پیام ویژه

آخرين مطالب

لاریجانی؛ از ریاست بر صدا و سیما تا بالانشینی در پارلمان يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
صبح فردا، هفتم خرداد ماه رسما دوران 12 ساله حضور علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی به پایان می‌رسد و حدود یک ماه دیگر از میان محمدباقر قالیباف و حمیدرضا حاجی‌بابایی یک نفر حداقل برای یک سال بر کرسی تکیه می‌زند که لاریجانی از ابتدای مجلس هشتم تا پایان دوره دهم در اختیار داشت و نه حداد عادل اصولگرا و نه محمدرضا عارف اصلاح‌طلب نتوانستند این کرسی را از او بستانند. سال‌ها حضور لاریجانی بر پارلمان سبب شده تا خداحافظی‌اش از این مسند با واکنش‌های مختلفی همراه شود. میان تحلیل‌های رنگارنگ درباره آینده سیاسی، عده‌ای نیز دست به گمانه‌زنی گوناگون زده و برخی هم زبان به تقدیر از او گشوده‌اند. حسن روحانی در قامت رییس‌جمهوری در جریان برگزاری نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی ازجمله افرادی بود که به سال‌ها حضور لاریجانی در پارلمان اشاره و لوح تقدیری را همراه با یک جلد نفیس از قرآن مجید به او تقدیم کرد. در بخشی از متن نوشته شده روی لوح اهدایی روحانی به لاریجانی آمده است:«بی‌شک خاطرات همکاری و احساس مشترکمان طی سالیان متمادی و به خصوص در مقاطع حساس و سرنوشت‌ساز ماندگار خواهد ماند. امید دارم حضور موثر و همت والای شما توام با تجربیات گران‌بها در دیگر سنگرهای خدمتگزاری نیز برای کشور و نظام منشا خیر و برکات باشد.» علاوه بر روحانی، محمود واعظی نیز از دیگر مسوولان دولتی‌ای به شمار می‌رود که از سال‌ها فعالیت لاریجانی تقدیر کرد. جالب آنکه سیدابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه دست‌کم تا لحظه نگارش این گزارش، تن به این اقدام نداده است. مراجع عظام تقلید در کنار اساتید حوزه‌های علمیه از دیگر افرادی بودند که در پیام‌هایی جداگانه به تحلیل سال‌های حضور لاریجانی در پارلمان پرداخته و به بخشی از اقدامات او اشاره کرده‌اند.
آیات عظام، صافی‌گلپایگانی، مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی، جعفر سبحانی، جوادی‌آملی، مظاهری و علوی‌گرگانی ازجمله مراجعی هستند که پیام‌های تقدیر و تشکرشان از لاریجانی منتشر شده است. عجیب آنکه این میان، برخی رسانه‌های اصولگرا در ادامه مخالف‌خوانی‌های این سال‌های اخیرشان با لاریجانی حالا در آخرین روز ریاست او بر مجلس مدعی شده‌اند که پیام‌های صادر شده از سوی مراجع تقلید در پی تقاضای دفتر لاریجانی صورت گرفته و خودجوش نبوده است؛ ادعایی که البته نه دفتر مراجع عظام تقلید و نه دفتر لاریجانی پاسخی به آن نداده‌اند اما آنچه از فحوای متن پیام‌های جداگانه مراجع عظام برمی‌آید، تاکید موکد این بزرگان بر خدمات یکی، دو دهه گذشته لاریجانی است در پارلمان و پیش از آن. به هر تفسیر اما مراجع عظام تقلید و اساتید حوزه‌های علمیه خطاب به علی لاریجانی در پیام‌های جداگانه با تجلیل و قدردانی از علی لاریجانی پرداختند. آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی در پیام خود از مدیریت شایسته و خدمات فراوان علی لاریجانی برای اعتلا و عزت کشور طی 3 دوره متوالی ریاست مجلس شورای اسلامی تشکر و قدردانی و با تاکید بر تجارب ارزنده‌شان، اظهار امیدواری کردند ایشان در آینده منشا خدمات بیشتر باشند. همچنین آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی از دیگر مراجع عظام تقلید هم با صدور پیامی از مدیریت راهگشا و خدمات فراوان او در 3 دوره ریاست مجلس تجلیل و اظهار امیدواری کرد تا از وجود ایشان در نهادهای مهم کشور استفاده شود. آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی هم یکی دیگر از مراجع عظام تقلید بود که در پیامش به علی لاریجانی، از خدمات فراوان او در 3 دوره ریاست مجلس، تکریم و قدردانی و اظهار امیدواری کرد تا ایشان