پیام ویژه

آخرين مطالب

ویروس کرونا چه پیامدهایی برای اقتصاد ایران دارد ؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - نگرانی از شیوع بیشتر ویروس کرونا این­­ روزها دست به گریبان جامعه شده است. در این شرایط نیز افراد هر لحظه به دنبال رصد کردن اخبار برای مطلع شدن از تعداد مبتلایان به این ویروس کشنده هستند. نگرانی­ها تنها به این مسائل ختم نمی­شود و صدماتی که در اثر شیوع این ویروس کشنده به جامعه و اقتصاد وارد می­شود مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، نگرانی از شیوع بیشتر ویروس کرونا این­­ روزها دست به گریبان جامعه شده است. در این شرایط نیز افراد هر لحظه به دنبال رصد کردن اخبار برای مطلع شدن از تعداد مبتلایان به این ویروس کشنده هستند. البته باید بدانیم که نگرانی­ها تنها به این مسائل ختم نمی­شود و صدماتی که در اثر شیوع این ویروس کشنده به جامعه و اقتصاد وارد می­شود مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.
کرونا داغ‌ترین خبر چند روز گذشته است. این ویروس به راحتی منتقل می‌شود. اما جدا از موضوعات سلامت و جان انسان، اثر این ویروس بر اقتصاد ایران مسئله­ای است که ذهن را به خود درگیر می­کند. خسارت­های اقتصادی ناشی از این ویروس کشنده نه تنها اقتصاد چین را درگیر خود کرده بلکه اقتصاد تمام کشورها را با چالشی جدی روبه­رو کرده است، البته باید بدانیم که این خسارت برای بعضی از کشورها کمتر و برای برخی دیگر بیشتر خواهد بود.
ویروس کرونا اواخر دسامبر 2019 در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و این ماجرا تا جایی پیش رفت که نه‏تنها این شهر، بلکه کل کشور را در شرایط اضطراری قرار داد و به نوعی قرنطینه کرد. درپی این ماجرا، بازارهای جهانی نیز از خود واکنش نشان دادند. افت قیمت انرژی و به خصوص قیمت نفت از جمله واکنش‌هایی بود که در ابتدا نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرد.
در ابتدای ماجرا بعد از شیوع ویروس کرونا قیمت نفت در بازارهای جهانی با سقوط همراه بود. با توجه به این روند این پرسش که چه بر سر بازار نفت ایران خواهد آمد مطرح می­شد. بسیاری از کارشناسان در این خصوص معتقد بودند که با توجه به تحریم نفت ایران اثرات این تغییر قیمتی در اقتصاد ایران چندان بزرگ نخواهد بود. چراکه این ­روزها آنقدر میزان فروش نفت کشور پایین است که کاهش قیمت بر آن اثر چشمگیری نخواهد داشت.
این در حالی است که برخی دیگر از صحب­نظران بر این باورند که چین بزرگ‌ترین واردکننده دنیاست و رتبه اول واردات انواع مواد خام و نیمه‌خام نفتی و معدنی جهان را در اختیار دارد. این مسئله در حالی مطرح می­شود که درآمد اصلی ایران هم صادرات انواع مواد خام و نیمه‌خام نفتی و معدنی است بنابراین هرگونه تزلزل در نظام اقتصادی چین می‌تواند ایران را نیز تحت­الشعاع قرار دهد بنابراین حتما بازار ایران آسیب­هایی را خواهد دید.
در ابتدای شیوع این بیماری مشکلات دیگری به وجود آمد که در میان آنها می­توان به لغو شدن کلیه سفرهای چینی توسط دولت این کشور اشاره کرد. با بررسی تاثیراتی که این ویروس در مدتی کوتاه از خود نشان داد می‌توانیم به این نتیجه برسیم که این ویروس می‌تواند یک تهدید جدی برای اقتصاد جهان و به دنبال آن اقتصاد ایران باشد.
این مسائل در حالی مطرح می­شود که تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران این روزها به یک دلهره و دغدغه تبدیل شده خصوصا که اخیرا از تعداد مبتلایان به این ویروس خبرهایی در رسانه­ها منتشر شده است. پیش از تایید ورود کرونا به درون مرزها برخی از صاحب­نظران بر این باور بودند که در شرایط فعلی ارتباط ایران با دیگر کشورها همانند سابق نیست.
به همین دلیل محدود شدن روابط کشور باعث شده است که مسائل بین المللی اثر کمتری را بر اقتصاد ما بگذارد. مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با تابناک درباره تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران گفته است: «در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه یا خوشبختانه آنقدر ارتباط اقتصادی کشور با دنیا کم شده است که اینگونه مسائل بین المللی زیاد بر اقتصاد ما تاثیرگذار نیست.
اگر اقتصاد ما به مانند همیشه می‌توانست نفت به چین صادر کند این اُفت قیمت انرژی می‌توانست بر اقتصاد ما تاثیرگذار باشد، اما هم اکنون که به دلیل تحریم‌ها صادرات نفت ایران به حداقل ممکن رسیده است درنتیجه می‌توان از تاثیر این اُفت قیمت انرژی (به هر دلیلی) چشم‌پوشی کرد. یک زمانی رکورد فروش نفت روزانه ایران تنها به چین 850 هزار بشکه بود، اما الان در مجموع به همه کشورها روزانه 300 هزار بشکه نفت می‌فروشیم.»
مرتضی عزتی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی نیز پیش از این درخصوص تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران به ابتکار گفته بود: «ویروس کرونا ممکن است که با هر نقل و انتقالی وارد کشور شود و به این شکل نیست که ما کاملا از این ماجرا مصون باشیم.
اما مسئله مهم این است که هرچه رفت‌وآمدها و ارتباطات ما با کشورهایی که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته‌اند و در آن منطقه گسترش یافته است بیشتر باشد طبیعی است که احتمال انتقال ویروس به کشور ما هم افزایش پیدا می‌کند و در مقابل هرچه مراودات ما با خارج از مرزها کمتر باشد احتمال انتقال آن کمتر می‌شود.
به عبارتی دیگر وقتی کشوری کاملا قرنطینه باشد ممکن است که هیچ ویروسی به درون مرزهای آن وارد نشود، این روند طبیعی است و نمی‌توان خلاف آن صحبت کردن صحبت کرد. هرچه این ویروس در ایران گسترش یابد به همان میزان هم می‌تواند بر روی اقتصاد ما تاثیرگذار باشد، به عبارتی دیگر اگر این بیماری وارد ایران شود به همان اندازه که بر روی اقتصاد چین اثر گذاشت، کشور ما را نیز می‌تواند با دردسر روبه‌رو کند».
این مسائل تا قبل از تایید ورود ویروس کشنده کرونا مطرح می‌­شد اما اکنون ماجرا متفاوت از چند هفته اخیر شده و اینکه ویروس کرونا چه بر سر اقتصاد کشور می­آورد به یک ترس پررنگ تبدیل شده است. اولین تاثیری که می­توان به آن اشاره کرد و برخی از تحلیلگران به آن توجه دارند دگرگونی صنعت گردشگری و هتلداری کشور خواهد بود. قطعا با ورود این ویروس به درون مرزها حجم گردشگری کاهش پیدا خواهد کرد.
از سوی دیگر برخی از رسانه­ها به تاثیر این ویروس بر بازارهای نفت، سرمایه و بازار طلا اشاره دارند. آنطور که گفته می­شود هرکدام از این بازارها در ایران از شیوع ویروس کرونا اثر پذیرفته‌اند، اما این ویروس کشنده، بیش از هر چیز بر وضعیت تجاری ایران موثر خواهد بود و با توجه به این مسائل درمی­یابیم که تبعات اقتصادی این ویروس بازارهای ایران را نیز درگیر کرده است.
چراکه شیوع این ویروس می‫تواند بیش از پیش روابط تجاری ایران را با سایر کشورهای دیگر محدود کند. در این شرایط، تحلیل­ها و نگرانی­هایی درخصوص اثر این پدیده بر اقتصاد ایران نیز مطرح می­شود که توجه به آن در سطح سیاستگذاری و عمومی لازم به نظر می‌­رسد.
ایران جیب
2025

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/317422/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

تمام تصورات این بود که این جنگ حداقل یک ماه تا 3 ماه طول می‌کشد/ تمام موشک‌های هایپر سونیک ما به هدف اصابت کرد

آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

دلار 65 هزار تومانی در شأن مردم ایران نیست/ ردپای مهاجران غیرقانونی در حوادث تروریستی کشور

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟/ ماجرای عمل جراحی رهبری بدون بیهوشی عمومی/ ایشان دیگر به کوه نمی روند اما در خانه پیاده روی می کنند

سیدمحمد خاتمی: پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

در عملیات «وعده صادق» به هیچ وجه به مردم تعرض نشد و مراکز اقتصادی هدف قرار نگرفت/ مردم را ترساندند که رژیم صهیونیستی چنین و چنان می‌کند، در حالی که هیچ غلطی نتوانست بکند

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

چهره‌ سیاسی اصولگرا: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!/ پایداری‌ها نشان دادند برخلاف ادعاهایشان اهل معامله هستند!

حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

ادعای یک نماینده درباره نفوذی‌های اسرائیل در ایران

استناد نیروی انتظامی به لایحه حجاب، غیرقانونی است/ پلیس احتمالاً بر اساس قوانین دهه 60 درباره حجاب برخورد می کند/ بعید می دانم مردم با قانون حجاب و عفاف همراهی کنند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

علم الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد