پیام ویژه

آخرين مطالب

دانشگاه ها در حوزه تالاب ها مطالعه کنند سازمان حفاظت محیط زیست

دانشگاه ها در حوزه تالاب ها مطالعه کنند
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: صندوق توسعه محیط زیست این امکان را می‌دهد که دانشگاه های کشور مطالعات کاربردی خود را ارائه دهند و هزینه این مطالعات را نیز تقبل می کند زیرا این مطالعات راهگشای بسیاری از مشکلات خواهد بود. وی گفت: از این اعتبار به شرکت های دانش بنیان تسهیلات کم بهره و در برخی مواقع کمک بلاعوض پرداخت می شود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده روز پنجشنبه در نشست معرفی پروژه همکاری برنامه عمران ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست در سرسرای اجتماعات استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: صندوق توسعه محیط زیست این امکان را می‌دهد که دانشگاه های کشور مطالعات کاربردی خود را ارائه دهند و هزینه این مطالعات را نیز تقبل می کند زیرا این مطالعات راهگشای بسیاری از مشکلات خواهد بود.
وی گفت: از این اعتبار به شرکت های دانش بنیان تسهیلات کم بهره و در برخی مواقع کمک بلاعوض پرداخت می شود.
معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست افزود: از دانشگاه های سیستان و بلوچستان انتظار است در این مقوله به‌ویژه حوزه تالاب ها و سواحل به این صندوق ملحق شوند.
وی بیان کرد: این صندوق بحث مفصلی در حوزه رفع آلودگی ها، مصرف آب، مدیریت انرژی و غیره دارد.
لاهیجان زاده ادامه داد: قانون حفاظت از تالاب ها در سال 96 و آیین نامه آن در سال 97 به تصویب رسیده و از ابتدای سال گذشته با تشکیل کارگروهی طرح های جامع تالاب ها مانند تالاب انزلی به تصویب رسیده و از این ظرفیت می‌توان برای هامون استفاده کرد و طرحی جامع در این کارگروه مصوب شود.
وی گفت: در مصوبه دولت 143 تالاب با گستره سه میلیون هکتار به تصویب رسیده که 25 مجموعه از این تعداد ثبت کنوانسیون رامسر شده و تالاب هایی مانند شادگان و هامون جزو محدوده های ثبت این کنوانسیون هستند که از نظر اکوسیستمی و مساحت از اهمیت بین المللی برخوردارند.
معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست افزود: در کنار این موضوع مطالعاتی را دبیرخانه ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تحت عنوان منشاء یابی کانون های گرد و غبار کشور انجام داده که بر اساس اطلاعات واصل شده از آن 34.7 میلیون هکتار از اراضی کشور منشاء گرد و غبار هستند و در صورت کوتاهی تمام استان ها درگیر پدیده گرد و غبار می‌شوند، چیزی که در سیستان و بلوچستان بخوبی ملموس بوده است.
وی اظهار داشت: از سی و چها و هفت دهم (34.7) میلیون هکتار، یک و چهار دهم میلیون هکتار در بستر تالاب ها منشاء گرد و غبار هستند که بخش زیادی از آن به نحوه مدیریت آب در کشور مربوط می شود.
لاهیجان زاده ادامه داد: در 2 دهه اخیر نزدیک به 70 درصد مساحت تالاب ها در ایران از بین رفته که اگر لطف خدا شامل حال این کشور نمی شد مشکلات بیش از این بود.
وی خاطرنشان کرد: کتابچه ای چندین سال قبل از سیستان و بلوچستان تهیه و باعث شد طرح مدیریت یکپارچه ایجاد شود که بسیار کمک کرد تا در اتحادیه اروپا به تصویب برسد و به کمک آن منابع مالی خارجی دریافت شود.
معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست بیان کرد: برای انتخاب مدیر ملی این پروژه حدود 46 نفر افراد صاحب نظر و متخصص از سراسر کشور ثبت نام کردند زیرا فراخوان به صورت بین المللی بود اما دکتر حسین سرگزی از سیستان و بلوچستان به عنوان مدیر ملی پروژه ارتقای مدیریت جامع منابع طبیعی برای احیای اکوسیستم تالاب بین المللی هامون و حمایت از معیشت‌های جایگزین جوامع محلی انتخاب و معرفی شد.
وی افزود: انتخاب دکتر سرگزی باعث شد که برای نخستین بار نیروی بومی در شهر مورد نظر پروژه انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه توسعه به سمت سواحل نیز پیش می رود و در اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به این موضوع بسیار تاکید شده است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرموده اند باید هر توسعه ای که اتفاق می افتد حتما پیوست محیط زیستی آن لحاظ شود.
لاهیجان‌زاده بیان کرد: در نیم قرن اخیر بسیاری از منابع، جنگل ها، سواحل و تالاب ها بدست بشر از بین رفته باید مواظب سواحل بکر دریای عمان باشیم و مطالبات محیط زیستی آن طلب شود تا ثروت این منطقه از بین نرود که این مهم نیازمند همت جمعی است.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در چند دهه گذشته حدود 140 شهید و صدها مجروح و مصدوم به منظور حفاظت از محیط زیست تقدیم کشور کرده است. تسهیلات 60 میلیون دلاری برای احیا تالاب بین المللی هامون 
نماینده مردم زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه 60 میلیون دلار تسهیلات برای احیا تالاب بین المللی هامون درنظر گرفته شده است، گفت: قرار است یک اتفاق بسیار بزرگی این استان رخ دهد که امیدواریم با تعامل و همدلی گامهای موثری برداشته شود.
حبیب‌الله دهمرده گفت: امیدواریم این اتفاق در سطح منطقه، ملی و جهانی به عنوان پایلوت مطرح شود زیرا در این پروژه معیشت مردم، ریزگردها و سایر نیازمندیها دیده شده است.
وی افزود: کلکسیونی از داده های فراوان در حوزه سیستان و در مورد دریاچه هامون به صورت موفق و ناموفق وجود دارد که به صورت علمی و کارشناسی باید از آن استفاده کرد و نقاط قوت تقویت و اشکالات رفع شود.
نماینده حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چاه نیمه‌ها اقدام بزرگی است که تاثیر زیادی بر منطقه داشته و نظام سخاوتمندانه در این زمینه سرمایه گذاری کرده است.
وی با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان بسیار بزرگ و پهناور است و ظرفیت های خوبی دارد، اظهار داشت: پژوهشکده تالاب بین المللی هامون زیرساختی از نظر علمی دارد که بعید می دانم در هیچ کجای ایران چنین مرکزی وجود داشته باشد و مردم این منطقه بسیار با تجربه و علاقه‌مند هستند.
وی ادامه داد: از ظرفیت پژوهشکده تالاب بین المللی هامون باید استفاده کرد و محلی به طور پیوسته در دانشگاه زابل برای این منظور دایر شود و همراهی مردم را به حداکثر برسانیم.
دهمرده گفت: ظرفیتی در این منطقه فراهم شده و اتحادیه اروپا و عناصر مختلف دست به دست هم دادند که البته ریالی بدون حساب و کتاب پرداخت نمی کنند و باید اقدامات بدرستی صورت گیرد تا در صورت موفق بودن بستر فعالیت های دیگر در استان فراهم و به عنوان پایلوت جهانی معرفی شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/369669/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

آیفون زیر سایه هواوی رفت

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

ابهام مالیاتی در بورس

ویژگی بسیار کاربردی واتساپ؛ اشتراک فایل بدون نیاز به اینترنت

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

گوشی Nothing Phone (3) احتمالا اواخر 2024 معرفی خواهد شد

انتقاد از کریمی قدوسی بعد از ادعای جنجالی اش در حوزه نظامی/ نه مسئولیت دارد نه عقوبت می شود!

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

قصد ساخت سلاح هسته‌ای و آزمایش آن را نداریم/ من تعجب می‌کنم از اظهارات یک نماینده؛ واقعا می‌خواهد کجا آزمایش کند؟

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

هواوی رقابت‌ با اندروید و iOS را به بازارهای جهانی می‌کشاند

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

جنجال جدید مالک ایکس؛ نخست‌وزیر استرالیا ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» نامید

افزایش 8درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم 11درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی

شیائومی 15 قبل از همه گوشی‌های دیگر به تراشه 2024 کوالکام مجهز می‌شود

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور»

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد

انتقال موفقیت‌آمیز نمک‌گیر برقی 60 تنی در نفت و گاز مارون

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

قیمت نفت افزایش یافت

بازداشت 20 نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در 3 استان جنوبی

انهدام بیش از 1680 باند توزیع موادمخدر در سال قبل

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» برگزار شد