پیام ویژه

آخرين مطالب

توصیه‌های تغذیه‌ای برای کاهش احتمال ابتلا به کرونا خواندنی ها

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - یک مشاور تغذیه استفاده متعادل از تمام گروه‌های غذایی را بهترین راه برای افزایش سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال ابتلا به کرونا دانست.
به گزارش مشرق، با شیوع ویروس کرونا در کشورمان یکی از سوالات مهمی که در اذهان عمومی شکل گرفته این است که از چه مواد غذایی استفاده کنیم تا سیستم ایمنی بدن‌مان قوی شده و احتمال ابتلا به کرونا ویروس کاهش یابد.
در این میان افراد سالمند و گروه‌های پرخطر بیشتر در خطر بیمار شدن هستند و این گروه‌ها باید به توصیه‌های غذایی دقت بیشتری داشته باشند.
در کنار این موضوع یکی از نگرانی‌ها این است در روزهایی که در خانه هستیم و فعالیت بدنی‌مان کمتر شده است، دچار اضافه وزن شویم؛ چه کارهایی باید انجام دهیم تا اضافه وزن نیاوریم.
برلیانت بزرگمهر، مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران، مشاور تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با تسنیم با اشاره به مواد غذایی که باید مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: یکی از توصیه‌های مهم غذایی در این روزها این است که از تمام گروه‌های غذایی به تعادل استفاده کنیم؛ یکی از گروه‌های غذایی غلات است که بیشتر در نان دیده می‌شوند.
وی افزود: باید از نان‌هایی استفاده شود که سبوس بیشتری دارند، نشانه سبوس بیشتر در نان رنگ تیره آن است که کاملا قابل مشاهده است؛ گروه غذایی دیگر شیر و لبنیات است؛ البته کره جز لبنیات نیست و علیرغم این که از مواد لبنی گرفته می‌شود اما خاصیت آن‌ها را ندارد؛ شیر، ماست، دوغ و پنیر از جمله مواد لبنی مهم است که باید به صورت کم‌چرب مورد استفاده قرار گیرند.
این متخصص تغذیه تصریح کرد: گروه غذایی مهم دیگر گوشت، تخم مرغ و حبوبات است، در مصرف گوشت باید سعی کرد تا گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنیم، ماهی دریا از اهمیت بسیار بیشتری در این زمینه برخوردار است و باید مخلوط حبوبات و غلات را جانشین گوشت قرمز کنیم چرا که ترکیب غلات و حبوبات ارزش پروتئینی بسیار بالاتری دارد؛ البته خوشبختانه این مخلوط جز عادات غذایی ایرانیان است و در غذاهایی مثل عدس‌پلو، شوید باقالی، انواع دلمه، آش، کوفته و ... دیده می‌شود؛ تخم مرغ نیز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد که البته در مصرف آن نباید افراط کرد، لازم است که تخم مرغ به صورت کامل پخته شود تا زرده آن کاملا سفت و پخته شود؛ گروه غذایی آخر نیز سبزیجات و میوه‌ها هستند؛ نکته مهم در استفاده از سبزی‌ها و میوه‌جات ضدعفونی کامل آنان است.
او توصیه‌هایی برای جلوگیری از اضافه وزن در روزهای تعطیل و خانه‌نشینی داشت و گفت: یکی از توصیه‌های مهم در این روزها که بیشتر در منزل حضور داریم و فعالیت بدنی‌مان کم شده است این است که از خوردن غذاهای سرخ‌کرده پرهیز کنیم؛ منظورم از غذای سرخ‌کرده آن‌هایی است که به صورت عمیق و طولانی در روغن سرخ می‌شوند؛ لازم است که اکثر غذاهایمان را به صورت بخارپز مصرف کنیم؛ علاوه بر این می‌توانیم در خانه ورزش روزانه داشته باشیم، این که در خانه هستیم دلیلی بر این نمی‌شود که تحرک نداشته باشیم؛ البته ورزش کردن در منزل اصولی دارد که باید رعایت شود؛ یکی از معضلاتی که وجود دارد این است که در ایام تعطیلی و خانه ماندن گرایش به خوردنی‌های شیرین مثل شکلات‌ها و شیرینی‌ها بسیار زیاد می‌شود فلذا لازم است که در این زمینه دقت داشته باشیم.
بزرگمهر در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم پرهیز از مواد غذایی با طبع سرد خاطرنشان کرد: لبنیات برای استحکام استخوان‌ها و افزایش قدرت ایمنی بدن لازم است؛ البته استفاده از لبنیات پرچرب باعث افزایش وزن می‌شود و باید از لبنیات کم چرب استفاده کرد.
این کارشناس تغذیه در مورد توصیه‌های غذایی برای سالمندان گفت: مهم‌ترین عامل برای مبتلا نشدن سالمندان این است که ایمنی بدنشان را بالا ببریم؛ ویتامین‌هایی وجود دارد که آنتی اکسیدان هستند؛ ویتامین A در این زمینه بسیار مفید است که به غیر از مکمل‌ها در سبزیجاتی مثل هویج و گوجه فرنگی به وفور یافت می‌شود؛ علاوه بر این ویتامین C نیز از اهمیت بالایی برای سالمندان برخوردار است که در سبزیجات برگی، گوجه‌فرنگی، مرکبات، کیوی، توت‌فرنگی فلفل دلمه‌ای، فلفل سبز و ... دیده می‌شود؛ در مورد ویتامین E‌ باید بگویم که این ویتامین در غلات سبوس‌دار، جوانه‌ها و به ویژه جوانه گندم، روغن‌های گیاهی و ... وجود دارد؛ سلنیوم نیز در گوشت مرغ و ماهی وجود دارد و نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت بدن دارند.
وی یادآور شد: روی یا زینک نیز یکی از موادی است که وظیفه آن افزایش مقاومت بدن است؛ این ماده در پروتئین‌های حیوانی مثل انواع گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات وجود دارد. افراد سالمند در وهله اول باید مقاومت بدن خود را بالا ببرند و از سبزی‌ها و میوه‌های تازه استفاده کنند؛ یادمان باشد به هیچ وجه از این بیماری نترسیم و البته نکات ایمنی را رعایت کنیم؛ همه افراد کمتر باید از خانه خارج شوند و در معرض آلودگی‌های ویروسی قرار نگیرند.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا نان‌ را باید قبل از خوردن داغ کرد، گفت: نان‌هایی که استفاده می‌کنیم علاوه بر انرژی بخشی دارای ویتامین‌هایی مثل B و E هستند البته به شرط آنکه دارای سبوس باشند؛ باید نان را قبل از مصرف حتما گرم کنیم چرا که این ویروس در حرارت بالا از بین می‌رود؛ بالاخره ممکن است که به دلیل تماس مستقیم دست نانوا با نان، ارتباط او با پول و ... آلودگی‌هایی در آن وجود داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/326959/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند