پیام ویژه

آخرين مطالب

شوک ارزی در راه است يادداشت

شوک ارزی در راه است
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
این روزها شاهد افزایش افسارگسیخته نرخ ارز هستیم که به نوعی بر قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی در داخل کشور، اثر منفی و غیرقابل جبرانی گذاشته است به‌طوری که در یک هفته گذشته، بازار ارز بدون نوسان سیر صعودی داشته است.
هرچند که رییس‌جمهوری گفته بود شوک ایجاد شده در بازار ارز موقت و گذرا بوده و ریشه و دلیل بنیادی اقتصادی ندارد اما دلار بنای پایین آمدن ندارد و در کانال 19‌هزارتومان است. بازار ارز در دومین روز هفته شاهد رشد نرخ دلار و یورو در صرافی‌های مجاز بود. هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 18900‌تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به نرخ 19050‌تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به نرخ روز شنبه، 200تومان گران‌تر شده بود.
تزریق ارز به بازار
این در حالی است که فعالیت بازار متشکل ارزی که به صورت آزمایشی آغاز شده در روزهای اخیر با افزایش عرضه همراه شده است. روز گذشته در این بازار 120‌میلیون دلار در قالب اسکناس توسط بازارساز به بازار عرضه شد که تنها 913‌هزار دلار آن به نرخ 18,900‌تومان معامله شده است. همچنین بازارساز، 3‌میلیون یورو اسکناس به قیمت 21,000‌هزار تومان به بازار متشکل (بازار رسمی اسکناس) عرضه کرده است که فقط حدود 45‌هزار یوروی آن معامله شده است. این درحالی است که همتی گفته بود «نوسانات فعلی بازار ارز، شوک‌های گذرا و موقتی است.» البته او در عین حال تاکید دارد که اگر احساس شود این نوسانات بلندمدت‌تر شود حتماً بانک مرکزی مداخله می‌کند. به نظر می‌رسد با توجه به سرمایه‌گذاری گسترده دلال‌ها در بازار ارز، هم اکنون دلال‌ها با جوسازی منفی به‌دنبال نگه داشتن دلار در کانال‌های غیرواقعی هستند و تلاش دارند با انتشار نرخ‌های غیرواقعی در برخی کانال‌های تلگرامی قیمت را در سطح حبابی نگاه داشته و سودجویی کنند. از سویی دیگر صرافی‌ها و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند عرضه‌های ارز از سوی بازارساز در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد و همین امر سبب کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. تا به امروز عرضه ارز موجب افزایش فروشنده‌ها شده و خریدار کاهش یافته است.
2 برنامه بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی
روز گذشته عبدالناصر همتی از دو ‌برنامه بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی خبر داد و گفت: بانک مرکزی به‌زودی طرح گواهی سپرده یورویی را به شورای پول و اعتبار ارائه خواهد داد، بر این مبنا، قرار است بانک مرکزی در قالب گواهی یورویی با سود مشخص، و با فروش به‌نرخ بازار، نسبت به جمع‌آوری ریال اقدام نماید. در این طرح، بانک مرکزی با تکیه بر ذخایر کافی اسکناس یورویی خود متعهد می‌شود عین مبلغ را در زمان سررسید به یورو پرداخت نماید. رییس کل بانک مرکزی افزود: اقدام پیشین بانک مرکزی برای کمک به ثبات بیشتر در بازارهای دارایی، یعنی افزایش نرخ سود سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی از 10‌درصد به 12‌درصد، که از روز گذشته اجرایی شد، موجب تعدیل سریع نرخ سود بین‌بانکی شده و از 10.5درصد به 12.5درصد افزایش یافت. بانک مرکزی اقدامات ثبات‌بخش خود در بازارهای مالی را تداوم خواهد داد، ضمن اینکه چارچوب فعلی سیاست پولی این اجازه را می‌دهد که در زمان مقتضی و تا جایی که نیاز باشد، سیاست‌گذار از ابزار پولی خود به‌منظور ثبات مالی و رسیدن به هدف تورمی استفاده نماید.
رکورد نیما در فروش ارز
با وجود آنکه تقاضا در بازار ارز، وجود ندارد اما تلاش در زمینه تزریق منابع ارزی به بازار توسط بانک مرکزی وجود دارد تا بتواند بازار را متعادل کند. همچنانکه روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد:‌ بر اساس گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما، از ابتدای سال جاری تا روز گذشته معادل 3.3میلیارد یورو در سامانه نیما ارز فروخته شده است.
در این میان بالاترین میزان فروش ارز در هفته قبل (1399.3.31 الی 1399.4.5) انجام شده است. بر این اساس میزان فروش ارز در سامانه نیما طی هفته گذشته معادل 429‌میلیون یورو بوده که ضمن رشد 92درصدی نسبت به هفته قبل، نشانگر افزایش قابل توجه میزان فروش ارز در سامانه نیماست.
در این میان برخی از کارشناسان اعتقاد دارند تک نرخی شدن ارز و حدف ارز 4200‌تومانی راهکار مناسبی برای ساماندهی بازار ارز است. به اعتقاد این کارشناسان با حذف ارز دولتی منابع به سمت ارز نیمایی می‌رود و با کنترل بازار با ابزارهای مختلف به قیمتی که صادرکننده و عرضه‌کننده ارز بتواند در این بازار کار کنند، دست خواهیم یافت.
بنابراین گزارش، در هفته‌های اخیر همزمان با نمایان شدن آثار اقتصادی شیوع کرونا و کاهش صادرات و واردات به‌خاطر محدودیت‌های مرزی و کاهش درآمدهای نفتی و قطعنامه اخیر شورای حکام، بازار ارز شاهد روزهای متلاطمی بود که در نتیجه آن قیمت دلار رکوردهای بالای 20‌هزار و 500‌تومان را نیز ثبت کرد.
بانک مرکزی و دولت اما معتقدند التهابات ارزی و شوک فعلی در بازار ارز موقتی است و در روزهای آینده تمام می‌شود. یکی از دلایل مهم نوسانات اخیر ارزی، عدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور است، موضوعی که باعث شده تا وزارت صمت و بانک مرکزی سختگیری‌هایی را برای صادرکنندگان متخلف در نظر بگیرند؛ از ابطال کارت بازرگانی تا معرفی اسامی آنها در رسانه‌ها و... .
طبق اعلام رییس کل بانک مرکزی از 72‌میلیارد صادرات غیرنفتی تنها 45‌میلیارد ارز به کشور بازگشت و 27‌میلیارد دلار باید تا پایان تیر از سوی صادرکنندگان برگردد. فعالان بازار معتقدند با بازگشت ارزهای صادراتی به کشور، قیمت ارز ریزش شدیدی را تجربه خواهد کرد.
حریری : برای سپرده گذاری ارزی سود سالانه بدهیم
«مجیدرضا حریری» عضو اتاق بازرگانی تهران درگفت‌‎‌گو با خبرنگار روزنامه صبح‌نو با اشاره به راهکار بانک مرکزی برای سپرده گذاری ارزی، عنوان کرد: این قصه اولین بار نیست که مطرح می شود در سال هایی که با بحران ارز و یا کمبود ارز مواجه بودیم این موضوع انجام شد. نباید فراموش کرد ارزهای زیادی در خانه‌های مردم وجود دارد، ارزهایی که تا 20 میلیارد دلار ارزیابی شده است. رقمی که قابل توجه است. یک قصه وجود دارد دارایی مردم اگر به صورت ریال بماند ارزشش کم می شود پس مردم مجبورند ملک را به طلا ، دلار و یورو تبدیل کنند تا سرمایه‌شان از بین نرود و پولشان کوچک نشود.
وی با اشاره به راهکار سپرده گذاری ارز، گفت: ابتدا باید اعتماد مردم را جلب کنیم. یک راه وجود دارد که به مردم بگوییم دلار را به بانک بیاورند و به آنها سود سالانه بدهیم. مثلا بانک دلار از مردم می گیرد به آن‌ ها ریال تحویل ندهد که این باعث از بین رفتن اعتماد و کاهش سپرده گذاری ارزی می شود.
این فعال اقتصادی، یادآور شد: افزایش ارز غیر طبیعی نیست چرا که این گرانی ها در دیگر کالاها و خدمات وجود دارد. این امیدواری می رود که روزهای آتی نرخ ارز ثبات نسبی داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/371271/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

آیفون زیر سایه هواوی رفت

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

ابهام مالیاتی در بورس

ویژگی بسیار کاربردی واتساپ؛ اشتراک فایل بدون نیاز به اینترنت

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

گوشی Nothing Phone (3) احتمالا اواخر 2024 معرفی خواهد شد

انتقاد از کریمی قدوسی بعد از ادعای جنجالی اش در حوزه نظامی/ نه مسئولیت دارد نه عقوبت می شود!

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

قصد ساخت سلاح هسته‌ای و آزمایش آن را نداریم/ من تعجب می‌کنم از اظهارات یک نماینده؛ واقعا می‌خواهد کجا آزمایش کند؟

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

هواوی رقابت‌ با اندروید و iOS را به بازارهای جهانی می‌کشاند

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

جنجال جدید مالک ایکس؛ نخست‌وزیر استرالیا ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» نامید

افزایش 8درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم 11درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی

شیائومی 15 قبل از همه گوشی‌های دیگر به تراشه 2024 کوالکام مجهز می‌شود

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور»

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد

انتقال موفقیت‌آمیز نمک‌گیر برقی 60 تنی در نفت و گاز مارون

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

قیمت نفت افزایش یافت

بازداشت 20 نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در 3 استان جنوبی