پیام ویژه

آخرين مطالب

باید از حق 60 ساله ایران در بانک جهانی استفاده کنیم اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - رئیس کل بانک مرکزی استفاده از اعتبارات بانک جهانی را حق ایران دانست و گفت: زمان آن است که بانک جهانی نشان دهد که عدالت را رعایت می‌کند و ادعاهایشان واقعی است.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، اقای همتی تعویق 3 ماهه اقساط وام ها، تداوم ارائه خدمات بانکی به دارندگان چک‌های برگشتی و افزایش سقف برداشت و جابجایی پول در خودپرداز‌ها را از جمله تصمیمات بانکی برای کمک به مردم و صاحبان کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا خواند.
عبدالناصر همتی در برنامه تیتر امشب دوشنبه شب، با بیان اینکه تعویق بازپرداخت اقساط وام‌ها مصوبه دو هفته پیش شورای پول و اعتبار بود، اظهار داشت: بر اساس این تصمیم مقرر شد بازپرداخت اقساط وام‌های این گروه از صاحبان کسب و کار تا 3 ماه به تعویق بیافتد و مصادیق آن نیز اخیرا با کارگروه 5 نفره دولت مشخص شده است.
همتی درباره تسهیل در امور صاحبان چک‌های برگشتی نیز گفت: تصمیم بر این شده است کسانی که چکهایشان از اول اسفند تا 31 اردیبهشت برگشت می‌خورد تا 3 ماه از خدمات بانکی محروم نشوند.وی افزود: البته طلبکاران حق دارند نسبت به احقاق حقشان اقدام کرده و موضوع را پیگیری کنند.
همتی با گلایه از برخی بانک‌ها که اقدام به برداشت اقساط از حساب وام گیرندگان یا ضامنین آن‌ها کرده اند، گفت: افرادی که وام قرض الحسنه دریافت کرده اند عموماً افراد آسیب پذیر هستند، بنابراین کل وام‌های قرض الحسنه مشمول این موضوع شده است.وی افزود: اگر بانک‌ها برداشتی صورت داده اند، باید برگردانند و این تخلف به حساب می‌آید و تا سه ماه هیچ قسطی در رابطه با قرض الحسنه نباید پرداخت شود.
رئیس کل بانک مرکزی افزایش سقف برداشت و جابجایی در خودپرداز‌ها را از دیگر اقدامات اخیر بانک مرکزی خواند و گفت: سقف کارت به کارت از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان افزایش یافته که تاثیر چشمگیری در کاهش مراجعات حضوری داشته است.وی افزود: سقف برداشت نقدی نیز 500 هزار تومان شده است که البته برخی عقیده داشتند این امر باعث افزایش استفاده از اسکناس می‌شود، اما از آنجایی که کاهش مراجعات را در پی داشت، مصوب شد.
همتی افزایش سقف کارت‌های هدیه به 2 میلیون تومان را از دیگر تصمیمات بانک مرکزی برای کاهش مراجعه مردم به بانک‌ها عنوان کرد و افزود: تراکنش‌های اینترنتی و خارج از شعبه به شدت افزایش یافته و تراکنش‌های خرید اینترنتی آبان ماه به 88 میلیون و بهمن ماه به 99 میلیون تراکنش اینترنتی رسیده است.
وی افزود: با فعال شدن رمز پویا حدود 55 درصد از جرایم کاهش یافته البته متوسط تراکنش انتقال وجه از 450 هزار تومان به 620 هزار تومان رسیده است.رئیس کل بانک مرکزی به حق ایران در استفاده از اعتبارات بانک جهانی پرداخت و گفت: 60 سال است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از خدمات صندوق بین المللی پول استفاده نکرده است حالا که مردم نیاز به دارو دارند باید از این حق استفاده کرد.
وی افزود: ما این درخواست را دادیم تا مشخص شود که آیا آن‌ها به ادعاهایشان عمل می‌کنند یا نه. البته پیگیری‌های شده است و من هم احساس نمی‌کنم که مخالفت جدی از سوی صندوق بین المللی پول اعمال شود.
همتی تصریح کرد: ما مشکل ارزی نداریم و ذخایر هنگفتی وجود دارد، اما خیلی از این ذخایر مسدود شده است.رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ مشکلی بابت تامین ارز کالا‌های اساسی وجود ندارد، گفت: تاکنون 14.8 میلیارد دلار کالای اساسی نهاده‌های دامی و دارو و تجهیزات پزشکی وارد کشور شده است.
همتی با اشاره به رشد اقتصادی کشور در فصل گذشته، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ابتدای امسال سال را به نام رونق تولید نامیدند و نتیجه آماری رشد اقتصادی نشان می‌دهد که خواست ایشان تحقق یافته است.
وی افزود: این موضوع نشانگر رونق تولید در کشور است و این روند نیز بدون در نظر گرفتن آثار کرونا در اسفندماه، احتمالاً همراه با رشد اقتصادی غیرنفتی مثبت خواهد بود. این در حالی است که برخی‌ها در رسانه‌های بیگانه رشد 10 درصد منفی را برای ایران پیش بینی کرده بودند که غلط از آب درآمد.
وی درباره نوسانات بازار ارز نیز گفت: بازار ارز همواره اینطور است و ما عادت کرده ایم، اما بازار ارز نیز متعادل خواهد شد. باید به مردم گفت که ریسک بازار ارز بالا است.همتی نتیجه تلاش‌ها و تدابیر بانک مرکزی را، رونق تولید دانست و گفت: خوشبختانه روند تامین مالی خوب است و اعلام هم شده است که اگر بانک‌ها از نظر تامین اعتبار به خصوص از نظر حوادث کرونا مشکل پیدا کنند، بانک مرکزی در خدمت نظام بانکی است و ما در خدمت اقتصاد خواهیم بود.
بانک‌ها نگران نباشند و به افرادی که کسب و کار آن‌ها آسیب دیده است، کمک کنند.رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه از نقد‌های سازنده استقبال می‌کند، از برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ها گلایه کرد و گفت: انتظار این است که وقتی اتفاق خوبی رخ می‌دهد، به آن‌ها نیز که نتیجه تلاش بخش‌های مختلف کشور و مردم است توجه شود.
صداوسیما
2025

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/325775/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به جای گوشی 5 میلیون تومانی می‌توانید شارژر 50 واتی جدید سامسونگ را بخرید!

مالک تیک تاک پس از فروش ویرانه‌ای را تحویل آمریکایی‌ها خواهد داد

به لطف هوش مصنوعی، محل دفن افلاطون سرانجام کشف شد

لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

این بازی بعدی خالق کلش آو کلنز است؛ مبارزه با چاشنی هوش مصنوعی

جایزه 10 میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری 3 هکر ایرانی

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم