پیام ویژه

آخرين مطالب

خریداران رای با بنزین رایگان گزارش

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی از نامزد های انتخاباتی از شیوه های مختلف و عجیبی برای کسب رای استفاده می‌کنند. پول پاشی های قبل از انتخابات، وعده ارائه رانت به افراد و گروه های مختلف، در کنار بسیار وعده‌های توخالی و عملی نشدنی از راه‌های کسب رای است. اما اغلب این راه ها وابسته به پول است اگر پولی نباشد، نامزدهای انتخابات به هدف خود در جذب رای برسند. در همین حال برخی نامزدها از جیب خود هزینه می کنند و برخی دیگر از حمایت اقتصادی و سیاسی دیگران برخوردار می‌شوند. در اینجاست که یکی از بحث های جنجالی تبلیغات انتخاباتی مطرح می شود. یکی از مسائل مهم ورود پول های کثیف به عرصه تبلیغات انتخاباتی است. این مساله چند سال پیش در ابتدای دولت حسن روحانی از سوی وزارت کشور مطرح شد. تلاش‌هایی هم برای مقابله با آن صورت گرفت، مصادیقی هم عنوان شد اما در عمل مشخص نشد دقیقا مبارزه با ورود پول های کثیف به کجا رسید. در آن زمان رحمانی فضلی وزیر کشور گفته بود که بخشی از پول‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر «در حوزه سیاست وارد می‌شود و در قالب کمک در انتخابات و تصمیم‌سازی‌ها مصرف می‌شود». با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی از شیوه های مختلف و عجیبی برای کسب رای استفاده می کنند. پیشتر نیز در برخی پرونده های قضایی که پای مدیران دولتی درگیر آن بوده است بحث های پیرامون ورود پول حاصل از فساد اقتصادی به انتخابات مجلس و حمایت از برخی نمایندگان مطرح شده بود. پرونده فساد در بیمه که محمدرضا رحیمی معاون اول دولت احمدی نژاد درگیر آن شد و برای آن به چند سال حبس محکوم شد از آن دسته از پرونده هاست. نگاهی به وضعیت موجود در تبلیغات انتخاباتی کشور اما نشان می‌دهد که نه تنها تاکنون تغییری در وضعیت پول‌های کثیف در انتخابات و خرید رأی اتفاق نیفتاده، بلکه شرایط نسبت به سال‌های گذشته بسیار بدتر هم شده است.
تبلیغات عجیب برای انتخابات پیش رو
در روزهای اخیر به‌دنبال صدور اطلاعیه ستاد انتخابات کشور برای آغاز فعالیت تبلیغاتی، نامزدها فعالیتشان را شروع کرده‌اند. آنچه در این میان بی‌سابقه، جالب و قابل توجه است وعده‌های عجیب‌وغریب برخی نامزدها و کارهایی است که برای جذب رای می‌کنند. نمونه‌های زیادی از این نوع تبلیغات در فضای مجازی می‌توان یافت؛ از چلوکباب که پای ثابت تمام انتخابات‌هاست تبدیل بیابان به جنگل را می‌توان در میان این تبلیغات مشاهده کرد. در یکی از این ویدئوها انتخاباتی که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، یک نفر مشغول به سیخ کشیدن دو کیسه گوشت مرغ، روی یک میز سفید است در حالیکه هنوز خون‌آبه از گوشت جاری است. دود کباب از لابه‌لای عکس نامزد نمایندگی مجلس به هوا می‌رود و شهروندان و مردمانی که شبانه زیر بنر نامزد صف کشیده‌اند، برای کبابی با طعم مگس. در ویدئویی دیگر از شهر ترشیز (نام قدیمی کاشمر) در استان خراسان رضوی نامزد رسمی، جوان و تایید صلاحیت شده، وعده تبدیل این شهر به قدرت اول اقتصادی ایران را می‌دهد. این نامزد که در پس‌زمینه پوستر انتخاباتی خود عکس محمود احمدی‌نژاد و شهید رجایی را چاپ کرده است، می‌گوید: ماموریت ما رساندن ترشیز به قدرت اول اقتصادی در ایران است. ما در مدت چهار سال با تکیه بر جوانان قدرتمند ترشیز و با برنامه‌ای حرفه‌ای، ترشیز را تبدیل به قدرت اول اقتصادی ایران می‌کنیم. در ویدئوی دیگری که به یکی از پربازدیدترین کلیپ‌های فضای مجازی بدل شده، فردی که خود را نامزد حوزه انتخابیه یزد معرفی می‌کند، می‌گوید: نماینده باید پول بگیرد، نه نجومی بلکه کهکشانی. در مملکت ما پول زیاده، منم پول زیاد می‌گیرم. تا پول نگیرم کنار نمی‌روم. وعده‌های تبلیغاتی دیگر نامزد تایید صلاحیت‌شده از حوزه الیگودرز، آدمی را به یاد شعارهای انتخاباتی شورای دانش‌آموزی در مدارس می‌اندازد که می‌گوید: چهار سال مجلس را به 40 سال خدمت تبدیل خواهد کرد، تمام بیکاران را به کار مشغول خواهد کرد، حتی مهاجرت کرده‌ها را بازمی‌گرداند، و با کاشت یک میلیون نهال در سال، الیگودرز را شمال می‌کند. روزنامه جمهوری اسلامی نیز از «ابتذال در تبلیغات انتخاباتی برخی نامزدهای انتخابات مجلس» انتقاد کرده و نوشته است: «تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس در مواردی به ابتذال کشیده شده. یکی از نامزدهای ورود به مجلس در تابلوی تبلیغاتی خود «ارضای حلال غریزه جنسی جوانان» را وعده داده است. علاوه بر مبتذل‌بودن این قبیل وعده‌ها، متأسفانه کسی که صلاحیتش برای ورود به مجلس شورای اسلامی تأیید شده از حدود اختیارات و وظایف نمایندگان مجلس خبر ندارد».
شناسایی خریداران رای با بنزین رایگان!
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی و دستگیری برخی از افراد که طی چند روز گذشته در مراسم استقبال از کاندیداها اقدام به تیراندازی کرده بودند، خبر داد.
سید عیسی حسنی اظهارکرد: با تلاش دادستان‌ محترم مرکز استان و شهرستان‌ها و نیروی محترم انتظامی و البته کمک مردمی در شناسایی مجرمین، در همین راستا قریب به 8 نفر از افرادی که در شهرستان های مختلف استان از جمله شهرستان دنا، بخش‌های کبکیان و دیشموک، اقدام به تیر اندازی در مراسم استقبال از کاندیداها کرده بودند، شناسایی و 3 نفر تاکنون بازداشت شده اند.
همچنین حسنی از شناسایی افرادی که در کهگیلویه برای خرید رأی، بنزین رایگان می دادند، خبر داد و گفت: با تلاش معاونت پیشگیری دادگستری و دادستان محترم شهرستان کهگیلویه عوامل وابسته به یکی از داوطلبان مجلس که مبادرت به تهیه حواله و دادن بنزین رایگان به برخی افراد در راستای خرید و فروش رأی کرده بودند تعقیب، شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شد.
وی اظهارکرد: در راستای مصوبات شورای تأمین و کمیته پیشگیری و برخورد با جرائم انتخاباتی استان، همه دادستان‌های محترم در حوزه های قضایی، فعال و به محض مشاهده یا ملاحظه هرگونه جرم یا وصول خبر یا گزارش مبادرت به برخورد قضایی می کنند. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در این راستا امروز خبری از اعضای سامانه جامع اطلاعات مردمی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، مبنی بر اعطای بنزین رایگان که اولین بار به این شکل در استان مشاهده می شد، توسط یکی از داوطلبان مجلس شورای اسلامی در حوزه قضایی کهگیلویه واصل که به دادستان محترم عمومی و انقلاب اطلاع داده شد. حسنی افزود: در همین راستا، با هماهنگی مقامات قضایی و انتظامی شهرستان موضوع کشف، مدارک جمع آوری و برای اقدام کنندگان به خرید و فروش، تشکیل پرونده کیفری شده است.
دلیل رواج این نوع تبلیغات چیست؟
یکی از موضوعات ترند در فضای مجازی همین بحث تبلیغات بوده و اکثر کاربرانی که پیرامون این موضوع اظهار نظر کرده‌اند معتقدند «استقبال مردم» اصلی ترین عامل رواج این تبلیغات است. جامعه شناسان اما نگاه دیگری دارند و می‌گویند «عدم نقش آفرینی فرهیختگان جامعه» چنین وضعیتی را پدید آورده است. مصطفی مهرآیین، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و جامعه‌شناس سیاسی درباره این شیوه‌های تبلیغاتی به ایرناپلاس می‌گوید: «سیاست دو المان دارد: یکی زور و دیگری گفتمان است. یعنی در واقع قدرتی که در جامعه خلق می‌شود یا از جنس باتوم است یا از جنس کلمه. قشر تحصیلکرده جامعه هم نماینده‌ای در حد و تراز خودشان نمی‌بینند، به این دلیل است که تعبیرشان از سیاست غلط است. اینها فکر می‌کنند تجلی سیاست در ایام انتخابات است و منتظر کسانی هستند که بیایند. اینها از کجا باید بیایند؟ از درون همین جامعه باید بیایند». او می‌افزاید: «یکی از عوامل اصلی که باعث بروز چنین فضایی برای چنین آدم‌هایی شده است، خود ما هستیم. چون طبقه تحصیل کرده به دلایل خاص شخصی و سیاسی هیچ تلاشی در راستای خلق قدرت نمی‌کند. من همیشه گفته‌ام که یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های قشر تحصیلکرده این است که تئوری سیاسی ندارد».

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/316000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند