پیام ویژه

آخرين مطالب

استمداد از اصلاح‌طلبان يادداشت

استمداد از اصلاح‌طلبان
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اصولگرایان برای 1400 دست به دامان اصلاح‌طلبان شده‌اند. وزیر اصولگرای دولت روحانی پیش‌تر گفته بود نگرانی ما در 1400 با توجه به شرایطی که در انتخابات مجلس یازدهم داشتیم، دغدغه مشارکت است. رحمانی‌فضلی گفته بود امیدواریم با زمینه‌سازی‌ها و مشارکت همه گروه‌های سیاسی بتوانیم مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را بالا ببریم. ضرغامی هم گفته بود «آنچه امروز مایه نگرانی من است، میزان مشارکت است؛ اگر اوضاع با همین وضعیت جلو برود و مردم احساس گشایش در کارهایشان نکنند و امید مردم کم شود، آن کاهش رأیی که در انتخابات مجلس داشتیم در ریاست‌جمهوری هم خودش را نشان می‌دهد. البته ‌بخشی از کاهش رأی برای کرونا بود اما اگر کرونا هم نبود شق‌القمری نمی‌شد و ما در این دوره از میزان مشارکت راضی نمی‌بودیم. دلیلش این است که مردم حس می‌کنند به آنها توجه نمی‌شود و برایشان کاری نمی‌شود، برایشان امیدی ایجاد نمی‌شود». حالا راهکارش را سخنگوی جامعه روحانیت پیدا کرده است؛ حضور فعال اصلاح‌طلبان با همان ایجاد الگوی معروف دوقطبی. مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل داخلی ما برای انتخابات آینده، مسئله بی‌اعتمادی گسترده در سطح جامعه نسبت به دولتمردان است، گفته این بی‌اعتمادی اثر خودش را در انتخابات خواهد گذاشت و اگر تا زمان انتخابات تحول مثبتی در ابعاد اقتصادی کشور رخ ندهد، احتمال دارد شاهد مشارکت باشکوه و بالای مردم در انتخابات نباشیم. راه‌حل او هم این است: «اگر جریان اصلاحات به صورت فعال وارد میدان انتخابات 1400 شوند، طبعا یک نوع دوقطبی پدید می‌آید؛ منتها دوقطبی باید یک دوقطبی سالم باشد نه اینکه حواشی را بر متن غلبه دهد، مسائل اصلی را فرعی کند و مسائل اصلی را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ اگر چنین دوقطبی‌ای شکل بگیرد، هم سطح مشارکت بالا می‌رود، هم موجب تقویت پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی می‌شود و هم رئیس‌جمهوری که روی کار می‌آید، در مقابل بیگانگان از قدرت بالاتری برخوردار خواهد بود». این در حالی است که اصولگرایان پیشاپیش مدعی‌اند این انتخابات یک انتخابات درون‌گروهی برای آنها خواهد بود. محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، گفته بود آنها برای 1400 نگرانی‌ای ندارند.
اصلاح‌طلبان هم سازوکاری ندارند و اختلافات بینشان زیاد است. مجموعه این عوامل، اصولگرایان را به اطمینان می‌رساند که در 1400 پاستور مال آنهاست؛ به همین دلیل نیازی نمی‌بینند خودشان را به زحمت بیندازند. حسین الله‌کرم هم گفته بود در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده شاهد انتخابات درون‌گروهی خواهیم بود؛ همچنان که نتیجه انتخابات مجلس یازدهم نشان داد کاندیداهای اصلاح‌طلبان اقبالی برای پیروزی ندارند. اصولگرایان اما می‌خواهند در یک انتخابات درون‌گروهی پرشور ببرند. اصلاح‌طلبان باشند اما تنها برای شوردادن به انتخابات نه در حد بردن. الله‌کرم هم گفته بود «بنده از به‌وجودآمدن این شرایط که تنها یک جریان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده فعال باشد، خرسند و خوشحال نیستم؛ چراکه مردم خواهان رقابت پرشوری هستند که در آن همه دیدگاه‎ها وجود داشته باشد. این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای اصلاح‌طلبان خوب نخواهد بود، اصلاح‌طلب‌ها چه با یک لشکر و چه با یک نفر وارد عرصه انتخابات شوند با شرکت‌نکردن آنها برابر خواهد بود، در هر صورت امیدوارم جریان اصلاح‌طلبی هیچ وقت به این نتیجه نرسد و در انتخابات شرکت کند». این در حالی است که اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم هم نیم‌بند شرکت کردند؛ چراکه از یک سو تعداد قابل تأملی از چهره‌های مطرح و شاخصشان رد صلاحیت شدند و از سویی دیگر خود را در یک بن‌بست سیاسی می‌دیدند. تجربه مجلس دهم نشان می‌داد دست اصلاح‌طلبان برای تغییر امور و اصلاح قواعد و قوانین بسته است و طرح‌ها و مصوباتشان به در بسته شورای نگهبان می‌خورد و با هیاهوی اصولگرایان بیرون و درون مجلس از دور خارج می‌شود. آنها با انبوهی از انباشت مطالبات رأی‌دهندگانشان هم روبه‌رو بودند که تصور می‌کردند موکلانشان قادر به برآورده‌کردن خواسته‌هایشان نیستند. گره‌خوردن سرنوشت اصلاح‌طلبی با دولت اعتدالی روحانی و عدم توفیق این دولت در عمل به وعده‌هایش کار را برای اصلاح‌طلبان بیش از پیش سخت و ناهموار کرد تا جایی که به مشارکت حداقلی آنها و بدنه حامی‌شان در انتخابات مجلس یازدهم منجر شد. وضعیت تا اینجای کار و تا 1400 نه‌تنها برای آنها تغییر ملموسی نکرده بلکه حتی به واسطه برخی اتفاقات بدتر هم شده است و امیدی به بازگشت آنها به عرصه قدرت وجود ندارد؛ آن‌هم درحالی‌که در 92 و 96 اصلاح‌طلبان با حمایت از یک چهره غیراصلاح‌طلب تا حدی به عرصه بازگشته بودند؛ حالا در 1400 حتی تصور حمایت از یک دولت اعتدالی دیگر هم وجود ندارد و تنها اصلاح‌طلبان مانده‌اند و اصولگریان که باید وارد یک رقابت تن به تن شوند. به نظر می‌رسد اصولگرایان بی‌تمایل به حضور چند چهره اصلاح‌طلب غیرشاخص در انتخابات 1400 نیستند، به این امید که مشارکت در انتخابات را بالا ببرند و حامیان اصلاح‌طلبان را به آمدن پای صندوق رأی ترغیب کنند و به قول خودشان فضا را پرشور کنند تا به گفته خودشان در یک انتخابات درون‌گروهی رقیب را از صحنه به در کرده و خود برنده شوند. باید منتظر ماند و دید که آیا اصلاح‌طلبان حاضر هستند سوخت یک انتخابات به قول الله‌کرم درون‌گروهی شوند و حتی در صورت تمایل این سوخت اصلا دیگر توانی برای شورآفرینی دارد یا هرچه داشته در رقابت‌های پیشین سوزانده است؟

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/450155/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

ادعای یک نماینده درباره نفوذی‌های اسرائیل در ایران

استناد نیروی انتظامی به لایحه حجاب، غیرقانونی است/ پلیس احتمالاً بر اساس قوانین دهه 60 درباره حجاب برخورد می کند/ بعید می دانم مردم با قانون حجاب و عفاف همراهی کنند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

علم الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

رژیم اسرائیل با اقدامات شرارت آمیز خود چاره‌ای جز پاسخ برای ایران باقی نگذاشت/ باید از هر اقدامی که به تقویت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران منجر شود حمایت کرد

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

اقدام جالب امیرعبداللهیان برای تشکر از سردار حاجی‌زاده/ عکس

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مراسم عید دیدنی سید محمد خاتمی در 25 فروردین/ تصاویر

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

بیش از 50 درصد اهداف عملیات ایران به نتیجه رسید/ 2 پایگاه هوایی صهیونیست‌ها ضربات اساسی خورد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

جداول مرتبط با حوزه انرژی لایحه بودجه سال 1403 در کمیسیون انرژی اصلاح می‌شوند

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

داستان محسن رضایی؛ از ماجرای مرگ پسر تا اختلاف با فرماندهان ارتش

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

انتقال بیش از 774 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس

انتقال نوروزی 458 میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه خوزستان

پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران در ماه‌های اخیر

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 می‌رسد