پیام ویژه

آخرين مطالب

رونمایی از هدف حزب‌الله يادداشت

رونمایی از هدف حزب‌الله
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
افشای هویت مسؤولان عملیاتی در مجموعه‌های امنیتی مرسوم نیست از همین رو افشای نام نوعم ایزر سبب وحشت مدیران موساد شده است
13 سال بعد از ترور شهید عماد مغنیه، مغز متفکر عملیاتی حزب‌الله لبنان در سوریه، ابعاد مختلف این ترور همچنان مبهم و در هاله‌ای از ابهام باقی‌ مانده است. 
عماد مغنیه یکی از شاخص‌ترین چریک‌های تاریخ است که سال‌ها مورد تعقیب سرویس‌های امنیتی آمریکا، اسرائیل و اروپایی‌ها بود. او را یکی از پایه‌های مهم پیروزی حزب‌الله بر رژیم صهیونیستی در جریان جنگ 33 روزه می‌دانند. 
سرویس امنیتی اسرائیل اگرچه از همان ساعت اول این ترور به عنوان متهم این ترور شناخته شد اما در طول 13 سالی که از این ترور می‌گذرد به صورت رسمی این رژیم هیچ‌گاه مسؤولیت این ترور را بر عهده نگرفته و همه شواهد دخالت اسرائیل در این ترور از لابه‌لای اظهارات غیرمستقیم برخی مقامات سابق این رژیم یا کتاب‌های چاپ شده در این زمینه به دست آمده است. اینکه چه کسی مسؤول نهایی و آمر اصلی این ترور بوده تاکنون مخفی مانده بود. دیروز اما وبسایت عبری‌زبان «تیکون عولام» نام سردسته عملیات این ترور را فاش کرد. بر اساس گزارش این وبسایت اسرائیلی که هر از چند گاهی دست به افشاگری اسرار امنیتی این رژیم می‌زند، عامل اصلی ترور عماد مغنیه فردی است به نام «نوعم ایرز» از مدیران ارشد موساد در گذشته که هم اکنون نیز رئیس اجرایی یک شرکت سایبری است. 
این برای نخستین‌بار است که نام یک مدیر سابق موساد به طور مستقیم به عنوان عامل انجام یک ترور با این درجه از اهمیت به رسانه‌ها درز می‌کند. افشای نام مدیر سابق موساد عملا وی را در لیست اهداف حزب‌الله لبنان حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی قرار می‌دهد. این وبگاه عبری‌زبان در ادامه نوشت ترور این فرمانده حزب‌الله لبنان در فوریه 2008، طی عملیات مشترک سازمان موساد و سازمان «سی‌آی‌ای» آمریکا انجام شده بود. 
تیکون عولام سپس نوشت طبق کتاب «جاسوسان بی‌همتا» به نویسندگی «یوسی میلمان»، سازمان موساد اطلاع یافته بود محل حضور شهید مغنیه مشخص شده و امکان تعقیب وی فراهم آمده و آمریکا نیز با این ترور موافقت کرده بود. 
در ادامه این کتاب آمده است پس از آن موساد یک متخصص ساخت بمب خود را مسؤول فراهم کردن بمبی کرد که جز فرد مورد هدف به اطراف آسیبی وارد نسازد. نام فرد سازنده بمب در این کتاب به طور کامل آمده بود اما بخش نظارت و سانسور نظامی اسرائیل، با پاک کردن نام وی صرفا اجازه استفاده از حرف اختصاری «ن» را به نویسنده داده بود. تیکون عولام در ادامه نوشت این فرد که وظیفه ساخت بمب را بر عهده داشت، فردی است به نام نوعم ایرز که در آن زمان معاونت «تامیر پاردو» رئیس موساد را بر عهده داشت. از سوی دیگر وبسایت صهیونیستی روترنت با انتشار این خبر، نوشته است چنین خبر مهم و خطرناکی چگونه از میان نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیلی به بیرون درز کرده است؟ به نظر می‌رسد انتشار نام یکی از آمران یا عاملان ترور عماد مغنیه در شرایط کنونی بیش از هر چیز سبب ترس مدیران موساد شده باشد. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان وعده داده است آمران و عاملان این ترور را به سزای خود خواهد رساند و حالا انتشار نام این مدیر سابق موساد وی را به هدف مشخصی برای حزب‌الله تبدیل کرده که دیر یا زود به سزای خود خواهد رسید. انتقام حزب‌الله از این مدیر سابق موساد سبب ترس سایر رهبران موساد هم خواهد شد که ردپای آنها در بسیاری از ترورها و جنایات مشاهده می‌شود. 
* در شب ترور عماد مغنیه چه گذشت؟
افشای عملیات مشترک موساد و سیا در ترور عماد مغنیه اتفاق تازه‌ای نیست و قبلا در اظهارنظرهای مختلف منابع صهیونیستی به آن اشاره شده بود. گذشت 13 سال از این ترور از ابعاد محرمانه آن در ساختارهای امنیتی موساد کاسته و به احتمال فراوان در آینده نه ‌چندان دور هم اطلاعات تازه‌ای از این ترور و موارد مشابه منتشر خواهد شد. 
خردادماه امسال هم «یوسی میلمان» کارشناس صهیونیست امور امنیتی و اطلاعاتی در کتاب خود اطلاعات تازه‌ای از این ترور را افشا کرد. 
بر اساس این گزارش، وی در کتاب خود نوشت: اسرائیل بارها برای ترور عماد مغنیه تلاش کرد. یکی از تلاش‌های اسرائیل برای ترور عماد مغنیه به سال 1994 میلادی بازمی‌گردد. این تحلیلگر صهیونیست می‌افزاید: سال 1994 میلادی اسرائیل «فؤاد» برادر عماد مغنیه را ترور کرد تا بدین ترتیب پس از مشارکت فرمانده حزب‌الله در مراسم تشییع برادرش، وی را ترور کند. سال 2000 میلادی نیز زمانی که 5 نفر از فرماندهان حزب‌الله لبنان جلسه‌ای با یکدیگر داشتند، اسرائیل قصد ترور عماد مغنیه را داشت اما «ایهود باراک» نخست‌وزیر وقت این رژیم از ترس شعله‌ور شدن آتش جنگ در مرزها از این اقدام صرف‌نظر کرد. وی همچنین گفت: در آن زمان دستگاه اطلاعات اسرائیل تنها یک تصویر از عماد مغنیه در اختیار داشت و آن مربوط به 22 سالگی این فرمانده حزب‌الله بود. در نهایت، مزدوران و جاسوسان موساد در لبنان یکی از تصاویر جدید عماد مغنیه را در اختیار تل‌آویو قرار دادند. بدین ترتیب نمایندگان موساد در اروپا به بررسی لیست مسافرانی که از لبنان به کشورهای اروپایی سفر می‌کردند پرداختند، زیرا اطلاعاتی به آنها رسیده بود که نشان می‌داد مغنیه گاهی اوقات به کشورهای غرب اروپا سفر می‌کند. 
وی همچنین می‌نویسد: سازمان سیا بارها توانست موقعیت مغنیه را شناسایی کند اما در به دام انداختن هواپیمای حامل وی ناکام ماند. افزون بر این، مغنیه سفرهای زیادی را به وسیله خودروی خود از بیروت به دمشق انجام می‌داد و شناسایی وی در این گیرودار سخت بود. مغنیه در جریان سفرهایش به دمشق به دنبال آن بود تشریفات چنین سفری توجه دیگران را جلب نکند. از همین رو وی خودروهای محافظان شخصی را با خود همراه نمی‌کرد و تنها خود و راننده‌اش به دمشق سفر می‌کردند. میلمان تصریح می‌کند: به ‌رغم اینکه در آن زمان حرف و حدیث‌ها پیرامون سفرهای مکرر مغنیه به سوریه زیاد بود اما وی بدون توجه به این حساسیت‌ها سفرهای خود را به دمشق پس از جنگ 33 روزه بیش از پیش افزایش داد. بدیهی است انجام این سفرها نیاز به هماهنگی‌های تلفنی داشت. طرف مقابل با رمزگشایی از بخشی از تماس‌های تلفنی مغنیه توانست به این نتیجه برسد مغنیه معمولا با سردار سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در «کفر‌سوسه» واقع در حومه دمشق دیدار می‌کند. تحلیلگر امور امنیتی رژیم صهیونیستی در ادامه مطلب خود آورده است: دستگاه اطلاعات اسرائیل به این نتیجه رسید مغنیه به سفرهای خود به سوریه ادامه می‌دهد و از همین رو رئیس وقت موساد به واشنگتن سفر کرد تا با همتای آمریکایی خود دیدار کند. 2 طرف توافق کردند در عملیاتی مشترک، عماد مغنیه را هدف قرار دهند. هدف آنها این بود که بمبی را در نزدیکی ساختمانی که مغنیه معمولا در سوریه آنجا اقامت می‌گزید، کار بگذارند. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها شرط کردند عملیات ترور به کشته شدن مغنیه منجر شود و همچنین عملیات در شب انجام شود. بنابراین موساد پیشنهاد کرد در عملیات ترور از بمبی استفاده شود که دامنه انفجار آن تنها به چند متر برسد. به نوشته وی، بمبی که قرار بود در عملیات ترور مغنیه از آن استفاده شود با کمک سازمان سیا آمریکا از اردن به دمشق منتقل شد. پس از آن، مزدوران موساد واحدی را در ساختمان محل اقامت عماد مغنیه در دمشق اجاره کردند. آنها دوربینی را نیز در ساختمان کار گذاشتند که رصد تمام رفت‌وآمدها در ساختمان از طریق آن میسر بود. این تصاویر به طور مستقیم به اتاق عملیات ارتش اسرائیل مخابره می‌شد. تحلیلگر صهیونیستی می‌افزاید: شامگاه 12 فوریه سال 2008 / 23 بهمن 86 بود که عماد مغنیه به دمشق رسید. آن هنگام یک خودروی حامل بمب اسرائیلی در پارکینگ ساختمان محل اقامت مغنیه پارک بود. زمانی که عماد مغنیه از همراهانش جدا و تنها شد، اسرائیلی‌ها فرصت انجام عملیات ترور را مناسب دیدند. در آن زمان «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر وقت اسرائیل سوار بر هواپیما در حال بازگشت از آلمان به اسرائیل بود. او در همین هنگام دستور انجام عملیات ترور را صادر کرد. 
[نوعم ایزر کیست؟]
به نوشته وبسایت تیکون عولام، نوعم ایرز مسؤول بخش عملیات موساد و از مهم‌ترین مسؤولان اجرایی این سازمان جاسوسی بوده است. ایزر در طول تمام 30 سال حضور خود در موساد، در بخش عملیات این سازمان بود و توانست در مدت کمی به مناصب بالا دست یابد و در اواخر دوره کاری خویش، مسؤولیت‌ کل بخش عملیات را در دست گرفت. او همچنین فرماندهی بخش عملیات سایبری موساد را برای مدتی در دست داشت و در راستای توسعه توانایی سایبری این سازمان طرح‌های راهبردی متعددی را به اجرا گذاشت تا جایی که به ادعای این سایت توانست موساد را در بخش سایبری در میان سازمان‌های امنیتی و جاسوسی جهان پیشرو کند. 
این وبسایت صهیونیستی در ادامه نوشت قرار بود نوعم ایزر، جانشین تامیر پاردو، رئیس موساد شود اما «سارا نتانیاهو» همسر بنیامین نتانیاهو که نفوذ بالایی در کابینه دارد، «یوسی کوهن» را به جای وی به نتانیاهو معرفی کرد و در نهایت نیز موفق شد کوهن را به ریاست موساد برساند. 
تیکون عولام در پایان نوشت نوعم ایزر پس از آن از موساد جدا شد و همچون بسیاری از مسؤولان سابق موساد به شرکت امنیت سایبری «XM Cyber» پیوست و هم اکنون رئیس بخش اجرایی این شرکت است. 

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/453786/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

درگیری درکابینه نتانیاهو بعد از گنده گویی درباره ایران | ماجرا چیست؟

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید