پیام ویژه

آخرين مطالب

گزارش ایسنا از بلندهمتان؛

کسانی که منتظر آمدن روزهای خوب نیستند سياسي

کسانی که منتظر آمدن روزهای خوب نیستند
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - بر این اعتقاد است که با سپردن همه چیز به دستان گرم خدا می توانی خودت را برای فردای بهتر آماده کنی و آن وقت است که زیباتر از همیشه نفس می کشی، زیباتر از همیشه می بینی و بهتر از همیشه زندگی می کنی.
و آنها که سانتی مترها را سنگ محک ارزش قرار می دهند، نمی دانند که این افراد بلند همتانی هستند که با قوه خلاقیت و تفکر می توانند چنان استعدادشان را بروز دهند که کمتر در برخی بلند قامتان دیده می شود و اگر ملاک ارزش آدمی را به بلندی یا کوتاهی می دانیم و با نگاه ناعادلانه به قد و قواره انسان ها، آنها را از صافی قضاوت عبور می دهیم، سخت در اشتباهیم.
ابراهیم صفری، متولد شهرستان اسدآباد، 32 ساله با تحصیلات کارشناسی حسابداری نماینده انجمن کوتاه قامتان استان همدان در کشور و از اعضای هیئت اندیشه ورزان جوان شهرستان است. 24 اردیبهشت ماه امسال در نشست اعضای انجمن کوتاه قامتان استان، استاندار همدان مجوز استخدام قراردادی یک معلول و دو کوتاه قامت را صادر کرد که یکی از سهمیه ها متعلق به این فرد بود و اکنون وی در فرمانداری شهرستان مشغول به فعالیت شده است.
نماینده انجمن کوتاه قامتان استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در سطح استان در حال حاضر 43 نفر عضو انجمن کوتاه قامتان هستند، اظهار کرد: قطعاً تعداد کوتاه قامتان در سطح استان همدان بیش از این تعداد بوده که اکثریت این افراد با توجه به پراکنده بودن توسط این انجمن شناسایی نشده اند.
صفری تعداد زوج های عضو انجمن را هفت مورد برشمرد و افزود: برخی از اعضای انجمن کوتاه قامتان به علت نبود شغل مناسب به دستفروشی و مشاغل خُرد مشغول روی آورده اند و مشکل اشتغال یکی از مهمترین دغدغه هایی است که کوتاه قامتان به ویژه زوج های کوتاه قامت با آن درگیر هستند.
وی نگاه مردم به کوتاه قامتان را یکی از سخت ترین و آزاردهنده ترین نگاه ها برای این قشر بلند همت دانست و تصریح کرد: از والدین و بزرگترها انتظار داریم هنگام عبور با فرزندانشان از معابر، خیابان و اماکن مختلف و مواجهه با کوتاه قامتان، برای خنداندن کودک و فرزندشان که شاید برای خود آنان خوشحال کننده باشد، با انگشت تمسخر آنها را نشانه نروند چراکه نانیسم ها(کوتاه قامتان) نیز انسان بوده و دارای احساس هستند و این لحظه یکی از سخت ترین و دردناک ترین لحظه ها برایشان به شمار می رود.
صفری خاطرنشان کرد: کوتاه قامتان پیش از این در کودکی به علت مشکل کوتاه قامتی موجب اذیت و تمسخر دیگر دانش آموزان قرار می گرفتند بنابراین اکثریت در مقطع ابتدایی ناچار به ترک تحصیل می شدند اما اکنون تاحدودی این امر کمرنگ تر شده و اکثریت کوتاه قامتان کم سن تر در حال تحصیل و دانش آموختن هستند و به مقاطع بالایی از تحصیل نیز رسیده اند.
وی معضل مسکن را یکی دیگر از مشکلات کوتاه قامتان به ویژه در بین زوج های کوتاه قامت عنوان کرد و گفت: نداشتن محل و دفتری متمرکز برای انجمن کوتاه قامتان دیگر دغدغه اعضای انجمن استان بوده که همین امر سبب شده تا برای گردهم آمدن اعضا در پارک و یا محلی چون رستوران قرار بگذاریم که این امر نیز دشواری های بسیاری را برای کوتاه قامتان به همراه دارد.
صفری اظهار کرد: عدم مناسب سازی های لازم برای کوتاه قامتان در سطح شهر از جمله ارتفاع بلند دستگاه های خودپرداز، ارتفاع نیمکت های پارک، ارتفاع پله اتوبوس ها برای سوار شدن و ... موارد دیگری است که به فراخور افراد نانیسم را در فعالیت های اجتماعی با مشکل مواجه می سازد.
وی یادآور شد: چالش های اجتماعی مانند مشکلاتی در فعالیت، خودباوری، وابستگی فرد به سایر اعضای خانواده و جامعه، ضعف در برقراری ارتباطات اجتماعی، مشکلاتی در زمینه اشتغال و عدم به کارگیری آنها در مشاغل مختلف، مشکلات اقتصادی و نگرش منفی کارفرمایان نسبت به توانایی کوتاه قامتان از جمله مسائلی است که کوتاه قامتان با آنها مواجه می شوند
صفری با بیان اینکه با نگرش صحیح می توان تفاوت ها را بی رنگ کرد، افزود: کوتاه قامتان هم مثل دیگر افراد جامعه هستند و هیچ فرقی با دیگر افراد جامعه ندارند و حتی خیلی استعدادها دارند که شاید از یک فرد عادی هم بیشتر باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه کوتاه قامتان به عنوان بخشی تأثیرگذار از یک جامعه بزرگ، باید انگیزه برای توسعه و ترقی خود و جامعه شان داشته باشند، گفت: امیدواریم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و متولیان بهزیستی توجه ویژه ای به منزلت کوتاه قامتان داشته باشند.
این کوتاه قامت بلندهمت با اشاره به مشکل اشتغال بسیاری از کوتاه قامتان مطرح کرد: وجود اسپانسر و حمایت کننده در راه اندازی برخی کسب و کارها و مشاغل برای کوتاه قامتان از نقش مؤثری در مرتفع شدن این مشکل بزرگ نانیسم ها به ویژه زوج های کوتاه قامت برخوردار خواهد بود.
وی راه اندازی رستوران با کارکنان کوتاه قامت را یکی از موارد در راه اندازی اشتغال و کسب و کار برای مجموعه کوتاه قامتان بیکار استان همدان عنوان کرد و گفت: نمونه این رستوران در حال حاضر در تهران فعالیت دارد و الگوگیری از این موارد به مشکل اشتغال کوتاه قامتان استان نیز با پیدا شدن اسپانسر قطعاً خاتمه خواهد داد و بسیاری از کوتاه قامتان دیگر نیازی به دستفروشی نخواهند داشت.
صفری با اشاره به اینکه برخی از کوتاه قامتان به علت مشکل کوتاه قامتی خود از جامعه و رویارویی با جامعه بیم دارند و به همین علت تنهایی و انزوا را ترجیح می دهند، خاطرنشان کرد: از چنین مواردی در بین اعضای انجمن کوتاه قامتان استان بسیار بوده که وقتی به جمع اعضای انجمن پیوسته اند با نزدیک شدن به این قشر در حال حاضر روابط اجتماعی شان گسترده تر شده و از انزوا خارج شده اند.
وی در ادامه با بیان اینکه بنده از دوران مقطع راهنمایی با مشکل کوتاه قامتی خود کنار آمدم و روابطم را با اجتماع گسترده تر کردم، افزود: تحصیل، فوتسال، تئاتر، همکاری با اتاق اصناف شهرستان اسدآباد در بحث روابط عمومی و ... از فعالیت هایی بوده که در روابط و فعالیت های اجتماعی خود به آن می پرداختم و تعریف و تمجید و نگاه تحسین برانگیز مردم من را بیشتر برای ادامه تحصیل و دوری گزینی از انزوا در روابط اجتماعی ترغیب و تشویق می کرد.
صفری با بیان اینکه آرزو دارم در هیچ خانواده ای هیچ معلول و یا کوتاه قامتی دیگر وجود نداشته باشد و همه کودکان خانواده ها در جامعه سالم و تندرست باشند، تصریح کرد: بنده دارای چهار خواهر و چهار برادر بوده و فرزند آخر خانواده به شمار می روم و تنها فرزند خانواده ام که به مشکل نانیسم دچار هستم اما همواره دارای روحیه فعال و پرجنب و جوش بوده و رابطه بسیار خوبی با دیگر اعضای خانواده و خواهران و برادرانم دارم.
وی اضافه کرد: در انتخاب همسر آینده خود جدای از معیارهای مهم انتخاب همسر موضوع معمولی و عادی بودن قامت همسر آینده نیز از دیگر مواردی است که مدنظر دارم چراکه بنده نگاه غریب و سرد مردم به نانیسم‌ها و مشکلات کوتاه قامتان را لمس کرده ام و تمایلی به این ندارم که فرزندانم نیز با چنین مشکلی مواجه شوند.
صفری در رابطه با صدور مجوز استخدام قراردادی یک معلول و دو کوتاه قامت توسط استاندار همدان در اوایل امسال نیز گفت: صدور مجوز استخدام قراردادی بنده و یکی دیگر از اعضای انجمن کوتاه قامتان استان همدان محقق شده و در حال حاضر من در فرمانداری اسدآباد هستم و دیگری در استانداری مشغول به کار شده که این امر حاکی از بذل توجه ویژه و اعتماد مقام ارشد استان به استعداد کوتاه قامتان و مرتفع شدن مشکلات آنها دارد که قدردان زحمات وی هستیم.
وی با بیان اینکه در حالیکه باید طبق قانون سه تا پنج درصد از استخدامی های هر دستگاه اجرایی به معلولان اختصاص یابد و اکثریت دستگاه ها به این موضوع توجه جدی ندارند، ابرازامیدواری کرد که با حمایت مسئوللان بتوانیم مشکلات بیشتر دانش آموختگان و تحصیلکرده های کوتاه قامت را در این امر به حداقل برسانیم.
از طریق ابراهیم صفری با یکی از اعضای خوش مشرب و دوست داشتنی انجمن کوتاه قامتان بلند همت استان همدان آشنا شدیم و گفت‌وگویی تلفنی با وی برقرار کردیم تا از نگاه او نیز مشکلات و دردودل های کوتاه قامتان را جویا شویم.
پریسا برق زدگان، 24 ساله با تحصیلات لیسانس حسابداری در حال حاضر در یکی از پروژه های پیمانکاری شهرداری همدان مشغول به فعالیت است، از تن صدایش روحیه نشاط و صمیمیتش را از آن سوی گوشی حس می کنی، ادبیات سخن گفتنش جدای از روابط اجتماعی بالای وی، حاکی از توانمندی و باهوشی او دارد، هر چه به سخن گفتن با پریسا ادامه می دهی بیشتر برای همصحبتی با او ترغیب می شوی.
برق زدگان به خبرنگار ایسنا گفت: کوتاه قامتان دارای سختی های خاص خود بوده و باید خود را جای آنها گذاشت تا درک کرد این قشر دارای چه مشکلاتی هستند.
وی با اشاره به پایین بودن تحصیلات برخی از کوتاه قامتان مطرح کرد: متأسفانه برخی از کوتاه قامتان به دلایل مختلف از جمله نگاه و دید مردم به کوتاه قامتان، فقر فرهنگی خانواده و یا مشکلات اقتصادی خانواده از تحصیل بازمانده اند و این امر موجب شده با مشکل اشتغال مواجه شوند و بیکار و یا مشغول شغل هایی چون دستفروشی و مشاغل کم درآمد باشند که با توجه به شرایط تورم امروزی این نوع از مشاغل کفاف زندگی آنها را نمی دهد و با مشکلات اقتصادی عدیده ای مواجه می شوند.
برق زدگان تصریح کرد: فرد کوتاه قامت با مشاغل کم درآمد امکان ازدواج و تشکیل خانواده را ندارد و اگر هم با حمایت خانواده نسبت به تشکیل خانواده اقدام کند، شرایط اقتصادی و مشکل مسکن از همان بدو زندگی مواردی است که با آن دست به گریبان خواهد بود.
وی با بیان اینکه زحمات، نگرانی و دغدغه هر روزه خانواده ها در رابطه با آینده فرزند کوتاه قامتشان را نیز به عنوان درد والدین نباید فراموش کرد، افزود: ضعیف بودن بدن و ایمنی پایین کوتاه قامتان به کرونا، بیمه نبودن و نداشتن دفترچه درمانی از دیگر مواردی است که باید به لیست سختی و مشکلات کوتاه قامتان اضافه کرد.
برق زدگان در ادامه خاطرنشان کرد: انجمن کوتاه قامتان صرفاً یک دورهمی بین کوتاه قامتان بلندهمت استان همدان بوده که از طریق این انجمن، ضمن آشنایی کوتاه قامتان و خانواده آنها با یکدیگر، بتوانند توجه و حمایت مسئولان را به صورت جمعی به سمع و نظرشان برسانند.
وی در ادامه اظهار کرد: کوتاه قامتان انتظار دارند در جامعه برای نشان دادن و بروز استعداد و توانمندی هایشان به آنها میدان داده شود چراکه از نظر استعداد و توانمندی با دیگر افراد جامعه هیچ تفاوتی ندارند بلکه در بسیاری از موارد نیز ممکن است توانمندی های فراتری داشته باشند که یک فرد عادی ندارد.
برق زدگان با بیان اینکه کوتاه قامتان دارای توانایی و توانمندی بالایی هستند، تصریح کرد: میدان دادن به کوتاه قامتان موجب خواهد شد جامعه به استعداد و توانمندهای آنها اعتماد کرده و دیده شدن استعدادشان قطعاً مشگل گشای بسیاری از کوتاه قامتان در بحث اشتغال خواهد بود.
وی با قدردانی از استاندار همدان و مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان در بحث توجه ویژه و حمایت از کوتاه قامتان خواستار توجه ویژه دیگر مسئولان و مدیران مختلف دستگاه ها به کوتاه قامتان شد و گفت: صدور مجوز استخدام قراردادی دو نفر از کوتاه قامتان استان همدان و به کارگیری آنها در استانداری و فرمانداری و بروز توانایی های این دو قطعاً برای دیگر کوتاه قامتان نیز یک نقطه عطف در توجه ویژه به توانمندی نانیسم ها در سطح استان خواهد بود.
در ادامه یکی دیگر از کوتاه قامتان نیز با تأکید بر اینکه نانیسم‌ها مانند بقیه افراد جامعه عضو این خانواده بزرگ هستند و حقوق اجتماعی یکسان دارند، یادآور شد: انتظار زیادی از مسئولان نداریم بلکه می‌خواهیم ما را هم به عنوان عضوی از جامعه که حق زندگی و بهره‌مندی از امکانات اجتماعی دارند، بپذیرند و جوانانی که به سختی درس خواندند، به دانشگاه رفتند، هوش و استعداد بالایی دارند یا نانیسم‌هایی که ازدواج کردند، بچه‌دار شدند و باید مخارج همسر و فرزند و زندگی مشترک را تأمین کنند، در بخش‌های مختلف به‌کار گیرند و اجازه ندهند با فقر دست و پنجه نرم کنند.
فرماندار شهرستان اسدآباد هم با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای آشنایی جامعه با نانیسم‌ها و شرایط و وضعیت ویژه و مشکلات اجتماعی آنها، اظهار کرد: تغییر نگرش فرهنگی نسبت به کوتاه‌قامتان باید در اولویت قرار گیرد و رسانه‌ها و خبرنگاران نقش مهمی در این زمینه دارند.
مجید درویشی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هر یک از افراد چه کوتاه قامت و چه بلندقامت دارای خصوصیات و توانمندی های خاص خود هستند، تصریح کرد: کوتاه قامتان برای مرتفع شدن مشکلات خود باید مطالبه گر باشند و جامعه نیز باید امکانات و شرایط لازم را برای بهبودی هر چه بهتر معیشت و تزریق روحیه نشاط و امید در جامعه قشر کوتاه قامت فراهم کند.
وی با اشاره به اقدام تحسین برانگیز اخیر استاندار همدان در راستای صدور مجوز استخدام قراردادی دو نفر از کوتاه قامتان افزود: قطعاً این امر موجب خواهد شد تا با بروز و ظهور توانمندی این عزیزان در میدان کار دیگر مدیران و مسئولان دستگاه ها نیز در راستای به کارگیری کوتاه قامتان حمایت های لازم را داشته باشند.
درویشی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از این افراد در فرمانداری شهرستان مشغول به فعالیت بوده و از توانمندی های وی در حال استفاده هستیم، خاطرنشان کرد: قانونگذار در بحث استخدام و آزمون و جذب نیرو پیش بینی کرده که 3 درصد از افراد تحت پوشش بهزیستی و شرایط خاص را ادارات و دستگاه ها استخدام کنند و این امر نیز قطعاً در بحث آزمون و جذب نیروها لحاظ می شود که ما نیز از دستگاه ها می خواهیم در بحث استخدام این موضوع را رعایت کرده و در راستای جذب این عزیزان کمک کنند.
در پایان اینکه بنا به گفته فرماندار شهرستان اسدآباد قشر کوتاه قامت برای مرتفع شدن مشکلاتش خود نیز باید مطالبه گر بوده و مشکلاتش را به سمع و نظر مسئولان امر از طریق تریبون های مختلف برسانند و مسئولان نیز در این بین از توانمندی این عزیزان غافل نشوند و به آنها برای دیده شدن میدان دهند، ضمن اینکه نباید از دیگر مشکلات آنها یعنی نگاه جامعه به نانیسم نیز غافل شد و با فرهنگسازی تغییر نگاه به کوتاه قامتان خوش درخشیدن هر چه بیشتر کوتاه قامتانی چون صفری ها و برق زدگان را رقم زد تا خود روی پای خود بایستند و با اعتماد به خود دنیای زیبایی را برای جامعه خود به ارمغان آورند و به نگرانی پدران و مادران همیشه نگران خود پایان دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/380267/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طراحی پیکسل 8a بار دیگر فاش شد

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

به جای گوشی 5 میلیون تومانی می‌توانید شارژر 50 واتی جدید سامسونگ را بخرید!

مالک تیک تاک پس از فروش ویرانه‌ای را تحویل آمریکایی‌ها خواهد داد

به لطف هوش مصنوعی، محل دفن افلاطون سرانجام کشف شد

لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

این بازی بعدی خالق کلش آو کلنز است؛ مبارزه با چاشنی هوش مصنوعی

جایزه 10 میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری 3 هکر ایرانی

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت