پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله سیاست روز/ از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم يادداشت

سرمقاله سیاست روز/ از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - سیاست روز / « از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم » عنوان سرمقاله سردبیر روزنامه سیاست روز، محمد صفری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
آقای روحانی رئیس جمهور محترم چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیات دولت گفت؛ «به انتخابات نزدیک می‌شویم و افرادی برای انتخابات آماده می‌شوند و ان شاء الله انتخابات خوب و با رقابتی خواهیم داشت، اما خواهش می‌کنم در فضای انتخابات، انتظارات را بی جهت بالا نبریم و حقایق را تحریف نکنیم و سیاه نمایی نشود که این موضوع یک گناه بزرگ است.» 
سخنان آقای روحانی بجا و درست است، به ویژه آن بخش که گفته، انتظارات را بی جهت بالا نبریم. اما نکته در این است که انتظاراتی که هم اکنون مردم دارند، چه کسی، کدام دولت و جریان سیاسی در میان افکار عمومی بالا برده است؟ نکته یگر این است که مردم چه انتظار زیادی دارند که آقای رئیس جمهور نگران بالا رفتن انتظارات است؟ 
قدر مسلم مردم با تجربه 8 سال دولت تدبیر و امید به خوبی می‌دانند که پس از پایان دوران ریاست جمهوری آقای روحانی، به خاطر مشکلات اقتصادی باقی مانده از دوران او، دولت بعدی وارث معضلاتی است که برای حل آنها باید سال‌ها تلاش کرد و قطعا مردم با علم به این موضوع از دولت بعدی انتظار و توقعی نخواهند داشت. اما اکنون و در این زمان اگر مردم توقع و انتظار دارند برای آن است که در دو دور انتخابات ریاست جمهوری و در طول نزدیک به 8 سال دولت تدبیر و امید، وعده‌های شنیدند که باعث تولید انتظار شد و این انتظار و توقع نیز بجا و به حق بوده است. چرا؟ برای این که از مسئولین شنیدند با توافق هسته ای، همه تحریم‌های اقتصادی برچیده می‌شود، رونق اقتصادی به وجود می‌آید، مبادلات و معاملات عادی می‌شود، کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری در ایران صف می‌کشند و ده‌ها وعده دیگر که «هزار وعده خوبان یکی وفا نکند.» مردم این سخن آقای روحانی رئیس جمهور محترم را هیچگاه فراموش نخواهند کرد که گفته بود؛ «آنچنان مردم را از درآمد سرشار خواهند شد که به یارانه 45 هزار تومانی نیاز نداشته باشند» و شاید همین جمله رئیس جمهور شاه بیت سخنان ایشان باشد. روشن است که وعده‌ها محقق نشد، اما چرا وضعیت اقتصادی کشور وخیم تر گشت؟ اگر همه مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم‌های اقتصادی بیندازیم، منصفانه نخواهد بود چرا که بی تدبیری‌ها و تصمیماتی که در این زمینه اجرا شده است، علت اصلی اوضاع اقتصادی کنونی است که طبیعتا تحریم‌ها نیز آنها را مضاعف می‌کند. این وضعت چنان است که آقای رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: «مردم عزیز ایران، من اعتراف می‌کنم در زمینه تأمین مواد غذایی، از لحاظ اصل مواد وجود دارد، ولی قیمت، قیمت ناعادلانه و غلط است.» 
قیمت مسکن بالا می‌رود، تحریم‌ها مقصر است، در حالی که صفر تا صد هر آنچه که برای ساخت مسکن نیاز است در داخل تولید می‌شود، قیمت خودرو هم قیمت خودروی خارجی با کیفیت می‌شود، باز هم تحریم مقصر است، کره و لبنیات افزایش قیمت می‌یابد، تحریم مجرم است. قیمت تخم مرغ بالا می‌رود و قیمت مرغ نیز پرواز می‌کند، علت آن را اختصاص ندادن ارز برای تهیه خوراک طیور اعلام می‌شود یا صادرات آن، در حالی که آقای جهانگیری تاکید می‌کند «نباید کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم که با ارز دولتی حمایت می‌شوند، افزایش قیمت داشته باشند.» مخاطب این بایدها و نبایدها کیست؟! 
چگونه ادعا می‌کنیم که در جنگ اقتصادی هستیم آنگاه مسئول یک صنف تولید کننده استناد می‌کند به افزایش بی رویه و بدون منطق قیمت خودرو و می‌گوید، چرا خودروسازان گران کنند اما ما گران نکنیم؟! با چنین منطقی چه برخوردی باید کرد؟ ا گر جنگ اقتصادی است، باید با او برخورد شدید شود نه این که بی توجه به سخنانش اجازه داد تا او نیز محصول تولیدی خود را گران به دست مردم برساند. مردم اگر انتظار و توقعی دارند که بجا و به حق است، خواهان ایجاد یک فضای اقتصادی باثبات برای امرار معاش و تامین معیشت خود هستند. نه این که هر روز که از خواب بیدار می‌شوند با اخبار افزایش قیمت کالاها و اجناس ضروری خود شوکه شوند! 
چه کسی در رقابت‌های انتخاباتی گفت که اگر رقبای ما سرکار بیایند دلار 5 هزار تومان خواهد شد؟! اکنون دلار در چه وضعیتی است؟ دلار 480 درصد، سکه 700 درصد و مسکن 320 درصد افزایش داشته در حالی که پس از وعده‌های دولت و حامیان آن، پس از پیروزی در انتخابات، مردم به خیابان‌ها آمدند و براساس آنچه از وعده‌های داده شده تلقی کردند، یک دلار را در دست گرفتند و در دست دیگر یک اسکناس هزار تومانی را نشان دادند. از دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی بر دولت تدبیر و امید کمتر از یکسال باقی مانده است، اگر دولت می‌تواند شرایط را به پیش از سال 92 بازگرداند، هنر کرده است، مردم اکنون می‌گویند، «از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/451218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد