پیام ویژه

آخرين مطالب

یک ویروس شناس: با تلاقی کرونا و آنفلوآنزا وضعیت بدتری خواهیم داشت يادداشت

یک ویروس شناس: با تلاقی کرونا و آنفلوآنزا وضعیت بدتری خواهیم داشت
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرهیختگان / متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پاییز سخت کلیدواژه پرتکراری است که مدت‌ها از سوی مسئولان بیان می‌شود و نسبت به آن هشدار می‌دهند. تلاقی کرونا و آنفلوآنزا نگرانی اصلی و در ادامه امکان بروز و ظهور ویروسی جدید نگرانی دومی است که دنیا با آن مواجه است و کشورها خود را برای آن آماده می‌کنند.
در رابطه با وضعیت آینده کرونا و پاییز و زمستان همراه با همه‎گیری این ویروس با علیرضا ناجی، استادتمام ویروس‎شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و رئیس مرکز تحقیقات ویروس‎شناسی آزمایشگاه ویروس‏ شناسی بیمارستان مسیح دانشوری گفت‎وگویی انجام دادیم.
پیش‏ بینی می‌شود با تلاقی کرونا و آنفلوآنزا وضعیت بدتری داشته باشیم
او در این رابطه به «فرهیختگان» گفت: «امسال نگرانی‌ها مضاعف می‌شود، به‎خاطر اینکه این فصل هم آنفلوآنزا و هم کووید-19 را داریم. با توجه به پیش‎بینی‌هایی که می‌شود، می‌دانیم میزان عفونت‌های تنفسی در این فصل‌ها ممکن است شیوع بالاتری داشته باشد. مطمئنا امسال سال آسانی برای ما نیست، با توجه به اینکه ما هنوز واکسن نداریم و معلوم نیست واکسن چه زمانی بیاید و موثر بودن آن هم باید درنظر بگیریم، دارویی هم به‎طور مستقیم برای کووید نداریم، پیش‏ بینی درباره کووید خیلی پیش‏بینی خوبی نیست. مطمئنا با افزایش تعداد افراد مبتلا مواجه خواهیم شد. آنفلوآنزا هم هرساله این کار را انجام می‌دهد. سالانه افراد به‎طور طبیعی اگر با اتفاق خاصی هم مواجه نشوند نسبت به آنفلوآنزا حساس هستند و آمار مرگ‏ ومیر را نزدیک به 800 هزار نفر تا یک میلیون و خرده‌ای داریم که بر اثر آنفلوآنزا فوت می‌کنند. امسال کووید و آنفلوآنزا را با هم خواهیم داشت. پیش ‏بینی می‌شود اوضاع بدتر باشد. تقریبا افرادی که نسبت به ویروس آنفلوآنزا حساس هستند در مواجهه با کووید هم همین‏قدر حساسند. درمجموع باید همواره در مواجهه با بیماری‌ها بدترین سناریو را درنظر بگیریم.
ما اجرای بهداشت اجتماعی را رعایت نکردیم
ناجی ادامه داد: همه پیش ‏بینی‌ها بستگی دارد چقدر بتوانیم در سیاست‌های پیشگیرانه موفق باشیم. یکی از آنها برنامه‎ریزی کردن برای واکسن است. مورد دیگر که اولین موضوع مهم است و اگر در کووید رعایت می‌کردیم این اتفاقات برای ما رخ نمی‌داد، اجرای بهداشت اجتماعی است. همان چیزی که همگی درباره آن صحبت می‌کنیم و شامل ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی، عدم ورود به تجمعات، در خانه ماندن و تمام موارد بهداشتی‌ای که بیان شد. همچنین می‌توان امیدوار بود که ماسک زدن بین مردم رواج یافته و شاید امسال درمورد آنفلوآنزا هم کمتر شاهد باشیم. شاید این موضوع در بسیاری از کشورها صدق کند، کشورهایی که از نظر فرهنگی رعایت می‌کنند و خود را ملزم به این موضوع می‌دانند که مسافرت نروند، در خانه بمانند، مخصوصا در زمانی که شیوع بیماری‌های تنفسی است. ماسک بزنند و در تجمعات وارد نشوند اما درمورد ایران به این موضوع شک دارم. قدری فکر می‌کنم در بحث کنترل بیماری‌ها، درمورد کووید و الان آنفلوآنزا، چیزی که در ایران مغفول است و بدان توجه نکردیم، جامعه‎شناسی افراد و روانشناسی مردم ایران است. از یک‏سو ما قرنطینه نمی‌کنیم، اصرار نمی‌کنیم ماسک بزنند، ما به اجبار این کارها را نمی‌کنیم و قانون اجرا کردن نمی‌گذاریم و از سوی دیگر رفتارشناسی و جامعه‏شناسی مردم ایران را درنظر نگرفتیم که اگر این کار را نکنیم ممکن است مردم ما این موضوع را رعایت نکنند، همان‎طور که شاهد هستیم که مردم رعایت نمی‌کنند. در فصولی که باید موارد بهداشتی را رعایت کنند و به مسافرت نروند ولی به مسافرت می‌روند. دورهمی‌های آخر هفته خود را دارند و در تجمعات وارد می‌شوند و ماسک به آن صورتی که باید استفاده نمی‌کنند. فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و این مسائل مهم است.
دولت توصیه‌های وزارت بهداشت و کارشناسان را جدی نگرفت
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‎شناسی آزمایشگاه ویروس‏ شناسی بیمارستان مسیح دانشوری افزود: من فکر می‌کنم این بخش را از دست دادیم، مردم ما نشان دادند اگر جدی از آنها خواسته نشود شاید خود را مکلف به رعایت این موضوع نکنند. در کنار این موضوع اشاره من به‎سمت دولت می‌رود که به نظر من، خیلی سیاست‌های پیشگیرانه و رعایت و اجرایی کردن توصیه‌های وزارت بهداشت و کارشناسان را جدی نگرفت و موجب شده همچنان این موضوع ادامه داشته باشد و ما موفق نشویم علی‏‎رغم تلاشی که وزارت بهداشت و کارکنان سلامت می‌کنند، در کنترل کردن این عفونت موفق باشیم و اگر این ادامه یابد مطمئنا از همزمانی آنفلوآنزا و کووید هم موفق بیرون نمی‌آییم.»
نگران پاندمی جدید از آنفلوآنزا هستیم، چون به دوره 11-10 ساله آن رسیده‎ایم
ناجی در خصوص شیوع و همه‎گیری آنفلوآنزا و تدابیری که برای پیشگیری از شیوع آن درنظر گرفته شده به «فرهیختگان» گفت: «هرساله در فصل سرما که از پاییز شروع می‌شود منتظر شیوعی از آنفلوآنزا هستیم. می‌دانیم که آنفلوآنزا و کووید-19 هر دو بیماری تنفسی مسری هستند ولیکن عامل ویروسی متفاوتی دارند. عامل کووید-19 کروناویروس جدید است اما آنفلوآنزا توسط ویروس آنفلوآنزا ایجاد می‌شود که این ویروس مختلف است. آنفلوآنزای A، آنفلوآنزای B و آنفلوآنزای C است که البته از آنفلوآنزای C کمتر می‌شنویم و کمتر از نظر بهداشتی موردتوجه است و بیشتر آنفلوآنزایA و آنفلوآنزای B هستند و از خصوصیات آنها این است که انواع مختلفی دارند که حدود 19 تیپ از ویروس آنفلوآنزای A و هم آنفلوآنزای B داریم.
با توزیع و تزریق منطقی واکسن می‌توانیم تا حدی آنفلوآنزا را کنترل کنیم
وی اظهار داشت: به‏ دلیل میزبان‌های متعددی که وجود دارد ویروس آنفلوآنزای A می‌تواند با ویروس‌های آنفلوآنزای دیگر مخدوش شوند و تیپ‌های جدیدی را ایجاد کنند. اگر این تیپ‌ها خیلی جدید باشند پاندمی‌ها را ایجاد می‌کنند. آخرین پاندمی‌ای که از آنفلوآنزا داشتیم پاندمی سال 2009 است که به آن آنفلوآنزای خوکی می‌گویند. الان نزدیک 11-10 سال از آن پاندمی گذشته است و بسیار نگران هستیم با توجه به اینکه انتظار داریم هر 10 سال یک پاندمی از آنفلوآنزا داشته باشیم، امسال هم منتظر این بیماری هستیم. امر مهم این است که با توجه به اینکه درباره ویروس آنفلوآنزا واکسن داریم و با توجه به اینکه داروی مستقیم هم داریم شاید بهترین راهکاری که می‌توان درباره آنها درنظر گرفت این است که میزان مصرف واکسن را منطقی و درست و با پوشش مناسب در کشور برگزار کنیم که قدری خیال ما از بابت ویروس آنفلوآنزا راحت‎تر شود. البته بهتر است واکسن بزنیم اما این واکسن جلوی بیماری را به‎طور کامل نمی‌گیرد اما می‌تواند شیوع این بیماری را کاهش دهد و شدت و حدت بیماری را در افرادی که واکسن را دریافت می‌کنند، پایین بیاورد. برای همین مهم است برنامه‎ریزی مناسب درخصوص واکسن برای آنفلوآنزا در ایران داشته باشیم. مبادی رسمی و مواردی که اعلام کردند، گفته‌اند نزدیک به 2.5 میلیون دوز دولت به‎صورت مجانی وارد می‌کند که به افرادی که در اولویت‏بندی هستند، بزند و به نظر می‌رسد بخش خصوصی می‌خواهد در این زمینه فعال باشد و تعداد دوز بالاتری را وارد کند تا با قیمت آزاد در اختیار افراد قرار گیرد. باز هم افرادی که در اولویت هستند باید مدنظر باشند.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‎شناسی آزمایشگاه ویروس‏ شناسی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: این دو بیماری اگر با هم رخ ‌دهند از نظر بالینی امکان تفرق دادن بین این دو بیماری را نداریم. به همین علت تشخیص‌های آزمایشگاهی برای اینکه کووید یا آنفلوآنزاست، بسیار مهم می‌شود. بر همین اساس برنامه‏ریزی کردن در این فصل جدید برای شبکه آزمایشگاهی در ایران که می‌خواهد به تشخیص بپردازد و الان فشار کووید روی آن است، بسیار زیاد می‌شود و مهم است که تست‌های آزمایشگاهی مولکولی راه بیندازند که درواقع به‎صورت همزمان این عوامل را با هم شناسایی کند تا بار کاری آزمایشگاه‌ها را کاهش دهد.»
امکان ظهور بیماری جدید در این فصل وجود دارد
ناجی همچنین در رابطه با امکان ظهور و شیوع ویروس و یا بیماری جدید در فصول سرد به «فرهیختگان» گفت: «باید منتظر باشیم چون نمی‌دانیم چه ویروس‌هایی می‌آیند. الان دو دسته بیماری تنفسی و دو ویروس داریم که خیلی ما را اذیت می‌کنند. یکی کروناویروس‌ها هستند و یکی هم آنفلوآنزا که مشکل هر ساله ماست که هر یک دهه به بعد ممکن است موجب پاندمی شود. واقعیت این است اگر از این بگذریم که یک‎سری افراد ممکن است در کشورها ویروس‌های جدید ایجاد بکنند و ممکن است این مساله واقعا وجود داشته باشد، ولی این مورد هم که انسان‌ها به محیط وحش حمله کرده و از حیوانات وحشی سوءاستفاده می‌کنند احتمال ویروس‌هایی که در آن حیوانات وحشی وجود داشته باشند و به انسان انتقال یابند و تکامل بیولوژیک خود را به دست بیاورند و گونه‌های جدید را ایجاد کنند، بسیار زیاد است. برای همین باید در این گونه رفتارها و فرهنگ‌ها در کشورهایی که این کارها را انجام می‌دهند، بسیار هوشیار باشیم و این موضوع را کنار بگذاریم.
وی در پایان گفت: می‌دانیم الان منبع خیلی از ویروس‌ها از خفاش است. درمورد ابولا و الان درمورد کرونا کاملا کرونا ویروسی خفاشی شاخه علمی است که در ویروس‎شناسی امروزه موردتوجه هستند و ثمرات آن را شاهد هستیم. نرم‌های جدیدی از ویروس آنفلوآنزا در خفاش‌ها دیده‎ایم. اگر این ارتباط و استمرار ارتباط با حیوانات وحشی بیشتر صورت گیرد مطمئنا در آینده گونه‌های جدیدی از آنفلوآنزا که خیلی بد و باعث کشتار باشند را شاهد باشیم. به همین علت نمی‌توان پیش ‏بینی کرد در آینده چه ویروسی خواهد آمد. هر ویروس تنفسی دیگر همانند آنفلوآنزا و کرونا ممکن است در آینده بیاید و باعث تهدید سلامتی در دنیا شود.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/448458/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

واکنش حسام‌الدین آشنا به هتاکی بی‌شرمانه محمدرضا شهبازی

شهید مطهری در کنار روحانیون انقلاب/ عکس

قیمت پیکسل 8A احتمالاً نسبت به نسل قبل افزایش نخواهد یافت

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

کنایه‌های علی ربیعی در روز معلم؛ شلیک به اندیشه مطهری

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

محتویات جیب استاد مطهری هنگام شهادت چه بود؟

حمله مسلحانه افراد ناشناس به پزشکان در کرخه

تکذیب فوت پزشک طرحی در هرمزگان

محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به 5 زن

زنگ هشدار آیفون برای برخی کاربران غیرفعال شده است؛ اپل مشکل را برطرف می‌کند

گوشی آیفون 16 چه زمانی عرضه می‌شود؟

«دلار چند؟»

دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست

نجات آقای « ب.ز»

پیام ناتو به روسیه با برپایی بزرگ‌ترین مانور از زمان جنگ سرد

بلا و بهای خام‌اندیشی

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

مردی که تسلیم نمی‌شود

گرفتارشدن خودرو‌ها در سیل شدید خیابان‌های آنکارا

محدودیت‌های نانوشته علیه معلمان

عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

فرقان؛ ردپای مارکسیسم

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

علیه کارگر؛ تبعات قراردادهای موقت

رئیس پلیس راهور: حق بیمه بر اساس نمره منفی و جریمه خواهد بود

قدرت‌نمایی شبانه پلنگ در مازندران

خبر خوب برای دارندگان خانه در بافت فرسوده

آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور

رادان: برای رسیدن به عفت اسلامی درنگ نخواهیم کرد

پرونده قتل یک پزشک در مطب به‌ کجا رسید؟

وعده مخبر درباره افزایش 35 درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر عملیاتی شد

تصاویر فا‌ش‌شده از گلکسی F55 شایعه مهم را تأیید می‌کنند

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

موج مهاجرت پرستاران؛ عمان 6 برابر ایران حقوق می‌دهد

هشدارها و حسرت‌های دو رئیس‌جمهور

ایران هسته‌ای مخلوق شرایط و تحولات است

تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا اعتراضات را شعله‌ور کرد

نفوذ سرمایه‌داری در سنگر کمونیست‌ها

دلار به دنبال بازه آرامش

دغدغه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی از ایران با گازوئیل

صادرات زعفران ایرانی با نام افغانستان!

زارع‌پور خبر داد؛ بسته هدیه اینترنت 30 گیگابایتی برای معلمان

گجت جنجالی ربیت R1 از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کند

تیک‌تاک شاید در اتحادیه اروپا نیز ممنوع شود

اشتغال اهمیت دارد

بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از 36 سال انتظار به آغوش خانواده‌