پیام ویژه

آخرين مطالب

23 دبیرکل اوپک؛ از ایران تا نیجریه وزارت نفت

23 دبیرکل اوپک؛ از ایران تا نیجریه
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در طول حیات 60 ساله خود تاکنون 23 دبیرکل و در یک برهه زمانی دو سرپرست نیز داشته است. دبیرکل اوپک ازسوی وزیران نفت کشورهای عضو این سازمان و با تصویب در نشست‌های وزارتی تعیین می‌شود، بالاترین مرجع اجرایی دبیرخانه اوپک باید فردی از کشورهای عضو این سازمان باشد، دوره دبیرکلی سه ساله است و برای یک دوره سه‌ساله دیگر با تصویب وزیران نفت و انرژی نیز قابل تمدید خواهد بود.

دبیرکل اوپک در سمت مدیر اجرایی دبیرخانه با همکاری شورای نمایندگان کشورهای عضو در هیئت‌ عامل، امور اجرایی این سازمان را به‌عهده دارد. اوپک در طول حیات 60 ساله خود، تاکنون حضور 23 دبیرکل را تجربه کرده است و در طول 6 دهه فعالیت این سازمان در یک برهه زمانی در غیاب این مقام اجرایی، پنج رئیس کنفرانس اوپک به‌عنوان سرپرست در دبیرخانه بالاترین سمت اجرایی را به‌عهده داشتند.
فواد روحانی از ایران در سال 1961میلادی، یک سال پس از تأسیس اوپک در سال1960 میلادی، به‌عنوان نخستین دبیرکل اوپک انتخاب شد و محمد سانوسی بارکیندو از ژوئن 2016 تاکنون به‌عنوان بیست‌وسومین دبیرکل اوپک نیز عهده‌دار این سمت است. بارکیندو اهل نیجریه است.
فواد روحانی
فواد روحانی در سال 1907 میلادی (یکم آبان‌ماه 1285) در تهران چشم به جهان گشود. وی مدرک دکترای حقوق خود را از دانشگاه لندن دریافت کرد و در سال 1961 میلادی عنوان نخستین دبیرکل اوپک را به خود اختصاص داد و تا سال 1964 میلادی در این سمت انجام وظیفه ‌کرد.
عبدالرحمان البزاز
عبدالرحمان البزاز در 20 فوریه 1913 میلادی در شهر بغداد پایتخت عراق به دنیا آمد. وی پس از گذراندن تحصیلات عالیه در دانشگاه بغداد و کینگز کالج لندن موفق به کسب مدرک دکترای حقوق شد. وی از سال 1964 میلادی به مدت یک سال دبیرکل اوپک بود.
اشرف لطفی
اشرف لطفی از کویت متولد سال 1919 میلادی در جفا فلسطین، مدرک لیسانس خود را از کالج صفاد فلسطین گرفته است. لطفی در سال 1965 به سمت دبیرکل اوپک منصوب شد و به مدت یک سال در این سمت خدمت کرد.
محمد صالح جوخدار
محمد صالح جوخدار سال 1932 میلادی در جده عربستان چشم به جهان گشود. وی تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه‌های کالیفرنیا و کالیفرنیای جنوبی آمریکا به پایان رساند. این مقام عربستانی در سال 1967 به مدت یک سال دبیرکل اوپک بود.
فرانسیسکو آر. پارا
فرانسیسکو آر.پارا متولد30 اوت سال 1929 میلادی در کاراکاس ونزوئلا، مدرک لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی در سال 1966 از مؤسسه مطالعات بین‌المللی ژنو سوئیس دریافت کرد. آر.پارا سال 1968 به سمت دبیرکل اوپک منصوب شد.
الریچ سانجر
الریچ سانجر متولد 14 ژانویه سال 1927 میلادی در گورنتالو اندونزی مدرک دکترای حقوق خود را از دانشگاه بن آلمان گرفت. وی در سال 1969 میلادی به سمت دبیرکل اوپک منصوب شد و به مدت یک سال در این سمت خدمت کرد.
عمر البدری
عمر البدری از لیبی متولد سال 1937 میلادی، لیسانس رشته اقتصاد و علوم سیاسی خود را از دانشگاه دوبلین ایرلند دریافت کرده بود. وی در سال 1970 میلادی به‌مدت یک سال به سمت دبیرکل اوپک منصوب شد.
ندیم پاچاچی
دکتر ندیم پاچاچی 18 مارس سال 1914 میلادی در بغداد چشم به جهان گشود. وی تحصیلات خود در سطوح فوق‌لیسانس و دکترا را در امپریال کالج لندن گذراند. ندیم پاچاچی نیز از سال 1971 تا 1972 میلادی دبیرکل اوپک بود.
عبدالرحمان خنه
عبدالرحمان خنه متولد ششم مارس سال 1931 میلادی در کولو الجزایر مدرک دکترای داروسازی خود را در سال 1968 از دانشگاه الجزیره الجزایر دریافت کرد. وی در سال 1973 میلادی به سمت دبیرکل اوپک انتخاب شد و به‌مدت یک سال در این جایگاه انجام وظیفه کرد.
ام.او فید
ام.او فید در 31 مارس سال 1926 میلادی در اونادو نیجریه به دنیا آمد، وی دوران تحصیلات خود را در کالج دولتی ایبادان دانشکده معادن، دانشگاه اکستر و کالج امپریال علوم و فناوری دانشگاه لندن گذراند. فید سال 1975 به‌عنوان دبیرکل اوپک انتخاب شد.
علی ام. جیده
علی ام.جیده از قطر متولد 1941 دوحه مدرک لیسانس اقتصاد و فوق‌لیسانس در رشته اقتصاد نفت را از دانشگاه لندن دریافت کرد. وی در سال 1977 میلادی به مدت یک سال سکان هدایت دبیرکلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت را عهده‌دار بود..
رنه جی.اورتیز
رنه جی.اورتیز از اکوادور متولد 31 دسامبر 1941 میلادی کیتو، پایتخت اکوادور، مدرک فوق‌لیسانس خود را در سال 1971 میلادی از دانشگاه میامی در ایالت فلوریدا آمریکا گرفت. اورتیز از سال 1979 تا 1981 میلادی به مدت سه سال دبیرکل اوپک بوده است.
مارک اس.نان نگوئما
مارک اس.نان نگوئما 13 آوریل سال 1934 در لامبارن گابن به دنیا آمد. وی با مدرک دکترای دانشکده حقوق و اقتصاد دانشگاه پاریس، در سال 1981 میلادی به سمت دبیرکل اوپک منصوب شد و تا سال 1983 میلادی در این پست حضور داشت.
منان سعید عطیبه
منان سعید عطیبه متولد مه سال 1946 میلادی در ابوظبی، موفق به دریافت مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه قاهره شد. عطیبه سال 1983 میلادی به ریاست اوپک رسید، اما به دلیل بعضی از مشکلات، در شصت و هشتمین نشست عادی تا زمان تعیین وضع انتصاب دبیرکل، سرپرستی دبیرخانه را هم به‌عهده گرفت.
کمال حسن معقور
کمال حسن معقور متولد سال 1935 لیبی دوران تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه قاهره فرانسه گذراند. وی سال 1984 رئیس اوپک شد و در نبود دبیرکل، اعضای اوپک در شصت و نهمین نشست عادی این سازمان رئیس اوپک را تا انتخاب دبیرکل به سرپرستی این سمت منصوب کردند.
سوبراتو
سوبراتو 19 سپتامبر 1928 در سوراکارتا اندونزی به دنیا آمد. وی دکترای خود را سال 1958 از دانشگاه اندونزی گرفت. وی سال 1984 رئیس دوره‌ای اوپک شد و در هفتاد و یکمین نشست وزارتی از سوی اعضا به سمت سرپرستی دبیرخانه اوپک به مدت یکسال منصوب شد.
آرتورو هرناندز گریسانتی
آرتورو هرناندز گریسانتی متولد چهارم اوت 1928 میلادی در ریو کارائیب در ایالت سوکر ونزوئلا، مدرک دکترای حقوق و علوم سیاسی خود را از دانشگاه مرکزی ونزوئلا دریافت کرد. وی در نشست هفتاد و ششم وزیران نفت و انرژی این سازمان در سال 1986 تا مشخص شدن سمت دبیرکل اوپک سرپرستی دبیرخانه را عهده‌دار شد.
الحاجی ریلوانو لقمان
الحاجی ریلوانو لقمان، ‌نیجریه‌ای و متولد 1938 میلادی است. وی از ژوئیه 1986 تا ژوئن 1988 به ریاست اوپک انتخاب شد و همزمان عهده دار مسئولیت دبیر کل اوپک را نیز عهده‌دار بود.
سوبراتو
دکتر سوبراتو پس از گذشت پنج سال (1988-1983) و بلاتکلیفی سمت دبیر کل اوپک در سال 1988 به سمت دبیر کل اوپک منصوب شد. دوره دبیر کلی وی برای سه سال دیگر نیز تمدید شد، به طوری که وی تا سال 1994 در این پست انجام وظیفه می کرد.
عبدالله سالم البدری
عبدالله سالم البدری از لیبی متولد 25 مه 1940 میلادی در شهر قامینیس مدرک لیسانس حسابداری خود را از دانشگاه فلوریدای جنوبی آمریکا دریافت کرد. البدری در سال 1994 میلادی به سمت دبیرکل اوپک منصوب شد.
لقمان
دکتر ریلوانو لقمان از نیجریه پس از یک دوره ریاست اوپک از ژوئیه 1986 تا ژوئن 1988 به کشورش بازگشت. او سال 1955 بار دیگر به اوپک بازگشت و از این سال تا 2000 بعنوان دبیرکل در این سازمان انجام وظیفه کرد.
علی رودریگز آرکوئه
علی رودریگز آرکوئه نهم سپتامبر 1973 میلادی در شهر اجیدو ایالت مریدا ونزوئلا چشم به جهان گشود، وی در دانشکده حقوق دانشگاه مرکزی ونزوئلا و دانشکده اقتصاد دانشگاه لوس آندس به تحصیل پرداخت. وی از سال 2001 تا 2002 در سمت دبیرکل خدمت می‌کرد.
آلوارو سیلوا کالدرون
آلوارو سیلوا کالدرون، متولد سال 1929 بود. وی مدرک دکترای حقوق و علوم سیاسی خود را در سال 1956 میلادی از دانشگاه مرکزی ونزوئلا دریافت کرد. کالدرون در سال 2002 میلادی به سمت دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت منصوب شد.
پورنومو یوسجیانتورو
پورنومو یوسجیانتورو در 16 ژوئن سال 1951 میلادی در سمارانگ اندونزی به دنیا آمد. وی دکترای رشته اقتصاد منابع را از دانشکده معادن کلرادو آمریکا دریافت کرد. وی در سال 2004 میلادی هم‌زمان با سمت رئیس اوپک، دبیرکلی را نیز به‌عهده داشت.
شیخ احمد فهد الاحمد الصباح
شیخ احمد فهد الاحمد الصباح از کویت متولد 12 اوت 1963 در لبنان به دنیا آمد. وی مدرک لیسانس علوم سیاسی خود را از دانشگاه کویت دریافت کرده است. وی در سال 2005 به سمت رئیس و دبیرکل اوپک انتخاب شد.
ادموند مادئوا به داکورا
دکتر ادموند مادئوا به داکورا متولد 13 اکتبر 1943 در شهر نمبه ایالت بایلسا نیجریه لیسانس خود را در رشته زمین‌شناسی از امپریال کالج لندن دریافت کرد. داکورا در سال 2006 به سمت ریاست اوپک و دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت رسید.
عبدالله سالم البدری
عبدالله سالم البدری، لیبیایی که در سال 1944 سمت دبیرکلی اوپک را عهده دار بود بار دیگر البدری از سال 2007 تا سال 2016 در سمت دبیرکل اوپک انجام وظیفه کرد.
محمد سانوسی بارکیندو
محمد سانوسی بارکیندو سیاستمدار اهل نیجریه متولد سال 1944 میلادی است، وی در سال 1981 میلادی موفق به دریافت لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه احمدو بلو در شهر زاریا نیجریه شد، وی همچنین دارای مدرک فوق لیسانس اقتصاد نفت از دانشگاه آکسفورد انگلیس و دکترای افتخاری علوم از دانشگاه فناوری مادبیو آداما نیجریه است. وی در دوم ژوئن 2016 به‌عنوان بیست‌وسومین دبیرکل اوپک انتخاب شد. وی هم‌اکنون عهده‌دار این سمت است.
*نسخه الکترونیکی ویژه‌نامه 60 سالگی اوپک را می‌توانید از اینجا ببینید و بخوانید.
امیر دشتی

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/447611/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

ابهام مالیاتی در بورس

ویژگی بسیار کاربردی واتساپ؛ اشتراک فایل بدون نیاز به اینترنت

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

گوشی Nothing Phone (3) احتمالا اواخر 2024 معرفی خواهد شد

انتقاد از کریمی قدوسی بعد از ادعای جنجالی اش در حوزه نظامی/ نه مسئولیت دارد نه عقوبت می شود!

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

قصد ساخت سلاح هسته‌ای و آزمایش آن را نداریم/ من تعجب می‌کنم از اظهارات یک نماینده؛ واقعا می‌خواهد کجا آزمایش کند؟

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

هواوی رقابت‌ با اندروید و iOS را به بازارهای جهانی می‌کشاند

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

جنجال جدید مالک ایکس؛ نخست‌وزیر استرالیا ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» نامید

افزایش 8درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم 11درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی

شیائومی 15 قبل از همه گوشی‌های دیگر به تراشه 2024 کوالکام مجهز می‌شود

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور»

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد

انتقال موفقیت‌آمیز نمک‌گیر برقی 60 تنی در نفت و گاز مارون

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

قیمت نفت افزایش یافت

بازداشت 20 نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در 3 استان جنوبی

انهدام بیش از 1680 باند توزیع موادمخدر در سال قبل

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» برگزار شد

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

جهش قیمتی برخی مدلهای تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی

ابراز امیدواری ایران برای رسیدن حجاج عمره به 700 هزار نفر در سال

معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد؛ تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین با هوش مصنوعی

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد