پیام ویژه

آخرين مطالب

نگرانی‌ها از تغییر بافت جمعیتی در کشمیر هند بين الملل

نگرانی‌ها از تغییر بافت جمعیتی در کشمیر هند
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، از آن زمان تاکنون هند مجموعه‌ای از تغییرات را به موجب یکسری قوانین جدید اعمال کرده است. اغلب این قوانین از سوی بوروکرات ها تدوین شده‌اند بدون آنکه هیچ جنبه دموکراتیکی داشته باشند و مورد انزجار و خشم مردم منطقه که بسیاری از آنها از استقلال از هند و یا اتحاد با پاکستان حمایت می‌کنند قرار گرفته‌اند.
با گذشت یک سال، مسائل منطقه سریعاً در حال تغییر هستند. بر طبق یک قانون جدید مقام‌ها شروع به صدور گواهی‌های اقامت برای هندی‌ها و افراد غیرساکن در کشمیر ‌کرده و آنها را واجد شرایط حق اقامت و شغل دولتی در این منطقه کرده‌اند. بسیاری از کشمیری‌ها این اقدام را آغاز اسکان افراد کوچ کرده به آنجا به هدف مهندسی یک تغییر جمعیتی در این منطقه که تنها منطقه با اکثریت مسلمان در هند به حساب می‌آید، دانسته‌اند.
به دنبال افزایش نگرانی‌ها اکثر کارشناسان این سازوکارهای جدید را با وضعیت کرانه باختری اشغالی و یا تبت مقایسه کردند؛ وضعیتی که در آن یکسری افراد شهرک‌نشین نظامی و غیرنظامی اسکان یافته در مجتمع‌های محافظت شده در میان محلی‌هایی که از حقوقشان محروم شده‌اند حضور پیدا می‌کنند. آنها می گویند این تغییرات باعث تنزل وضعیت منطقه به یک کلونی می‌شود.
سایبا وارما، یک استادیار مردم شناسی فرهنگی و پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا اظهار کرد: با توجه به سابقه مداخله دولتی هند در کشمیر، تلاش‌هایی برای از بین بردن هویت فرهنگی متمایز محلی‌های کشمیر و یکپارچه‌سازی مسلمانان کشمیر تحت حاکمیت هندوها در هند وجود دارد.
حقوق مربوط به اقامت در سال 1927 از سوی هاری سینگ، پادشاه هندوی کشمیر با هدف متوقف کردن موج ورود خارجی‌ها به این ایالت اعمال شدند. مورخان می‌گویند این ماهاراجه، حقوق مالکیت ارضی را با تاکید هندوهای قدرتمند کشمیر به اجرا درآورد. این حقوق تحت حاکمیت هند بعد از سال 1947 در راستای وضعیت ویژه کشمیر ادامه یافتند. قوانین جدید که ماه مه در بحبوحه قرنطینه‌های مربوط به شیوع کروناویروس به اجرا در آمدند این امکان را برای هر تبعه هندی با سابقه زندگی در این منطقه برای دست کم 15 سال یا با سابقه درس خواندن برای هفت سال و در صورت گذراندن یک سری امتحان‌ ها فراهم می‌سازند تا تبدیل به یک مقیم دائم جامو و کشمیر شود.
دولت هند به دنبال تسریع در اجرای این فرآیند بوده و جریمه‌ای معادل 50 هزار روپیه علیه هر یک از مقام‌های این منطقه که در این پروسه تاخیر ایجاد کنند، اعمال کرده است. از جمله گروه‌های دریافت کننده گواهی اقامت، پناهجویان هندوی فرار کرده از پاکستان در پی وقایع خونین 1947 مربوط به تفکیک این شبه قاره، سربازان گورکای اهل نپال که در ارتش هند خدمت کرده‌اند، بوروکرات‌های خارجی مشغول به کار در منطقه و برخی گروههای هندوی به حاشیه رانده شده هستند. حتی بومی ها نیز باید برای اقامت درخواست دهند در غیر این صورت با ریسک از دست دادن شغل‌های دولتی و مزایای رفاهی خود مواجه می‌شوند.
پاوان کوتوال، یک مقام ارشد هندی بنا به گزارش روزنامه انگلیسی زبان تریبیون هند گفت، در عرض یک ماه حدود 400 هزار نفر گواهی اقامت دریافت کرده‌اند. مقامها مشخص نکردند که چه تعداد از آنها محلی هستند و در قبال این پروسه سکوت اختیار کرده‌اند.
ناوین کومار چودری، یک بروکرت ارشد اهل ایالت بیهار در شرق هند اولین خارجی سرشناسی بود که در تاریخ 26 ژوئن حق اقامت گرفت. در حالی که کشمیری ها با انزجار به تصویر چودری با گواهی اقامتش در شبکه‌های اجتماعی نگاه کردند بسیاری از ساکنان منطقه جنوبی جامو با اکثریت جمعیت هندو از دیدن آن خوشحال شدند. قارو بهاتی، یک فعال امور رفاهی هندوها در جامو گفت: این قانون به بردگی آن‌ها پایان داد. والدین بهاتی جزو 270 کارمند بهداشت و سلامتی بودند که از سوی دولت در سال 1957 از ایالت پنجاب به جامو منتقل شدند. بهاتی اظهار کرد، از آن زمان تاکنون تعداد آن ها به حدود هفت هزار نفر افزایش پیدا کرده است. او تاکید کرد: حالا بچه‌های ما یک آینده دارند و می‌توانند هر چیزی که خواستند باشند. حالا ما هم انتخاب‌هایی داریم.
اما حتی برخی گروه‌های هندو در جامو از این قانون منزجر بوده و نگران از دست رفتن مشاغل و تجارت‌ها در مواجهه با خارجی‌ها هستند. مقام‌ها این حقوق اقامتی جدید را یک تدبیر عقب افتاده در راستای تقویت هرچه بیشتر توسعه اقتصادی با گشایش دادن فضای منطقه برای سرمایه‌گذاری خارجی ها قلمداد می‌کنند. گیریش چاندر مورمو، مقام اداری ارشد این منطقه اواخر ژوئن به خبرنگاران گفت، هدف از قانون مذکور رقم زدن موفقیت اقتصادی بوده و نگرانی‌ها در خصوص تغییرات جمعیتی را به عنوان پروپاگاندا رد کرد.
بسیاری از بومیان کشمیر به این شفاف‌سازی‌ها تردید داشته و آنها را مشابه با اطمینان بخشی‌های مقام‌های هند قبل از تصمیم پنجم اوت در خصوص عدم برنامه ریزی تغییرات قانون اساسی می‌دانند. فعالان حقوق بشر، رهبران حامی آزادی و ساکنان کشمیری مدتها این نگرانی را داشتند که با دادن حق خرید و تملک اراضی و ملک به خارجی‌ها، این منطقه در آشوب فرو برود و برنامه از بین بردن هویت مردم آنجا رقم بخورد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/406600/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

اصولگرایان منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی