پیام ویژه

آخرين مطالب

نماینده جدید کرجِ 3میلیونی با 27هزار رأی يادداشت

نماینده جدید کرجِ 3میلیونی با 27هزار رأی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شاید باورش مشکل بود که روزی برسد که بخشی که نمی‌توان آن را کوچک نامید به پای صندوق‌های رای نروند و میزان مشارکت آنقدر پایین باشد که رکورد محسوب شود اما در یازدهمین دوره انتخابات مجلس چنین شد و با مشارکت حداقلی واجدان شرکت در انتخابات مواجه بودیم. انتخابات در برخی حوزه‌ها مانند کرج به مرحله دوم کشیده شد که این‌بار میزان مشارکت پایین‌تر از مرحله اول بود به‌نحوی‌که علیرضا عباسی با 27هزار و 10 رای به عنوان نماینده دوم کرج، اشتهارد و فردیس به مجلس یازدهم راه یافته و خانم فاطمه آجرلو نماینده پیشین با 12 هزار و 551 رأی بازمانده است. موضوع زمانی قابل‌تامل‌تر می‌شود که به اظهارات استاندار البرز توجه شود که گفته بود: «حضور مردم همیشه در صحنه البرز در شرایط شیوع بیماری کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگ زرین دیگری در تاریخ این استان رقم زد» بعد از این اظهارات سوالاتی در اذهان شکل گرفت که مهم‌ترین آن چنین بود که آیا استاندار از میزان حائزان مشارکت در انتخابات استان البرز خبر دارد و اگر از این موضوع مطلع است، آیا می‌داند چند درصد از آنها در مرحله اول و دوم شرکت کردند یا خیر. نماینده کرج در دور دوم با کمتر از 6/1 درصد آرای کل شهروندان واجدان شرایط به مجلس رفت که قابل تامل است . در این محل بر اساس آمارهای وزارت کشور در مرحله اول انتخابات مجلس یک‌میلیون و 750هزار و 590 واجد شرایط رای دادن داشته است، تنها 41هزار و 596 رای به صندوق‌ها ریخته شده که نشان‌دهنده مشارکت 3/2 درصدی شهروندان این استان در انتخابات است. این آمار با توجه به تعداد واجدان شرایط دور اول محاسبه شده و اگر تعداد واجدان شرایط در دور دوم افزایش یافته باشد، میزان مشارکت کمتر هم خواهد بود. نماینده منتخب کرج از مجموع آرا، 27هزار و 10 رای کسب کرده است، یعنی کمتر از 6/1 درصد آرای کل شهروندان واجدان شرایط.
آقای وزیر بررسی کنید، نه ردگم‌کنی
جالب آنجاست که رئیس ستاد انتخابات کشور همزمان با برگزاری مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس به استان البرز سفر کرد و در جریان برگزاری انتخابات در حوزه کرج، فردیس و اشتهارد قرار گرفت. عبدالرضا ‌رحمانی فضلی میزان مشارکت را با چشمان خود مشاهده کرد اما به بررسی عدم رغبت مردم برای رای دادن نپرداخت بلکه گفت: «تمامی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم در چارچوب قوانین انتخابات و دستورالعمل‌های بهداشتی برای حضور هر چه باشکوه‌تر مردم در پای صندوق‌های رای صورت گیرد.» اما ظاهرا شرایط حضور در انتخابات آنچنان مهیا نبود که وزیر کشور انتظار داشت و نیامدن‌ها تنها به واهمه از کرونا مربوط نمی‌شد.
تمایل صداوسیما به تغییر قانون انتخابات
علاوه بر این در روز برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس اخبار ساعت 14 تلویزیون سراغ رئیس ستاد انتخابات کشور نرفت و از آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان خواست درباره انتخابات مرحله دوم توضیح دهد تا این گزاره شکل گیرد که در امر انتخابات، وزیر کشور به معاون اجرایی شورای نگهبان تبدیل شده و رئیس ستاد انتخابات نیز عملا کار تدارکات مجموعه را انجام می‌دهد. واگذاری انتخابات‌ها به شورای نگهبان موضوعی بود که چندی قبل مطرح و با واکنش اکثریت صاحبنظران و آگاهان مواجه شد چراکه واگذاری انحصاری یک انتخابات به یک نهاد سبب کاهش مشارکت و عدم رقابت می‌شود که تناسبی با منافع و مصالح کشور ندارد اما مشخص نیست چرا صداوسیما در این مسیر حرکت می‌کند.
راهکار حجاریان برای افزایش مشارکت
روز گذشته سعید حجاریان نوشت: لازم است «سامانه انتخابات» طراحی شود و افراد دارای حق رأی قبلا در آن نام‌نویسی و پس از تایید هویت، تقاضای برگه رای کنند. مطابق برنامه‌ریزی یک ماه قبل از انتخابات بسته‌ای به دست مردم خواهد رسید شامل یک پاکت بزرگ، یک پاکت کوچک و یک برگه رأی. برگه رأی طبعا مشخصات نخواهد داشت اما پاکت دارای بارکد است که همان شماره ملی افراد است چون ممکن است تا زمان رای‌گیری، افرادی به‌دلایلی از جمله کرونا و…
رای‌گیری پستی چه خاصیتی دارد؟
1) کسانی که رای نداده‌اند، بسیار دقیق‌تر از قبل و احتمالا به‌صورت آنلاین شناسایی و دسته‌بندی می‌شوند و از این پس، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها، فهرستی از تحریمی‌ها خواهند داشت که طبعا اهل نظر نسبت به فوائد این لیست آگاه هستند! 2) چون اختیار رای‌ از ابتدا دست مردم است و کسی متولی جمع‌آوری شناسنامه نیست، «بازار رای» ایجاد می‌شود و کاندیداها مستقیما رضایت فرد را جلب، و پاکت و برگه رای را خریداری می‌کنند و به این ترتیب عائدی مردم از یک وعده غذای گرم تا مبالغ هنگفت متغیر خواهد بود و این خود نوعی بازتوزیع است که به ایده‌های مجلس عدالت‌خواه نزدیک‌تر است. 3) این رویه انتخاباتی ارزان و بی‌ضرر خواهد بود. مدارس و ارگان‌ها تعطیل نمی‌شوند، تجمیع و شمارش آرا بدون حضور کارمندان دولت صورت خواهد گرفت، و علاوه بر این، خبری از نمایندگان کاندیدا و نظار صندوق نخواهد بود زیرا «صندوق پستی» به «صندوق رای» تبدیل شده است. 4) مساله مشارکت در انتخابات مرتفع می‌شود. چراکه اولا خبری از کرونا و تجمع در حوزه‌های انتخابیه نخواهد بود و دیگر کسی نمی‌خواهد به‌ بهانه کرونا مردم را از صندوق رای روی‌گردان کند! ثانیا، افراد با فراغ‌بال در ازای دریافت پول، رای خود را پست می‌کنند. ثالثا، مردم از ترس آنکه نام‌شان در «سامانه انتخابات» نباشد، رای را پست خواهند کرد. یعنی، از سر طمع یا ترس بالاخره مشارکت به‌ نرخ قابل قبول خواهد رسید.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/449899/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازگشت گشت ارشاد کار دولت است؛ وزارت کشور رأساً آن را اداره می‌کند

کشف جسد سوخته داخل بشکه اسید

فعلا خبری از نسخه کنسولی Cities: Skylines 2 نخواهد‌ بود

نمایش دلقک

رکورد جابه‌جایی مسافر توسط راه‌آهن شکسته شد

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

این بازی پس از 9 سال حتی از GTA V و Call of Duty هم محبوب‌تر شده است

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

تعمیر تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه با روش‌های نو

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

بازی‌های پلی‌استیشن و سگا به آیفون می‌آیند

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

گوشی‌های تاشو دیگر دست نیافتنی نیستند

سیستان و بلوچستان فراموش شده

آثار منفی کاهش تولید پالایشگاه‌های نفت بر ارزش صادرات روسیه

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

درگذشت یار محمودها و پایداری

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

اشتغال بیش از 2 هزار نیروی بومی استان بوشهر در منطقه ویژه پارس

احیای اعتبار خرید آمبولانس دریایی جزیره خارک پس از 10 سال

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

بامداد بی‌رمق

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

مسخره‌بازی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد