پیام ویژه

آخرين مطالب

فیس‌بوک ربات کابل‌ کشی فیبر نوری می‌سازد خواندنی ها

فیس‌بوک ربات کابل‌ کشی فیبر نوری می‌سازد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - زومیت / فیسبوک رباتی را در دست توسعه دارد که با استفاده در پروژه‌های فیبرکشی اینترنتی، هزینه‌ی شبکه و سرویس‌ها را به‌میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
فیسبوک برنامه‌هایی جدی دارد تا اتصال اینترنتی را هرچه بیشتر دردسترس کاربران قرار دهد و همچنین قیمت سرویس‌‌ها را نیز تا حداکثر ممکن کاهش دهد. برنامه‌ی جدید شرکت، شامل ساخت ربات فیبرکشی به‌نام Bombyx (ترجمه‌ی لاتین کرم ابریشم) می‌شود. ربات جدید فیسبوک، روی خطوط توزیع برق سوار می‌شود و با حرکت در طول کابل‌‌ها، عملیات فیبرکشی را انجام می‌دهد. ربات به محض رسیدن به دکل برق، از آن بالا می‌رود و مسیر خود را ادامه می‌دهد.
ربات فیسبوک، با این هدف توسعه پیدا می‌کند که کابل‌های فیبر نوری، با هزینه‌‌ی پایین‌تر در سرتاسر جهان نصب شوند. هدف نهایی، آسان کردن توسعه‌ی شبکه‌ی اینترنت با کابل فیبر نوری است. پیاده‌سازی شبکه‌های فیبر نوری، هزینه‌ی نسبتا بالایی دارد و به همین دلیل شاهد اجرای شبکه‌های پرسرعت در اکثر نقاط جهان نیستیم. فبسبوک می‌گوید اگر هزینه‌های نصب و راه‌اندازی کمتر شوند، درنهایت هزینه‌ی سرویس برای مصرف‌کننده هم کمتر خواهد شد.
فیسبوک و مدیرعامل آن، مارک زاکربرگ، از مدت‌ها پیش تلاش می‌کنند تا دسترسی به اینترنت را هرچه بیشتر در جهان گسترش دهند. ربات بمبیکس یکی از برنامه‌‌های شرکت در مسیر همین اهداف محسوب می‌شود. رباتی که از شبکه‌های کنونی توزیع برق به‌عنوان زیرساخت نصب فیبر نوری استفاده می‌کند، هزینه‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. برنامه‌ی فیسبوک برای ربات بمبیکس، فروش آن نیست. بلکه غول شبکه‌های اجتماعی تصمیم دارد تا با شروع برنامه‌های آزمایشی از سال آینده به کمک شرکای تجاری، مجوز ساخت ربات را به آن‌ها اهدا کند و فرایند ساخت، توسط شرکت‌های دیگر انجام شود.
مدیران فیسبوک ازجمله کارتیک یاگیسواران، مغز متفکر پروژه‌ی بمبیکس، می‌گویند 80 درصد از مردم تحت پوشش شبکه‌های مخابراتی 3G یا بهتر قرار دارند، اما توانایی مالی استفاده از آن‌ها را ندارند. از نظر او، شبکه‌های مبتنی بر فیبر نوری با ارائه‌ی اتصال سریع‌تر و انتقال داده‌های بیشتر، فرصت اتصال به اینترنت و بهره‌مندی بهتر از قابلیت‌ها را فراهم می‌کند.

پیام ویژه


در دورانی که اکثر اپراتورهای بین‌المللی مشغول پیاده‌سازی و عرضه‌ی سرویس‌های بی‌سیم بسیار سریع 5G هستند، بخش‌های عمده‌ای از جهان به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند و برخی آمارها، از عدم دسترسی 3/5 میلیارد نفر به اتصال اینترنتی صحبت می‌کنند. بحران ویروس کرونا هم خود را به‌عنوان دلیل محکم دیگری برای نیاز به اینترنت پرسرعت نشان داد. در چنین شرایطی، هنوز در برخی مناطق جهان، بیمارستان‌ها و مدارس و سازمان‌های دیگر به اینترنتی سریع دسترسی ندارند. به‌هرحال دسترسی به اینترنت پرسرعت امروز برای اکثر مردم جهان به نیازی الزامی تبدیل شده است. فیسبوک با پروژه‌های متعدد تلاش می‌کند تا چالش موجود را تا حدی حل کند، اما باید در برنامه‌هایی موفق شود که بسیاری در آن‌ها شکست خوردند.
دولت ایالات متحده، میلیاردها دلار تسهیلات به شرکت‌های متعدد پرداخت می‌کند تا شبکه‌ی فیبر نوری را در مناطق گوناگون توسعه دهند. بااین‌حال هنوز هم پیاده‌سازی فیبر نوری هزینه و دشواری‌های زیادی دارد و خصوصا ماهیت نصب آن در زیر زمین، چالش‌ها را بیشتر می‌کند. به‌علاوه، در بسیاری از نقاط جهان با وجود پیاده‌سازی فیبر نوری، هزینه‌ی سرویس نهایی برای اغلب مردم مقرون‌به‌صرفه نیست. همین اختلاف‌های هزینه‌ای باعث شد تا اختلاف دسترسی به امکانات دیجیتال، در دوران شیوع کرونا بیشتر به چشم بیاید.
فیسبوک اکنون در وضعیت مناسبی قرار ندارد و بحران‌های حقوقی متعدد را تجربه می‌کند. به‌هرحال برنامه‌های غول شبکه‌‌های اجتماعی برای توسعه‌ی اینترنت به نقاط متعدد جهان، محدود به دوره‌ی کنونی نیست. آن‌ها برنامه‌های متعددی را آزمایش کرده‌اند که از میان مهم‌ترین‌ها می‌توان به پهپادهایی با قابلیت انتقال اینترنت و اپلیکیشن‌هایی برای مرور رایگان وب‌سایت‌ها به‌صورت متنی اشاره کرد.
گوگل هم مانند فیسبوک برنامه‌هایی برای توسعه‌ی اینترنت فیبر نوری در نظر دارد. ورایزن هم تصمیم به بهبود خدمات و شبکه‌های فیبر نوری گرفت، اما در مسیر موفق نشد. فیسبوک و گوگل، از توسعه‌ی اینترنت به مناطق جدید جهان بهره می‌برند. به‌هرحال سرویس‌‌های آن‌ها توسط افراد جدیدی استفاده خواهد شد که به‌معنای درآمد بیشتر خواهد بود. فیسبوک با ارائه‌ی اینترنت به مناطق جدید، می‌تواند کاربران جدیدی برای اپلیکیشن اصلی یا اینستاگرام و واتساپ پیدا کند.

پیام ویژه


کابل‌کشی به کمک ربات‌ها
ایده‌ی کابل‌کشی فیبر نوری به کمک ربات و استفاده از شبکه‌ی توزیع برق به‌عنوان زیرساخت حامل کابل‌ها، حدود سه سال پیش به ذهن یاگیسواران رسید. او در بازدیدی که از اوگاندا داشت، متوجه شبکه‌های توزیع برق عظیم شد که در برخی مناطق، کابل‌های فیبر نوری درکنار آن‌ها نصب شده بودند. ساخت ربات فیبرکشی هم با تحقیقات بیشتر مورد امکان‌سنجی قرار گرفت و از ایده‌ای متعلق به دهه‌ی 1980 برای بافتن فیبرها دور کابل توزیع برق، الهام گرفته شد.
استفاده از ربات برای کابل‌کشی فیبر نوری، در دهه‌ی 1980 به موفقیت نرسید، چون تجهیزات مناسب برای آن وجود نداشت. اکنون در بریتانیا ایده‌ای مشابه برای کابل‌کشی فیبر نوری در مناطق صعب‌العبور استفاده می‌شود که البته نیاز به نیروی انسانی زیادی دارد. ایده‌ی فیسبوک، تلاش می‌کند تا هزینه‌ها را تا حداکثر ممکن کاهش دهد. به همین دلیل ربات بمبیکس به‌کمک تنها سه تکنسین و یک وانت پیک‌آپ و تجهیزات فیبر نوری، با هزینه‌ای کمتر کار را انجام می‌دهد.

پیام ویژه


کابل‌های توزیع برق ولتاژ متوسط، نازک و ضعیف هستندو ربات فیسبوک برای کار روی این کابل‌ها باید وزن پایینی داشته باشد و همچنین از فیبر نازک در آن استفاده شود. فیسبوک با همکاری وین کچمر، طراح باسابقه‌ی کابل، کابل فیبر نوری با قطر چهار میلی‌متر طراحی کرد که برای بمبیکس استفاده خواهد شد. جالب است بدانید کابل‌های فیبر هوایی مرسوم، قطری بین 10 تا 13 میلی‌متر دارند. کابل‌‌هایی که روی شبکه‌های توزیع برق بین شهری (در بریتانیا) نصب می‌شوند هم قطری حدود هفت میلی‌‌متر دارند.
ربات بمبیکس فیسبوک با همکاری شرکت ULC Robotics به گونه‌ای طراحی شد که نه‌تنها توانایی بافتن فیبر نوری روی کابل در مسیر حرکت را داشته باشد، بلکه بدون کمک نیروی انسانی، از موانع موجود در مسیر هم عبور کند. یکی از نکات مهم عملکرد ربات، امکان کار روی شبکه‌های برق دارای جریان است. درنتیجه برای پیاده‌سازی کابل فیبر نوری به‌کمک بمبیکس، نیازی به قطع کردن جریان نخواهد بود. بمبیکس می‌تواند بیش از یک کیلومتر کابل فیبر نوری را در 1/5 ساعت روی شبکه‌ی توزیع برق ببافد. البته ربات فیسبوک هنوز به بهینه‌سازی نیاز دارد و تا شروع فاز آزمایشی پروژه، به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. موفقیت ربات در کابل‌کشی و همچنین عدم نیاز به مهندسان برای بازبینی عملیات و چند مورد دیگر، هنوز باید حل شوند.
فیسبوک پیش‌بینی می‌کند که با استفاده از بمبیکس، هزینه‌ی کابل‌کشی فیبر نوری به‌میزان 2 تا 3 دلار در هر متر کاهش پیدا خواهد کرد. این هزینه در کشورهای درحال‌توسعه اکنون 10 دلار به ازای هر متر کابل، تخمین زده می‌شود. البته راهکار فیسبوک، بخش آخر انتقال اینترنت به خانه‌ها (از دکل تا خانه) را انجام نمی‌دهد و برای آن بخش هم باید راهکارهایی ارزان‌تر توسعه یابد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/384163/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند