پیام ویژه

آخرين مطالب

افشای مکالمات ترامپ با رهبران جهان يادداشت

افشای مکالمات ترامپ با رهبران جهان
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمدحسین لطف‌الهی/ دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده مرد سیاست نیست؛ این خلاصه همه آن چیزی است که این روزها مسوولان سابق دولت امریکا بر آن تاکید دارند و با اشاره به آن به مردم می‌گویند انتخاب مجدد دونالد ترامپ «خطری برای امنیت ملی امریکا» است. در گزارشی که اخیرا از سوی سی‌ان‌ان منتشر شده ترامپ در بیش از 100 تماس تلفنی با رهبران جهان، به دلیل ناآمادگی برای ورود به بحث‌های جدی و گفت‌وگو پیرامون مسائل حساس دوجانبه، رفتارهایی «عجیب و غیرمعمول» از خود نشان داده که همین موضوع سبب شده تا برخی متحدان امریکا و همچنین مقامات ارشد کاخ سفید احساس خطر کنند. بنا بر گفته‌های وزرای سابق امور خارجه و دفاع کابینه ترامپ و همچنین دو مشاور امنیت ملی اسبق او، رییس‌جمهور امریکا زمانی که در برابر رهبران کاریزماتیک نظیر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه یا رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه قرار می‌گرفت، مضطرب می‌شد و این موضوع از سوی طرف مقابل مورد استفاده قرار می‌گرفت. این موضوع در برخوردهای ترامپ با رهبران کشورهای متحد با امریکا بسیار متفاوت بوده و رییس‌جمهور امریکا در طول تماس با آنها می‌کوشید ضعف خود را با رفتارهای «آزاردهنده» و «قلدری» بپوشاند. برخورد بسیار بد رییس‌جمهور امریکا با صدراعظم آلمان در روزهای اخیر سبب شده تا بار دیگر این موضوع مورد توجه قرار گیرد. به نوشته بیزنس اینسایدر، در تماس اخیر ترامپ و مرکل، رییس‌جمهور امریکا به اندازه‌ای با صدراعظم آلمان بد صحبت کرده که دیپلمات‌های آلمانی ترجیح دادند این مکالمه را مخفی نگه دارند و چیزی از محتوای آن به رسانه‌ها نگویند. یک منبع آگاه در این باره می‌گوید طی این مکالمه ترامپ بارها با رفتاری «سادیستیک» درصدد آزار مرکل برآمده، صدراعظم آلمان را «احمق» خطاب کرده و به او گفته است که از سوی روس‌ها کنترل می‌شود. این منبع آگاه می‌افزاید: «ترامپ با کسانی که باید سخت و قاطع برخورد کند از موضع ضعف رفتار می‌کند و با کسانی که باید خوب باشد، از موضع قدرت ظاهر می‌شود».
یک دیپلمات آلمانی در این باره به سی‌ان‌ان می‌گوید که به دلیل رفتارهای ترامپ در گفت‌وگوهایی که با مرکل داشته، تعداد اعضای تیم نظارت بر این تماس‌ها به‌شدت کاهش یافته و تنها تعدادی محدود برای این منظور باقی مانده‌اند. به گفته این دیپلمات مساله این است که تماس‌های رییس‌جمهور امریکا با صدراعظم آلمان «بسیار دردسرساز» بوده و آگاهی رسانه‌ها از محتوای کامل تماس می‌توانست روابط دو کشور را با مشکلاتی جدی روبه‌رو کند. آن طور که این مقام آلمانی روایت می‌کند، مکالمات بین مرکل و ترامپ «چنان غیرمعمول» بودند که اقدامات دیگری هم برای مخفی نگهداشتن آنها اتخاذ شده است. برخلاف ترامپ اما واکنش مرکل کاملا خونسردانه بوده است. یک منبع آگاه دیگر از مکالمه ترامپ و مرکل می‌گوید که صدراعظم آلمان در پاسخ به توهین‌های دونالد ترامپ رفتاری کاملا خونسرد از خود نشان داده و بدون توجه به اظهارات او، تلاش کرده تا ادامه صحبت‌های خود را مطرح کند. این اتفاق در حالی رخ داده است که در روزهای گذشته وزیر خارجه آلمان عنوان کرده بود که احتمال بازگشت روابط دو کشور به شرایط گذشته (دوره اوباما) حتی در صورت تغییر رییس‌جمهور امریکا نیز ضعیف است. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، ماس در مصاحبه‌ای گفت: «هرکس باور دارد که روابط بین دو سوی اقیانوس اطلس با روی کار آمدن یک رییس‌جمهور دموکرات به حالت سابق بازمی‌گردد، تغییرات ساختاری را دست‌کم گرفته است». او تاکید کرد: حتی اگر رییس‌جمهور کنونی امریکا دیگر بر سر کار نباشد، هرگز روابط برلین و واشنگتن مانند سابق نخواهد بود. با این وجود وزیر امور خارجه آلمان گفت: برلین در حال حاضر آمادگی این را ندارد که اتحاد دیرپای خود با واشنگتن را کاملا کنار بگذارد. آلمان و امریکا علاوه بر اختلاف‌نظرهای جدی در حوزه سیاست خارجی، بر سر تامین مالی ناتو نیز به اختلاف خورده‌اند. ترامپ می‌گوید: آلمان‌ها باید دست‌کم دو درصد از سهم تولید ناخالص داخلی خود را به تامین بودجه ناتو اختصاص دهند، اما این درخواست از سوی دولت آلمان، «غیرقابل پذیرش» اعلام شده است. رییس‌جمهور امریکا در واکنش به مخالفت آلمان با اختصاص دو درصد از سهم تولید ناخالص داخلی خود را به تامین بودجه ناتو اعلام کرده است که حدود 35 هزار نظامی امریکایی را از این کشور خارج خواهد کرد.
واکنش کاخ سفید
انتشار جزییات مکالمات رییس‌جمهور امریکا با صدراعظم آلمان با واکنش فوری کاخ سفید روبه‌رو شد. سارا متیو، سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای در پاسخ به گزارش بیزنس اینسایدر و سی‌ان‌ان نوشت: «رییس‌جمهور ترامپ یک مذاکره‌کننده در کلاس جهانی است که تاکنون در مذاکرات موفقیت‌های زیادی را در راستای پیشبرد اهداف امریکا در جهان کسب کرده است». او افزود: «از مذاکرات فاز اول توافق تجاری با چین تا مذاکره با سران دیگر کشورهای عضو ناتو برای همکاری در راستای نابودش داعش، رییس‌جمهور نشان داد که یک مذاکره‌کننده ماهر برای پیشبرد منافع استراتژیک ایالات متحده است». هر چند موارد مطرح شده در بیانیه سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید را نمی‌توان تایید یا تکذیب گزارش دانست اما باید توجه کرد که اولین‌بار نیست چنین رفتاری از سوی ترامپ به رسانه‌ها درز کرده و رییس‌جمهور امریکا سابقه خوبی در این زمینه ندارد.
سابقه بد آقای رییس‌جمهور
پیش‌تر نیز دونالد ترامپ برخوردی مشابه با یکی دیگر از رهبران زن جهان داشت. او در دوره نخست‌وزیری «ترزا می»، نخست‌وزیر وقت بریتانیا را «احمق» خطاب کرده بود و به نوشته رسانه‌ها در تمام طول مکالمه تلاش داشت او را تحقیر کند. دو مقام آگاه که تعداد زیادی از مکالمات ترامپ را بررسی کرده‌اند، می‌گویند رفتار ترامپ در طول مکالمات شبیه رفتاری است که او در جلسات توجیهی مقابله با ویروس کرونا از خود نشان می‌دهد: «رفتاری غیررسمی، اظهارنظرهای دور از واقعیت، بیان فانتزی‌های شخصی به عنوان حقیقت و استناد به اظهارات کارشناسان فاکس‌نیوز و خبرهای بی‌پایه اساس در شبکه‌های اجتماعی». این منابع می‌گویند: علاوه بر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ترزا می، نخست‌وزیر پیشین انگلیس، رییس‌جمهور امریکا با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود نیز برخورد بدی داشته و به‌طور مداوم در مکالمه‌های تلفنی در پی تحقیر رییس‌جمهور فرانسه برمی‌آمده است. این رفتارها در مکالمات ترامپ با دیگر رهبران جهان از جمله جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا نیز تکرار شده است. مقامات سابق دولت ترامپ نظیر رکس تیلرسون وزیر سابق امور خارجه، جیمز متیس وزیر سابق دفاع، جان بولتون و مک مستر مشاوران سابق امنیت ملی و همچنین جان اف کلی رییس سابق کارکنان کاخ سفید معتقدند این برخوردها به «اعتبار» امریکا در مجامع بین‌المللی آسیب می‌زند و منافع ملی امریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آنها خواهان این هستند که رای‌دهندگان امریکایی با در نظر گرفتن این موضوع، در خصوص رای خود در انتخابات نوامبر تصمیم‌گیری کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/372726/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

ماجرای عجیب گم شدن حلقه ازدواج

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

علت گرانی شدید قیمت پیاز

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری