پیام ویژه

آخرين مطالب

سفیر فتنه‌گر واشنگتن در بیروت يادداشت

سفیر فتنه‌گر واشنگتن در بیروت
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روح الله فرقانی / «صلاح فحص» نماینده جنبش امل لبنان در ایران در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به اینکه سخنان سخیف سفیر آمریکا در بیروت تاثیری بر اراده مقاومت ندارد، عنوان کرد: آمریکا درتلاش است تا کل جهان را در قبضه خودش بگیرد و از اینکه مخالفی داشته باشد، خوشحال نیست. آمریکا حامی سیاست‌‌‌های اسرائیل است و کسی که بخواهد با اسرائیل مخالفت کند با آن به مبارزه می‌‌پردازد. مقاومت لبنان یا ایران ازجمله کشورهایی هستند که با سیاست‌‌‌های آمریکا همراه نیستند و اینگونه خصومت‌ها که این روزها توسط سفیر آمریکا در بیروت انجام می‌‌گیرد، به این خاطر است.
آمریکا که دخالت‌هایش درامور داخلی لبنان پایانی ندارد و هر روز درتلاش است تا با توطئه‌ای جدید، فتنه‌ای دیگر دراین کشور مدیترانه‌ای رقم زند. پس از ماه‌ها ناآرامی و 85 روز پس از استعفای «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان، دولت «حسان دیاب» تشکیل و به موازات آن، فشارهای ایالات متحده آمریکا و تهدید و تطمیع‌‌‌های واشنگتن آغاز شد و نخستین اثر آن، بی‌اعتنایی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ضرورت تداوم حمایت مالی از لبنان بود. واشنگتن دولت لبنان را متهم می‌کند که گروگان حزب‌الله است، در حالی که خود از اقتصاد لبنان گروکشی می‌کند تا دولت و جامعه را به پرداخت باجی به ارزش کودتا علیه مقاومت وادار کند.
حال سفیر این کشور در بیروت خط مقدم فتنه‌‌انگیزی علیه حزب‌الله شده است. کاخ سفید که با تحریم‌‌‌های مالی و اقتصادی خود موفق نشده است حزب‌الله را به عقب‌نشینی وادارد، این بار با اظهاراتی سخیف و جنگ روانی قصد دارد افکار عمومی لبنان را به سمتی سوق دهد و وانمود کند که مشکلات جاری این کشور، متوجه حزب‌الله است.
اظهارات فتنه‌‌انگیز سفیر آمریکا در لبنان
بر همین اساس، «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان روز (جمعه) در سخنانی تلویزیونی مدعی شد که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان ثبات این کشور را تهدید می‌کند و حزب‌الله مانع حل بحران اقتصادی در این کشور است. وی همچنین تهدید کرد که تحریم‌های آمریکا ممکن است شامل طوایف و جریانات لبنانی هم‌پیمان و حامی حزب‌الله نیز بشود. واشنگتن نمی‌خواهد تا زمانی که حزب‌الله در دولت مشارکت دارد، لبنان سر پا شود. این امری است که دیگر محرمانه نیست، به‌ویژه که مقامات مسوول آمریکایی، یکی پس از دیگری شروط مطلوب خود از دولت لبنان را طرح ‌کردند و خواستار پاسخگویی این دولت به شروط مذکور ‌شدند تا در مقابل آن، کشور را از فروپاشی نجات دهند.
صدور یک حکم ضد‌آمریکایی در لبنان
این فتنه آمریکا آنقدر برای مردم لبنان آشکار بود که دادگاه لبنان در کمتر از 24 ساعت از انتشار سخنان جنجال‌آمیز سفیر آمریکا در لبنان علیه جنبش حزب‌الله با صدور حکمی این سفیر را از هر گونه اظهار‌نظر در رسانه‌ها منع کرد. براساس این حکم سفیر آمریکا در بیروت از مصاحبه با رسانه‌ها در لبنان منع شده است. بر اساس این حکم در صورت تخلف رسانه‌ها در لبنان از حکم مزبور، مجازات یک‌سال توقیف فعالیت و پرداخت 200 هزار دلار آمریکا جریمه نقدی در نظر گرفته شده است. پایگاه خبری «یا صور» لبنان هم گزارش داد قاضی لبنانی بر اساس شواهد حاکی از مصاحبه سفیر آمریکا با شبکه عربی الحدث این حکم را صادر کرد که در آن «شیا» اظهاراتی موهن و تفرقه‌افکنانه علیه ملت لبنان بیان کرده بود که موجب تعمیق شکاف مذهبی و طایفه‌ای در لبنان شده و خطری برای صلح و امنیت لبنان است. انجمن وکلا در حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای از صدور حکم قضایی علیه سفیر آمریکا در بیروت استقبال به عمل آورد و در بیانیه‌ای عنوان کرد این حکم قضایی برحق بیانگر خواست ملت لبنان در تمام طیف‌های آن است. انجمن وکلا در بیانیه خود «اهانت‌ها و مداخلات وقیحانه» سفیر آمریکا در لبنان که در اظهارات اخیر خود عرف‌ها در روابط دیپلماتیک را که مورد حمایت کنوانسیون وین است، زیر پا گذاشت، محکوم کرد و گفت: وی «توصیف‌های کینه‌توزانه‌ای» نسبت به دولت لبنان روا داشته که تجاوزی آشکار به حاکمیت لبنان و دخالت در امور داخلی آن محسوب می‌شود.
احضار سفیر
پس از اینگونه حمایت‌ها، وزیر اطلاع‌رسانی و وزارت خارجه لبنان از حکم دستگاه قضا حمایت ‌کردند، همچنین «ناصیف حتی»، وزیر خارجه لبنان روز یکشنبه دوروتی شیا، سفیر آمریکا در بیروت را احضار کرد. آمریکا با همراهی برخی کشورهای عربی مرتجع(عربستان و امارات) در تلاشند تا اوضاع داخلی لبنان را به سمت بی ثباتی و آشوبی دوباره سوق دهند؛ آشوبی که چند ماهی است با آمدن دولت جدید «حسان دیاب» رو به آرامش و ثباتی نسبی رفته است، آنگونه که «محمد فهمی» وزیر کشور لبنان عنوان کرده است کشورهای دوست، برادر و خارجی وجود دارند و ادعای کمک به لبنان دارند اما در حقیقت لبنان را خفه می‌کنند. هدف، از هم پاشیدگی لبنان از داخل است و تنها راه برای مقاومت علیه این وضعیت، نجات کشور با وحدت تلاش‌ها از سوی همه است.
سهم‌خواهی آمریکا از کابینه دیاب
پیشتر هم سخنان و اقدامات مداخله‌جویانه سفیر آمریکا در بیروت مورد انتقاد گروه‌های لبنانی و نمایندگان پارلمان این کشور قرار گرفته بود. در جریان تشکیل کابینه جدید لبنان، سفیر آمریکا در دیدار با مقامات رسمی این کشور خواستار تعیین نامزد مورد حمایت آمریکا برای تصدی پست معاونت رییس بانک مرکزی لبنان شده و از دولت این کشور خواسته بود از اختیارات و سهم خود در اداره امور مالی و پولی کشور استفاده کرده و این نامزد را انتخاب کند.
فحص، نماینده جنبش امل: اظهارات مداخله‌گرایانه سفیر آمریکا تاثیری در اراده مقاومت ندارد
«صلاح فحص» نماینده جنبش امل لبنان در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به اینکه سخنان سخیف سفیر آمریکا در بیروت تاثیری بر اراده مقاومت ندارد، عنوان کرد: آمریکا همیشه در امور دولت‌ها دخالت می‌‌کند، این نوع دخالت‌ها فقط منوط به لبنان نیست. آنها در امور اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی کشورهای جهان دخالت می‌‌کنند. سیاست‌شان هم این است که اگر آن کشور از سیاست‌‌‌های کاخ سفید دنباله‌روی نکند، آن دولت یا ملت را تحت فشار و تحریم‌‌‌های خود قرار دهند یا هم اگر تحریم نکردند مخالفان خودشان را بکشند؛ موضوعی که این روزها برای ملت خودشان هم احترامی قائل نیستند و مخالفان و منتقدان خودشان را به گلوله می‌‌بندند یا آنها را بازداشت می‌‌کنند. فحص که این روزهای کرونایی در بیروت به سر می‌‌برد، تصریح کرد: در آمریکا جایی که از آزادی و حقوق بشر یا دموکراسی سخن می‌‌گویند می‌‌بینیم که چگونه مردم خودشان را اذیت یا بازداشت می‌‌کنند و نژاد پرستی را ترویج می‌‌دهند.
ناخرسندی آمریکا از مخالفت با سیاست‌هایش
این کارشناس لبنانی افزود: آمریکا در تلاش است تا کل جهان را در قبضه خودش بگیرد و از اینکه مخالفی داشته باشد، خوشحال نیست. آمریکا حامی سیاست‌‌‌های اسرائیل است و کسی که بخواهد با اسرائیل مخالفت کند، با آن به مبارزه می‌‌پردازد. مقاومت لبنان یا ایران ازجمله کشورهایی هستند که با سیاست‌‌‌های آمریکا همراه نیستند و اینگونه خصومت‌ها به این خاطر است. وی ادامه داد: سفیر لبنان یا هر کشور دیگری در آمریکا نمی‌تواند درباره جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها صحبت کند و این اجازه را به آن سفیر نمی‌دهند و اگر صحبتی بکند از او می‌‌پرسند و او را بازخواست می‌‌کنند. آنها که این سیاست را دارند چرا سفرای آنها در امور داخلی دیگر کشورها دخالت می‌‌کنند؟ چرا سفیر آمریکا در بیروت اظهارنظرهای سخیفی در امور داخلی کشور ما دارد؟
مخالفت آمریکا با پیروزی‌‌‌های مقاومت لبنان
نماینده جنبش امل لبنان در ایران یادآور شد: وقتی مقاومت ضد‌اسرائیل در لبنان پیروز شده حتما آمریکا مخالف این نوع پیروزی‌هاست. آمریکا از پیروزی‌‌‌های مقاومت لبنان ناراحت می‌‌شود و به این خاطر است که سفیر آمریکا در این‌باره سخن می‌‌گوید. آنها با جنگ نظامی نتوانستند ضد‌مقاومت عمل کنند اکنون برآن ‌شدند تا با جنگ اقتصادی وارد شوند تا مردم از دولت متنفر شوند و از سیاست‌‌‌های کاخ سفید دنباله‌روی کنند. ما لبنانی‌ها باید این را متوجه شویم که آمریکا به دنبال مصلحت و موفقیت ملت و دولت‌ها نیست. آمریکا به دنبال مصحلت و منفعت خودش است.
جنگ اقتصادی کاخ سفید در بیروت
وی ادامه داد: 20 تا 30 سال پیش هم سفیر آمریکا در لبنان در خصوص مقاومت سخن گفته و دخالت‌هایی در امور داخلی کشور ما داشته، این صحبت‌‌‌های مداخله‌گرایانه تاثیری در اراده مقاومت ندارد. خوشبختانه وحدت مقاومت باعث شده که آمریکا نمی‌تواند جلوی آن بایستند. ما دخالت در امور کشورهای دیگر را محکوم می‌‌کنیم، به خصوص اگر این دخالت در امور کشور ما باشد آن را هم محکوم می‌‌کنیم؛ موضوعی که وزارت خارجه لبنان هم نسبت به آن واکنش نشان داد و سفیر آمریکا در بیروت را احضار کرد. فحص تاکید کرد: ما اعتقاد داریم این جنگی که آمریکا انجام می‌‌دهد علیه ملت و دولت لبنان، به نتیجه نرسیده است. جنگ اقتصادی هر چند سخت‌تر از جنگ نظامی است اما می‌‌تواند فقرا و مردم یک کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد و آنها را اذیت کند؛ ما همیشه به خدا توکل کردیم و معتقدیم که ستمگر همیشه از بین می‌‌رود و مظلوم پیروز است؛ تاریخ این را نشان داده است. آنها چیزی غیر ‌از حرف‌زدن نمی‌توانند داشته باشند. ما همیشه پیروز هستیم. مقاومت همیشه پیروز است و در برابر توطئه‌‌‌های آمریکا و اسرائیل می‌‌ایستیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/371926/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

داستان ابوشجاع

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

2 وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند/ ذوالنوری هم وارد گود شد

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

عامل تحریم

گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها

آمار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر

واردات گوشت گرم از آفریقا