پیام ویژه

آخرين مطالب

مرگ چپ رادیکال،‌ زنده‌شدن عمل‌گرایی يادداشت

مرگ چپ رادیکال،‌ زنده‌شدن عمل‌گرایی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حسام رضایی / اگر به سابقه جبهه اصلاحات -که در آغاز با عنوان «جبهه دوم خرداد» شناخته می‌شد- بنگریم، می‌بینیم که اختلاف نگرش بنیادین بر سر امر سیاسی و سیاست‌ورزی و هسته تشکیل‌دهنده آن یعنی قدرت، به‌طور جدی دو طیف اصلی این جبهه یعنی راست‌ها و چپ‌ها را به خود درگیر کرده بود.
هرچند شور «دوم خرداد» در ظاهر باعث همپوشانی این دو گفتمان لایتچسب شد، اما هر چه جلوتر می‌رفت، تمایز ماهوی این دو طیف، بیشتر بیرون می‌زد. راست‌ها که حزب کارگزاران سازندگی ایران جلودار آن بودند، برخلاف چپ‌ها، نگاهی کاملا عمل‌گرایانه، تعاملی و معطوف به مطلوبیت نتیجه به عرصه سیاسی داشتند و بر اساس همین نگرش، در هیچ ‌دوره‌ای[به جز انتخابات مجلس نهم] به تحریم انتخابات یا رودررویی مستمر با حاکمیت، دست نزدند. در مقابل، چپ‌ها که سازمان مجاهدین انقلاب، جبهه مشارکت و مجمع روحانیون مبارز عناصر اصلی تشکیل‌دهنده آن بودند، نگاهی ناب و غیرتقلیلی به ساحت کنش‌ورزی داشتند. نیروی پیشران استعفای دسته‌جمعی نمایندگان مجلس ششم یا حملات ساختارشکنانه به ارزش‌ها و هنجارها در مطبوعات، عمدتا توسط طیف چپ جبهه اصلاحات تامین می‌شد. در این میان البته چپ سنتی با تابلوداری مجمع برخلاف چپ مدرن[مشارکت و مجاهدین] محذوریات ساختاری و نهادی را بیشتر درک می‌کرد و کمتر گرفتار تندروی می‌شد. با این حال، چهره‌هایی نظیر محتشمی‌پور یا خوئینی‌ها، در برخی وقایع سیاسی-اجتماعی مهم کشور نظیر 18 تیر، آتش‌بیار معرکه ‌شدند.
مدرن و سنتی، با هم
پس از گذشت بیش از دو دهه از انعقاد نطفه اصلاحات، اختلافات بنیادین میان راست و چپ این جبهه کمافی‌السابق به قوت خود باقی است. یک تفاوت عمده اما میان امروز و دیروز هست؛ اینکه چپ سنتی برخلاف وقار پیشین خود، اکنون ژست همسرایی با چپ‌های مدرن را به خود گرفته است. حجاریان از اصلی‌ترین مدعیان چپ مدرن، چندی پیش در گفت‌وگویی، با رد هرگونه اتهام تندروی از سوی جریان متبوعش، به دفاع از اقدامات ساختارشکنانه در دوران حکومت دولت اصلاحات پرداخت. او رسما اعلام کرد: «من معتقدم حتی اکبر گنجی هم رادیکال نبود.»
اکبر گنجی در حالی از سوی حجاریان از اتهام تندروی مبرا شده که بولدوزر تخریب او و جریان همراهش، علیه هاشمی‌رفسنجانی[در دوران اصلاحات] و اتصاف او به «عالیجناب سرخپوش»، یا سال‌ها بعد از آن، حمایتش از جریان نیرومند برانداز در غائله فتنه 88، بر کسی مکتوم و پوشیده نیست. علیرضا علوی‌تبار از دیگر قدیمی‌های طیف چپ مدرن اصلاحات نیز چندی پیش در گفت‌وگویی، با اشاره به دغدغه‌های اصلاحات در ایران، ضمن صحه‌گذاری بر گزاره‌های حجاریان، صراحتا اعلام کرد: «هدف اصلاحات حفظ حکومت نیست، بلکه برداشتن موانع موجود بر سر راه توسعه همه‌جانبه کشور است.»
مهم‌تر اینکه پدران سنت‌گرا نیز ترجیح داده‌اند به صف فرزندان چپ‌گرای خود بپیوندند و سکه سیاست‌ورزی‌شان را در ضرابخانه رادیکالیسم، ضرب کنند. در همین‌باره، چندی پیش محمد موسوی‌خوئینی‌ها از نمادهای اصلی چپ سنتی، در نامه‌ای به رهبر انقلاب، بدون اشاره به نقش خود در ایجاد وضعیت موجود، انتقاداتی گنگ و مبهم به سطوح عالی حاکمیتی وارد آورد؛ اقدامی که البته واکنش بسیار تند اصلاح‌طلبان را همراه داشت.
راست‌ها؛ همچنان در سمت باد
برخلاف چپ‌ها[مدرن و سنتی] طیف راست اصلاحات، مطابق خوی عمل‌گرایانه‌‌اش، ترجیح داده تا در سمت باد سِیر کند و بی‌توجه به مقاومت تندروها، به تساهل و سازش با نیروی فائقه معادلات سیاسی این روزهای ایران، مشغول شود. اگر به رسانه‌های نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که راست‌های مدرن[صفت طیفی کارگزاران] برخلاف طیف رادیکال اصلاحات، میل کمتری به پروژه مخدوش‌سازی چهره مجلس یازدهم دارند. چندی پیش محمدعطریانفر، عضو شورای مرکزی این حزب در گفت‌وگویی با «صبح‌نو» ضمن تقبیح جنگ روانی اصلاح‌طلبان علیه مجلس یازدهم و رییس آن، چنین اقدامات و رفتارهایی را «غیرمنصفانه» و «غیراخلاقی» قلمداد کرد. علاوه بر این، برخی صداهایِ به‌گوش‌رسیده از کارگزاران، حاکی از آن است که این مجموعه قصد دارد با همراهی نیروهای متصل به دولت تدبیر و نیز برخی طیف‌های اصول‌گرایی[مشخصا طیف محافظه‌کار آن] تمام‌قد از نامزدی علی ‌لاریجانی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری، حمایت کند. این درحالی است که چپ‌ها هنوز نتوانسته‌اند خود را برای حضور در انتخابات بعدی، همچون انتخابات اخیر مجلس، راضی کنند.
چپ، در آستانه حذف
رادیکالیزه‌شدن مجدد چپ‌ها و احراز صفات بارزی از براندازی و خروج از چارچوب‌های حاکمیتی، باعث شده تا این طیف، در آستانه حذف از معادلات سیاسی قرار بگیرد. برآمدن نیروهای متعهد و در عین حال اصلاح‌گر[به معنی واقعی و اصیل کلمه] در آسمان سیاست ایران، اساسا حضور رادیکال‌های ساختارشکن را بی‌توجیه کرده است. راست‌هایِ اصلاح‌طلبِ عمل‌گرا[حزب کارگزاران و گروه‌های نزدیک به آن] نیز با جدا‌کردن صف کنش خود از بقیه اصلاح‌‌طلبان، تلاش دارند حضورشان در قدرت را تمدید کنند و همچنان، نافذ پاستور و بقیه ساختارها باقی بمانند.
خوی عمل‌گرایی ایشان، چندان بعید نمی‌نماید که بخواهند در انتخابات بعدی، علاوه بر راست‌های محافظه‌کار، به راست‌های غیرمحافظه‌کار نیز پالس همراهی ارسال کنند. با این روند، چندان بعید به نظر نمی‌رسد که شاهد غربالگری جبهه اصلاحات و حذف و اضافه‌های گسترده در آن باشیم. آیا ممات رادیکال‌ها و تمدید حیات پراگماتیست‌ها، واقعه‌ای قریب خواهد بود؟ باید به انتظار نشست.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/372523/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند