پیام ویژه

آخرين مطالب

استمرار آبه در ژاپن يادداشت

استمرار آبه در ژاپن
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شهاب شهسواری/ سوگا یوشیهیده، صبح دوشنبه به عنوان رهبر حزب لیبرال دموکرات ژاپن برگزیده‌ شد، رایی که به صورت خودکار باتوجه به اکثریت قابل‌توجه حزب در پارلمان ژاپن، او را به نخست‌وزیر بعدی این کشور بدل می‌کند. سوگا که در کابینه آبه شینزو، مقام دبیر اولی کابینه را برعهده داشت، عمدتا ادامه‌دهنده مسیر آبه شینزو توصیف می‌شود و از سوی رسانه‌ها به عنوان نامزد حافظ وضع موجود برشمرده می‌شود. سوگا در دوران هشت ساله خدمتش به عنوان دبیر اول کابینه آبه، عملا نفر دوم دولت محسوب می‌شد. او روزانه دو بار با خبرنگاران حوزه دولت ژاپن جلسه می‌گذاشت و به شانه خالی کردن حرفه‌ای از زیر سوالات سخت مشهور بود. او سال‌ها از سیاست‌های آبه که بسیاری از آنها با انتقادهای جدی در ژاپن مواجه شده‌ بود حمایت کرده است و حالا هم تصور نمی‌شود که قصدی برای تغییر خط‌مشی اقتصادی دولت داشته ‌باشد.
سیاستمدار خودساخته
سوگا پیش از انتخابش به عنوان رهبر حزب در سخنرانی در جمع اعضا اعتراف کرده ‌بود که سابقه و مهارت دیپلماتیک چندانی ندارد و برخلاف آبه شینزو نمی‌تواند با رویکرد روابط شخصی و خصوصی سیاست خارجی ژاپن را به‌ویژه در ارتباط با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا پیش ببرد. با این حال آبه شینزو، دبیر اول کابینه‌اش را برای چنین روزی آماده کرده‌ بود. سفر سال گذشته سوگا به واشنگتن برای دیدار با مقام‌های امریکایی نخستین سفر یک دبیر کابینه به امریکا در سه دهه گذشته محسوب می‌شد. سوگا یک سیاستمدار خودساخته، از یک خانواده عادی روستایی است که به پشتکار و اخلاق کاری شهرت دارد. گفته می‌شود که در سن 71 سالگی او هر روزش را با 100 دراز و نشست آغاز می‌کند و با 100 دراز و نشست تمام می‌کند. سوگا سال 1987 تصمیم گرفت وارد سیاست شود. او نامزد کرسی شورای شهر یوکوهاما شد و در یک کارزار انتخاباتی سخت با بیش از 30 هزار خانوار ساکن این شهر مستقیما گفت‌وگو کرد. مشهور است که او در دوران صد روزه تبلیغات انتخاباتی‌اش 
6 جفت کفش را پاره کرده و روزانه در به در به 300 خانه شهر سر می‌زد تا برنامه‌های خود را رودررو به رای‌دهندگان حوزه انتخابیه‌اش توضیح دهد.
اکثریت قاطع سوگا در حزب لیبرال دموکرات
صبح دوشنبه اعلام شد که نزدیک به 70درصد آرای اعضای حزب لیبرال دموکرات در انتخاب رهبر جدید به آقای سوگا رسیده است. از میان 534 رای اخذ شده از میان نمایندگان حزب در پارلمان نمایندگان حزب در سراسر کشور، 377 نفر به سوگا رای دادند. کیشیدا فومیو و اشیبا شیگرو وزرای پیشین خارجه و دفاع ژاپن، دیگر نامزدهای رهبری حزب بودند که به ترتیب 89 و 68 رای کسب کردند. قرار است که آخر هفته جاری پارلمان ژاپن، رسما سوگا یوشیهیده را به عنوان نخست‌وزیر این کشور معرفی کند. از جمله برنامه‌های اقتصادی که سوگا یوشیهیده اعلام کرده است اصلاح ساختار وزارت بهداشت، کار و رفاه، کاهش هزینه‌های قبوض تلفن همراه و ادغام بانک‌های محلی است. او همچنین تاکید کرده است که قصد دارد خدمات عمومی و دولتی را برای همه شهروندان ژاپنی به صورت 24 ساعت در روز و 7 روز هفته به صورت مستمر برقرار نگه دارد. سوگا همچنین وعده داده است که درمان ناباروری را به بیمه همگانی اضافه کند. به نوشته روزنامه ژاپن‌تایمز احتمال زیادی وجود دارد که سوگا وزارتخانه‌های مهم کابینه یعنی داخله، خارجه، دفاع و اقتصاد را با همان وزرای کنونی حفظ کند و تغییرات در کابینه را از وزارتخانه‌های دیگر به ویژه در حوزه بهداشت، علوم، فناوری و کار و رفاه آغاز کند. سوگا همچنین وعده داده است که بخش عمده تلاش خودش را به جای اینکه برای انتخابات و انتخاب مجدد حزبش صرف کند، برای اقتصاد اختصاص دهد. با این حال برگزاری انتخابات زودهنگام در ژاپن می‌تواند یک آزمایش بزرگ برای سوگا باشد که نشان بدهد تا چه اندازه آمادگی رهبری بلندمدت این کشور را دارد.
آبه شینزو، اوایل شهریور ماه سال جاری به دلیل مشکلات سلامتی یک سال پیش از پایان دوره نخست‌وزیری‌اش از این مقام کناره‌گیری کرد. آبه با نزدیک به 8 سال نخست‌وزیر، رکورد طولانی‌ترین مدت نخست‌وزیری یک فرد در تاریخ ژاپن را دراختیار داشت و دومین نخست‌وزیر در تاریخ این کشور بود که برای دو دوره غیرمتوالی به این مقام برگزیده‌ شده است. سیاست‌های اقتصادی آبه با استفاده از دخالت‌های دولت در اقتصاد آزاد از طریق مشوق‌های مالی و کنترل بازار پولی ژاپن با عنوان «آبه‌نومیکس» شهرت جهانی پیدا کرده ‌بود. بسیاری از رهبران جهان ازجمله رییس‌جمهور امریکا، صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر بریتانیا و وزارت خارجه ایران، هنگام استعفا از او تمجید کرده و برای او آرزوی سلامتی کردند.
نخست‌وزیری از مزرعه توت‌فرنگی
نیویورک‌تایمز در مورد انتخاب سوگا می‌نویسد: «انتخاب دبیر اول کهنه‌کار کابینه آبه به عنوان رهبر حزب، به مفهوم استمرار است. او وعده داده است که کارش را از همان‌جایی ادامه دهد که آبه رها کرد. این اشاره سوگا قوت قلب برای کسانی است که از تغییر مداوم سیاست‌ها و دولت‌های کوتاه‌مدت در ژاپن ناراضی‌اند. در ژاپن معمولا زور ثبات بر ایدئولوژی می‌چربد و سوگا هم دل سیاستمداران سنتی را به دست آورده است که نسبت به هرگونه تغییری مقاومت می‌کنند.»
جاستین مک‌کوری، خبرنگار گاردین در توکیو می‌نویسد: «به‌رغم تشابه سیاست‌های سوگا به آبه، پیشینه خانوادگی آنها تمایز بسیار زیادی با یکدیگر دارد. آبه شینزو، پسر وزیر خارجه و نوه نخست‌وزیر پیشین ژاپن است، موقعیت خانوادگی که او را حتی در پارلمان ژاپن که پر از سیاستمداران موروثی است، نسبت به دیگران متمایز می‌کرد. سوگا اما یک سیاستمدار خودساخته است. او پسر ارشد یک مزرعه‌دار توت‌فرنگی و یک معلم در روستای یوزاوا در منطقه آکیتای ژاپن است. او حالا بدون اینکه هیچ سابقه خانوادگی سیاسی داشته‌ باشد، در آستانه قرار گرفتن در راس حکومت سومین اقتصاد بزرگ جهان قرار گرفته است.» سوگا یوشیهیده، وقتی نامزدی‌اش برای رهبری حزب لیبرال دموکرات را اعلام کرد، خطاب به هم‌حزبی‌هایش گفت: «اینکه یک فرد عادی مانند من می‌تواند در ژاپن امیدوار به رسیدن به مقام نخست‌وزیری باشد، نشانه‌ای از نوع دموکراسی در کشور ماست.»
میراث‌ دردسرساز آبه
به‌رغم موفقیت‌های دیپلماتیک و بین‌المللی آبه شینزو و ثبات کم‌سابقه او در مقام نخست‌وزیری ژاپن، برخی یادگارهای او برای جانشینش چندان خوشایند نیستند. از آبه انتقاد می‌شود که با سیاست‌های اقتصاد دولتی و حمایت از صنایع باعث شده است تا بدهی‌های دولت ژاپن به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. همزمان بسیاری از شهروندان ژاپنی از بی‌عملی دولت آبه در مقابل همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور ناراضی هستند. براساس نظرسنجی‌ها تنها 38درصد از شهروندان ژاپنی از عملکرد دولت آبه راضی بودند، رقمی که پایین‌ترین درصد محبوبیت برای آبه در طول 8 سال نخست‌وزیری‌اش محسوب می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/448461/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

قدرتمندترین گوشی نوبیا در تعداد محدود از راه رسید

واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

اطلاعیه چهارم فراجا درباره طرح برخورد با کشف حجاب

رئیس سازمان انرژی اتمی: سالانه یک میلیون ایرانی از خدمات دارویی هسته‌ای استفاده می‌کنند

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

هشدار دانشمندان درباره همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

2 توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا

وضعیت شهر شنژن چین درپی بارندگی شدید

قیمت نفت اندکی بالا رفت

تعطیلی پنجشنبه یا شنبه را به رفراندوم بگذارید

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

کاهش رغبت پسران به دانشگاه

متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود دارو

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

بازدارندگی متعارف ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

راحتی خیال از مرز شرقی؟

انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران

مردم کف خیابان می گویند می خواهیم ظریف وزیر خارجه باشد/کدام کابینه؟ تعدادی آدم مطیع و بله قربان گو دور هم جمع شده اند

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

حکم 2 رهبر پای متمم قانون اساسی ایران

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

رعد و برق وحشتناک در جیانگژی چین

واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها

فرمانده فراجا:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

قالیباف: بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت مسئول گرانی و کمبود دارو هستند

کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!