پیام ویژه

آخرين مطالب

پوتین برای همیشه؟ گزارش

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
21 سال پیش، روزی که مامور پیشین کاگ‌ب در دوران شوروی، در سن 46 سالگی قدرت را از بوریس یلتسین مستعفی، اولین رییس‌جمهور فدراسیون روسیه تحویل گرفت تا به عنوان رییس‌جمهور موقت امور کشور را در اختیار بگیرد، کسی تصور نمی‌کرد این جوان ریزاندام دو دهه بعد به یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های جهان تبدیل شود. از 31 دسامبر 1999 که بوریس یلتسین در سخنرانی تلویزیونی از مقام خود کناره‌گیری کرد تاکنون مسکو رهبری جز پوتین را تجربه نکرده است. پوتین بعد از برگزاری انتخابات سال 2000 به عنوان رییس‌جمهور روسیه انتخاب شد و چهار سال بعد برای دور دوم به این مقام انتخاب شد. او بر اساس قانون اساسی بعد ازپایان دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش در سال 2008 باید قدرت را ترک می‌کرد، اما این‌بار فردی وفادار به نام دیمیتری مدودف را نامزد ریاست‌جمهوری کرد. پوتین نخست‌وزیر شد، اما نخست‌وزیری که اختیاراتش به اندازه همان مقام ریاست‌جمهوری بود. سال 2012 که موعد انتخابات ریاست‌جمهوری فرا رسید، ساعت دوره ریاست‌جمهوری پوتین بر اساس قانون اساسی صفر شده ‌بود.
او دیگر نامزدی نبود که برای سومین دوره متوالی نامزد انتخابات شده ‌باشد. همزمان با این انتخابات دوره ریاست‌جمهوری روسیه هم 6‌ساله شده‌ بود، یعنی پوتین می‌توانست برای 12 سال رییس‌جمهور روسیه باقی بماند. دو سال پیش با برگزاری انتخابات سال2018ُ قطعی شد که پوتین تا سال 2024 رییس‌جمهور روسیه باقی خواهد ماند. اما بعد از آن زمان چه خواهد شد؟ به نظر می‌رسد بعد از سال 2024 هم باز قدرت در روسیه در اختیار پوتین خواهد بود چرا که ساعت ریاست‌جمهوری او بار دیگر قرار است صفر شود. با تغییرات تازه در قانون اساسی روسیه، راه برای 16 سال ریاست‌جمهوری بیشتر پوتین هموار می‌شود. کمتر از دو ماه پیش، در روزهای آغازین سال 2020 بود که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه برای سخنرانی سالانه‌اش در جمع مجمع فدرال روسیه، از اصلاحات در قانون اساسی سخن گفت، اصلاحاتی که از زمان اعلامش گمانه زنی‌های زیادی در مورد آینده حاکمیت او در روسیه ایجاد کرد. او از افزایش اختیارات نخست‌وزیر سخن گفت و اینکه نقش پارلمان در انتخاب اعضای کابینه روسیه افزایش پیدا کند. روسیه 17 سال بود که متن قانون اساسی پس از فروپاشی شوروی را اجرا می‌کرد، نسخه‌ای از قانون اساسی که با نظارت امریکایی‌ها نوشته‌شده‌بود و به خاطر وجود مواد متناقض در آن مورد انتقاد بود. اولین تغییرات در قانون اساسی روسیه بعد از 17 سال روز 20 ژانویه به دوما رفت و نمایندگان پارلمان که اکثرا از هواداران پوتین هستند، بدون مخالفتی کلیات آن را در شور اول پذیرفتند. اما در اصلاحات پیشنهادی پوتین خبری از حذف محدودیت دوره‌های ریاست‌جمهوری روسیه نبود. اصلاحاتی که پوتین پیشنهاد کرده‌بود، موضوعاتی کلی همچون تابعیت مقام‌های ارشد سیاسی، لزوم سابقه 25 ساله زندگی نامزد ریاست‌جمهوری در خاک روسیه و افزایش توان دوما در نظارت بر اجرای وظایف کابینه بود. بلافاصله بعد از اظهارات پوتین در مورد اصلاح قانون اساسی، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر از مقام خود استعفا داد تا بعد از 12 سال همکاری وفادارانه با پوتین، جای خود را به فردی کمتر شناخته‌شده به نام میخاییل میشوستین بدهد.
از همان ابتدا بسیاری اعتقاد داشتند که پیشنهاد پوتین برای اصلاح قانون اساسی، تلاشی است برای حفظ قدرت در انحصار خودش. تصور می‌شد که افزایش اختیارات دوما در انتخاب نخست‌وزیر، با این هدف انجام شده است که حتی بعد از کنار رفتن پوتین از قدرت در سال 2024ُ، او بتواند از طریق حفظ اکثریت کرسی‌های مجلس، زمام امور را در اختیار حزبش داشته‌باشد. اما روز سه‌شنبه مشخص شد که پوتین حالاها حالاها برنامه‌ای برای کناره‌گیری از قدرت ندارد. پیشنهاد اصلاح قانون اساسی 1993 فقط یک گشایش بود، هر چند پوتین خودش پیشنهاد باقی ماندنش در قدرت را مطرح نکرد، اما چند هفته بعد در مسیر بررسی قانون در دوما عاقبت این پیشنهاد هم به قانون اضافه شد. والنتینا ترشکووا، که نیم قرن پیش به عنوان اولین و جوان‌ترین زن فضانورد تاریخ به شهرت رسید و سال‌ها به عنوان یک عضو ارشد در حزب کمونیست شوروی فعالیت می‌کرد، در سن 83 سالگی، روز سه‌شنبه پیشنهادی را مطرح کرد که محدودیت دو دوره‌ای ریاست‌جمهوری فقط برای روسای جمهوری اجرا شود که بعد از تصویب اصلاحات قانون اساسی به این مقام انتخاب می‌شوند. این پیشنهاد روز چهارشنبه از سوی دوما تصویب شد و به این ترتیب، اگر قانون اساسی جدید اجرایی شود، پوتین بدون در نظر گرفتن چهار دوره ریاست‌جمهوری قبلی‌اش با لوحی سفید بار دیگر می‌تواند در انتخابات 2024 نامزد ریاست‌جمهوری شود.
نمایندگان دومای روسیه، در شور سوم بررسی لایحه اصلاح قانون اساسی به متممی در قانون اساسی روسیه رای دادند که به ولادیمیر پوتین اجازه می‌دهد بعد از پایان دوره کنونی ریاست‌جمهوری‌اش در سال 2024 برای دو دوره 6 ساله دیگر هم رییس‌جمهور این کشور باشد. این متمم تازه، سه‌شنبه شب با بحث‌هایی همراه شده‌بود. ولادیمیر پوتین شخصا در دومای روسیه حاضر شد تا به نمایندگان بگوید که شخصا مخالفتی با این متمم ندارد، اما به شرطی آن را می‌پذیرد که دیوان قانون اساسی روسیه هم آن را قبول کند. روز چهارشنبه پیشنهاد حذف محدودیت دوره‌های متوالی ریاست جمهور بدون حتی یک رای مخالف در دوما تصویب شد. 383 رای مثبت در برابر 43 رای ممتنع و بدون حتی یک مخالف، بسیار فراتر از حدنصاب لازم دوسوم آرای دوما برای پذیرش این ماده جدید قانون اساسی روسیه بود.
مصوبه روز چهارشنبه به معنای قطعی شدن ریاست‌جمهوری پوتین در بعد از سال 2024 نیست. این مصوبه بعد از تصویب در دوما باید به مجلس اعلای روسیه، شورای فدراسیون برود و لازم است که سه‌چهارم آرا را کسب کند. اصلاحات قانون اساسی همزمان به دیوان قانون اساسی خواهد رفت تا آنجا هم توسط قضات ارشد دیوان بررسی شود و لازم است که تمامی این اصلاحات در 85 پارلمان ایالتی روسیه به رای گذاشته‌ شوند و دست‌کم دوسوم از این 85 پارلمان ایالتی آن را تصویب کنند. نهایتا، پوتین قول داده است که اصلاحات را یک ماه و نیم دیگر به همه‌پرسی بگذارد. اواخر فروردین ماه مشخص خواهد شد که آیا پوتین می‌تواند برای 16 سال دیگر رییس‌جمهور روسیه باقی بماند یا نه.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/324113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

دامغان لرزید

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد