پیام ویژه

آخرين مطالب

خاطرات هاشمی از روزهایی که حسن روحانی عزادار شد

3 احتمال درباره مرگ ناگهانی پسر روحانی: خودکشی، خروج اتفاقی تیر از سلاح، وجود قاتل ناشناخته! سياسي

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از سال 1371 تا 1376 در روز 13 فروردین را در ادامه بخوانید:
سال 1371
تا نزدیک ظهر، بیشتر تلفن‌ها از نمایندگان رد صلاحیت شده بودند که کارى براى آنها نمى‌توانم بکنم و از مذاکره، جز نارضایتى روحى چیزى به‌دست نمى‌آید. آقاى [علی‌اکبر] ناطق نورى، تلفنى گفت که [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران ، مانع الصاق پوسترهاى تبلیغاتى بر دیوارهاى شهر مى‌شود؛ با اینکه حق دارد ولى مشکل آفرین شده است. به شهردار گفتم که مدارا کند و در عین حال از ورود خسارت جلوگیرى شود.
از دفتر اطلاع دادند که نمایندگان رد صلاحیت شده، از اظهارات آقاى [احمد] جنتى در مصاحبه دیروز که به صورت کلى اتهامات مهم به آنها وارد کرده عصبانی‌اند و خواستار اعلان کتبى اتهامات به صورت رسمى هستند. حسن، پسر آقاجلال، [محافظ]، آمد و براى شغل مناسب در شهردارى تهران استمداد کرد؛ فعلاً به صورت مأمور در جهادسازندگی کار مى‌کند.
آقاى [مهدی] کروبى، مشکلاتى را که در انتخابات براى جناح‌شان پیش آمده است، تلفنى تشریح کرد. رد صلاحیت جمعى از سران و تأیید صلاحیت برخى از اعضاى مهم در تهران، باعث تفرقه شده و رد شده‌ها توقع دارند که مجمع روحانیون مبارز هم در انتخابات کنار بکشد. علاوه بر این، بعضى از نامزدهاى لیست آنها کنار کشیده‌اند و لیست ناقص شده است. از طرفى رهبرى دستور داده که باید مجمع روحانیون در انتخابات شرکت کنند. از من توقع داشت که براى حل این مشکلات، با پذیرفتن صلاحیت جمع بیشترى از جناح آنها کمک کنم. مطالب ایشان را به رهبرى منتقل کردم. براى فردا به ایشان و آقاى [سید محمد موسوی] خویینى‌ها وقت دادند.
عصر احمدآقا آمد و از عمل شوراى نگهبان و رد بسیارى از افراد اظهار ناراحتى کرد؛ صحبت اظهار اطاعت و عدم دخالت شد. آقاى [عبدالمجید] معادیخواه آمد. از آقای صدرایى در بنیاد تاریخ شکایت داشت و انتظار عفو دارد.
تا شب تلفن‌هاى زیادى از ردی‌ها داشتم؛ براى من خیلى سخت و تلخ است. اظهارات آقاى [احمد] جنتى در مصاحبه و ادعاى مبهمِ داشتن پرونده‌هاى سنگین مالى و اخلاقى، بیشتر آنها را عصبانى کرده است. اینگونه مقامات، نباید این چنین حرف بزنند.
عفت و همراهان که به گنبدکاووس رفته بودند، شب مراجعت نمودند. در اخبار و گزارش‌ها، مسأله تحریم لیبى در شوراى امنیت بود و قابل توجه است.
سال 1372
امروز در خانه بودم. وقتم به استراحت و مطالعه و قدم زدن در حیاط خانه گذشت. بچه‌هاى محسن که از رفسنجان برگشته‌اند، آمدند عیدى گرفتند و با عفت براى سیزده بدر به کرج رفتند. من و یاسر ناهار خوردیم. عصر آقاى [عبدالمجید] معادیخواه، [رییس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی] آمد. مجموعه انتشارات بنیاد تاریخ را آورد و براى توسعه کار استمداد کرد.
سال 1373
امروز [سیزده بدر] هم مثل دیروز گذشت؛ با این تفاوت که دو ساعتی در دریاچه، به راندن قایق پدالی پرداختم. چند نفر از بچه‌ها هم با من بودند و آخر کار قایق دوم را هم که فرمانش خراب شده بود، یدک می‌کشیدیم. ورزش خوبی است. خیلی خسته شدم و از خواب قیلوله، برای رفع خستگی استفاده کردم.
بعد از ظهر، عفت و فاطی و سعید و بچه‌ها که از رفسنجان مراجعت کرده بودند، به ما ملحق شدند و دو سه ساعتی بودند. سپس با هم به تهران برگشتیم؛ چون معمولاً روز سیزده بدر، نزدیک غروب، راه‌های ورودی شهر ترافیک سنگین می‌شد، زودتر حرکت کردیم. در جنوب سد لتیان، اتومبیل حامل من پنچر شد. قدری صبر کردیم تا پاسداران چرخ را عوض کردند. ساعت شش‌وربع به خانه رسیدیم.
سال 1375
تا شب در محل سد لتیان بودیم. آقای روحانی و برادر و همسرش آمدند. مقداری با ایشان در مورد احتمالات علت مرگ فرزندش مذاکره کردیم؛ سه احتمال برایشان مطرح است. خودکشی، خروج تیر از سلاح بدون توجه و وجود قاتلی ناشناخته. هر سه احتمال، بعیدات و مقرباتی دارند، ولی کشف حقیقت مشکل شده است. راه‌هایی برای پیگیری در نظر است. درباره انتخابات و آینده مجلس و ریاست‏ جمهوری و نیز مسایل روابط با آلمان مذاکره کردیم. بعد از ناهار، آنها رفتند.
عصر علی اخوی زاده، توضیحاتی درباره تبلیغات و هزینه‌های انتخاباتی و مقداری از وقت نیز صرف مطالعه تاریخ تمدن [ویل دورانت] شد. محسن و بچه‌هایش هم که از سفر برگشته‌اند، امروز به ما ملحق شدند. ساعت نُه و نیم به منزل رسیدیم. برخلاف انتظار، جاده‌ها شلوغ نبود.
سال 1376
سحر بیدار شدم و دیگر نخوابیدم. بیشتر وقت به مطالعه و قدم زدن گذشت. مقدارى از شاهنامه فردوسى - داستان سزارین مادر رستم هنگام تولد رستم- را خواندم و با مزاح با سزارین مریم، همسر یاسر، مقایسه کردیم! کتاب تاریخ ترکمنستان را مطالعه کردم؛ نکات جالبى در ارتباط با برخورد دولت قاجار و امپراطور روسیه و انگلیس بر سر رقابت در آسیاى مرکزى و به خصوص مسایل ترکمن‌ها، توجهم را جلب کرد.
فائزه آمد. براى هزینه برگزارى مسابقات ورزش بانوان در ایران استمداد کرد؛ پس از اینکه دولت جدید پاکستان اعلام کرده که علیرغم مصوبه دولت قبل، حاضر به برگزارى آن نیست. مقدارى وقت هم صرف تماشاى بازى والیبال پاسدارها کردم. حرفه‌اى نیست و کم‏کم چاق و کم‏تحرک شده‌اند. معلوم است که به برنامه ورزش و بدن سازی، جدى عمل نمى‌کنند.
عصر یاسر و همسر و فرزند نوزادش آمدند. همین امروز از بیمارستان مرخص شده‌اند. اسم دخترشان را با پیشنهاد خودشان «لیلى» گذاشتیم. اذان و اقامه در گوش راست و چپش خواندم. شباهت واضحى به مرحوم والده‌ام دارد. مریم با اینکه با سزارین وضع حمل کرده، حال خوبى دارد.
فیلم جالبى که در جریان رفتن به بیمارستان و بیهوشى و عمل سزارین توسط خانم دکتر [زهرا] وزیرى و بریدن ناحیه پایین شکم و بیرون آوردن بچه و بریدن و جداکردن جفت و سپس تمیزکردن بچه و به صدا وادارکردن بچه و بخیه‏‌کردن محل بریدگى و به‏ هوش‏ آوردن مریم و سپس شروع استفاده از شیر مادر از روز بعد و آمدن بستگان براى تبریک خود یاسر و سارا و خانم پرستار تهیه کرده بودند؛ جالب است که همه دست‏اندرکاران زن بودند، به جز پزشک بیهوشى که پس از بیهوش‏‌کردن، بیرون رفت و هنگام عمل جراحى، همه بدن ، جز همان نقطه بریدن، پوشیده بود. مراسم اذان گفتن من در گوش لیلی هم فیلمبردارى شد که فوراً قابل نمایش شد و ما هم تماشا کردیم؛ این هم از پیشرفت‌هاى مهم در صنایع تصویربردارى زمان ما است که ژاپنی‌‌ها پیشتازند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/329353/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

انتقال دانش‌آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

به‌روزرسانی جدید Lords of the Fallen منتشر شد

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

تردد از آزادراه تهران-شمال به سمت چالوس ممنوع شد

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

ثبت اختراع جدید سونی؛ واکنش کنترلر به صدای کاربر

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

موافقت با تعطیلی شنبه ها/ دولت چراغ سبز نشان داد

دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

کمپانی TSMC از فرآیند تولید 1.6 نانومتری خود برای نیمه‌هادی‌ها رونمایی کرد

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

گجت عجیب سونی معرفی شد؛ عملکردی شبیه به آن چیزی که در فیلم Dune دیدید

تسلیحات، واجب تر از نان شب

ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

سرنوشت قمه‌کش‌هایی که در ارومیه خیابان بستند چه شد؟

طلای جهانی جهش کرد

«جف بزوس» و مدیرعامل آمازون به حذف پیام‌های تجاری متهم شدند

گزیده‌های نفتی هفته

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

اجرای شگفت‌انگیز بازی Cyberpunk 2077 روی گوشی‌های قدیمی اندرویدی!

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

آمریکا می‌خواهد دار و ندار هواوی را تحریم کند!

غوغا در گوشی‌های آیفون با مدل‌های هوش مصنوعی OpenELM اپل

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

فوری ؛ افشای جزئیات تماس پنهانی ترامپ و بن سلمان | پشن پرده چه میگذرد؟

موشک‌های پاتریوت اسپانیا در راه اوکراین

وضعیت جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان