پیام ویژه

آخرين مطالب

کابوس انتقام يادداشت

کابوس انتقام
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دونالد ترامپ در پی گزارش یک نشریه آمریکایی که ایران را به برنامه‌ریزی برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی به انتقام خون سردار سلیمانی متهم کرده بود، در توئیتی ادعا کرد هر گونه اقدام ایران به تلافی ترور سردار سلیمانی را «هزار بار شدیدتر» پاسخ خواهد داد. 
به گزارش «وطن امروز»، چندی قبل نشریه پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد ایران در فکر ترور لانا مارکس، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی با هدف تلافی ترور سردار قاسم سلیمانی است؛ خبری که به‌رغم تکذیب آن از سوی ایران، با واکنش شدید مقامات آمریکایی مواجه شد. واکنش آمریکایی‌ها به این خبر کذب، نشان داد ترس از انتقام ایران در پاسخ به ترور سردار سلیمانی، به عنوان یک «هراس ساختاری» در ارکان حاکمیتی ایالات متحده نهادینه شده است. 
دونالد ترامپ در این باره در 2 توئیت پیاپی با تکرار اتهامات خود علیه ایران، با بیان اینکه «بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها، ایران ممکن است در حال طرح‌ریزی برای یک قتل هدفمند یا حمله به آمریکا باشد تا انتقام کشتن [سردار قاسم] سلیمانی را بگیرد»، ادعا کرد: هر گونه حمله، به هر نوعی علیه ایالات متحده با حمله‌ای هزار برابر قوی‌تر علیه ایران مواجه خواهد شد. 
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «خیلی شفاف به جمهوری اسلامی ایران می‌گوییم هر نوع حرکتی از جمله حمله به آمریکا یا هر مکانی که در آن دیپلمات‌های آمریکایی، سفیر یا سایر کارمندان سفارت باشند، کاملا غیرقابل قبول است».
فضاسازی آمریکایی‌ها علیه ایران در حالی انجام شد که خبر برنامه‌ریزی ایران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی در همان ساعات اولیه از سوی وزارت امور خارجه ایران تکذیب شد و سخنگوی وزارت خارجه آفریقای جنوبی نیز از شنیدن آن اظهار تعجب کرد. سعید خطیب‌زاده در واکنش به گزارش نشریه پولیتیکو، آن را گزارشی «سفارشی»، «هدفمند» و «مغرضانه» خواند و به مسؤولان آمریکایی توصیه کرد دست از این روش‌های پوسیده برای فضاسازی علیه جمهوری اسلامی بردارند. همچنین لونا انجیکنگلله، سخنگوی وزارت خارجه آفریقای جنوبی در گفت‌وگویی با شبکه بلومبرگ گفت که این ادعاها دولت پورتوریا را شگفت‌زده کرده است. او با اظهار بی‌خبری از این موضوع گفت: ما امروز صبح از این گزارش مطلع شدیم. 
* نه می‌بخشیم، نه فراموش می‌کنیم
از همان نخستین روزهای پس از ترور سردار سلیمانی، جمهوری اسلامی اعلام کرد انتقام خون حاج‌قاسم از آمریکا، استراتژی قطعی ایران خواهد بود. حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه نظامی آمریکا در عین‌الاسد نیز از سوی رهبر معظم انقلاب «تنها یک سیلی» نامگذاری شد، نه انتقامی که جمهوری اسلامی وعده آن را داده است. 
ایران برای انتقام سردار سلیمانی یک موضوع راهبردی را مطرح کرد: خروج کامل آمریکا از منطقه. 
البته در سال‌های گذشته این استراتژی مورد توجه ایران بود و جزء اهداف اساسی سپاه قدس به حساب می‌آمد اما پس از ترور سردار سلیمانی همان‌گونه که این موضوع مورد تاکید رهبر حکیم انقلاب قرار گرفت، خروج آمریکا از منطقه به راهبرد اصلی و نقطه کانونی فعالیت‌های برون‌مرزی ایران تبدیل و تمام ظرفیت‌های در دسترس برای اجرایی کردن این راهبرد به کار گرفته شد. به بیان دیگر، مجبور کردن آمریکا به خروج از منطقه همان انتقام سختی است که جمهوری اسلامی آن را به مقامات ایالات متحده وعده داده است. نشانه‌های محقق شدن این وعده در آینده در دسترس نیز در شرایط کنونی منطقه قابل مشاهده است. پارلمان عراق طرح خروج نظامیان آمریکا از این کشور را در همان روزهای ابتدایی پس از ترور سردار سلیمانی به تصویب رساند و از آن روز تاکنون بسیاری از گروه‌های سیاسی و اجتماعی عراق بر لزوم سریع‌تر اجرایی شدن این مصوبه پافشاری کرده‌ و برای تحقق آن گام‌هایی را برداشته‌اند. 
بر این اساس، تقلیل دادن انتقام شهید سلیمانی به مجازات افراد آمریکایی که در شهادت سردار سلیمانی شرکت نداشتند گزاره‌ای ناصحیح در تبیین رفتار جمهوری اسلامی است؛ مساله‌ای که خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در اظهارات اخیر خود به آن اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که بارها اعلام کرده است پیگیری حقوقی بین‌المللی در ارتباط با ترور مجرمانه و بزدلانه سردار سلیمانی را در تمام سطوح ادامه خواهد داد و این اقدام تروریستی را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند. 
 علاوه بر این، این نکته را هم نباید فراموش کرد که سفیر ایالات متحده در یک کشور آفریقایی، در ترازی نیست که حذف آن، معادل انتقام خون شهید سلیمانی باشد. به طور قطع در صورتی که جمهوری اسلامی اراده کند تا انتقام خون سردار سلیمانی را در قالب حذف برخی مقامات آمریکایی بگیرد، گزینه‌های مورد نظر، افرادی خواهند بود که به صورت مستقیم در ترور سردار سلیمانی نقش داشته‌اند. 
* سریال لاف‌زنی‌های ترامپ
گذشته از محتوای خبری که دونالد ترامپ به آن واکنش نشان داد، ادبیات تهدیدآمیز وی در قبال ایران نیز نکته‌ای بود که مورد توجه برخی فعالان سیاسی آمریکایی و ایرانی قرار گرفت. بن‌رودز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت پیشین آمریکا با انتقاد از ادبیات تهدید‌آمیز ترامپ، تاکید کرد رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در برابر ایران هیچ دستاوردی نداشته جز اینکه امنیت آمریکا را کاهش داده است. 
باید یادآوری کرد که دونالد ترامپ بعد از ترور سردار سلیمانی، با ادبیات تندی ادعا کرد در صورت پاسخ جمهوری اسلامی به این ترور به 52 نقطه کشور حمله می‌کند. حال آنکه بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکایی در عین‌الاسد، ترامپ در یک نشست خبری با چرخش 180 درجه‌ای در لحن و مواضعش، از لزوم صلح با ایران سخن گفت. 
* تشدید پروژه ایران‌هراسی
به نظر می‌رسد درباره فضاسازی اخیر آمریکایی‌ها علیه ایران به نکته دیگری هم باید اشاره کرد و آن هم نیاز آمریکایی‌ها به تشدید پروژه ایران‌هراسی در فضای افکار عمومی جهان است. مقامات ایالات متحده طی چند ماه گذشته سعی داشتند به افکار عمومی جهان و کشورهای عضو شورای امنیت القا کنند که لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران تهدیدی برای امنیت جهان خواهد بود. بعد از شکست آمریکا در نشست شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، ترامپ و پمپئو در اظهاراتی تلافی‌جویانه بیان داشتند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال خواهند کرد؛ ادعایی که شانس موفقیت آن از همان ابتدا با تردیدهای جدی کارشناسان مواجه شد. بنا بر نظر برخی کارشناسان، تشدید فضای ایران‌هراسی در جهان، آمریکایی‌ها را برای به نتیجه رسیدن سناریوهای‌شان علیه ایران کمک خواهد کرد. این امر، برگ برنده‌ای هم برای ترامپ در آستانه انتخابات 2020 آمریکا خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/449230/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد