پیام ویژه

آخرين مطالب

گمانه‌ها درباره «قاتلان قاضی منصوری»؛ باند مخوف وطنی! يادداشت

گمانه‌ها درباره «قاتلان قاضی منصوری»؛ باند مخوف وطنی!
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پرواز «دی‌ان‌ای منصوری» از بخارست به تهران هویت جنازه را روشن می‌کند؟
10 روز بعد از مرگ غلامرضا منصوری، بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه که نامش با حضور در پرونده «اکبر طبری و همدستانش» به عنوان متهم فراری به تیتر خبرها آمد، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس از احتمال دست داشتن «باندی مخوف» در «قتل منصوری» می‌گوید. مجتبی ذوالنوری معتقد است که ابعاد پرونده قتل قاضی منصوری هنوز «مبهم» و گمانه‌های بسیاری در این باره مطرح است. این گمانه‌زنی‌ها اما از همان زمانی که افکار عمومی درگیر «متواری شدن» بازپرس منصوری و بررسی احتمال بازگشت او به کشور بود، شروع شده بود؛ سی‌ام خردادماه و همزمان با انتشار خبر فوت غلامرضا منصوری در هتلی در بخارست پایتخت رومانی. از همان ثانیه‌های اول انتشار این خبر شائبه‌هایی درباره احتمال به قتل رسیدن این فرد که از او به عنوان «جعبه سیاه» پرونده اکبر طبری یاد می‌کنند، مطرح شد. شائبه‌ای که اگرچه ابتدا رد و مرگ منصوری «خودکشی» اعلام شد اما با انتشار گزارش اولیه پزشکی قانون، بار دیگر قوت گرفت.
پیوند داخل و خارج برای حذف فیزیکی قاضی
غلامرضا منصوری که به اتهام دریافت رشوه 500 هزار یورویی، متهم ردیف نهم پرونده طبری و 21 همدستش بود بر اساس گزارش پزشکی قانونی رومانی در هتل «دوک» واقع در پایتخت این کشور به ‌طرزی مشکوک درگذشته است؛ چراکه نتایج اولیه کالبدشکافی جسد غلامرضا منصوری نشان داد که مرگ او با «خشونت» و «شتابزدگی» همراه بوده همچنین دفتر دادستانی بخارست گزارش داد که روی جسد او، اثر «جراحات ناشی از ضربه» دیده شده که «با یک جسم سخت» وارد شده است. همزمان اظهارات دیروز رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس را نیز می‌توان تاییدی ضمنی بر به قتل رسیدن منصوری دانست؛ چراکه اگرچه ذوالنوری از وجود «ابهام» و «گمانه‌زنی» درباره مرگ منصوری سخن گفته اما ابهامات مورد اشاره رییس کمیسیون امنیت ملی عمدتا ناظر بر چگونگی به «قتل» رسیدن قاضی متواری است. ذوالنوری بر همین اساس یکی از گمانه‌زنی‌ها درباره علت مرگ منصوری را نقش «باند مخوف فعال در قوه قضاییه برای حذف فردی که ممکن است حاوی مطالبی باشد» عنوان کرده و به «آنا» می‌گوید درباره این پرونده ممکن است پیوندی بین برخی جریانات داخل و خارج کشور وجود داشته باشد.
با این حساب شاید بتوان بنا بر اطلاعات ارایه شده از سوی پزشکی قانونی و دادستانی رومانی همچنین اظهارنظرهای اخیر رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، فرضیه خودکشی غلامرضا منصوری را برای همیشه پایان‌یافته تلقی کرد تا تنها یک فرضیه دیگر احتمال به قتل نرسیدن منصوری را رد کند؛ «صحنه‌سازی مرگ و فرار آقای بازپرس».
ماجرا از آنجا شروع شد که در اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «طبری و 21 همدستش» بعد از مرگ منصوری، ریاست دادگاه اعلام کرد که «صحت و سقم» فوت او برای دادگاه احراز نشده است. اقدام خبرگزاری میزان به انتشار تصاویری از زمان حیات منصوری هم به این شائبه‌ها دامن زد و افکار عمومی با طرح سوالاتی ازجمله اینکه چرا آنقدر بین هیکل واقعی منصوری و جنازه کاور پیچ شده او، اختلاف ‌سایز وجود دارد؟! شروع به پرسشگری درباره احتمال جعلی بودن دوگانه «قتل- خودکشی» کردند؛ سوالی که البته از زمان مطرح شدنش تاکنون همچنان بی‌جواب باقی مانده و پاسخ دقیق به آن منوط به بررسی دی‌ان‌ای قاضی مرحوم و احراز هویت جسد منصوب به اوست.
پرواز «دی‌ان‌ای منصوری» از بخارست به تهران؟
بر این اساس رییس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی می‌گوید که برای تعیین قطعی هویت فرد درگذشته حتما به مستنداتی ازجمله «دی‌ان‌ای» نیاز است. به‌ گفته سردار هادی شیرزاد، درخواست پروفایل دی‌ان‌ای ارسال شده و پلیس اینترپل رومانی هم اعلام کرده که پروفایل دی‌ان‌ای در دست آماده‌سازی است و به زودی به ایران ارسال می‌شود. بنا بر توضیحاتی که این مقام نظامی ارایه کرده، تاکنون هیچ مستندی از سوی پلیس رومانی درخصوص عامل یا عوامل مرگ منصوری به ایران ارسال نشده و پلیس رومانی قول داده در روزهای آینده اطلاعات بیشتری را در اختیار پلیس بین‌الملل تهران قرار دهد.
باتوجه به اینکه نتیجه گزارش اولیه کالبدشکافی این بازپرس ارایه شده، این نکته که چرا هنوز دی‌ان‌ای منصوری به ایران ارسال نشده، محل پرسش است. البته سردار شیرزاد می‌گوید که پلیس رومانی در این ماجرا سعی کرده تا آنچه در توان داشته در اختیار پلیس بگذارد اما گاهی به‌ خاطر نیاز به مجوز مراجع قضایی و دادستانی رومانی محدودیت‌هایی به وجود آمده و آنها اعلام کردند که برخی هماهنگی‌ها و ارسال مستندات باید از مسیر دادستانی و دستگاه قضایی رومانی عبور کند اما باوجود این محدودیت‌ها، مستندات متعددی را برای ایران ارسال کردند و علاوه بر این پیگیرند که درخواست‌های متعدد ما هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد. بنابراین برای اطمینان از اینکه جسد خارج شده از هتل «دوک» بخارست به‌واقع متعلق به قاضی منصوری بوده یا نه باید منتظر ارسال دی‌ان‌ای او به تهران و بررسی آن بمانیم. بر همین اساس هم بررسی فرضیه‌های چگونگی قتل احتمالی منصوری تا زمان احراز هویت، قطعی نخواهد بود. هرچند سردار شیرزاد می‌گوید تاکنون هیچ مستندی از سوی پلیس رومانی درخصوص عامل یا عوامل مرگ منصوری به ایران ارسال نشده و بررسی‌های بیشتر منوط به اطلاعات بیشتری است که قرار است، پلیس رومانی ظرف روزهای آتی در اختیار پلیس بین‌الملل تهران قرار دهد اما مجتبی ذوالنوری از بررسی احتمال‌های مربوط به «قتل منصوری» در دستگاه قضایی خبر داده و می‌گوید که علاوه‌ بر احتمال وجود «باند مخوف» داخل کشور، این احتمال هم وجود دارد که عناصری بخواهند با این اتفاق، قدری فضا را آشفته کرده تا فضای اتهام‌زنی داخل کشور فراهم شود. با همه این اوصاف بررسی‌های بیشتر تا زمان ارسال دی‌ان‌ای منصوری به ایران و احراز قطعی هویت او، معلق باقی خواهد ماند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/371608/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

ماجرای عجیب گم شدن حلقه ازدواج

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

علت گرانی شدید قیمت پیاز

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است