در آینده نیز با توجه به فکر و فرهنگ و شایستگی و مدیریت مخصوص و مزیت تربیت‌یافتگی در بیت فقه و فقاهت برای جامعه و نظام اسلامی منشا خدمات باشد. همچنین آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی از مراجع عظام تقلید در پیامی با تجلیل از خدمات لاریجانی طی 3 دوره ریاست مجلس، آن را به‌ منزله درخت آزادی و خدمت دانست که حاصلی به گوارایی اخلاص دارد. علاوه بر مراجع عظام تقلید و اساتید حوزه‌های علمیه، برخی نمایندگان مجلس دهم هم در گفت‌وگوهایی جداگانه از علی لاریجانی به دلیل تساهل، تسامح و مدیریت فراجناحی او تقدیر و تجلیل کردند. علی ساری، عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس لاریجانی را شخصیتی علمی و فرهیخته معرفی کرد و در همین راستا به ایرنا گفت: «آقای لاریجانی به تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و مشکلات آن اشراف کامل داشت و به همین دلیل توانست در بزنگاه‌های بسیاری به کشور کمک کند.»
به عقیده او، رییس مجلس هیچ‌گاه دچار شعارزدگی نشد، او صرفا وعده‌هایی می‌داد که می‌توانست به آن عمل کند و با استفاده از ظرفیت تمامی نمایندگان مجلس و به دور از تبعیض میان آنها، سعی در گام برداشتن برای حل مشکلات کشور داشت.» در همین راستا، نایب‌رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم رییس مجلس را دارای روحیه تعاملی و تعادلی دانست. به عقیده محمد کاظمی، لاریجانی فردی صاحب تجربه و معتدل است و تنها فردی بود که می‌توانست این‌گونه عالی از عهده اداره مجلس و صحن علنی برآید و نمره مدیریت ایشان در مجلس بسیار بالاست.داوود محمدی، دیگر عضو فراکسیون امید مجلس دهم اما معتقد است که لاریجانی توانست با ظرفیتی که ایجاد کرده بود میان کشورهای دیگر هم نقش میانجی را ایفا کند و در عرصه بین‌الملل هم از خود چهره‌ای متعادل و قابل تعامل در عین قاطعیت برای حفظ منافع کشور و منطقه بر جای بگذارد.حمایت‌ها از رییس دوازده مجلس اما به نمایندگان دور دهم مجلس ختم نشد. حجت‌الاسلام شیخ قدرت‌اله علیخانی، نماینده ادوار مجلس هم در گفت‌وگو با خانه‌ملت، مدیریت 12 ساله علی لاریجانی بر مجلس را «موفق» دانست. به گفته او، لاریجانی یک چهره ملی مستقل و دارای چارچوب فکری مشخص است که نشان داده توان و ظرفیت تعامل بالایی در حوزه سیاست دارد. علیخانی معتقد است که همین چارچوب فکری و شخصیت مستقل، لاریجانی را تبدیل به یک سرمایه و چهره ملی کرده است. او لاریجانی را یک سرمایه و سیاستمدار ملی برای کشور دانست و در عین حال از برخوردهای نامهربانانه برخی با او ابراز تاسف کرد.
با همه این اوصاف و با تاکیدها بر قابلیت‌ها و لزوم حضور او در عرصه سیاست کشور باید دید که علی لاریجانی بعد از 12 سال ریاست بر مجلس، حالا در کدام بخش از نظام به خدمت‌رسانی ادامه خواهد داد و سرنوشت، او را بر صندلی ریاست کدام نهاد یا سازمان خواهد نشاند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/359057/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

هشدار باران شدید در 21 استان

سرقت اطلاعات بیماران یک شرکت آمریکایی توسط هکرها

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

عملکرد برخی از پردازنده‌های اینتل یک‌شبه 9 درصد افت کرد

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

مایکروسافت با استخدام مدیر متا برای «جابه‌جاکردن مرزهای هوش مصنوعی» آماده می‌شود

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

انتقاد نماینده گچساران از افزایش تعرفه اینترنت

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

سکه و طلا ارزان‌تر شد

حلقه هوشمند سامسونگ ظاهراً در 8 اندازه مختلف عرضه می‌شود

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

آیفون زیر سایه هواوی رفت

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

ابهام مالیاتی در بورس