پیام ویژه

آخرين مطالب

قرنطینه؛ تنها راه چاره گزارش

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نوزده روز از تایید اولین مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا در ایران و شهر قم می‌گذرد و افزایش آمار مبتلایان در این مدت نگران کننده‌تر از همیشه است. این نگرانی‌ها باعث شده که بسیاری از مردم در چند روز گذشته اجازه ورود خودروهای غیربومی و مهمانان را به شهرشان ندهند.طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت از روز شنبه (17 اسفند تا یکشنبه 18 اسفند)، 743 مورد بیمار جدید مبتلا به کووید19 (کرونا) در کشور شناسایی شد و با توجه به این تعداد، آمار مبتلایان در کل کشور به شش‌هزار و 566 نفر رسید. در این مدت 49 نفر جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری بعد از 19 روز به 194 مورد رسید و تا کنون دو‌هزار و 134 بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته‌اند. همچنین آمار به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد که تهران به مرکز شیوع کرونا تبدیل شده و به غیر از پایتخت، افزایش آمار مبتلایان در قم، گیلان و اصفهان نگران‌کننده است.
دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز در این استان وضعیت قرمز اعلام و تاکید کرده است که تا اطلاع ثانوی مهمانی، شب نشینی، پاساژگردی و نماز جماعت تعطیل شود. در تفکیک آماری مبتلایان به کرونا، تا روز گذشته (یکشنبه) در تهران ‌هزار و 805 نفر، قم 685 نفر، گیلان 496 نفر، اصفهان 564 نفر، البرز 307 نفر، مازندران 620 نفر، مرکزی 335 نفر ، قزوین 207 نفر ، سمنان 175 نفر ، گلستان 175 نفر ، خراسان رضوی 154 نفر ، فارس 104 نفر ، لرستان 144 نفر ، آذربایجان شرقی 107 نفر ، خوزستان 69 نفر ، یزد 87 نفر ، زنجان 53 نفر ، کردستان 63 نفر ، اردبیل 50 نفر ، کرمانشاه 33، کرمان 41، همدان 60، سیستان و بلوچستان 34، هرمزگان 35، خراسان جنوبی 44، خراسان شمالی 24، چهارمحال و بختیاری 21، ایلام 15، آذربایجان غربی 40، کهگیلویه و بویراحمد 9 و بوشهر 10 مورد بیماری ثبت شده است. از سوی دیگر تا روز گذشته تعداد جان باختگان این ویروس در جهان به عدد سه‌هزار و 599 مورد رسید و ایتالیا با 233 مورد فوتی، ایران با 194 مورد فوتی، کره جنوبی با 50 مورد فوتی، آمریکا با 19 مورد فوتی، فرانسه با 16 مورد فوتی، ژاپن با 13 مورد فوتی، اسپانیا با 10 مورد فوتی، عراق با چهار مورد مرگ بعد از چین در رده‌های بعدی این نمودار آماری قرار دارند. همچنین کمیسیون بهداشت و درمان استان گانسو واقع در شمال غرب چین اعلام کرد که نتیجه آزمایش ابتلای 17 تن از 311 تبعه چینی که بین روزهای دوشنبه تا پنجشنبه گذشته با پروازهای چارتر از ایران وارد این استان شده بودند مثبت است.
درخواست 4 نماینده برای قرنطینه نقاط بحرانی
در پی شیوع کرونا در کشور اعضای فراکسیون حقوق شهروندی مجلس خواستار دستور شورای عالی امنیت ملی برای قرنطینه 100‌درصد نقاط بحرانی شدند. همچنین اکبر ترکان، مشاور سابق رئیس‌جمهوری، گفت: کشور دچار ویروس مهلک و کشنده‌ای به نام کرونا شده است. هشداری که باید به همه مردم داد این است که مردم با وجود مشکلات معیشتی‌ای که دارند، کسب و کارشان را تعطیل و خودشان را در خانه قرنطینه کنند. رفع دغدغه‌های معیشتی باید اولویت اصلی دولت باشد. اما وقتی کرونا جان آدم‌ها را تهدید می‌کند همه باید فقط به کمک وزارت بهداشت به‌عنوان فرمانده مبارزه با ویروس کرونا برویم و مشکلات اقتصادی را ان‌شاءا... زمانی پیگیری کنیم که شر این ویروس از کشور کنده شده باشد.
بیمارستان‌ها پر هستند! قرنطینه در هتل
تعداد موارد مشکوک نیز بسیار بالاتر از این آمار ارائه شده است و طبق گفته یکی از فعالان رسانه‌ای در استان مازندران به «آرمان ملی» وضعیت بیمارستان‌های این استان اصلا خوب نیست و مانند زمان جنگ با کمبود شدید تخت و فضا روبه‌رو هستند، افراد دیگر هم در استان‌های گیلان، قزوین و البرز این صحبت‌ها را تایید می‌کنند، به‌نحوی که سیامک ریماز، سرپرست مرکز آموزشی و درمانی رازی گیلان با بیان اینکه همه تخت‌های بیمارستانی در تمام ساعات اشغال هستند از احداث بیمارستان صحرایی در گیلان خبر می‌دهد. همچنین نماینده رشت در مجلس گفت: هیچ‌گونه تختخوابی برای بستری مبتلایان جدید به کرونا در شهر رشت و اطراف آن وجود ندارد و شرایط این منطقه قرمز اعلام شده است. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به کرونا به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است، تاکید کرد: «در حالی که امکانات پزشکی و بهداشتی در این منطقه وجود ندارد. ما در شهر رشت و مناطق اطراف آن نیازمند کادر درمانی جدید هستیم چرا که بسیاری از پزشکان و پرستاران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و یا به‌دلیل خستگی بیش از حد توانایی خدمت ندارند.» در چند وقت اخیر اخباری پیرامون بستری تعدادی از مبتلایان به کرونا در هتل‌ها به گوش می‌رسد که پرهام جانفشان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اعلام کرد: از ظرفیت هتل‌ها هنوز برای گذراندن دوران نقاهت بیماران کرونایی استفاده نشده است. ولی در بعضی از شهرستان‌ها به‌دلیل ظرفیت محدود تخت‌های بیمارستانی از ظرفیت هتل‌ها استفاده کرده‌اند تا دوره نقاهت را به مدت یک هفته این بیماران در هتل‌ها بگذرانند.
ساخت سوله بیمارستانی در اطراف تهران
وضعیت در پایتخت نیز بهتر از بقیه شهرها نیست و اکثر بیمارستان‌ها که پذیرش بیماران مبتلا به کرونا را دارند، تقریبا ظرفیت‌شان پرشده است، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران می‌گوید: قرار شد هماهنگی بیشتری در زمینه مقابله با کرونا ویروس انجام و از ظرفیت‌های بخش دولتی به‌ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده بیشتری شود. همچنین بهره‌گیری بیشتر از بخش‌های عمومی بیمارستان‌های دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت. برای کاهش بار مراجعات به بیمارستان‌ها و بخش‌های ویژه و بخش‌های دیگر قرار شد پروتکل‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی و بقیه ا... بازنگری شود و براساس بازنگری جدید، درباره پذیرش بیماران تصمیم گرفته شود. در این بین مسئولان شهری و مدیریت بحران با هدف بستری بیشتر بیماران، تعدادی از شهرها از جمله پایتخت در خارج از شهر در حال ساخت سوله هستند، به‌عنوان مثال رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از احداث هشت سوله با ظرفیت 500 تخت خبر می‌دهد و می‌گوید: «تاکنون سه سوله به‌طور کامل تحهیز شده و دیگر سوله‌ها نیز در حال تجهیز شدن هستند، این سوله‌ها پس از تجهیز در اختیار ستادمبارزه با کرونا قرار خواهند گرفت این سوله‌ها در نقاطی انتخاب شده که خارج از بافت مسکونی و شهری باشد و تمهیدات ایمنی لازم برای آن اتخاذ شده است.»
قرنطینه زائران سرگردان هندی و پاکستانی در قم
دولت هند درحالی راه‌های ارتباطی با ایران را مسدود کرده که شماری از اتباع ایرانی در آن کشور گرفتار شده‌اند و تعدادی از زائران هندی و پاکستانی در شهر قم سرگردان مانده‌اند. حمید یزدانی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم گفت: با هماهنگی مسئولان امنیتی و استانداری، مسافران هندی و پاکستانی در حاشیه امنیتی و بهداشتی قرار گرفته‌اند و قرنطینه می‌شوند. آنها قبلا در شهر مشهد بوده‌اند و در چند روز گذشته به قم وارد شده‌اند، نمی‌دانیم از چه طریق هم وارد شده‌اند. با مسئولان امنیتی و استانداری مکاتبه کردیم که این زائران و مسافران در حاشیه امنیتی و بهداشتی قرار گیرند و قرنطینه شوند، از آن طرف هم پاکستان و هندوستان بلیت صادر نمی‌کنند که این مسافران به کشورشان برگردند.
پروازهای ماهان به شانگهای ادامه دارد
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم در حالی از ادامه سفرهای شهروندان کشورهای دیگر انتقاد می‌کند که هنوز پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به چین و شهر شانگهای ادامه دارد، وی بر این بارو است که آنهایی که تخطی می‌کنند و با جان مردم بازی می‌کنند، کار آنها نوعی خودکشی و دیگرکشی است. این گفته در حالی مطرح شد که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که پروازهای اروپایی اش به دلایل نامعلوم تا اطلاع ثانوی لغو شده و به حالت تعلیق درآمده است و همه مردم می‌توانند جهت استرداد بلیط پرواز خود اقدام کنند. این شرکت درباره محدودیت‌های اعمال شده توضیح بیشتری نداده و گفته رایزنی برای برقراری مجدد پروازها با کشورهای اروپایی در جریان است. ایسنا هم گزارش داده که هیات گذرگاه‌های مرزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده که از روز یکشنبه (18 اسفند) پنج مرز زمینی شلمچه، شیب، زرباطیه، منذریه و مندلی میان ایران و عراق بسته شدند و تبادلات تجاری میان دو کشور از این مرزها انجام نمی‌شود.طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، پروازهای ماهان به چین صرفا برای آوردن وسایل پزشکی صورت گرفته است. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که چرا پرواز هواپیمای ماهان به مقصد شانگهای انجام می‌شود، اظهار کرد: این پرواز به هیچ‌وجه مسافری نیست و باری بوده و قطعا هواپیمایی ماهان بدون مجوز سازمان هواپیمایی هیچ‌پروازی را نمی‌تواند انجام دهد. پروازهای مذکور نیز با نگاه اقتصادی نبوده و با نگاه انسانی است و هدف از انجام این پروازها آوردن کمک‌های چین از جمله کیت، لوازم پزشکی و درمانی، لوازم مورد نیاز کارخانجات تولیدی و پزشک است.
وضعیت قرمز جاده‌ها
وضعیت تردد در جاده‌ها و مسیرهای منتهی به برخی از شهرهای کشور مخصوصا در استان‌های شمالی نیز بهتر از بیمارستان‌ها نیست و بعد از اعلام انسداد برخی از جاده‌های شمالی، مردم نیز به‌صورت خودجوش اجازه ورود به برخی از شهرها همچون شهرهای استان مازندران را ندادند و در این بین درگیری‌هایی میان مردم در جاده‌ها رخ داد . نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با بیان اینکه آزادراه چالوس- مرزن آباد تا اطلاع ثانوی مسدود است گفت: هموطنان از سفرهای غیرضروری برای جلوگیری از شیوع کرونا خودداری کنند. از سوی دیگر غفور قاسم پور، فرماندار کرج از اجرای طرح ممنوعیت تردد غیربومیان و مسافران در محور کرج- چالوس به منظور پیشگیری از افزایش ابتلا به ویروس کرونا خبر داد و گفت: به منظور اجرای طرح ملی کنترل ویروس کرونا، کلیه ترددهای غیربومیان و مسافران از محدوده گردشگری کرج – چالوس ممنوع است. همچنین سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا گفت: به تدبیر فرمانده ناجا به‌دنبال راهکار حقوقی هستیم تا مراکز شماره‌گذاری خودرو تعطیل شوند تا مردم و کارکنان به ویروس کرونا مبتلا نشوند. وی درباره اخباری مبنی بر ممنوعیت ورود به استان تهران گفت: چنین تصمیمی برای تهران گرفته نشده و تنها در محور گیلان و مازندران این تصمیم اتخاذ شده است. بیشترین محدودیت در محور گیلان و مازندران اعمال شده است، اما متاسفانه با اعمال این محدودیت ما باز شاهد بار ترافیکی در این محور بودیم. بسیاری از افرادی که در این مسیر به اطلاع رسانی‌ها توجه نکردند، مجبور شدند از نیمه راه برگردند. معاون وزیر بهداشت گزارش کرد که بعد از تعطیلی مدرسه‌ها، ورود به استان گیلان 20‌درصد بیشتر شده است. وزیر بهداشت هم گله کرد که مدرسه‌ها را تعطیل نکرده‌اند که مردم به سفر بروند! فرمانده انتظامی استان از ممنوعیت ورود کلیه خودروهای غیربومی به زنجان خبرداد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/322994/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

نشست کارگروه راهبری به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت برگزار شد

قتل پدر با اجیر کردن 2 مرد؛ دختر جوان: پدرم نمیگذاشت در یک خانه مجردی زندگی کنیم

دلیل کاهشی شدن قیمت سکه

Phi-3 رونمایی شد؛ کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت

واژگونی اتوبوس 11 مصدوم برجا گذاشت

قیمت عینک شنا هم نجومی شد؛ حدود 10 میلیون کنار بگذارید!

پاس کروزها را گل کنید

معاون وزیر کشور: "طرح نور" با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

بازدید مجدد استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل زده

معاون رئیس جمهور: دشمن با برنامه وارد مساله حجاب شده است

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال 1403

بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال 1403

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

دستگیری 18 مدعی فروش سؤالات کنکور در تهران

ارزان‌ترین گوشی ناتینگ احتمالاً به‌زودی رونمایی می‌شود

وقوع سیلاب در جاده شهرضا به اصفهان

وضعیت خیابان‌های زرند کرمان بعد از بارش شدید باران

ماجرای مرگ دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه رفسنجان چه بود؟

نماینده مجلس: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کار ویژه بانک‌های خصوصی تامین مالی بخش خصوصی نیست

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

آبگرفتگی معابر شهر گنبد کاووس بر اثر بارش بهاری

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

امروز، آخرین مهلت توزیع کارت کنکور

پیش‌بینی جدید از بارش باران در ایران

هدست ویژن پرو وضعیت خوبی ندارد؛ احتمال بازنگری در نقشه راه اپل

چرا دوباره در آغوش گرفتن مادر چاوز توسط احمدی نژاد، برجسته شد؟

رودخانه تفت یزد سرریز شد، خیابان اصلی به زیر آب رفت

یورو رکورد زد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

جزئیاتی از پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد؛ 96 نفر دستگیر شدند

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

شکستن درختان به علت وزش باد شدید

حکم اعدام برای 3 پسر به اتهام تجاوز به 2 دختر نوجوان

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

اعلام روزهای دارای بیشترین تصادف مرگبار در طرح نوروزی 1403

استودیوی Pieces Interactive با تعدیل نیرو مواجه شد

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد