سیتروئن که بود؟
اقتصادي
بزرگنمايي:
پیام ویژه - به گزارش ایسنا، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «آندره گوستاو سیتروئن 5 فوریه 1878 در پاریس متولد شد و 3 ژوئیه 1935 در همین شهر چشم از جهان فروبست. او مهندس و کارخانهدار برجسته فرانسوی بود که روشهای تولید انبوه هنری فورد را در صنعت خودروسازی اروپا متداول کرد. او بیشتر به خاطر خودرویی که نامش بر وی مانده، یعنی سیتروئن و نیز به کار بردن چرخ دندههای مارپیچی دوبل شهره است. او پنجمین و آخرین فرزند یک تاجر الماس یهودی با نام لوی سیتروئن از هلند و همسر لهستانیاش ماتسا کلایمن و نیز از خویشاوندان نزدیک فیلسوف انگلیسی سر ای. جی. آیر بود. وقتی آندره شش ساله بود پدرش - احتمالا به دنبال سرمایهگذاری در یک معدن الماس آفریقای جنوبی که با عدم موفقیت مواجه شد - خودکشی کرد. گفته میشود آندره جوان با مشاهده ساخته شدن برج ایفل (در سالهای 1889-1887) تصمیم گرفت که یک مهندس شود.
وی در 1900 از «اکول پلیتکنیک» فارغالتحصیل شد و پس از آن بهعنوان یک مهندس و طراح صنعتی مشغول بهکار شد. در همان سال از لهستان که زادگاه مادرش بود، دیدار کرد. طی این سفر نجاری را دید که مشغول کار روی چرخ دندهای با ساختار استخوان ماهی بود. این چرخ دنده با صدای کمتر و به شکلی روانتر کار میکرد.
سیتروئن حق اختراع و امتیاز آن را با مبلغی بسیار اندک خریداری کرد که همین خرید ساده منجر به اختراعی شد که به سیتروئن اعتبار فراوانی بخشید؛ یعنی چرخ دندههای مارپیچی دوبل. همچنین طراح آرم شرکت سیتروئن نیز از همین طرح الهام گرفته است. سیتروئن با همراهی دو تن از دوستانش یک کارگاه ساخت چرخ دندههای مارپیچی را راهاندازی کرد. با دستیاری وی کارخانه خودروسازی مورس - تولیدکننده خودروهای مسابقه - توانست در 1908 تولید خود را از 125 خودرو به 1200 خودرو در سال افزایش دهد. در 1912 سیتروئن شرکت چرخدندههای سیتروئن را راهاندازی کرد و همزمان به ریاست فدراسیون کارفرمایان خودرو نائل شد. پیش از شروع جنگ جهانی اول در سفری به آمریکا با هنری فورد دیدار کرد.
با وقوع جنگ جهانی اول، سیتروئن - که بهعنوان کاپیتان دوم توپخانه به ارتش فرانسه پیوسته بود - توانست ارتش این کشور را متقاعد به تولید انبوه تسلیحات کند. در 1915 یک کارخانه تولید جنگافزار را راهاندازی کرد که سالانه تا 55 هزار گلوله توپ تولید میکرد. در پی این موفقیت مسئولیت سازماندهی تامین برخی مواد اولیه حیاتی برای همه کارخانههای اسلحهسازی فرانسه بر عهده وی نهاده شد. سیتروئن طی این جنگ - بیش از هر چیز بهعنوان یک کارشناس پیشرو تولید در فرانسه - به شهرتی بینالمللی رسید. وی همچنین به کارخانه رنو که طی جنگ 35 هزار نفر را برای تولید جنگافزار به کار گرفته بود، کمک شایانی کرد.
پس از جنگ جهانی اول در میانه 1919 سیتروئن بهعنوان یکی از مدیران شرکت فرانسوی دوبل به کار گرفته شد. هدف این شرکت ساخت خودروهای بخار در فرانسه بود. دیگر مدیران این شرکت عبارت بودند از پل سیکالت از شرکت رنو، ام. مری از شرکت تورکات مری؛ ام. دلاگ، طراح خودرو. این طراحی آسان نبود و سیتروئن به پروژههای دیگری روی آورد.
در 1919 سیتروئن کارخانه اسلحهسازی اصلی خود را به منظور تولید انبوه اتومبیلی کوچک و ارزان تغییر کاربری داد و به این ترتیب نخستین خودروی سیتروئن با نام سیتروئن تیپ ای، در 1919 به خط تولید رسید. در سال 1920 شرکت متبوع وی به دلیل کمبود سرمایه باب مذاکراتی را با کمپانی جنرال موتورز برای فروش شرکت گشود اما مدیران وقت جنرال موتورز در مراحل پایانی واگذاری، این سرمایهگذاری را نامعقول دانسته و معامله را فسخ کردند. در پی این انصراف، کارخانههای جدید سیتروئن راهاندازی و بدل به یکی از بزرگترین شرکتهای خودروساز در فرانسه (بزرگترین در اروپا و چهارمین در جهان) شد.
در ژانویه 1931 دولت فرانسه به وی مدال «افسر بزرگ لژیون دونور» را اعطا کرد. سیتروئن سفرهای علمی متعددی را تامین مالی کرد که از آن میان باید به طی مسافت 13 هزار کیلومتری یک خودرو از بیروت تا پکن اشاره کرد (32-1931). تولید اسباببازیهای سیتروئن، نورپردازی برج ایفل و میدان کنکورد برای نمایش نام تجاری سیتروئن با 125 هزار لامپ از جمله فعالیتهای تجاری وی در سال 1925 بود که این نورپردازی تا سال 1934 و ورشکستگی شرکت ادامه یافت.
شرکت سیتروئن طی دوران رکود بزرگ حاضر نشد از هزینههای خود بکاهد و تنها اتومبیل دیفرانسیل جلوی آن زمان با نام سیتروئن 7 را در 1934 روانه بازار کرد که هر چند فروش شرکت را بالا برد اما هزینههای بالای تولید آن به ورشکستگی شرکت سیتروئن در 1934 انجامید. آندره سیتروئن کنترل شرکت را از دست داد و کمپانی میشلین که تولیدکننده لاستیکهای اتومبیل بود آن را تصاحب کرد اما شرکت در 1935 از نو سازماندهی شد.
آندره سیتروئن در 1935 در حالی در پی ابتلا به سرطان معده درگذشت که برای تولید خودرو پول کافی در اختیار نداشت. او در گورستان مونپارناس با حضور خاخام اعظم پاریس به خاک سپرده شد.
در 1992، پارکی در پاریس به نام آندره سیتروئن افتتاح شد که در کنار کارخانه خودروسازی سابق سیتروئن - که تا دهه 1970 دایر بود - واقع شده بود. کارخانه مزبور طی سالهای 1976تا 1984 تخریب شد. در 1998 نام آندره سیتروئن به فهرست تالار مشاهیر صنعت خودروسازی در دربورنِ میشیگان افزوده شد.
انتهای پیام
-
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷:۲۷
-
۲۰ بازديد
-
-
پیام ویژه
لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/377808/