پیام ویژه

آخرين مطالب

اکونومیست: چه چیزی نوه‌های شما را می‌ترسانَد؟ يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - روزنامه سازندگی / متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نوه‌های ما کدام عقاید و رفتار رایجِ امروزی‌مان را در آینده محکوم خواهند کرد؟
تام استاندیج/ بچه‌های امروز! آن‌ها کسانی هستند که به مسائل اخلاقی به شکلی متفاوت اهمیت می‌دهند و انتخاب‌های آن‌ها همیشه فرق دارد و اغلب هم انتخاب‌های درستی نیست. بچه‌های امروزی فرق دارند! آن‌ها لباس‌های خاص و متفاوت و البته عجیب‌وغریب می‌پوشند. اغلب اوقات به موسیقی‌های مخوف و ترسناک گوش می‌دهند. عموما احترامی برای بزرگ‌ترها قائل نیستند و دیر درک می‌کنند که بزرگ‌ترها چه می‌گفتند. همه این‌ها انتقاداتی است که بزرگ‌ترها نسبت به کوچک‌ترها یا بچه‌های امروزی دارند. اما این انتقادات، یک جاده دوطرفه است. در واقع این فقط بزرگ‌ترها نیستند که کودکان یا بچه‌های امروزی را نقد می‌کنند. بچه‌ها هم نقدهایی به بزرگ‌ترها دارند که گاهی می‌تواند واقعی‌تر و البته جدی‌تر هم باشد. همیشه نسل نو، اعتقادات و باورهای نسل قدیم را مورد نقد قرار می‌دهند. آن‌ها می‌گویند نسل گذشته، اغلب اوقات باورهای غلطی داشته و گاهی با رفتارهای اشتباه خود، منجر به بروز مشکلاتی شده که تا چند نسل بعد هم ادامه پیدا کرده ‌است. برای مثال نسل‌های قدیم بودند که برده‌داری می‌کردند. نسل‌های قدیم بودند که حق رای را از زنان گرفته بودند. نسل‌های قدیم بودند که برخی حقوق قانونی را جرم می‌دانستند. و از همه مهم‌تر، نسل‌های قدیم بودند که به محیط زیست آسیب وارد کردند و در نتیجه جهان را به جایی تبدیل کردند که زندگی کردن در آن دشوار است. بسیاری از اعتقاداتی که امروز داریم، در آینده از نگاه نسل بعد، غلط یا نادرست خواهد بود. به نظر می‌رسد در سال 2020 نسل جدید در این زمینه به آگاهی‌های جدیدی دست پیدا می‌کند و این مسئله به صورت پررنگ‌تر و جدی‌تر خودش را نشان می‌دهد.
مهم‌ترین مسئله‌ای که نسل آینده، نسل قدیم را بابت آن سرزنش می‌کنند، تغییرات اقلیمی است. نسل آینده بدون تردید و قطعا این سوال را می‌پرسد که چرا به منابع فراوان طبیعی آسیب زده‌ایم و در عمل کاری را هم از پیش نبرده‌ایم. ما انسان‌های امروزی، از منابع به صورت فراوان بهره می‌گیریم اما در عمل، کارایی چندانی از خودمان نشان نمی‌دهیم. ما منابع را مصرف می‌کنیم بدون اینکه به حق آیندگان در رابطه با این منابع طبیعی توجه کنیم. در واقع ما حق آیندگان را در این زمینه نادیده می‌گیریم. افرادی که این روزها دوران جوانی‌شان را سپری می‌کنند، در سال 2050 زمانی‌که پیر می‌شوند، ناچارند تمامی اسناد و مدارک دیجیتالی را که نشان می‌دهد چطور به صورت بی‌رویه از منابع طبیعی بهره گرفته‌اند، پنهان کنند. آن‌ها می‌بینند که نسل آینده دشمنشان می‌شود، چرا که به حقوق آن‌ها توجهی نشده است. به همین خاطر ناچارند هر نوع سند و مدرکی را در این زمینه مخفی کنند. مثلا می‌گویند فقط با قطار و آن هم سالی یک بار به سفر می‌رفتند و هیچ‌گاه از ماشین‌های شخصی و تک‌سرنشین برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل بهره نگرفته‌اند. آن‌ها نباید افرادی جلوه کنند که مسئولیت‌پذیر نبوده‌اند، اما نمی‌توان به این راحتی واقعیت را کتمان کرد. اصول اخلاقی از همین حالا زیر پا گذاشته شده و به نظر می‌رسد در آینده این مسائل دردسرساز خواهد شد.
یکی دیگر از مسائلی که در آینده بابت آن شرمنده نسل آینده خواهیم شد، خوردن گوشت است. این روزها نخوردن همبرگر به نظر ناممکن می‌آید. اما جایگزین‌های زیادی برای آن وجود دارد. می‌توان به راحتی از خوردن گوشت صرف‌نظر کرد. اتفاقا هزینه آن نیز کمتر می‌شود. اما باز هم انتخاب انسان‌های امروزی، گوشت است. گوشت در واقع از حیواناتی به دست می‌آید که بیشترین ردپا را در محیط زیست بر جای می‌گذارند. در واقع حذف گوشت از زنجیره غذایی تا حدود زیادی می‌تواند به بهتر شدن شرایط زمین کمک کند. اما این کاری است که نسل امروز حاضر نیست برای نسل آینده انجام دهد و در آینده بابت آن سرزنش خواهد شد. مصرف گوشت در کشورهای در حال توسعه به شدت در حال افزایش است. در بسیاری از مجالس و مهمانی‌ها، این گوشت است که به عنوان زینت‌بخش سفره مجالس مورد استفاده قرار می‌گیرد. و همین گوشت قرار است در آینده ابزاری برای سرزنش نسل قدیم باشد.
اما همه مسائلی که نسل آینده، بابت آن‌ها نسل قدیم را سرزنش می‌کند، به محیط زیست مربوط نمی‌شود. مسائل دیگری هم وجود دارند که نسل آینده شمشیر خود را تیز کرده تا بابت آن‌ها نسل قدیم را سرزنش کند. یکی از آن‌ها بحث مخالفت‌ها و مهاجرت‌ها است. کارگران وقتی از کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیر می‌روند تا کار کنند، اغلب با کاهش کارایی مواجه می‌شوند. این مسئله‌ای است که در آینده با آن به صورت جدی مواجه خواهیم شد. بسیاری از کشورهای ثروتمند، نیروهای کار انسانی خود را درگیر چنین ماجراهایی می‌کنند و از آن در نهایت هم آسیب می‌بینند. نسل آینده این مسئله را نادیده نمی‌گیرد و قطعا نسل امروزی را بابت این مسئله سرزنش می‌کند.
نگاهی که مردم امروز به پدیده جنسیت دارند یکی دیگر از مسائلی است که در آینده قطعا زیر نظر نسل بعد قرار می‌گیرد. اگر نسبت به زنان تبعیض قائل شویم، بدون شک نسل آینده به آن رسیدگی می‌کند و بابت آن، نسل امروز را سرزنش می‌کند. مسئله تبعیض جنسیتی جزو معدود مسائلی است که نسل آینده می‌تواند به صورت کاملا حق‌به‌جانب بابت آن نظر بدهد و نسل امروز را به فقر آگاهی متهم کند.
باورنکردنی است اما مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک جزو مواردی است که نسل آینده حتما بابت آن، ما را سرزنش خواهد کرد. این روزها مصرف آنتی‌بیوتیک به شدت افزایش یافته ‌است. اما نسل آینده متوجه ضررهای مصرف آنتی‌بیوتیک می‌شود و در نتیجه ما را بابت مصرف آن سرزنش می‌کند. این یکی از مسائلی است که در بازار دارو هم اثرگذار است.
به نظر می‌رسد که نسل آینده مسائل زیادی را پیش رو دارد و ظاهرا می‌تواند از جنبه‌های مختلف زندگی، نسل قدیم را سرزنش کند و این نسل قدیم، ما هستیم. همان‌طور که ما اجداد و نسل‌های گذشته را سرزنش می‌کنیم، باید به خاطر داشته باشیم که نسل آینده هم ما را سرزنش خواهد کرد. شاید از این طریق، تغییری در رفتارها و عقایدمان ایجاد شود که به نفع نسل آینده باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/329120/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

ضربه راهبردی ایران به اسرائیل از نگاه عباس عبدی؛ جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان ها، در تعارض است

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

اصولگرایان منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت