پیام ویژه

آخرين مطالب

مثلث اصلاحات در 1400 يادداشت

مثلث اصلاحات در 1400
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
زمان زیادی تا انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 باقی است اما از هم‌اکنون گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداهای احتمالی این انتخابات آغاز شده است. جریان اصلاحات این پیش‌بینی را دارد که کاندیداهایش از سد نظارتی عبور نکنند و جریان اصولگرا هم نگران است اما به دلیل دیگر که آن هم تعدد کاندیداهای این جریان برای جلوس بر کرسی ریاست‌جمهوری است. اصولگرایان بر این باور هستند با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ریاست سه قوه را از آن خود خواهند کرد و اصلاح‌طلبان معتقدند اگر حتی یک کاندیدای تاییدشده هم نداشتند اما سعی کنند کرسی پاستور متعلق به یک اصولگرای دلواپس نشود. محمدعلی ابطحی از جمله اصلاح‌طلبانی است که به تحلیل شخصیت‌هایی پرداخته که برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح هستند.
پاسخ ابطحی به الله‌کرم
18 خرداد حسین الله‌کرم، عضو حزب‌الله گفته بود: «با توجه به اینکه رئیس بنیاد باران در یک سخنرانی، موضوع آشتی ملی را مطرح کرد و گفت که احتمالا در آینده نزدیک شاهد تکرار اغتشاشات دی 96 و آبان 98 خواهیم بود و در آن صورت نظام برخورد خواهد کرد و شاهد اوج‌گیری اغتشاش می‌شویم، لذا ایشان پیشنهاد آشتی ملی را داده بود. با این اوصاف بنیاد باران از قانون عبور کرده، چرا که باید اغتشاشات را تقبیح کرده و از کارهای اشتباه گذشته نظیر ظلم به نظام و مردم در سال 88 عذرخواهی می‌کرد؛ بنابراین شانس داشتن هر گونه نامزد در سال 1400 را باید از جریان اصلاح‌طلب سلب کرد». سید محمدعلی ابطحی چنین به اظهارات الله‌کرم واکنش نشان داد: «بگذارید یک خاطره برای شما بگویم؛ یکی از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب می‌گفت که تفاوت ما و روزنامه «کیهان» در این است که این روزنامه شب قبل تیتر می‌زند که فلان فرد دستگیر شد، همان شب آن فرد را دستگیر می‌کنند تا تیتر صبح این روزنامه با واقعه رخ داده شده همخوانی داشته باشد. به نظر می‌رسد که آقای الله‌کرم نیز اطلاعات زیادی دارد و از آینده خبر دارد که ما از آنها بی‌خبر هستیم».
3 اصلاح‌طلب نزدیک به پاستور
ابطحی درباره استعفای عارف از ریاست شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به موضوعی اشاره کرد که با انتخابات 1400 ارتباط دارد: «پیگیری‌های من در خصوص صحت استعفای آقای عارف از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به نتیجه نرسیده است. البته شاید ایشان تصمیم دارند برای ریاست‌جمهوری اقدام کنند». به اعتقاد ابطحی، ضرغامی و جلیلی عزم جدی برای ورود به عرصه انتخابات دارند. معاون رئیس دولت اصلاحات به این موضوع هم اشاره می‌کند که «در جریان اصلاحات افرادی تحرکات انتخاباتی دارند که به نظر می‌رسد یکی از شاخص‌ترین آنها آقای اسحاق جهانگیری باشد». چندی پیش «یکی از نزدیکان اسحاق جهانگیری درباره‌ احتمال کاندیدا شدن او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 به انصاف‌نیوز گفت: احتمالا ایشان خود را تابع جریات اصلاحات می‌داند و در راستای تصمیم کلی این جریان عمل خواهد کرد. اما اینکه دقیقا کاندیدا می‌شوند را خبر ندارم. مهم‌تر از اینکه چه کسی از جریان اصلاحات برای 1400 کاندیدا می‌شود، باید به این پرداخت که این جریان چه راهبردی را دارد و چه گفتمانی را می‌خواهد هدایت و رهبری کند؟» موضوع کاندیداتوری جهانگیری تا جایی پیش رفت که شایعه حمایت کارگزاران از او قوت گرفت اما حسین مرعشی، عضو ارشد این حزب چنین به این شایعه واکنش نشان داد: «هیچ بحثی در کارگزاران درباره افراد و مصادیق برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نشده است». محمدجواد ظریف شخصیت دیگری است که نامش به‌عنوان کاندیدای جریان اصلاح‌طلب در انتخابات 1400 مطرح است که البته وزیر خارجه این موضوع را رد می‌کند و 24 خرداد می‌گوید: «من در کمال صداقت عرض می‌کنم در خودم صلاحیت این مسئولیت را نمی‌بینم و فقط دیپلماسی بلدم و همین را ادامه خواهم داد».
احمدی‌نژاد کاندیدا نمی‌شود
یکی از موضوعات انتخاباتی در این ایام کاندیداتوری احمدی‌نژاد برای انتخابات 1400 است. او تحرکات سیاسی خود را افزایش داده و اظهاراتی دارد که بوی انتخاباتی بودن دارند. زمانی که از ابطحی سوال شد نگرانی از بابت ورود آقای احمدی‌نژاد به عرصه را ندارد، چنین پاسخ داد: «خیر! بافت بخشی از حاکمیت به گونه‌ای شده که اجازه نمی‌دهد هرکس دلش خواست را به عرصه انتخابات راه بدهد». وی در پاسخ به این سوال که یعنی در صورت تاییدصلاحیت نیز آقای احمدی‌نژاد رای نمی‌آورد؟ توضیح داد: «همه چیز را نمی‌شود از همین حالا به راحتی پیش‌بینی کرد. اما در کل محمود احمدی‌نژاد را خطری برای آینده نمی‌بینم و اساسا فکر نمی‌کنم ایشان رئیس‌جمهور شود. البته همچنان معتقدم که حضور 8 ساله ایشان در قدرت یک خطر بزرگ برای کشور بود». پیش‌بینی ابطحی درباره کاندیدا شدن رئیسی و قالیباف هم چنین است: «آقایان رئیسی و قالیباف زمانی برای تصدی جایگاه ریاست‌جمهوری مطرح بودند، اما شاهد هستیم که هر دو در جایگاه ریاست قوا حضور دارند. درباره آقای رئیسی باید بگویم که ایشان جایگاه بسیار مستحکمی در دستگاه قضا دارد و کار خود را به صورت مطلوب به پیش می‌برد؛ و به نظر می‌رسد که از پس کار دستگاه قضا برمی‌آید». وی افزود: «منظور من این است که آقای رئیسی سه دهه در این دستگاه حضور داشته و کار در آنجا را می‌داند. به همین دلیل ایشان را کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌دانم» و به نکته جالبی درباره محسن رضایی اشاره می‌کند: «آقایان قالیباف و محسن رضایی همیشه خود را محق در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند. به نظر می‌رسد که آقای رضایی قطعا به عرصه می‌آیند و احتمال دارد آقای قالیباف نیز نیم‌نگاهی به صندلی ریاست‌جمهوری داشته باشند». شواهد از این قرار است که تلاش می‌شود یک اصولگرای قدرتمند قابل اعتماد به پاستور برود. البته چنین فردی نیز با ممنوعیت کمتری مواجه خواهد شد و احتمال دارد محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات، احمدی‌نژاد سال 88 به بعد و روحانی را نداشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/371808/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد