پیام ویژه

آخرين مطالب

ترامپ نه افسرده شده نه کنار می‌کشد يادداشت

ترامپ نه افسرده شده نه کنار می‌کشد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمدحسین لطف‌الهی/ نظرسنجی‌هایی که پیشتازی رقیب دموکرات رییس‌جمهور امریکا را پیش‌بینی کرده‌اند بر خلاف تصورات، نه تنها دونالد ترامپ را ناامید نکرده که سبب شده او بیش از همیشه تلاش کند این عقب‌ماندگی را جبران کرده تا برای دومین دوره نیز بر صندلی ریاست‌جمهوری ایالات متحده بنشیند؛ تلاشی که می‌تواند در فرصت باقیمانده تا انتخابات، همه‌چیز را به نفع ترامپ تغییر داده و جو بایدن را که این روزها بیش از همیشه خود را نزدیک به صندلی ریاست‌جمهوری می‌بیند، ناکام بگذارد.
در روزهای گذشته و پس از انتشار مجموعه‌ای از نظرسنجی‌های انتخاباتی که حکایت از برتری قاطع جو بایدن در برابر دونالد ترامپ داشت و رییس‌جمهور امریکا را حتی در برخی پایگاه‌های دایمی جمهوریخواهان و همچنین ایالت‌هایی که به «میدان نبرد» معروفند بازنده نشان می‌داد، فاکس‌نیوز در گزارشی مدعی شد وضعیت روحی دونالد ترامپ مساعد نیست و حتی احتمال کناره‌گیری او از انتخابات ریاست‌جمهوری در صورت تداوم این شرایط نیز وجود دارد. فاکس‌نیوز که شبکه خبری محبوب دونالد ترامپ است این ادعا را با استناد به منابع مطلع در حزب جمهوریخواه گزارش داد و نوشت که این حزب با توجه به نتایج ضعیف ترامپ در نظرسنجی‌ها نگران انتخاب مجدد او در انتخابات ماه نوامبر است. یکی از جمهوریخواهان که خواسته نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز گفته بود: «هنوز زود است در این مورد اظهارنظر شود، اما شما می‌توانید سناریوی کناره‌گیری را هم در نظر بگیرید.» این فرد در ادامه افزود: «من این سخنان را شنیده‌ام اما شک دارم که درست باشد.» او همچنین گفت که اطمینان دارد اگر ترامپ به این نتیجه برسد که پیروز نخواهد شد، از دور رقابت‌ها کنار خواهد رفت. در این راستا چارلز گاسپارینو، مجری فاکس‌نیوز در یک توییت نوشت: عوامل اجرایی جمهوریخواهان برای اولین‌بار احتمال کناره‌گیری ترامپ از انتخابات را زمزمه می‌کنند. او در ادامه توییت خود تصریح کرد: آنها می‌گویند اگر ترامپ همین گونه ادامه دهد و در نظرسنجی‌ها ضعیف ظاهر شود، وی از رقابت‌ها کنار خواهد رفت. با این حال یک گزارش جدید از آسوشیتدپرس نشان می‌دهد نه تنها گمانه‌زنی فاکس‌نیوز صحت نداشته که حتی می‌تواند یک فریب برای دموکرات‌ها باشد.
آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که در هفته اخیر تعدادی از اعضای کابینه ترامپ با سفر به ایالت‌هایی که به میدان نبرد معروف هستند، تلاش کرده‌اند تا جایگاه ترامپ را میان افکار عمومی این ایالت‌ها بهبود بخشند. به نوشته این خبرگزاری، سونی پرودو وزیر کشاورزی امریکا به بهانه حضور در یک فستیوال توت فرنگی به فلوریدای مرکزی سفر و تلاش کرده با تشریح محتویات بسته تجاری جدید دولت، رضایت مردم و به خصوص کشاورزان منطقه را جلب کند. مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده با سفر به فلوریدای جنوبی و با حضور در یک میزگرد به دفاع از سیاست‌های دولت امریکا در عرصه بین‌المللی پرداخت و این سیاست‌ها را گامی به سوی «دوباره بزرگ کردن امریکا» توصیف کرد. اندرو ویلر، رییس آژانس حفاظت از محیط زیست امریکا نیز در توری که در دو ایالت ویسکانسین و میشیگان برگزار کرده، تلاش‌های دولت ترامپ در راستای پاکسازی و لایروبی دریاچه‌های بزرگ این مناطق برشمرده است.
علاوه بر اینها، یک هفته قبل دیوید برنارد وزیر کشور امریکا به همراه تعدادی از مشاورینش و همچنین دونالد ترامپ جونیور عازم داکوتای جنوبی شدند تا در مراسمی انتخاباتی، سر و سامانی به وضعیت کمپین انتخاباتی ترامپ در این مناطق بدهند. این ایالت‌ها از این رو مورد توجه کمپین انتخاباتی ترامپ قرار گرفته‌اند که به رغم پیروزی او در سال 2016 و کسب آرای بسیار بالا در این مناطق، اکنون نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی جو بایدن است و این نگرانی وجود دارد مناطقی که در انتخابات گذشته پیروزی ترامپ را در انتخابات رقم زدند حالا زمینه‌ساز پیروزی رقیبش شوند.
نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟
در هفته اخیر نتایج دو نظرسنجی ملی منتشر شده که یکی از سوی دانشگاه آلاباما و دیگری از سوی نشریه اکونومیست برگزار شده است. در نظرسنجی دانشگاه آلاباما پیش‌بینی شده است که جوزف بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در نهایت می‌تواند با کسب 351 رای الکترال و 52.4 درصد از آرای مردمی در انتخابات پیروز شود. این نظرسنجی همچنین می‌گوید در پایان رقابت‌های انتخاباتی ترامپ خواهد توانست 43.4 درصد آرای مردمی و 186 رای الکترال را به دست آورد. برای کاندیداهای مستقل نیز رای 4.3 درصدی پیش‌بینی شده است.
در نظرسنجی نشریه اکونومیست نیز بر شانس بالای پیروزی بایدن تاکید شده است. در مدلسازی آماری این نشریه، بایدن هم انتخابات مردمی، هم آرای الکترال را با اختلاف برنده می‌شود. در این تحقیقات مشخص شده است که بایدن احتمالا 89 درصد شانس پیروزی دارد و شانس ترامپ برای پیروزی تنها 11 درصد است. مدل اکونومیست در واقع بازه زمانی سوم مارس تا سی‌ام ژوئن را بررسی کرده و به تفکیک شانس پیروزی بایدن و ترامپ را مشخص کرده است. به عنوان مثال در این مدل در تاریخ سوم مارس بایدن توان کسب 271 رای الکترال را داشت و ترامپ 269. در تاریخ 9 مارس، اما هر دو در رقم 269 مساوی هستند. اما از 22 مارس مدام فاصله بین بایدن و ترامپ زیاد می‌شود و احتمال پیروزی پیرمرد دموکرات‌ها به‌طور پیوسته بالاتر می‌رود؛ به‌گونه‌ای‌که در بیستم آوریل فاصله آرای الکترال احتمالی بین آنها 80 می‌شود. در این روز احتمال کسب آرای بایدن به 309 رای الکترال و ترامپ به 229 می‌رسد. اما نقطه اوج این اختلافات به تاریخ سی‌ام ژوئن می‌رسد. در این روز آرای الکترال بایدن به 343 و دونالد ترامپ به 195 می‌رسد. برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری هر نامزدی که به 270 رای الکترال برسد، می‌تواند به کاخ سفید راه یابد. به نوشته مجله اکونومیست، سیستم آرای الکترال این شانس را در سال 2016 به دونالد ترامپ داد تا جمع آرای مناطق روستایی را با ورود به کاخ سفید ببیند. این در حالی است که آرای مردمی هیلاری کلینتون در آن سال بالاتر از دونالد ترامپ بود.
به نظر می‌رسد با توجه به غیرقطعی بودن نتایج نظرسنجی‌ها و همچنین نزدیک بودن آرای دو کاندیدا در ایالات‌هایی که میدان نبرد خوانده می‌شوند، این شانس برای ترامپ وجود دارد که در چند ماهه باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات نتیجه رقابت را تغییر دهد. از اقدامات اخیر دولت ترامپ چنین برمی‌آید که آنها نه تنها خود را بازنده نمی‌دانند که با انتخاب یک استراتژی امتحان پس داده و موثر تلاش دارند در ایالت‌های کلیدی پیروزی را از آن خود کنند تا در نهایت با کسب دست کم 270 رای الکترال، ترامپ بتواند حتی با مجموع آرای مردمی کمتر دوباره به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/377113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

HMD از اولین گوشی‌های برند خود رونمایی کرد؛ ارزان‌قیمت با اندروید 14

بازی/ Soccer Stars؛ حریف را گل باران کنید

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

تیرخلاص به خودروی کارکرده

کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد

مخبر: مراقبت کنید تا اخلال و مشکلی در برگزاری کنکور سراسری رخ ندهد

ضرغامی: آمارها نشانگر رشد قابل‌توجه گردشگری است

ممنوعیت همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

گوگل پلی هفته آینده رفع فیلتر می‌شود؟

لایحه فیلترشدن تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

معاون رئیس جمهور: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است

وزیر کشور: فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه وظیفه ذاتی در حوزه حجاب دارد

اظهارات فرمانده سابق سپاه در مورد طرح نور، و لایحهٔ حجاب و عفاف

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

افزایش شمار پروژه‌های خدماتی در نفت و گاز آغاجاری

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

معاون رئیس جمهور: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

نقش برجسته صنعت نفت در تحقق رشد اقتصادی 1402

تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در بافت تاریخی زواره اصفهان

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

عینک هوشمند جنجالی متا با ویژگی‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد

امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ این موضوع با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ عکس خواهد داد

وکیل توماج صالحی: رای پرونده موکلم صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

وزیر کشور: در "طرح نور" اساس کار، اصلاح با تذکر است

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

حالت گرافیکی عجیبی به بازی Avatar: Frontiers of Pandora اضافه شد

جزئیاتی جدید از سرو آزادانه "قلیان اکسیژن" در برخی استان ها

بازی/ Big Rig Racing؛ به میدان نبرد کامیون‌ها خوش آمدید

اپل پردازنده هوش مصنوعی می‌سازد؟