پیام ویژه

آخرين مطالب

سیاسی‌بازی به بهانه کرونا يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - وطن امروز / متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا از «توقف انتشار رسانه‌های چاپی تا پایان محدودیت‌های کرونایی» خبر داد. به گزارش ایسنا، این کمیته با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد «نظر به اینکه انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعه‌ای از افراد از خبرنگاران تا صنعت چاپ و توزیع است و این روند بالقوه ممکن است به شیوع بیشتر بیماری بینجامد، لذا در راستای اجرای حداکثری طرح ملی فاصله‌گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا پایان این طرح چاپ نخواهد شد».
به گزارش «وطن امروز»، این تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی گرفته شده است که اخیرا قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستورالعملی بازگشایی مشاغل و مراکز کسب‌و‌کار را به همه استان‌ها ابلاغ کرده است. در واقع دولت یک رفتار دوگانه در مواجهه با فعالیت رسانه‌های مکتوب داشته است؛ از طرفی به بهانه جلوگیری از شیوع کرونا دستور توقف فعالیت‌های مکتوب رسانه‌ها را داده است و از سوی دیگر اصناف اجازه یافته‌اند برخی فعالیت‌های خود را سر گیرند. نکته قابل تامل این است که چاپ و نشر روزنامه در مقیاس گستردگی فعالیت دیگر صنوف، صنعتی بسیار کم‌حجم‌تر از جهت نیروی انسانی به حساب می‌آید، بنابراین منطق بستن روزنامه‌ها و محدود کردن آنها به فعالیت در فضای مجازی زیر سوال می‌رود.
از تناقض رفتاری مجموعه دولت درباره تصمیم‌گیری درباره شروع یا عدم شروع فعالیت‌های اصناف و مشاغل که بگذریم، انتقادات جدی‌ای به بخشنامه دولت مبنی بر «توقف انتشار چاپی رسانه‌های مکتوب‌» از سوی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران وارد شده است. با حذف چاپ روزنامه‌ها، عملا بخش مهمی از بدنه اجتماع که به دلایل متعدد دسترسی یا تمایل به کسب اخبار از رسانه‌های دیجیتال را ندارند، از زنجیره آگاهی‌بخشی حذف می‌شوند که همین مسأله زمینه را برای انتشار و مورد توجه قرار گرفتن اخبار غیررسمی و شایعه‌ها فراهم می‌آورد.
از طرف دیگر نباید فراموش کنیم روزنامه‌ها دیده‌بان یک جامعه هستند که با رصد تصمیمات و سیاست‌های دولت و نقد و بررسی آنها می‌توانند به اصلاح و تصحیح روند سیاست‌گذاری‌ها پرداخته و در این مورد برای حل بحران کرونا کمک کنند. تصمیم توقف انتشار چاپی رسانه‌های مکتوب از طرف دولتی که «دسترسی آزاد به اطلاعات» و «آزادی بیان» از جمله مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی آن بوده، این شبهه را ایجاد می‌کند که دولت می‌خواهد تا حد امکان عملکردش را از ذره‌بین رسانه‌ها و تیغ انتقاد منتقدان دور نگه دارد؛ تصمیماتی که اتفاقا بعضا انتقادات بسیاری را نیز برمی‌انگیزد و حتی به واکنش‌های علنی و نامه‌های سرگشاده وزرای دولت علیه آن تصمیمات نیز منجر می‌شود.
باید توجه داشت در شرایطی هستیم که یک تصمیم غلط یا نابهنگام ممکن است به بهای از دست دادن جان تعدادی از هموطنان‌مان بینجامد، این یعنی دولت بیش از هر زمان دیگری باید دستش برای گرفتن کمک از صاحب‌نظران و منتقدان و اهل رسانه دراز باشد. از سوی دیگر از آغاز بحران کرونا رسانه‌های بیگانه تمرکز ویژه‌ای بر اخبار کرونا در داخل ایران داشته‌اند و حتی با هجمه‌های خبری تصمیمات درست دولت در مقابله با کرونا را زیر سوال ‌برده‌اند و در نتیجه سبب بی‌اعتمادی مردم به اقدامات دولت می‌شوند. حمایت از رسانه‌های مکتوب که رسانه‌های رسمی هر کشور به حساب می‌آیند و نقش راهبری و خط‌دهی سایر رسانه‌ها را بر عهده دارند، می‌تواند نقش بسزایی در مقابله با عملیات روانی رسانه‌های خارجی علیه ایران داشته باشد.
شاید لازم باشد برای دولت یادآوری شود که فضای رسانه‌های مکتوب، از حیث مرجعیت و رسمیت و عمق علمی با رسانه‌های دیجیتال و خبررسانی‌های فضای مجازی بسیار متفاوت‌تر است. روزنامه‌ها این امکان را دارند که خارج از فضای شتاب‌زده و سطحی مجازی، نگاه عمیق‌تر و موشکافانه‌تری به سیاست‌های دولت داشته باشند و این دقیقا همان نیاز حیاتی کنونی دولت است، نه دست‌اندازی بر سر راه دولت.
در کنار پیامدهای سیاسی و اجتماعی این بخشنامه دولت، نباید از تاثیر نامطلوب این تصمیم بر درآمدزایی رسانه‌های مکتوب غافل بود. در روند چاپ و توزیع رسانه‌های مکتوب، چرخه‌ای از گردش مالی به وجود می‌آید که حذف این چرخه، منجر به فشار اقتصادی بر روزنامه‌ها می‌شود.
نکته‌ای که در این بین تذکر آن لازم است این است که دولت تدبیر و امید در حالی تصمیم به تعطیلی چاپ روزنامه‌ها گرفته است که هیچ کدام از کشورهای درگیر کرونا دست به چنین اقدامی نزده‌اند. در حال حاضر در کشوری مثل ایتالیا که به نظر می‌رسد بدترین وضعیت را دارد، همچنان روزنامه‌ها چاپ می‌شوند. در اسپانیا، انگلیس، آلمان و دیگر نقاط دنیا هم همین طور و این در حالی است که این کشورها وضعیت بدتری نسبت به کشور ما دارند. اینکه چرا در بین تمام کشورها این تنها دولت ایران است که می‌خواهد جلوی انتشار روزنامه‌ها را بگیرد، شبهه سیاسی بودن این تصمیم را بیش از پیش تقویت می‌کند.
در پایان باید گفت تهیه یک پروتکل بهداشتی برای رسانه‌های مکتوب به طوری که ضمن رعایت نکات بهداشتی، چرخه اطلاع‌رسانی مکتوب قطع نشود، کار دشواری نیست.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/330098/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

درآمد عجیب از زباله گردی

رسوایی 99 درصدی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد