اسراییل رونمایی کرد. طرح موسوم به معامله قرن که نه‌تنها فلسطینی‌ها روی خوش به آن نشان ندادند بلکه اعتراض کشورهای اروپایی، عربی و جهان اسلام را هم برانگیخت. گفته می‌شود که نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا هم در نشست امسال مونیخ شرکت می‌کند و علاوه بر او دیگر قانونگذاران امریکایی از هر دو جناح جمهوری‌خواه و دموکرات هم حضور خواهند داشت.
از دیگر موضوعات مورد بحث در نشست امسال تشدید و تداوم تنش در لیبی خواهد بود و گفته می‌شود که نمایندگانی از کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، فرانسه و ایتالیا که هرکدام به نوعی در پرونده لیبی فعال هستند جلساتی را در این باره برگزار خواهند کرد. دقیقا سه هفته قبل کشورهای دخیل در پرونده لیبی در جلسه‌ مشترکی در آلمان برسر توقف ارسال سلاح به گروه‌های مختلف درگیر در لیبی توافق کردند. تفاهم مشترکی که بارقه‌هایی از امید برای بازسازی سیاسی در لیبی را ایجاد کرد.
یکی دیگر از محورهای مورد بحث در نشست امنیتی امسال شیوع ویروس مرگبار کرونا در چین و انتقال آن به سایر کشورهاست. انتظار می‌رود که وزیر خارجه چین در سخنرانی خود به نکات مهمی در این باره اشاره کند.
نشست امنیتی مونیخ در سایه شکست‌های بی‌شمار غرب در پرونده بحران‌های متفاوت بین‌المللی برگزار می‌شود و این ناتوانی به خوبی در سخنرانی افتتاحیه رییس این کنفرانس بروز پیدا کرد. این مقام آلمانی در سخنرانی‌اش گفت: «شکست جامعه جهانی در پرونده‌هایی چون سوریه همچنین لیبی که توافق اخیر درباره آن در همین آلمان هم حاصل شد اما دوامی نداشت، نگران‌کننده است. ما با بحران‌های جدی بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کنیم. بحران‌هایی که حتی به سختی می‌توان تصور کرد. »نکته قابل توجه در سخنان رییس کنفرانس امنیتی مونیخ عبور او از کنار بحران انسانی در یمن به دنبال تداوم حملات سعودی به این کشور و حصر سیاسی و اقتصادی صنعا بود. از مسائل متعددی که بر نشست جاری مونیخ سایه انداخته بحث اروپای مستقل‌تر است. امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه از چهره‌های پیشرو در مسیر تلاش برای مستقل‌تر شدن اروپا از امریکاست.
سکویی برای زد و خورد سیاسی رهبران
الجزیره انگلیسی در گزارشی درباره محورهای مورد بحث در نشست امنیتی مونیخ نوشت: جنگ در لیبی، یمن، تنش‌های موجود در منطقه کشمیر همچنین دیگر پرونده‌های داغ جاری در منطقه غرب آسیا از سوژه‌هایی است که قریب به 35 رهبر جهان در جریان نشست سه روزه در مونیخ درباره آنها با هم گفت‌وگو خواهند کرد. در حالی که سوژه اصلی نشست امنیتی مونیخ بحث درباره چرایی از دست رفتن اعتبار غرب است باید انتخاب این سوژه را آینه‌ای از برهم‌ریختگی در رابطه میان اروپا و امریکا به خصوص در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ دانست. مردی که در قریب به سه سال گذشته هر روز اروپا را بیشتر از امریکا دور کرده است. امنیت مشترک نیز یکی از دغدغه‌های امروزی در اروپاست آن هم در شرایطی که اروپا نیز دچار شکاف شده و حوادثی چون برگزیت کلید خورده است.
به گزارش الجزیره، مونیخ همواره محلی برای بگو و مگو میان رهبران کشورهای متفاوت بوده است. به عنوان مثال در سال 2007 میلادی، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه امریکا را به دلیل زیاده روی در خارج از مرزهایش مورد انتقاد قرار داد. در نشست امنیتی مونیخ در سال گذشته میلادی (2019) آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با مایک پنس معاون دونالد ترامپ درباره ایران بگو و مگو کرد. مرکل در سخنرانی سال گذشته‌اش به‌شدت از رویکرد دونالد ترامپ در خروج از برجام انتقاد کرد. صدراعظم آلمان در نشست امسال شرکت نخواهد کرد و هایکو ماس وزیر خارجه‌اش به نمایندگی از کشور میزان در نشست امنیتی مونیخ سخنرانی می‌کند.
الجزیره در ادامه این گزارش می‌نویسد: کنفرانس امنیتی مونیخ بیش از آنکه محلی برای ارایه راهکار یا رسیدن به راه‌حلی جمعی باشد به سکویی برای بگو و مگوهای بین‌المللی سران یا نمایندگان ارشد کشورهای شرکت‌کننده تبدیل شده است. یک استادیار دانشگاه در لندن درباره موضوع ایران در نشست مونیخ می‌گوید: پرونده ایران به شمول سرانجام برجام همچنین تاثیری که ترور سردار سلیمانی بر مسائل منطقه‌ای گذاشت از اصلی‌ترین محورهای مورد بحث در مونیخ خواهد بود. کنفرانس امنیتی مونیخ سکویی برای اظهارنظر هم موافقان و هم مخالفان ایران است و پیش‌بینی می‌شود که نمایندگان اسراییل و امریکا صدای خود را بلندتر از قبل کنند. بنابراین نباید انتظار داشت که در حاشیه این نشست اتفاق مثبتی میان ایران و امریکا رخ بدهد.
کره شمالی و روسیه
یکی دیگر از سوژه‌های روی میز، پرونده کره شمالی خواهد بود. در حالی که دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدارهای متعددی با هم داشته‌اند تا شاید در نتیجه این دیدارها از سطح تنش کاسته شود اما پیونگ یانگ همچنان به توسعه موشک‌های بالستیک و برنامه اتمی خود ادامه می‌دهد. گفته شده که اصلی‌ترین اولویت وزیر خارجه کره جنوبی در نشست امنیتی امسال مونیخ بحث و رایزنی در این باره باشد. کره شمالی در ماه دسامبر چند مورد آزمایش موشک بالستیک را انجام داد و کار تا آنجا بالا گرفت که رهبر کره شمالی تهدید کرد اگر کاهش تحریم صورت نگیرد، سورپرایز کریسمس برای ترامپ خواهد داشت. اواخر ژانویه بود که برگزارکنندگان نشست امنیتی مونیخ اعلام کردند که کره شمالی برای نخستین‌بار هیاتی را به منظور شرکت در نشست امنیتی امسال راهی مونیخ می‌کند که ریاست این هیات را وزیر خارجه کره شمالی برعهده خواهد داشت. با این‌همه رسانه‌های کره جنوبی اعلام کردند که هیات کره شمالی به دلیل مساله شیوع ویروس کرونا سفر این هیات به مونیخ را لغو کرده است.
روسیه و گسترش نفوذ این کشور در خاورمیانه، آفریقا و امریکای جنوبی و همچنین توسعه همکاری‌های نظامی و اقتصادی مسکو و پکن هم یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در نشست امنیتی امسال خواهد بود.
پمپئو و تکرار تهدید علیه ایران
مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده به محض ورود به این کشور تهدید ایران را آغاز کرد و مدعی شد که از جمله بحث‌ها در این کنفرانس مساله مقابله با ایران خواهد بود.وی در پیامی توییتری با اعلام این مطلب افزود: خوشحالم که برای حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ 2020 در آلمان هستم. این کنفرانس نشست مفیدی برای بحث درباره امنیت مشترک، مقابله با ایران و تقویت روابط امریکا- اروپا خواهد بود.
وزیر خارجه امریکا پیش از این نیز خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل متحد شده بود. مایک پمپئو در صفحه شخصی توییتر خود، با به اشتراک گذاشتن تصویری ادعایی، ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کرد.به گزارش خبرگزاری فارس، او در ادامه ادعاهای خود افزود: «این نمونه دیگری از تداوم سرپیچی بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم، یعنی جمهوری اسلامی ایران، از شورای امنیت سازمان ملل است. جهان باید خشونت ایران را رد کرده و همین الان برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل اقدام کند».شامگاه پنجشنبه هیات امریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای روز پنجشنبه خواستار جلوگیری از اتمام تحریم‌های تسلیحاتی این سازمان علیه ایران شده بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/315025/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

دامغان لرزید

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند