پیام ویژه

آخرين مطالب

واکنش روحانی به ادعای فعال‌ سازی ماشه سياسي

واکنش  روحانی  به  ادعای  فعال‌ سازی  ماشه
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - حسن روحانی رئیس‌جمهوری درواکنش به ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های ایران مطابق مکانیسم‌ماشه گفت که آمریکا امروز برای تشکیل ائتلاف علیه ایران و لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران شکست خورد.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، حسن روحانی رئیس‌جمهوری درواکنش به ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های ایران مطابق مکانیسم‌ماشه گفت که آمریکا امروز برای تشکیل ائتلاف علیه ایران و لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران شکست خورد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه فشار حداکثری ‌آمریکا در بخش سیاسی و حقوقی به انزوای حداکثری آمریکا تبدیل شده است، افزود: اگر آمریکا بخواهد قلدری کند با پاسخ قاطع تهران مواجه می‌شود.
صبح روز گذشته مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای رسما مدعی آغاز بازگشت تحریم‌های ایران براساس مکانیسم ماشه شد؛ این درحالی است که هیچ‌یک از کشورهای عضو برجام از این اقدام کاخ‌سفید حمایت نکرده‌اند.
در همین حال عصر دیروز حسن روحانی در سخنانی در جلسه هیات‌دولت، گفت: امروز سی‌ام شهریور سال 1399 به‌عنوان یک‌روز به‌یادماندنی در تاریخ دیپلماسی ما خواهد بود. آمریکا به‌عنوان یک کشور زورگو در سطح جهان تلاش سرسختانه‌ای برای تحمیل مجدد تحریم‌های شورای‌امنیت علیه ملت ایران آغاز کرد و مخصوصا روندی که در ماه‌های اخیر و در یک‌ماه گذشته دنبال می‌کرد، امروز به نقطه شکست حتمی خود رسید. 
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در دو سال و نیم اخیر تلاش کردند یک ائتلاف جامعه جهانی به اصطلاح خود علیه ایران به‌وجود آورند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها از روزی که از توافق هسته‌ای خارج شدند، فکر می‌کردند در زمان کوتاهی اتحادیه اروپا را به سمت خود بکشانند و فکر می‌کردند با تحریکات خود، ایران اقداماتی را انجام دهد که آنها بهانه لازم را برای بازگشت قطعنامه‌های شورای‌امنیت پیدا کنند. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه خوشبختانه آمریکا در تمام مراحل در این مدت با شکست و پاسخ منفی جامعه‌جهانی حتی متحدان سنتی خود مواجه شده است، تصریح کرد: آمریکا نتوانست ائتلافی علیه ما ایجاد کند و در یک ماه گذشته هم تلاشی که انجام داد تالغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را جلویش بایستد و نگذارد در یک ماه آینده تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود، دچار شکست شد. 
روحانی با بیان اینکه فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران در بخش سیاسی و حقوقی تبدیل به انزوای حداکثری آمریکا شده است، خاطرنشان کرد: امروز در جهان دیپلماسی همه شاهد هستند در یک ماه گذشته آمریکا سه‌بار پیاپی دچار شکست در شورای‌امنیت شده است؛ یعنی همان‌جایی که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند شورای‌امنیت نقطه‌قوت آنهاست. وی ادامه داد: به دلایل مختلف و تاریخی و دلایل اینکه حق وتو دارند و به دلایل اینکه دوستان سنتی داشتند، همیشه فکر می‌کردند حداقل در شورای‌امنیت سازمان‌ملل شکست نمی‌خورند.
البته در مجمع‌عمومی زیاد شکست خوردند. روحانی گفت: شاهد این بودیم که در شورای‌امنیت 13‌عضو از 15‌عضو این شورا در برابر آمریکا ایستادند و از برجام حمایت کردند و نظر آمریکا را نپذیرفتند. البته کاری که آمریکا از یک ماه پیش در زمینه به‌اصلاح استفاده از ماشه شروع کرده بود یک حرف نامعقولی بود که برای هیچ‌کس در دنیا قابل‌پذیرش نبود.
قدردانی از شورای امنیت
رئیس‌جمهوری با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: این مثل آدمی است که از تابعیت یک کشور خارج شده و می‌خواهد در یک روز برگردد و از حقوق تابعیت آن کشور استفاده کند، بنابراین کاملا روشن بود که آمریکا در این زمینه دچار شکست حتمی می‌شود. وی ادامه داد: اما شیوه‌ای که شورای‌امنیت اتخاذ کرد یک شیوه ارزشمندی بود یعنی شیوه بی‌اعتنایی به تقاضا و نامه آمریکا بود و اینکه شورای‌امنیت هیچ جلسه‌ای برای درخواست آمریکا تشکیل نداد، این بهترین شیوه‌ای بود که این سازمان در برابر آمریکا برخورد کرد.
روحانی گفت: ما همواره گفته‌ایم که در برابر ملت ایران یک راه بیشتر وجود ندارد و آن احترام به حقوق ملت ایران است و آن اینکه با زبان تکریم با ملت ایران سخن گفتن است و هرکس بخواهد با قلدری با مردم ایران مواجه شود پایان آن راه قطعا شکست خواهد بود و پاسخی نخواهد گرفت.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: وقتی آمریکا یک درخواست غیرحقوقی و ناصحیحی را مطرح کرده و اکثریت قاطع قریب به اتفاق شورای امنیت این درخواست را رد کرده و ایستادگی کرده، از این به بعد حرف زدن آمریکا جز یاغی‌گری، معنای دیگری نخواهد داشت و کسی زیربار این حرف نخواهد رفت و عواقب این‌گونه حرف‌ها و موضع‌گیری‌ها به خود آمریکا برمی‌گردد.
روحانی افزود: من در اینجا لازم می‌دانم از اعضای شورای‌امنیت که در برابر درخواست غیرقانونی و غیرمنطقی آمریکا در این یک ماه در ماه اوت و سپتامبر ایستادگی کردند، از [نماینده]«اندونزی» رئیس شورای امنیت قبلی و «نماینده نیجر» رئیس شورای امنیت فعلی یعنی نماینده نیجر به‌خاطر ایستادگی آنها در برابر حرکت‌های غیرقانونی آمریکا قدردانی کنم.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: همچنین از روسیه و چین که با استحکام و باقدرت در برابر بی‌منطقی آمریکا، هم در مقاطع قبلی و هم در این مقطع ایستادگی کردند هم به‌عنوان کشورهای دوست قدردانی ‌می‌کنم و همچنین از سایر اعضای شورای‌امنیت، کشورهای اروپایی و سایر کشورها و همه 13،12 کشوری که از ایران حمایت کردند و در برابر آمریکا ایستادگی کردند، باید قدردانی کنم.
شرط عمل به تعهدات ازسوی ایران
روحانی در ادامه سخنانش تاکید کرد:‌ یک‌بار دیگر به1+4 اعلام می‌کنم، در صورتی که پنج کشوری که امروز در توافق هسته‌ای باقی مانده‌اند به همه توافق و اصولی که در این توافق متعهد شدیم، عمل کنند ما هم به‌طور کامل به تعهد خود برمی‌گردیم.
اینکه ما تعهدات برجامی را کاهش دادیم و کنار گذاشتیم به‌خاطر این بود که یک سال صبر کردیم و 1+4 در زمینه اقتصادی پاسخ مثبتی به ما نداد. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: گرچه از لحاظ حقوقی و سیاسی همواره مواضع خوبی اتخاذ کرده‌اند اما چون در زمینه اقتصادی نتوانستند یا نخواستند به‌طور کامل عمل کنند ما هم از تعهدات برجامی خودمان کنار رفتیم اما هر زمانی که پنج کشور آمادگی داشته باشند و به همه تعهدات برجامی خودشان برگردند ما هم دومرتبه به تعهدات برجامی خودمان برمی‌گردیم. روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین المللی خودش عمل کرده است اما هیچ زمانی حاضر نبوده در یک توافقی که توازن آن به هم می‌خورد بار آن توافق ‌یک‌جانبه را بر عهده بگیرد.
ایران جیب
2025

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/453433/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

علی آقامحمدی؛ چهره امنیتی- اقتصادی طرفدار استقلال/ ویدئو

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند