پیام ویژه

آخرين مطالب

در نشست تخصصی زن و سلامت مطرح شد؛

زنانگی؛ بخش جدایی ناپذیر هویت شهری شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - نشست تخصصی زن و سلامت همزمان با گرامیداشت روز زن و مقام مادر با همکاری اداره کل سلامت و اداره کل بانوان شهرداری تهران در بوستان گفتگو و با حضور متخصصین و اساتید برجسته سلامت جسمی، روان و اجتماعی و فعالین حوزه زنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی شهر؛ مریم مقدسی فوق تخصص روماتولوژی در این نشست در رابطه یا پوکی استخوان و زنان گفت: سن متوسط جامعه رو به افزایش است و یکی از مسائلی که به شکل یک بیماری خاموش وجود دارد پوکی استخوان است که در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود. پوکی استخوان تا زمانی که عارضه ایجاد نکند قابل تشخیص نیست و بدون علامت است.
وی افزود: در سال 81، میزان پوکی استخوان در زنان 8.2 درصد و در مردان 4.9 درصد بوده است. فقط در کشور‌های اروپایی در هر 30 ثانیه یک شکستگی بر اثر پوکی استخوان اتفاق می‌افتد؛ از هر 3 زن یک نفر و از هر 8 مرد یک نفر. بروز این بیماری معادل احتمال ایجاد سرطان پروستات است.
مقدسی ادامه داد: ذخیره استخوانی تا 25 سالگی افزایش پیدا می‌کند، تاحدود 40 سالگی ثابت می‌ماند و پس از آن کاهش پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه عوامل ژنتیک، سن و جنس در این بیماری تاثیر گذار هستند گفت: این مسئله در خانم‌ها 4 برابر بیشتر است. همچنین یائسگی، کم تحرکی، تغذیه نامناسب، عادات غلط مانند مصرف الکل و استعمال دخانیات و اختلالات هورمونی و بعضی از دارو‌ها از عوامل قابل اجتناب ایجاد بیماری هستند.
زنان 2 تا 3 برابر بیشتر از مردان به بیماری‌های دمانس مبتلا می‌شوند
به گزارش خبرنگار شهرنوشت؛ وجیهه آقامولایی متخصص مغز و اعصاب در نشست تخصصی زنان و سلامت در مورد نقش زنان در بیماری‌های دمانس، گفت: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش سن و گروه سالمندان شیوع بیماری‌های دمانس و اختلالات شناختی که در صدر آن آلزایمر است بیشتر شده است.
وی اظهار داشت: از دو جهت می‌شود این موضوع را در زنان بررسی کرد. اینکه در همه جوامع زنان حدود 2 تا 3 برابر بیشتر از مردان مبتلا به دمانس می‌شوند که مهمترین عامل در این مسله افزایش سن است. مورد دیگر اینکه سیر بیماری‌های دمانس و آلزایمر در زنان سریع‌تر است.
وی اضافه کرد: در سیاستگذاری‌ها باید این مسئله لحاظ شود که به زنان هم به طور کلی و هم به عنوان مراقبین بیماران دمانس، توجه بیشتری شود.
چاقی دلیل اصلی بسیاری از ناباروری‌ها در زنان
هاشمی کارشناس امور تغذیه نیز در این نشست به موضوع چاقی در زنان پرداخت و افزود: یک کودک چاق به انسان بالغ چاق و پس از آن به سالمند چاق تبدیل می‌شود.
وی تصریح کرد: غذا‌های ناسالم و فست فود‌ها و حتی غذا‌های سنتی برای افرادی با تحرک بدنی مناسب طراحی شده اند و در صورت بی تحرکی می‌توانند باعث چاقی شوند.
وی با بیان اینکه روند چاقی در دختر‌ها بلوغ زودرس ایجاد می‌کند و این مسئله کوتاهی قد را نیز به همراه خواهد داشت، یادآور شد: چاقی باعث کاهش اعتماد به نفس در نوجوان‌ها و تحقیر و مورد تمسخر قرار گرفتن آن‌ها می‌شود و دختر‌ها و زنان از این نظر بیشتر در معرض خطر و آسیب پذیری هستند. چاقی حتی روی باروری خانم‌ها اثر می‌گذارد و بسیاری از ناباروری‌ها در خانم‌ها به دلیل اضافه وزن و چاقی است.
ترک خانه از سوی فرزندان و سندروم آشیانه خالی
فائزه غلامیان روانپزشک، در این نشست، گفت: سندروم آشیانه خالی وقتی اتفاق می‌افتد که فرزندان خانواده را ترک می‌کنند و پس از آن پدر و مادر‌ها احساس بی نقشی و تنهایی می‌کنند. یعنی بعد از اینکه از والد بودن فاصله می‌گیرند، مشغولیت و برنامه ریزی برای این برهه از زندگی ندارند و در آشیانه خالی نمی‌دانند با این وضعیت چگونه روبه رو شوند.
وی ادامه داد: تردید، برانگیختگی و اختلال در خواب و تغذیه از آثرات سندروم آشیانه خالی است که در زنان بیشتر اتفاق می‌افتد چرا که ارتباط عمیق تری با فرزندان دارند.
وی تاکید کرد: باید به والدین آموزش دهیم و آن‌ها را آگاه کنیم که این اتفاق خواهد افتاد تا آمادگی این مسئله را پیدا کنند و باید زمینه را برای ایجاد مشغولیت‌های جدید بدون فرزندان برای آن‌ها فراهم کنیم.
آموزش مهارت‌های زندگی و بالا بردن میزان تاب آوری برای پیشگیری از افسردگی
نوشین خادم الرضا روانپزشک و روان درمانگر در نشست تخصصی زنان و سلامت با بیان اینکه اختلالات روانپزشکی وقتی اهمیت پیدا می‌کنند که در عملکرد فرد تاثیر داشته باشند، گفت: اختلالات افسردگی در زن‌ها 2 برابر شایع‌تر از مردان است و در زمان صبح شدیدتر است. 30 تا 70 درصد این بیماران شناسایی و درمان مناسبی نمی‌شوند و 50 درصد از بیماران تحت درمان، درمانشان را قطع می‌کنند.
وی بیان داشت: شیوع افسردگی در افراد ساکن شهرها، زنان مطلقه و بیوه و افراد با سطح اقتصادی و اجتماعی بالا، بیشتر است.
خادم الرضا اظهار داشت: 40 درصد از نوزادان مادران افسرده، افسردگی و یا اشکال دیگر آسیب را تجربه می‌کنند. همچنین افسردگی اولین و یا دومین علل ناتوانی افراد در دنیاست. آموزش مهارت‌های زندگی و بالا بردن میزان تاب آوری در افراد می‌تواند در پیشگیری از افسردگی موثر باشد.
لزوم توجه به زنان در بحث سلامت و برابری
ثابت، کارشناس ارشد طراحی شهری نیز در این نشست با اشاره به موضوع زنان، سلامت و نابرابری در فضای شهری، گفت: سنجش سرانه‌های خدماتی و کمبود‌ها در مناطق تهران در مقیاس محلی و اینکه زنان به چه مقدار از سرانه‌های خدماتی مرتبط با سلامت دسترسی دارند، در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه باید توجه به زنان در بحث سلامت و برابری حساس سازی شود، افزود: سلامتی روانی در شهر با تمرکز بر عواملی مانند اعتیاد، اضطراب و افسردگی، روند شهری شدن و بحران‌های ناگهانی و حل این مشکلات ایجاد می‌شود.
وی سلامت و نابرابری در بافت فرسوده را ناشی از کمبود سرانه‌های خدماتی، عدم دخالت زنان در تجمیع و نوسازی، کیفیت نامناسب مسکن موجود و نوساز و ضعف‌های زیرساختی دانست و تاکید کرد: زنان به علت اشتغال کمتر و حضور بیشتر در خانه در معرض آسیب‌های بیشتری در حوزه مسکن و فضای محلی قرار دارند.
زنانگی؛ بخش جدایی ناپذیر هویت شهری
به گزارش خبرنگار شهرنوشت؛ هادی خانیکی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی زنان و سلامت درباره موضوع زنان و گفتگو، با بیان اینکه مشکل اصلی جامعه ایران ناتوانی در گفتگو است، افزود: زنانگی باید به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از هویت شهری دیده شود. زنانگی در موضوع گفتگو خوب دیده نمی‌شود و وقتی در فضای علمی از زن صحبت می‌کنیم، انگار به زن امتیاز می‌دهیم.
وی تصریح کرد: سوال این است که زنان در چه موقعیتی از زندگی خود امکان گفتگو پیدا می‌کنند، در خانواده یا اجتماع؟ چه نقش‌هایی در موضوع گفتگو آن‌ها را به یک کنشگر تبدیل می‌کند؟ اگر به دنبال توانمندسازی و تاثیرگذاری زنان در محیط هستیم باید آنان را به سمت حوزه گفتگو بکشانیم.
خانیکی اظهار داشت: وضعیت زنانگی در جامعه امروز پرتناقض است؛ از یک طرف با رشد زمینه‌های شهرنشینی روبه روییم و از طرف دیگر با زنانی مواجهیم که در خانواده نسبت به حوزه عمومی قدرتمندتر هستند.
وی با بررسی نسبت بین زنان و گفتگو در سه حوزه ذهنی، زبان و زبان آوری، یادآور شد: در حوزه ذهنی و ساختار اجتماعی می‌توان نیمه دوم اسفند را مثال زد که شهر‌ها زنانه‌تر می‌شوند و می‌بینیم که چه تغییرات مثبتی در شهر‌ها ایجاد می‌شود.
خانیکی ادامه داد: در حوزه زبان مردانه که خشن و غیرگفتگویی است، زبان زنانه می‌تواند تاثیرگذار باشد و در پایان اینکه در زبان آوری و به متن آوردن حاشیه‌ها زنان می‌توانند موثرتر باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/316004/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام تصورات این بود که این جنگ حداقل یک ماه تا 3 ماه طول می‌کشد/ تمام موشک‌های هایپر سونیک ما به هدف اصابت کرد

آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

دلار 65 هزار تومانی در شأن مردم ایران نیست/ ردپای مهاجران غیرقانونی در حوادث تروریستی کشور

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟/ ماجرای عمل جراحی رهبری بدون بیهوشی عمومی/ ایشان دیگر به کوه نمی روند اما در خانه پیاده روی می کنند

سیدمحمد خاتمی: پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

در عملیات «وعده صادق» به هیچ وجه به مردم تعرض نشد و مراکز اقتصادی هدف قرار نگرفت/ مردم را ترساندند که رژیم صهیونیستی چنین و چنان می‌کند، در حالی که هیچ غلطی نتوانست بکند

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

چهره‌ سیاسی اصولگرا: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!/ پایداری‌ها نشان دادند برخلاف ادعاهایشان اهل معامله هستند!

حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

ادعای یک نماینده درباره نفوذی‌های اسرائیل در ایران

استناد نیروی انتظامی به لایحه حجاب، غیرقانونی است/ پلیس احتمالاً بر اساس قوانین دهه 60 درباره حجاب برخورد می کند/ بعید می دانم مردم با قانون حجاب و عفاف همراهی کنند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

علم الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند