پیام ویژه

آخرين مطالب

وقتی اصلاح طلبان در زنگ حساب انشا می‌خوانند يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - وقتی اصلاح طلبان در زنگ حساب انشا می‌خوانند
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6071021
٦٥٨
٠
مشرق / متن پیش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
این روزها رسانه ها و فعالین اصلاح طلب و برخی دولتمردان در حجمی وسیع، شورای نگهبان را مورد حمله قرار داده اند. بر همین اساس تیتر اصلی و یادداشت ها و گزارش های رسانه های این طیف، مختص به مسئله احراز صلاحیت کاندیداهای مجلس است.
این در حالی است که با توجه به اینکه مجلس دهم در واپسین ماههای فعالیت خود است، طبیعتا اکنون زنگ حساب و موعد ارائه گزارش عملکرد به مردم است. اما در این میان هیچ خبری از گزارش عملکرد نیست؛ گویی اصلاح طلبان اصلا در مجلس دهم حضور نداشته اند!
کارشناسان معتقدند که یکی از علت های اصلی هجمه سنگین به شورای نگهبان، سرپوش گذاشتن بر کارنامه غیرقابل دفاع طیف اصلاح طلب در مجلس دهم است.
** «برجا» (برنامه جامع انتخاباتی ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان)
یک سوال، آیا جریان اصلاح طلب در انتخابات مجلس دهم، وعده ای داده بود؟! پاسخ مثبت است. اصلاح طلبان در هفته های منتهی به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی- بهمن و اسفند 94- از «برجا»(برنامه جامع انتخاباتی ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان) رونمایی کردند.
روزنامه اعتماد (به مدیرمسئولی الیاس حضرتی،نماینده اصلاح طلب مجلس دهم)- 13 بهمن 94- در گزارشی با عنوان «قرار انتخاباتی اصلاح طلبان» نوشت: «اصلاح‌طلبان به این راحتی‌ها از انتخابات کنار نمی‌روند، حتی اگر با رد صلاحیت 99 درصدی روبه‌رو شده باشند. این نیت و اراده را می‌شود از عزم و عهد آنان برای تغییر ترکیب پارلمان ایران مشاهده کرد...آمران و عاملان جریان اصلاحات هرچند در این ساعات و دقایق رایزنی‌هایی را برای تایید برخی از کاندیداهای انتخاباتی خود داشته‌اند اما این تنها راهکار اصلاح‌طلبان برای ایفای نقش تاریخی‌شان در انتخابات مجلس دهم نیست. چه آنکه اصلاح‌طلبان فراتر از "امید" برای انتخابات برنامه جامع انتخاباتی دارند».
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«روز گذشته(12 بهمن 94) برنامه جامع انتخاباتی اصلاح‌طلبان تحت عنوان "برجا" به تصویب شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان رسید. گفتنی است برنامه "برجا"ی اصلاح‌طلبان در پنج حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و محیط زیست تهیه و تنظیم شده است».
اعتماد در ادامه این گزارش نوشت:«در این برنامه دغدغه‌های جدی ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان در سه محور اصلی حفظ و افزایش امید در جامعه، تامین و حفظ آرامش جامعه و رونق اقتصادی خلاصه شده است...در برنامه جامع انتخاباتی اصلاح‌طلبان در حوزه سیاست داخلی، محورهایی همچون...نظارت مستمر و مناسب بر عملکرد دولت برای شکل‌گیری «دولت پاسخگو» به عنوان بارزترین مشخصه جامعه مدنی...در نظر گرفته شده است».
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در حوزه سیاست خارجی نیز وضع قوانین با رویکردهای تعاملی برای تسهیل دیپلماسی سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و علمی و تلاش برای ایفای نقش بیشتر مجلس در بهبود کیفیت روابط خارجی مبتنی بر دیپلماسی پارلمانی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این حوزه است...در حوزه اقتصادی 26محور اصلی مورد نظر برنامه‌نویسان قرار گرفته است که یکی از مهم‌ترین آنها تلاش در راستای اصلاح ساختار اقتصادی کشور بر مبنای تخصص و مزیت‌های ملی با تاکید بر قابلیت رقابت در همه حوزه‌ها برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز 1404 است».
اعتماد در این گزارش تاکید کرد:«در خصوص برنامه‌های اجتماعی که در 23محور تهیه شده است...اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات بیمه‌های اجتماعی در صدر برنامه‌های این بخش قرار دارد».
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اصلاح‌طلبان برای حضور نامزدهای مجلس در لیست انتخاباتی اقدام به ارزیابی تخصصی نامزدهای پیشنهادی این جریان کرده‌اند. هدف از این اقدام ارتقای سطح کیفی کاندیداها و تشکیل مجلسی توانمند، کارآمد و تخصصی است. تبعیت و وفاداری به منشور و راهبردهای شورای عالی اصلاحات و استمرار در حرکت اصلاح‌طلبانه خصوصا در شرایط سخت، حساس و سرنوشت‌ساز یکی از محورهای اصلی ارزیابی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی است».
اعتماد در پایان گزارش مذکور نوشت:«در فرم ارزیابی نامزدها مولفه‌هایی همچون تحصیلات، سوابق آموزشی، سوابق پژوهشی و علمی، سوابق اجرایی، حضور در احزاب، اتحادیه‌ها و ان‌جی‌اوها، حضور رسانه‌ای، آشنایی با زبان‌های خارجی، قابلیت رای‌آوری، حسن شهرت، روابط عمومی و ارتباطات، جوان‌گرایی، جنسیت، سابقه حضور در جبهه و ایثارگری، سخنوری، فن بیان و آراستگی در پیشینه اصلاح‌طلبی مورد نظر قرار گرفته است. طبق این گزارش، یکی از محورهای اصلی ارزیابی نامزدها، ارزش‌هاست. از سوی دیگر جوان‌گرایی همطراز با سابقه اجرایی در پست معاون رییس‌جمهور ارزش دارد و این نشانه اعتقاد اصلاح‌طلبان به جوان‌گرایی و همین طور حضور زنان در عرصه اجتماعی است».
** قرار انتخاباتی اصلاح طلبان
اصلاح طلبان در قرار انتخاباتی خود در سال 94 به مردم وعده داده بودند که این اقدامات را انجام می دهند:
- افزایش توان تولیدی کشور از طریق بهبود فضای کسب و کار، حمایت از سرمایه­ گذاری بخش خصوصی وجذب خارجی و نوسازی فنآوری تولید ازطریق اصلاح قوانین و مقررات اقتصادی .
- تلاش در جهت تشکیل کمیته هایی متشکل از نمایندگان بخش دولتی و خصوصی باضافه کارشناسان مستقل به منظور وضع مقررات در جهت حفظ حقوق مصرف کنندگان.
- الزام دولت به انضباط پولی و مالی از طریق تقویت نظارت متعهدانه بر عملکرد و اصلاح ساختارهای ناکارآمد اقتصادی و بودجه ­ای.
- الزام دولت به ایجاد و توسعه زیرساختهای دولت کارآفرین در بخشهای مختلف.
- افزایش وفاق در سطح نظام تصمیم ­گیری کلان اقتصادی کشور در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی
- متعهد ساختن دولت به صیانت عالمانه از منابع نفتی و معدنی کشور و کاهش خام فروشی و رعایت عدالت بین نسلی با تغییر نگاه از منابع تامین بودجه به منابع زاینده اقتصاد.
- تصویب و نظارت بر اجرای قوانین حمایتی از نخبگان و کارآفرینان و فراهم سازی تسهیلات و امکانات لازم در راستای پیشگیری از مهاجرت آنان و تسهیل ارتباط با نخبگان سایر کشورها جهت حصول اهداف توسعه بویژه در بخش کار آفرینی.
- ملزم نمودن دولت به اصلاح و توسعه ی زیرساخت‌ها و فرایندهای الکترونیک سازمان امور مالیاتی در ارائه خدمات به منظور ارتقاء رضایت مؤدیان مالیاتی.
- بازنگری قوانین مرتبط با بازارهای مالی(بانک، بورس و بیمه) در راستای توسعه اقتصادی کشور
- حمایت و تقویت ظرفیتهای بازرگانی بین­ المللی کشور و توسعه صادرات غیر نفتی بویژه خدمات فنی و مهندسی و ساماندهی سیستم گمرکی کشور.
- اهتمام در خصوص پیاده سازی کامل شاخص های حکمرانی خوب درحوزه ی اقتصاد
- نظارت بر کار دولت در خصوص اجرای سند تحول آموزش و پرورش کشور
- اصلاح نظام گزینش استخدام بر مبنای نظام شایستگی و رویکرد برابری فرصت ها برای شهروندان
- نظارت بر کار دولت درزمینه ی هدفمندکردن یارانه ها در راستای توانمندسازی اقشار آسیب پذیر و کم درآمد و...
** انشاء خواندن در زنگِ حساب
اصلاح طلبان پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دهم در صفحه اول روزنامه های خود نوشتند:«تَکرار پیروزی» ، «ملت تَکرار کرد»، «تغییر اصلاح طلبانه پارلمان»، «پیروزی امید»، «لیست امید برنده انتخابات تهران»، «لبخند امیدی ها به بهارستان»، «امید مردم، در بهارستان» و...با ذوق و شوق اعلام کردند که اکثریت مطلق مجلس دهم را کسب کرده اند.
حالا و در مقطعی که زنگ حساب مجلس دهم فرا رسیده است، فعالین اصلاح طلب مشغول خواندن انشاء هستند و یکروز ادعای قلع و قمع جبهه اصلاحات توسط شورای نگهبان را مطرح می کنند و روز دیگر مسئله رفراندوم را در صدر اخبار خود منتشر می کنند.
سلفی حقارت، کمیته رفع حصر، کاسب کاری در ماجرای سهمیه بندی بنزین، اروپاگردی، سیاه نمایی و تشویق مردم به آشوب و اغتشاش، قصور و تقصیر در نظارت بر عملکرد وزرای دولت، مردودی در دفاع از حقوق زنان در پرونده قتل «میترا استاد» توسط «محمد علی نجفی»، طرح دوفوریتی برخورد با سوال کنندگان در مراسم های سخنرانی، عملکرد غیر قابل دفاع در نظارت بر عملکرد دولت در حوزه هایی همچون مسکن، خودرو و بازار ارز و...از جمله فاکتورهای کارنامه اصلاح طلبان در مجلس دهم است.
مجلس دهم، یکی از نتایج «تَکرار می کنم» سران اصلاحات است. به عبارت دیگر، سران جبهه اصلاحات یکی از مسببان اصلی وضع موجود هستند، اما این روزها هیچ خبری از این افراد نیست!
در شرایط فعلی، اصلاح طلبان نه کارنامه قابل دفاعی دارند و نه برنامه کاربردی و قابل اجرا برای رفع مشکلات مردم، بنابراین در تلاش هستند تا با ایجاد هیاهو و جنجال، افکار عمومی از این مسئله مهم- ارائه کارنامه و برنامه- غافل شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/315043/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

رد حمله موشکی توسط تحلیلگر نظامی شبکه ایران اینترنشنال!/ ویدئو

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش