پیام ویژه

آخرين مطالب

در روزگار کرونا افغانستان را دریابیم يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سید رسول موسوی/ قبل از آنکه رشته کلام را به دست گیرم و درباره آن چه قصد کرده‌ام مطلبی بنویسم لازم است از دو اقدام ارزشمند جناب آقای روحانی رییس محترم جمهور در روزهای اخیر قدردانی نمایم اول ارتباط ویدئوکنفرانسی عیدانه ایشان با «محمد یسنی» شاعر افغانستانی در بیمارستان شهید صدوقی یزد است که به جهت ابتلا به بیماری کرونا بستری شده بودند و خوشبختانه بهبودی یافتند و دوم موافقت ایشان با معالجه رایگان اتباع و مهاجرین خارجی که در ایران به بیماری کرونا دچارشده‌اند و از آنجا که در حال حاضرنزدیک به سه میلیون افغانستانی به اشکال مختلف در کشورما حضور دارند مسلم است افغانستانی‌های حاضردر ایران بیشترین گروه ذی‌نفع را تشکیل خواهد داد.
در حال حاضر افغانستان در شرایط امنیتی، سیاسی، اقتصادی و بهداشتی سختی قرار دارد. به جهت امنیتی هنوز جنگ داخلی سختی بین طالبان و نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان جریان دارد. هرچند توافقنامه‌ای بین طالبان و امریکا به امضاء رسیده است که به نوعی در مقابل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان طالبان پذیرفته‌اند خشونت را کاهش دهند و برای برقراری آتش‌بس و صلح وارد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شوند ولی واقعیت آن است که هنوز تا تحقق شروط کامل توافقنامه و اجرایی شدن آن فاصله زمانی زیادی باقی است و از طرف دیگر نباید فراموش کرد که فقط طالبان تنها مساله امنیتی افغانستان نیست و داعش و حسب برخی اطلاعات تا بیست گروه تروریستی دیگردر افغاستان حضوردارند که برای این کشور تهدید امنیتی محسوب می‌شوند. در بعد سیاسی افغانستان با نوعی پیچیدگی شرایط سیاسی روبروست و هنوز اوضاع و شرایط سیاسی دوران انتخابات و پساانتخابات افغانستان پایان نیافته است. علی‌رغم برخی اخبار خوبی که از گفت‌وگوهای بین آقایان اشرف غنی و دکترعبدالله دو رقیب اصلی دوران انتخابات و احتمال حل اختلافات بین آن دو می‌رسد و گفته می‌شود که احتمالا این دو رهبر سیاسی افغانستان به نوعی مصالحه برای تشکیل دولت و تقسیم وظایف برای پیشبرد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی می‌رسند معهذا هنوز به لحاظ سیاسی شرایط افغانستان با ثبات نیست. شرایط اقتصادی افغانستان با مشکلات زیادی روبروست. سه‌چهارم بودجه دولت افغانستان و تقریبا تمام هزینه‌های نظامی و امنیتی افغانستان از محل کمک‌های خارجی تامین می‌گردد به گونه‌ای که اگر کمک‌های خارجی قطع شود این کشور در مدت زمان بسیار کوتاهی با بحران شدید اقتصادی روبرو خواهد شد. فراموش نکنیم که اکنون امریکا بیشترین حامی اقتصادی افغانستان است و اگر تهدیدی که اخیرا پمپئو وزیر خارجه امریکا در خصوص قطع فوری یک میلیارد دلار از کمک‌هایش به افغانستان و کاهش یک میلیارد دیگر در سال آینده را مطرح کرد عملی شود به‌طور قطع اقتصاد افغانستان با بحران جدی روبرو خواهد شد. در اینجا لازم می‌دانم تاکید کنم که حتی اگر دولت اشرف غنی شروط امریکا را برای قطع نشدن کمک‌های مالی امریکا بپذیرد با توجه به گسترش وسیع کورونا در امریکا و ضربه سهمگینی که اقتصاد امریکا از این بیماری خواهد خورد به‌طور قطع در میزان کمکهای امریکا به افغاستان تاثیرتعیین‌کننده خواهد گذاشت و شاید تهدید اخیر امریکا در خصوص کاهش کمک‌هایش به افغانستان به بهانه مسائل سیاسی، نوعی فرار به جلو باشد زیرا که امریکا می‌داند در آینده‌ای نزدیک باید به اقتصاد داخلی خود بپردازد و هزینه‌های خارجی را صرف مدیریت بحران اقتصادی ناشی از کرونا نماید.
درخصوص شرایط بهداشتی و سلامتی افغانستان باید بگویم که متاسفانه نه آمارصحیحی وجود دارد و نه امکان تهیه آن، اما به نظر می‌رسد با توجه به شیوع این بیماری، شرایط به سمت وخامت پیش می‌رود. با چنین شرایط امنیتی، سیاسی، اقتصادی و بهداشتی که افغانستان دارد جمهوری اسلامی ایران با تمام گرفتاریهای که خود ناشی از تحریم‌های ظالمانه امریکا روبروست اگر به فکر همسایه خود افغانستان نباشد به‌طور قطع بحران اقتصادی- انسانی در پیش افغانستان به سوی ایران سرازیر خواهد شد و هیچ گریزی از آن نیست. جمهوری اسلامی ایران اگر به فکر امنیت ملی خود است باید به فکر امنیت ملی افغانستان نیز باشد. مساله افغانستان برای ما یک موضوع بشردوستانه صرف نیست بلکه مساله‌ای است که با امنیت ملی کشورمان گره خورده است. جمهوری اسلامی ایران باید در حل مسائل امنیتی، سیاسی، اقتصادی و بهداشتی افغانستان مشارکت کند و گریزی از آن ندارد. مرز 900 کیلومتری ایران با افغانستان مرزی است که روی نقشه‌ها باید آن را دید نه روی زمین. تجربه چهل سال گذشته نشان می‌دهد که هر وقت بحرانی در افغامستان بوده هیچ چیز مانع از آن نشده است که واقعیتهای روی زمین خود را بر روی نقشه‌های قراردادی تحمیل نکند و مرزهای ما با گام‌های مردمانی که هیچ چاره‌ای جز آمدن به سوی ما ندارند در نوردیده است.
بحران بهداشتی درپیش افغانستان به مراتب خطرناک‌تر از بحران‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی خواهد بود و به‌طور قطع آن بحران‌ها را تشدید خواهد کرد و حتما این بحران‌ها به سوی مرزهای همسایگان از جمله مرزهای ایران گسترش خواهد یافت. تصور نشود جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با بستن صرف مرزهایش قادر باشد کرونا را در ایران شکست دهد. تلاطم امواج رفت و بازگشت کورونا منطقه‌ای است و جمهوری اسلامی ایران باید کرونا را در منطقه شکست دهد و در این راستا همکاری‌های منطقه‌ای خصوصا با افغانستان و پاکستان ضروری است.
مطلب خود را با ویدئوکنفرانس رییس‌جمهور با محمد یسنی شاعر افغانستانی آغاز کردم و با سخن او هم پایان می‌بروم. یسنی در سخنان ویدئویی خود با رییس‌جمهور در بیمارستان ضمن تشکر از کادر پزشکی بیمارستان شهید صدوقی یزد می‌گوید: «این روزها و مشکلات می‌گذرد. تاریخ ایران افتخارات زیادی به جامعه جهانی بخشیده، دشواری‌هایی هم داشته، این دشواری‌ها هم می‌گذرد.»
آری این دشواری‌ها می‌گذرد ولی باید بدانیم همان‌گونه که به فکر مداوای یسنی در بیمارستان شهید صدوقی یزد بودیم باید به فکر هموطنان یسنی در سراسر افغانستان باشیم، چون چاره‌ای نداریم.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/329978/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

دامغان لرزید

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری