پیام ویژه

آخرين مطالب

پشت پرده صفر شدن صادرات نفت ایران گزارش

پشت  پرده  صفر شدن  صادرات  نفت  ایران
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - علی حیدری می گوید: هرچقدر روابط ایران و امارات تیره تر شود هزینه انتقال پول به ایران بیشتر خواهد شد، بنابراین ارتباط با این کشور شاید حتی از چین هم با اهمیت تر باشد.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، اقتصاد ایران این روز‌ها در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است. فروش نفت ایران بسیار اندک است و مسئولان کشور تاکید بر عبور اقتصاد از نفت می‌کنند. این در حالی است که سایر صنایع کشور هم وضعیت چندان مطلوبی ندارند. با این همه، اما به نظر می‌رسد رویای اقتصاد غیر نفتی این بار به صورت ناخواسته در حال محقق شدن است هرچند این نوع از تحقق چنین آرزویی نه خواست سیاستگذاران و نه کارشناسان بوده است.
محمدباقر نوبخت، اما در مرداد ماه سال جاری گفته بود «اگرچه فقط 6 درصد از درآمد نفتی مورد انتظار در سال 99 محقق شده، اما 75 درصد درآمد‌های مالیاتی محقق شده است.» این در حالی است که به واسطه بیماری کرونا و رکود حاکم، تحقق درآمد مالیاتی نیز دشوار است. با این همه برخی کارشناسان معتقدند جدایی نفت از اقتصاد ایران پروژه‌ای از پیش تعیین شده از سوی آمریکا برای تامین منافع خود بوده است.
مسئله‌ای که البته پیش از این برایان هوک هم به نحو دیگری درباره آن سخن گفت. او در سال 97 گفته بود در نهایت هدف ما این است تا درآمد نفتی ایران را به صفر برسانیم. پروژه‌ای که همچنان در دستور کار آمریکا نیز قرار دارد.
چندی پیش محمد باقر نوبخت گفته بود حتی در مقابل نفت، غذا و دارو هم نمی‌توانیم تحویل بگیریم موضوعی که البته می‌تواند اقتصاد ایران را با چالش روبرو کند.اما حال سوال اینجاست که اقتصاد ایران بدون نفت می‌تواند روی پای خود بایستد؟ آیا می‌توان در شرایط تحریم هم به اقتصاد پویا فکر کرد؟
پروژه آمریکایی اقتصاد بدون نفت در ایران
علی حیدری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اقتصاد 24 در این خصوص می‌گوید: آنچه که امروز تحت عنوان اقتصاد بدون نفت در کشور شاهد هستیم برنامه‌ای بوده که توسط ایالات متحده امریکا پیگیری شده است. برنامه ریزی آمریکا این بود که بتواند در سال 2020 یکی از صادرکنندگان نفت شود تا در کنار سایر قدرت‌هایی که دارد بازار نفت را تحت تسلط درآورد.
وی می‌افزاید: هدف این بوده که اوپک نیز به تاریخ بپیوندد. با آمدن ترامپ این پروژه با حذف ایران از بازار نفت کلید خورد که بتواند خود را جایگزین کند. این اقدام آمریکا به سود عربستان سعودی و روسیه در زمینه فروش نفت بود که با چراغ سبز این کشور‌ها روبرو شد و به همین دلیل اعتراضی از سوی این کشور‌ها برای پیگیری این هدف آمریکا صورت نگرفت.
حیدری با بیان اینکه حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت مازاد تولید در جهان بود، اظهار می‌کند: با حذف ایران این مسئله برای آمریکایی‌ها حل شد. جایگزین شدن آمریکا در بازار نفت بدون جنگ و خونریزی و صرف هزینه صورت گرفت و به راحتی نفت آمریکا جایگزین نفت ایران شد.
این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: در داخل نیز ضعف مدیریت و فرافکنی بیش از اندازه برخی مسئولان نیز به مشکلات دامن زند. باید توجه داشت که به دلیل تحریم‌ها صنعت نفت ایران روزآمد نیست. در این شرایط حتی اگر آمریکا مشکلی ایجاد نمی‌کرد در سال‌های پیش رو به دلیل به‌روز نبودن تجهیزات پالایشگاهی مشکلات فراوانی داشتیم.
چین می‌تواند به اقتصاد ایران کمک کند؟
حیدری در ادامه درباره تاثیر خریداری نفت ایران توسط چین نیز معتقد است صنعت نفت کشور مانند سایر صنایع در حال حذف شدن است. وی می‌گوید: از سوی دیگر کشور‌های دیگر مانند چین و روسیه نیز در اقتصاد جهان مولف نیستند بلکه آن‌ها دنباله روی سایر کشور‌ها هستند بنابراین مبادله با این کشور‌ها چندان دستاوردی نخواهد داشت.
شاید در آسیا کشوری مانند ژاپن برای ارتباطات اقتصادی گزینه بهتری باشد، چرا که ژاپن و یا کره جنوبی اقتصاد‌های مولد دارند و برخلاف چین می‌توانند کمک بیشتری کنند؛ هرچند به لحاظ سیاسی چین اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. درباره قرارداد 25 ساله میان ایران و چین هنوز چیزی مشخص نیست، اما همانطور که کره جنوبی پول ایران را بلوکه کرده چین هم از پرداخت پول نفت سرباز زده است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تحریم‌های جدید با گذشته متفاوت شده است، اظهار می‌کند: در حال حاضر دولت آمریکا اقتصاد ما را تحریم نکرده بلکه این خزانه داری آمریکا است که پا پیش گذاشته است. این به معنای آن است که هر کشوری بخواهد با ایران مبادله کند اگر خزانه داری آمریکا اجازه مبادله ندهد هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند تسهیلاتی ایجاد کند.
افغانستان هم ممکن است نتواند با ایران مبادله تجاری داشته باشد
حیدری تاکید می‌کند: اگر با این رویه پیش رویم حداکثر از 2022 به بعد حتی افغانستان هم با ایران مبادلات مالی نخواهد داشت در واقع نمی‌توانند این مبادله را داشته باشند.
این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: در حال حاضر بانک‌های عراق توسط شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ آمریکایی در حال تجهیز هستند و اگر بانک‌های آن‌ها به علم روز تجهیز شوند و سهامشان در حیطه بین المللی خرید و فروش شود دیگر قادر به مبادله با ایران نخواهند بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اقتصاد ایران به ونزوئلا شبیه خواهد شد؟ گفت: ایران را نمی‌توان با ونزوئلا مقایسه کرد چرا که برای پول آوردن در کشور، شرایط ما بهتر است. امارات متحده عربی علیرغم سخت‌تر کردن مجاری ورود پول به ایران، باز هم کار انتقال پول شرکت‌ها و صرافی‌های ایرانی به کشور را انجام می‌دهند و همچنان فعال هستند.
امارات از کشور‌های دیگر برای اقتصاد ایران مهمتر است
حیدری می‌گوید: شاید باید گفت مناسبات ایران و امارات از اهمیت بالاتری نسبت به سایر کشور‌های همسایه و یا دوست با ایران برخوردار است؛ هرچقدر روابط ایران و امارات تیره‌تر شود هزینه انتقال پول به ایران بیشتر خواهد شد بنابراین ارتباط با این کشور شاید حتی از چین هم با اهمیت‌تر باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود با وجود محدودیت‌های سیاسی از درون، اقتصاد را شکوفا کرد می‌گوید: در حال حاضر اقدامات عبدالناصر همتی در بانک مرکزی و تیم او علمی‌ترین شیوه مدیریت است. علیرغم کند بودن روند، اما سیاست گذاری پولی وی بر مبنای علم روز است. در حال حاضر نظم پولی خوبی توسط تیم جدید بانک مرکزی ایجاد شده که این می‌تواند به عنوان یک نمونه برای کل مدیران اقتصادی باشد.
این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: در حال حاضر اگر توهم ارز 4200 تومانی را کنار بگذاریم ساختار پولی ایران و تورم با شرایط فشار شدید سیاسی مدیریت خواهد شد. اگر تورم مدیریت شود و سرمایه گذار از این موضوع مطمئن شود قطعاً سرمایه گذاری در کشور انجام خواهد شد.
حیدری می‌افزاید: از سوی دیگر باید توجه داشت که آزادی رسانه‌ها می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در سامان اقتصادی داشته باشد. در واقع شفافیت حاصل از رسانه‌های آزاد می‌تواند در این شرایط به کمک اقتصاد کشور بیاید. مطبوعات باید بتوانند قدرت پیگیری داشته باشند تا بتوان با کمک آن‌ها اقتصاد را سامان بخشید.
اقتصاد24
2025

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/434957/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاش کاظم صدیقی را هم مثل حسینی، دروازه بان استقلال یک جلسه محروم می کردید!

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

برای از ما بهتران؟

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

طوفان شن در لیبی

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

پیدایش ابرقدرت اسلامی

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

هشدار باران شدید در 21 استان