پیام ویژه

آخرين مطالب

نقش مشکوک انگلیس در شورای امنیت يادداشت

نقش مشکوک انگلیس در شورای امنیت
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روز سه شنبه جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت از طریق ویدئوکنفرانس و با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا برگزار شد. در این جلسه، نماینده بریتانیا اظهاراتی بیان کرد که به مواضع آمریکا نزدیک بود.
جلسه روز سه شنبه، یک جلسه دوره‌ای بود که هر شش ماه یک بار برگزار می‌شود. اما از آنجا که این جلسه بعد از گزارش مناقشه‌برانگیز اخیر دبیرخانه سازمان ملل درباره ایران و همچنین در بحبوحه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران برگزار شد، از اهمیت خاصی برخوردار بود. به نحوی که ایران و آمریکا به جای نماینده خود در سازمان ملل، وزرای خارجه خود را مامور کردند که در جلسه سخنرانی کنند.
محتوای سخنرانی محمد جوادظریف، وزیر امور خارجه ایران، و همتای آمریکایی‌اش مایک پمپئو، قابل پیش بینی بود. ظریف قویا از لزوم رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران طبق برجام حمایت کرد. در مقابل، آمریکا بر ضرورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اواسط اکتبر آینده تاکید کرد.
در این میان، مواضع اروپایی ها، خصوصا بریتانیا، کمی قابل تامل بود. کشور‌های اروپایی عضو برجام، حداقل در سطح سیاسی و دیپلماتیک از این توافق حمایت می‌کنند. در جلسه شورای امنیت نیز این حمایت را بار دیگر یادآوری کردند. در حالی که موضع اروپایی‌ها در خصوص برجام تقریبا مشخص است، موضع آن‌ها درباره رفع یا تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مشخص نیست و ابهاماتی دارد. اظهارات نماینده انگلیس در جلسه روز سه شنبه شورای امنیت به این ابهامات دامن زد.
اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به تدریج مواضع نزدیکتری به آمریکا در موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران اتخاذ کردند. بعد از صدور این قطعنامه، سه کشور اروپایی عضو برجام بیانیه مشترکی صادر کردند و تلویحا از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی حمایت کردند. در این بیانیه آمده است: «سه کشور اروپایی به اجرای کامل قطعنامه 2231 که از طریق آن برجام در سال 2015 تایید شد، متعهد هستند. با این حال، معتقدیم که رفع برنامه‌ریزی‌شده تحریم تسلیحات متعارف سازمان ملل در اکتبر آینده که توسط قطعنامه 2231 مقرر شده، برای ثبات و امنیت منطقه‌ای تبعات بزرگی خواهد داشت. ما یادآوری می‌کنیم که تحریم‌های اتحادیه اروپا بر صادرات سلاح‌های متعارف و فناوری موشکی، تا 2023 برقرار باقی خواهند ماند.»
رمزگشایی از مواضع انگلیس در شورای امنیت
جوناتان آلن، نماینده انگلیس در جلسه شورای امنیت، همین موضع را تکرار کرد. آلن، در ابتدا، حمایت انگلیس را از برجام را اعلام کرد، اما در عین حال، در بسیاری موارد اظهاراتی بیان کرد که هیچ تفاوتی با مواضع دولت آمریکا ندارد. او ایران را به نقض قطعنامه 2231 و سایر قطعنامه‌های شورای امنیت متهم کرد و مدعی شد که ایران برجام را نقض کرده و از موشک‌های ماهواره بر به عنوان پوششی برای توسعه فناوری‌های پیشرفته موشکی استفاده می‌کند. همچنین، آلن ایران را به اشاعه موشک در منطقه متهم کرد و آن را مسئول حملات به تاسیسات نفتی و غیرنفتی عربستان دانست. علاوه بر این، آلن مدعی شد که حملات به نفتکش‌ها در بندر فجیره امارات و دریای عمان کار ایران بوده است.
آلن بعد از اتهام زنی به ایران، در پایان به طور تلویحی از لزوم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی حمایت کرد و گفت: «ما معتقدیم که رفع مقرر شده محدودیت‌های تسلیحاتی بر ایران در اکتبر، برای امنیت و ثبات منطقه تبعات بزرگی خواهد داشت.» معنای این موضع این است که اروپایی‌ها از تبعات رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران نگران هستند. اما در عین حال، مایل نیستند که برجام از بین برود. چون به گفته آلن، هیچ جایگزین بادوامی برای برجام وجود ندارد.
موضع آلن در جلسه شورای امنیت، این گمانه را تقویت کرد که آمریکایی‌ها ممکن است از طریق انگلیس، تهدید به فعال سازی مکانیسم ماشه کنند. سپس سایر طرف‌های برجام، خصوصا روسیه و چین را که با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مخالفت می‌کنند، به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی در ازای عدم فعال سازی مکانیسم ماشه متقاعد کنند. مواضع آلن نشان می‌دهد که کشور‌های اروپایی ممکن است از این روش استفاده کنند.
آلن گفته است که وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام اعلام کرده اند که «تلاش‌های یکجانبه [آمریکا] برای فعال سازی مکانیسم ماشه تحریم‌های سازمان ملل با تلاش‌های‌مان برای حفظ برجام ناسازگار است.» پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که اگر آمریکا به طور «چندجانبه» و در همکاری با اروپا مکانیسم ماشه را فعال کند، آیا باز هم این کار از نظر بریتانیا ناسازگار با تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام خواهد بود؟ اروپایی‌ها هنوز به سوال پاسخ نداده اند. اما مواضع آن‌ها نشان می‌دهد که چنین سناریویی را امکان پذیر می‌بینند.
در واقع، اروپایی‌ها دنبال راهی هستند که هم برجام را حفظ کند و هم به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی منجر شود. در دسترس‌ترین راه این است که اروپایی‌ها با همکاری آمریکا، تهدید به فعال سازی مکانیسم ماشه کنند. سپس در ازای عملی نکردن این تهدید، چین و روسیه را به موافقت با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران متقاعد کنند. تاکید مکرر اروپایی‌ها بر کار با شرکای برجام و اعضای شورای امنیت برای پرداختن به نگرانی‌ها در خصوص ایران، می‌تواند در همین راستا باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/372723/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

کاهش رغبت پسران به دانشگاه

متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود دارو

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

بازدارندگی متعارف ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

راحتی خیال از مرز شرقی؟

انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران

مردم کف خیابان می گویند می خواهیم ظریف وزیر خارجه باشد/کدام کابینه؟ تعدادی آدم مطیع و بله قربان گو دور هم جمع شده اند

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

حکم 2 رهبر پای متمم قانون اساسی ایران

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

رعد و برق وحشتناک در جیانگژی چین

واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها

فرمانده فراجا:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

قالیباف: بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت مسئول گرانی و کمبود دارو هستند

کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

کی بود کی بود من نبودم؟!

اوجی: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است

کشف بقایای زنان خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی 6 هزار سال پیش

آغاز سال تحصیلی جدید از 10 شهریور؟!

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

توئیت فضائلی درباره حجاب را با توجه به جایگاهش در دفتر رهبری باید لحاظ کرد/ 99 درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن: بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

اطلاعات بیشتری از ردمی 13 5G فاش شد؛ ظرفیت باتری و سرعت شارژ

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

ریزش دومین بنای خشتی ایران

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه