پیام ویژه

آخرين مطالب

بالا و پایین مشارکت در آینه طرح انتخاباتی مجلس يادداشت

بالا و پایین مشارکت در آینه طرح انتخاباتی مجلس
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ابتکار /متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در فاصله 9 ماه مانده به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوریی در خرداد 1400، در میانه همه گمانه‌زنی‌ها درباره شیوه حضور و کاندیداهای احتمالی جریان‌های سیاسی، دو مساله اساسی در فضای سیاسی امروز ایران مطرح است؛ یکی طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری در مجلس یازدهم در حال بررسی است و دیگری موضوع مشارکت در انتخابات که با توجه به میزان مشارکت بسیار پایین مرحله اول و دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، باعث جلب توجه شده است. اما آیا این دو مقوله با یکدیگر نسبتی هم دارند؟ یعنی خوب یا بد بودن قانون انتخابات، می‌تواند در میزان مشارکت مردم موثر باشد؟
یک نماینده سابق مجلس دراین‫باره گفت: ما به دلیل مشکلات اقتصادی و فشارهای خارجی به مشارکت بالای مردم در سال 1400 نیاز داریم، اما طرح مجلس برای قانون انتخابات بیشتر از اینکه چنین انتظاراتی را برآورده کند، تاثیرات دیگری برجا می‌گذارد. محمدرضا بادامچی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که الزامات حضور اکثریت در انتخابات ریاست جمهوریی آینده چیست و جناح‌ها با ارائه چه برنامه‌هایی به این زمینه وارد شوند، اظهار کرد: قبل از اینکه گروه‌ها برنامه اعلام کنند باید دید حاکمیت برای مشارکت حداکثری مردم چه شرایطی را در نظر دارد. مثلاً درمورد انتخابات مجلس یازدهم دیدیم که مشارکت مانند دوره گذشته نبود و نمایندگان با آرای کمتر به نسبت دوره قبلی وارد مجلس شدند. وی با تاکید بر اینکه الان هم باید از سوی حاکمیت تمهیداتی اندیشیده شود که شاهد مشارکت بالاتری در انتخابات ریاست جمهوری شاهد باشیم، گفت: اگر طرحی که الان در مجلس برای انتخابات ریاست جمهوریی در حال بررسی است به نتیجه برسد، تصور می‌کنم محدودیت‌هایی که در آن قائل می‌شوند کمکی به مشارکت حداکثری نخواهد کرد. این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اگر این طرح اصلاح شود، آنگاه می‌توان به شکلی دیگری به انتخابات آینده نگریست، تصریح کرد: طرح فعلی بیشتر از اینکه کمکی به بهبود امر مشارکت باشد،محدودیت‌زاست؛ اینکه از کاندیداهای ریاست جمهوری درخواست شود برنامه‌های خود را به شورای نگهبان ارائه دهند، امری عجیب است و بیشتر موجب سرخوردگی می‌شود.
بادامچی در پاسخ به این پرسش که تاثیر تصویب احتمالی این طرح به شکل فعلی بر مشارکت مردم چیست، گفت: این دستورالعمل‌ها مردم را دربرابر امر انتخابات و چگونگی مواجه با آن راهنمایی می‌کند، به خصوص که مردم ما اینطور نیستند که چنین دستوراتی را بپذیرند پس به نظر می‌رسد این کارها چندان برای حضور مردم مشوق نخواهد بود. این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: موانع ثبت‌نام کاندیداها وقتی زیاد شود علاقه مردم به حضور را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین تصور می‌کنم طرح ریاست جمهوریی باید واقعاً اصلاح و از محدودیت‌هایی که در آن به وجود آمده، رها شود. وی در پایان با بیان اینکه محدودیت‌های طرح فعلی مجلس باعث می‌شود برخی افراد سرشناس از کاندیداتوری منصرف شوند، یادآور شد: این درحالی است که ما به دلیل مشکلات داخلی اقتصادی و نیز فشارهای خارجی به مشارکت بالای مردم نیاز داریم، اما این طرح بیشتر از اینکه سبب شود چنین انتظاراتی برآورده شوند، به شکل دیگری تاثیر خواهد گذاشت.
طرح مجلس تهدید جمهوریت است
از سوی دیگر اما رئیس شورای سیاسی حزب اسلامی کار با انتقاد از بررسی لایحه اصلاح قانون انتخابات در مجلس اظهار کرد: مجلس یازدهم در حال افتادن در مسیر اشتباهی است که هم خود و هم مردم را دچار هزینه‌های فراوان خواهد کرد. محمد نیشابوری در گفت‫وگو با ایسنا، اظهار کرد: انگیزه اصلاح قانون انتخابات توسط نمایندگان مجلس یازدهم که با شعار ارتقای سطح معیشت و آن هم با رای حداقلی روی صندلی‌های بهارستان جلوس کرده‌اند؛ جز تهدید جمهوریت نظام و به فراموشی سپردن یکی از اساسی‌ترین اصول انقلاب اسلامی نیست. وی دامه داد: اگر این شیوه حکومت‌داری قرار بود انتخاب شود، پس چه نیازی به آن همه جدال در شورای موسسان قانون اساسی بود. همه سخن امام راحل و تاکید ایشان بر جمهوریت و اسلامیت هم راستا بودن این دو اصل اساسی نظام انتخابی در ایران بود.
این فعال سیاسی گفت: در طول بیش از 40 سال گذشته در این کشور دو بار رفراندوم برگزار در هر دوبار اصل جمهوریت هم شان اسلامیت نظام دیده شد؛ چراکه جمهوریت هم از درون اصول مترقی دین مبین اسلام به راحتی قابل حصول است. اینکه برخی آقایان به انکار این اصل می‌پردازند از روحیه خودرای بودن آنان بر می‌خیزد. عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار تصریح کرد: مردم ایران برای هر دو اصل فوق در برابر دشمنان این سرزمین چه در مبارزه علیه رژیم پهلوی و چه دوران دفاع مقدس و اکنون، راست قامت ایستادند و همچنان بر اصول خود پافشاری می‌کنند. وی افزود: اگر بهانه طراحان این طرح دمیدن روح جدید و کاربردی‌تر شدن پیکره نظام اجرایی کشور است بهتر آن خواهد بود که برخی از حامیان همین آقایان پایشان را از کار اجرایی و اقتصادی بیرون بکشند تا ببینیم آیا باز هم دولت‌ها ناکارآمد خواهند بود. نیشابوری مدعی شد: وقتی برخی از همین نمایندگان مجالس گذشته و چه بسا فعلی با تهدید و ارعاب وزرا و کابینه درپی گرفتن امتیازات اقتصادی و سیاسی هستند، معلوم است که دولت‫ها ناکارآمد می‫شوند و از برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی منحرف. سخنگو و رئیس شورای سیاسی حزب اسلامی کار گفت: راه کارآمدی دولت ها حزبی شدن آن و عدم دخالت سایر قوا و نهادهای خارج از حوزه اجرا در امور اجرایی است.از سوی دیگر اجازه حضور همه سلایق و افکار برای اداره کشور و نیز عدم محروم کردن رجال متنفذ و پاکدست برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی است. وی تصریح کرد: به نظر من مجلس یازدهم در حال افتادن در مسیر اشتباهی است که هم خود و هم مردم را دچار هزینه‌های فراوان خواهد کرد.
طرح اصلاح انتخابات ریاست‌جمهوری به حق انتخاب مردم نگاه سلبی دارد
همچنین قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را رویکرد سلبی مجلس در قبال حق انتخاب مردم عنوان کرد و گفت: بسیاری از کارشناسان با این طرح مخالفند چون آن را در جهت کاهش حق انتخاب مردم قلمداد می‌کنند. آذر منصوری در گفت‌وگو با ایرنا در این باره، اظهار کرد: بخش عمده طرح در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی بر ماده 35 قانون انتخابات و معطوف به واجدان شرایط نامزدی انتخابات ریاست جمهوری است. مجلس با این طرح، بجای تقویت جمهوریت، رویکرد سلبی را در قبال حق انتخاب مردم پیگیری می‌کند. قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی افزود: علاوه بر اصلاح‌طلبان، تعداد زیادی از کارشناسان و فعالان غیراصلاح‌طلب با این طرح مخالفند و آن را در جهت کاهش حق انتخاب مردم قلمداد می‌کنند. فصل سوم قانون اساسی بر حقوق ملت تاکید دارد و اساس این اصل از مبانی شکل‌گیری انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی است. منصوری، تفاسیر از اصطلاح رجل سیاسی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری را مانع از حضور زنان در انتخابات و محدود کردن دایره انتخاب مردم توصیف کرد. این فعال اصلاح‌طلب درباره تعیین نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اشکال اصلی به فقدان نظام حزبی در کشور برمی‌گردد که بحث مفصلی دارد. اگر امکان کار حزبی در کشور فراهم می‌شد مردم حزب را می‌شناختند و به برنامه‌ها و کارنامه احزاب رای می‌دادند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/451409/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به جای گوشی 5 میلیون تومانی می‌توانید شارژر 50 واتی جدید سامسونگ را بخرید!

مالک تیک تاک پس از فروش ویرانه‌ای را تحویل آمریکایی‌ها خواهد داد

به لطف هوش مصنوعی، محل دفن افلاطون سرانجام کشف شد

لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

این بازی بعدی خالق کلش آو کلنز است؛ مبارزه با چاشنی هوش مصنوعی

جایزه 10 میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری 3 هکر ایرانی

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم