پیام ویژه

آخرين مطالب

آتش تند مجلسی‌های آینده علیه دولت يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - آفتاب یزد / متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در مملکتی که هر چیزی رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد اصلا بعید نیست تا موضوعی مانند شیوع کرونا نیز فرصتی مغتنم برای بهره برداری‌های سیاسی قلمداد شود. فرصت طلبی که این روز‌ها در زبان و قلم برخی مجلس نشینان آتی نیز به چشم آمده است. هرچند که با توجه به شرایط فعلی کشور و افزایش روز افزون مبتلایان و جان باختگان این بیماری مطمئنا نقدهایی به دولت و البته سایر بخش‌ها و نهادها در نوع مواجهه با این بیماری به ویژه در روزهای نخستین ورود این ویروس به کشور وارد است و اکنون دامنه این ویروس به نحوی است که حتی رئیس جمهور حسن روحانی در سخنانی از احتمال تداوم این بیماری تا سال بعد می‌گوید، اما محمد باقر قالیباف و مصطفی میر سلیم که در هفته‌های نخستین شیوع این بیماری سکوت اختیار کرده بودند، اکنون زمان را مناسب دانستند تا از آب گل آلود کرونا ماهی‌گیری کنند و نقدهای تندی فارغ از پاسخ به این سوال که چرا درروزهای اول ساکت بودند را علیه دولت مطرح کنند. قالیباف اخیرا در رشته توییتی تمامی شرایط امروز را برگردن حسن روحانی انداخته و نوشته است: شیوه روی کار آمدن و کنایه زدن و تعلل و پشت گوش انداختن، ندیدن واقعیت‌های موجود و در نظرنگرفتن هشدارهای کارشناسان و راهکارهای متخصصین و مسئولین میدانی و سپس با تشدید بحران‌ها، دست کمک به سوی دیگران دراز کردن و مقصر شمردن سایرین، روشی نیست که ما طبق آن عمل کنیم.
قالیباف این سخنان را به کنایه نسبت به اظهارات حسن روحانی مطرح کرده بود که در سخنرانی عنوان داشت که امروز در موضوع کرونا باید جناح بازی را کنار گذاشت و همه جناح‌ها به دولت در این راستا کمک کنند. حال آنکه قالیباف از این اظهارات روحانی تعبیر دراز کردن دست وی به سوی دیگران و مقصر دانستن سایرین را داشته است. شهردار سابق تهران و نماینده آینده مجلس در ادامه مستقیما دولت را مورد شماتت قرار می‌دهد و می‌نویسد: « مدیریت ناکارآمد ‎دولت در این سال‌ها به طور فشرده در مدیریت بحران کرونا بار دیگر برای مردم روشن شد. کتمان واقعیت، خوش‌بینی غیرکارشناسی، جلسات هفته‌ای یکبار و استفاده نکردن از ظرفیت‌های مردمی و عملیاتی در سراسر کشور.»
وی در ادامه می‌نویسد که دولت باید از شیوه رسانه‌ای خود (دو قطبی سازی) دست بکشد و برمدیریت بحران متمرکز شود.
اما جالب این است که به فاصله کوتاهی مصطفی میرسلیم منتخب دیگر مجلس یازدهم که او هم همانند قالیباف از رقبای حسن روحانی در ریاست جمهوری بوده نیز لب به سخن گشوده و حمله به دولت حسن روحانی را در دستور کار قرار می‌دهد.
او در نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور ضمن انتقاد از عملکرد دولت در مقابله با کرونا، می‌گوید:چرا با شناخت تجربه کشور چین و هشدار جدی اولیه و زیر بهداشت، روزی که متوجه شدید دو نفر اول مبتلا به کرونا در قم شناسایی شده‌اند بلافاصله و دست کم با همین قیافه جدی امروزتان دستور نفرمودید بر آن شهر محدودیتهایی که ضرورت آن را امروز اعلام و ابلاغ فرموده‌اید اعمال شود و از اصطلاح قرنطینه که برخی دلسوزان بکار بردند سراسیمه شدید و آن را دون منافع میهنی تشخیص دادید و گذاشتید پنج هفته بگذرد و میهن عزیز ما گرفتار چنین مصیبتی شود؟
وی در بخش دیگری از حملات خود به حسن روحانی می‌نویسد: «تا کی می‌خواهید درمورد مسائل اساسی کشور طنزگونه با مردم صحبت کنید؟ آیا هفت سال فرصت خدمت برای شما و دولت فخیمه تان کافی نبود که نگذارید هفت خوان گمرک به هفتاد تبدیل شود؟ مگر گمرک جزو دستگاههای اجرائی دولت نیست؟ آیا توقع دارید از جای دیگری دستی از غیب برون‌اید و کاری بکند؟ شما مسئولید و باید پاسخگو باشید و نه موعظه گر! آیا نشستن در صدر هیئت وزیران را با جلوس بر منبر یکسان پنداشته‌اید؟ موعظه و نصیحت در جای خود بسیار خوب است اما برازنده جایگاهی که شما اشغال کرده‌اید اقدام مسئولانه و خدمت خستگی ناپذیر و بدور از تشریفات و تبلیغات است: خدمت به مردم و گزارش نتائج موفقیتهای واقعی تان به آنها و در صورت نیاز کمک طلبیدن از مردم برای یاری دادن به دولت و برون رفت کشور از بحران.»
او دلیل جانباختگان کرونا را نیز تیم حسن روحانی می‌داند و می‌گوید:«قطعا بخشی از جانباختگان کرونا نتیجه مسامحه دولت شما است اما بدانید که آنچه به نام موج دوم یاد کرده‌اید و افرادی که در آینده به دلیل اوج گرفتن مجدد کرونا جان خود را از دست خواهند داد، تماما به عدم قاطعیت شما بر می‌گردد در حالی که بیش از یک هفته است از همراهی و همکاری ایثارگرانه دستگاههای عمومی و مردم نهادها و بویژه نیروهای نظامی و انتظامی برخوردارید!»
هرچند نامه سرگشاده میرسلیم طویل‌تر از این حرف هاست اما کاملا مشخص است که این نامه نیز درست همان خطی را دنبال می‌کند که قالیباف دنبال کرده است. خطی که مطمئنا حسن روحانی را در چنین برهه‌ای مورد هجمه قرارداده است این اظهارات اما در حالی مطرح می‌شود که رئیس جمهور از سویی طی روزهای اخیر تلاش داشته تا از عملکرد خودو مهار این بیماری طی چند هفته اخیر دفاع کند. آیا اظهارات و حمله میرسلیم و قالیباف و رنگ و بوی سیاسی جناحی که این دو به کرونا داده‌اند صرفا پاسخی به این دفاعیات حسن روحانی است و یا آنکه اهداف بزرگتر و بیشتری را دنبال می‌کند؟ و نشانه‌هایی جدای از پاسخ به دفاعیات روحانی و ماجرای کرونا را دارد.
چرا آن موقع نمی‌گفتند؟
احمد شیرزاد نماینده سابق مجلس دراینباره با اشاره به اینکه هیچ کسی درابتدا نمیدانست که بناست چنین گستردگی کرونایی درایران شکل بگیرد و تا این اندازه این پروسه زمانبر و ماندگار شود به نحوی که تعداد جان باختگان ما از چین عبور کند و یا این ویروس در جهان چنین گستردگی داشته باشد به آفتاب یزد گفت: قاعدتا امثال آقایان میرسلیم و قالیباف اگر اطلاعی ازاین موضوع داشتند، باید همان موقع تز‌های امروزشان را مطرح می‌کردند، هیچ کس نمیدانست که این ویروس چه اندازه بی‌رحم است، اینکه امروز کسانی مثل قالیباف و میرسلیم خودشان رادر مقامی قرار بدهند که گویی از اول می‌دانستند که قرار است شدت بحران را تشخیص بدهند اقدامی رندانه است و منطقی نیست، اگر این آقایان از همان روزهای اول چنین امری را می‌دانستند و نگفتند امروز متهم به پنهانکاری هستند آن‌ها باید همان موقع نظر می‌دادند و فشار جدی میاوردند که باید چنین و چنان می‌کردید، اما اینکه امروز بعد از اینکه همه عمق فاجعه را میبینند که چه لطماتی به وجود آمده، کسانی بیایند و بگویند چه باید می‌کردید یا نباید می‌کردید و با امیال سیاسی به دولت حمله کنند امری بسیار غلط است.
وی ادامه داد: نامه نوشتن میرسلیم و اعتراض قالیباف در امروزچه هنری است؟ با یک هوش متوسط هم امروز همه، حرف‌های این آقایان را در نامه و اعتراضشان می‌دانند.چرا اقایان همان زمان از قرنطینه شهرها یا قم سخن نگفتند معما چوحل شد که دیگر کاری ندارد.
وی درباره اینکه چرا با علم به این موضوع چنین مسئله‌ای از سوی این دو چهره مطرح می‌شود؟ گفت: من شخصا نگران هستم. متاسفانه در بحران کرونا فرایندی که منجربه شکل‌گیری مجلس یازدهم شده به فراموشی سپرده شده است،اما نباید یادمان برود آن مجلس با چه میزان رای و با چه شکلی بر سر کار آمده است. دیر یا زود مجلس یازدهم شکل می‌گیرد و ما چهره این مجلسیان را در رسانه‌ها و میان مردم خواهیم دید.
این نماینده سابق مجلس می‌گوید: من فکر می‌کنم که مجلسیان آتی بی‌خودی آتششان تند است و فکر می‌کنند که زمین و زمان را می‌توانند به هم بدوزند. حدس من این است که این‌ها از همین الان منتظرند تا چند وزیر را بیاندازند تا نسخی گرفته باشند و البته اگر بنا باشد چنین اتفاقی بیافتد باید خیلی تاسف خورد.
شیرزاد درباره اینکه این واکنش‌ها درباره کرونا از سوی چنین چهره‌هایی ممکن است نگرانی هاراجع به مجلس آتی را دوچندان هم کرده باشد؟ می‌گوید: متاسفانه بله. البته ما در همه دوره‌ها این مشکلات را داریم رد صلاحیت‌ها همیشه به گونه‌ای می‌شود که کمتر افرادی که سابقه نمایندگی داشته‌اند به روی کار بیایند کسانی که معمولا در جو انتقام و تغییرند. این تغییر و تحول مجلس در هر دوره بسیار شدید است به نحوی که تعداد کسانی که برای باردوم و سوم برای مجلس انتخاب می‌شوند خیلی زیاد نیست قاعدتا این امر بافت عمومی مجلس را مدام عوض می‌کند وقتی بافت عمومی تغییر می‌کند، عطش و تمایلات نمایندگان جدید هم تغییر می‌کند آن‌ها می‌خواهند همه چیز را دگرگون کنند.
این نماینده سابق مجلس اضافه می‌کند:جدا من دراین دوره نگران ناشی گری و تازگی مجلس هستم. اینکه آن‌ها به فکر انتقام سختی باشند. باید بگذاریم شش ماهی بگذرد تا ببینیم که در آینده بناست چه اتفاقی بیافتد،اما احتمالا از ماه‌های آخر تابستان ما شاهد جولان مجلس آتی خواهیم بود. امیدواریم که اقلا این نمایندگان بگذارند سه چهارماه از ورودشان به مجلس بگذرد و بعد شروع به حمله کنند وگرنه احتمالا ما شاهد چندین تغییر در وزارتخانه‌ها خواهیم بود. امیدوارم که پیش‌بینی من اشتباه از آب دربیاید.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/330133/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

تمام تصورات این بود که این جنگ حداقل یک ماه تا 3 ماه طول می‌کشد/ تمام موشک‌های هایپر سونیک ما به هدف اصابت کرد

آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

دلار 65 هزار تومانی در شأن مردم ایران نیست/ ردپای مهاجران غیرقانونی در حوادث تروریستی کشور

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟/ ماجرای عمل جراحی رهبری بدون بیهوشی عمومی/ ایشان دیگر به کوه نمی روند اما در خانه پیاده روی می کنند

سیدمحمد خاتمی: پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

در عملیات «وعده صادق» به هیچ وجه به مردم تعرض نشد و مراکز اقتصادی هدف قرار نگرفت/ مردم را ترساندند که رژیم صهیونیستی چنین و چنان می‌کند، در حالی که هیچ غلطی نتوانست بکند

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

چهره‌ سیاسی اصولگرا: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!/ پایداری‌ها نشان دادند برخلاف ادعاهایشان اهل معامله هستند!

حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

ادعای یک نماینده درباره نفوذی‌های اسرائیل در ایران

استناد نیروی انتظامی به لایحه حجاب، غیرقانونی است/ پلیس احتمالاً بر اساس قوانین دهه 60 درباره حجاب برخورد می کند/ بعید می دانم مردم با قانون حجاب و عفاف همراهی کنند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

علم الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد