پیام ویژه

آخرين مطالب

نگاهی به سناریوهای احتمالی پس از انتخابات آمریکا: جنگ داخلی، جنگ خارجی یا کودتا گزارش

نگاهی به سناریوهای احتمالی پس از انتخابات آمریکا: جنگ داخلی، جنگ خارجی یا کودتا
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - آمریکا مسائل و مشکلات زیادی برای حل و فصل پیش رو دارد و جنگ پس از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، دور از ذهن نیست.

به گزارش جماران ، بسیاری بر این باورند روند برگزاری انتخابات کنونی آمریکا در تاریخ این کشور بی‌ سابقه است و ممکن است مسیر آینده این کشور را نیز برای دهه‌ ها تغییر دهد.
ترامپ مدت هاست که بر طبل تقلب می‌ کوبد و سیستم انتخاباتی کشورش را فاسدترین در جهان می‌ نامد او بارها گفته است که پیروز قطعی انتخابات است و اگر شکست بخورد، حتما تقلب شده است. کاندیدای دموکرات ‌ها نیز پیروزی خود را حتمی می ‌داند.
در شرایطی که دو قطبی سیاسی در کشور به شدت تشدید شده است. هزاران راست افراطی نژادپرست و البته مسلح طرفدار ترامپ نیز وارد میدان شده ‌اند تا مانع تقلب احتمالی از سوی طرفداران به قول خودشان «جوی خواب آلو» و «هیلاری حقه باز» شوند. اکثر این شبه‌ نظامیان مسلح سابقه شرارت و آشوب‌ های مسلحانه را در پرونده خود دارند. برخی از این گروه‌ ها صراحتا گفته ‌اند، اگر ترامپ ببازد در کشور انقلاب می ‌شود و این آخرین انقلاب خواهد بود.
در حالی که رئیس جمهور آمریکا به طور فزاینده ‌ای تاکید می ‌کند که نتیجه انتخابات 3 نوامبر(13 آبان) را نخواهد پذیرفت، و در عین حال، «هیلاری کلینتون» به طور عمومی به بایدن هشدار داده که در صورت نزدیک بودن شمارش آرا، نتیجه انتخابات را قبول نکند، یک جنگ داخلی گسترده در آمریکا می‌ تواند قریب الوقوع باشد.
از سوی دیگر دموکرات ‌ها نگرانند ترامپ در صورت شکست در انتخابات حاضر به پذیرش انتقال مسالمت ‌آمیز قدرت نباشد.
شاخص‌ های کافی از هر دو کارزار انتخاباتی آمریکا وجود دارد که نشان می ‌دهد خشونت، گزینه ای برای هر دو طرف است. ممکن است استدلال شود که آمریکا در حال حاضر با توجه به تعصب نژادی آشکار علیه شهروندان سیاه پوست در یک جنگ داخلی است.
نتایج نظرسنجی ها
بر اساس یافته‌ های نظرسنجی «یوگاو»، نیمی از آمریکایی ‌ها انتظار دارند شاهد افزایش خشونت ‌ها در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور باشند. این مطالعه این فکر را ایجاد می ‌کند که احتمال دارد جنگی داخلی در آمریکا رخ دهد که یکی از عوامل اصلی آن، راست گرایان افراطی، هستند.
درگیری که از قبل در جریان بود، ممکن است به خشونت گسترده تبدیل شود. نظرسنجی «یوگاو» نشان می‌دهد که 56 درصد آمریکایی ‌ها از افزایش شدید خشونت ‌ها و درگیری ‌ها پس از انتخابات این کشور هراس دارند. بر اساس نظرسنجی انجام شده از حدود 2000 رای دهنده، 47 درصد از این افراد عنوان کردند که با این ایده که انتخابات آمریکا به احتمال زیاد منصفانه و صادقانه است، مخالف هستند. اندکی بیش از نیمی از آنها، یعنی 51 درصد به طور کلی در مورد اینکه چه کسی به عنوان رئیس جمهور قانونی آمریکا انتخاب می‌شود، نظری ندارند.
یک کارشناس می ‎گوید «این نتیجه، ترسناک‌ ترین نظرسنجی است که تاکنون با آن مرتبط بوده ام؛ هم چپگرا‌ها و هم راستگرایان مجهز به اسلحه هستند».
بر اساس نظرسنجی دیگری که توسط ایندیپندنت انجام شده، آمریکا همانند «انبار باروتی از هواداران دوآتشه» است و تقریبا سه‌ چهارم آمریکایی ‌ها نگران آشوب‌ ها و خشونت‌ های بعد از روز انتخابات اند. 
براساس نظرسنجی مشترک «جی. ‌ال پارتنرز و ایندیپندنت» از هر چهار رای‌ دهنده، سه نفر یعنی 72 درصد، از خشونت‌ های پس از انتخابات اظهار نگرانی زیاد یا نسبتا زیاد کرده ‌اند. 
شرکت «جی. ‌ال پارتنرز» از طرف ایندیپندنت مامور نظرسنجی از رای‌ دهندگان آمریکا شد و با 1034 نفر در سراسر آمریکا تماس گرفت. 
بیش از 70 درصد طرفداران هر دو رقیب ریاست جمهوری گفته ‌اند که از این موضوع نگران اند. 
نگرانی‌ ها در میان حامیان ترامپ بالاتر است به طوری که 77 درصد گفته‌ اند بیم راه افتادن خشونت و آشوب دارند. از میان طرفداران بایدن 73 درصد اظهار نگرانی کرده ‌اند. 
چنین ترسی ظاهرا ارتباط مستقیم به این نگرانی آمریکایی ‌ها دارد که تا 4 نوامبر معلوم نخواهد شد چه کسی از رقابت ریاست جمهوری برنده بیرون آمده است. 
بیش از دو سوم کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند (68 درصد) گفته ‌اند که از روشن نبودن نتایج انتخابات «خیلی یا تا اندازه‌ ای نگران» هستند. 
ترامپ بارها از پاسخ به سوالاتی که پرسیدند آیا نتیجه انتخابات را قبول می ‌کند و تضمین می ‌کند که انتقال قدرت با آرامش انجام شود، طفره رفته است. در عین حال، «هیلاری کلینتون» به طور عمومی به بایدن هشدار داده که در صورت نزدیک بودن شمارش آرا، نتیجه انتخابات را قبول نکند. 
در عین حال ممکن است رای ها خیلی سریع بازخوانی شوند، و هر دو طرف اعلام پیروزی کنند و عناصر افراطی هر دو طرف مسلح به خیابان ‌ها بروند.
تقریبا قطع به یقین است که بلافاصله پس از انتخابات، حوادث بیشتری در مورد کشتن شهروندان سیاه پوست توسط پلیس ‌های سفید پوست رخ خواهد داد؛ این کار باعث ریختن بنزین در جهنمی می ‌شود که از قبل به راه افتاده بود. 
انتخابات، آزادانه یا عاری از مداخله نیست
نتایج نظرسنجی ظاهرا به نگرانی دیگری که در میان مردم شایع است نیز ارتباط دارد: انتخابات، آزادانه یا عاری از مداخله نیست. 66 درصد نظرسنجی‌ شوندگان پس از آن که ترامپ ماه ‌ها در بوق و کرنا کرده که رای ‌گیری پستی به صورت انبوه به اندازه رای غیابی که به صورت درخواستی صورت می‌ گیرد ضمانت ندارد، چنین نگرانی ‌هایی دارند. 
اظهارات جنجالی اخیر ترامپ درباره گروه‌ های تندرو
در صورت شکست ترامپ در انتخابات، بازوهای وی برای برهم زدن بازی و شروع یک جنگ مسلحانه یا جنگ داخلی احتمالی گروه‌ های شبه ‌نظامی هستند.
دموکرات ‌ها از اظهارات اخیر ترامپ درباره گروه‌ های تندرو سفیدپوست نظیر «پراود بویز» (پسران مغرور) که ایجاد خشونت کرده‌ اند، ابراز نگرانی کرده‌ اند. 
ترامپ روز 30 سپتامبر مدعی شد چیز زیادی در مورد این گروه نمی ‌داند، در حالی که شب قبل از اولین مناظره وقتی از او خواسته شد چنین گروه‌ هایی را محکوم کند، از اعضای این گروه خواست «عقب بایستند و آماده باشند.» 
این اظهارات یکی از برجسته‌ ترین لحظات در مناظره بود. «کریس والاس» مجری مناظره از ترامپ پرسید آیا «مایل است گروه ‌های شبه‌ نظامی و تندروهای سفید پوست را محکوم کند»؟ 
رئیس جمهور گفت: «مایلم این کار را بکنم.» اما در عوض بحث اعتراضات «جان سیاه ‌پوستان مهم است» را پیش کشید و افزود «تقریبا هرچه پیش می ‌آید از جناح چپ است نه جناح راست… من خواهان آرامش هستم.» 
والاس و بایدن هر دو در یک لحظه ترامپ را تحت فشار گذاشتند که گروه «پراود بویز» و گروه ‌های دیگر را محکوم کند. رئیس جمهور طفره رفت و بعد گفت «پراود بویز، عقب بایستید و آماده باشید. اما بگذارید به شما بگویم، بگذارید به شما بگویم، کسی باید کاری در مورد آنتیفا و چپ گرا‌ها بکند زیرا این مشکل از جناح راست نیست، این مشکل از جناح چپ است.» 
اعضای «پراود بویز»، که بعضی از آنها در اعتراضات تبعیض ‌نژادی به صورت مسلح حاضر شدند، از اظهارات ترامپ در مناظره استقبال کردند. 
تمرینات نظامی گروه ‌های شبه نظامی و تدارک اعتراضات
گروه ‌های شبه نظامی در سراسر مرکز و شمال غربی آمریکا در حال افزایش عضوگیری هستند و گفته می ‌شود که در مناطق دور افتاده تمرین ‌ها و آموزش ‌های نظامی در جریان است.
رئیس‌جمهور آمریکا در بین گروه ‌های نژادپرست و به شدت مسلح آمریکا پایگاه اجتماعی بسیار گسترده ‌ای دارد و آنها نیز ظاهرا پذیرفته ‌اند که ترامپ پیروز انتخابات خواهد بود و اگر در این انتخابات بایدن برنده شود، قطعا تقلبی صورت گرفته است.
ترامپ و جمهوری ‌خواهان به علت احتمال تقلب انتخاباتی دموکرات ‌ها، قصد دارند در روز رای‌ گیری هزاران نفر از شبه ‌نظامیان هوادار خود را به شعب اخذ رای اعزام کنند. این افراد تلاش می‌ کنند تا شواهدی مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست ‌جمهوری این کشور کشف و مستندسازی کنند.
این افراد تصاویر و ویدئو‌هایی را جمع‌ آوری خواهند کرد که جمهوری‌ خواهان بتوانند از آنها در راستای تایید ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات استفاده کنند.
در عین حال، اعتراضات در صورتی که رئیس جمهور از نتیجه انتخابات راضی نباشد، همین الان هم در سراسر آمریکا برنامه ‌ریزی شده است. 
ائتلافی به نام «حفاظت از نتایج» مدعی است آماده اجرای 250 راهپیمایی است که از لاس وگاس تا فلوریدا انجام می ‌شوند. 
این ائتلاف ادعا کرده نماینده صدها گروه و دارای 10 میلیون عضو است. «شان الدریج» به خبرگزاری فرانسه گفت: «در سیاست آمریکا خیلی عجیب است که نگران این موضوع باشیم که آیا رئیس جمهور در قدرت نتایج انتخابات را می ‌پذیرد و روند انتقال قدرت را به آسانی انجام می ‌دهد. ما باید خاطرجمع شویم که هر فشار مفسدانه ‌ای که ترامپ برای پایین کشیدن نتایج انتخابات وارد می ‌آورد، با پاسخ سریع مردم آمریکا مواجه خواهد شد که خواستار شمارش تک‌ تک آرا و احترام به نتایج معتبر نهایی هستند.» 
یک گروه دموکراسی‌ خواه نیز اظهار نگرانی‌ هایی کرده است. 
مرکز عدالت «برنان» در بیانیه ‌ای اعلام کرد: «با نزدیک شدن به روز انتخابات، ترامپ به طور فزاینده تهدیداتی کرده است که موجب هراس رای ‌دهندگان شده است. او ابتدا موضوع اعزام نیروی انتظامی یا استفاده از گارد ملی را برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی در حوزه ‌های رای ‌گیری پیش کشید. رئیس جمهور قبلا هم از اختیارات خود در بحث انتظامی سوءاستفاده کرده است.» 
در ادامه بیانیه آمده است: «قوانین فدرال و ایالتی اعزام هرگونه نیروی نظامی، انتظامی یا کمیته به حوزه‌ های رای‌ گیری را که موجب وحشت رای ‌دهندگان یا دخالت در هر امر نامربوط به حفظ آرامش در زمان برگزاری انتخابات می‌ شود، به وضوح ممنوع کرده است. مهم است که از اظهارات ترامپ همان برداشتی شود که منظورش بوده؛ نه فقط فراخوان برای اقدام غیرقانونی، بلکه تلاش برای سرکوب رای‌ دهندگان. مردم نباید به دل خود وحشت راه بدهند.» 
آغاز جنگ خارجی برای جبران شکست
برخی از تحلیل‌ گران آمریکایی ادعا می کنند که در صورت احساس خطر ترامپ از شکست در انتخابات، وی به اقدام نظامی علیه یکی از کشور‌های خاورمیانه دست خواهد زد.
این پیش‌ بینی تحلیل ‌گران آمریکایی بر این اساس است که تاریخ صده اخیر آمریکا نشان داده است که رئیس ‌جمهوری که در حین جنگ باشد در این کشور تغییر نکرده است. این در حالی است که برخی جمهوری ‌خواهان را متهم می‌ کنند که در زمان بوش پسر از این مساله سوء‌استفاده شده است.
رجوع به دیوان عالی
«جورج دبلیو بوش» کاندیدای جمهوری ‌خواه و «ال گور»، کاندیدای دموکرات، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2000 رقابت بسیار تنگاتنگی داشتند. نتیجه انتخابات در ایالت فلوریدا برای این انتخابات تعیین کننده بود و آرای دو کاندیدا در این ایالت اختلاف کمی داشت. در نهایت دیوان عالی آمریکا با ورود به این مساله پیروز انتخابات را تعیین کرد.
حال مرگ قاضی «روث بیدر گینزبرگ» یک جای خالی را در دیوان عالی کشور باز می ‌کند که ترامپ برای پر کردن آن عجله خواهد کرد و احتمالا فرآیندهای منظم و قانونی را دور می ‌زند که این خود جای بحث دارد.
با این حال، اگر ترامپ شکست بخورد شاید دیوان عالی این کشور نتواند مسئله را از طریق رسمی و قانونی حل و فصل نماید و در نهایت اردوکشی خیابانی نتیجه این دوره از انتخابات را تعیین کند. 
پیش بینی نیویورک تایمز
«توماس فریدمن» روزنامه نگار مطرح آمریکایی و ستون ‌نویس روزنامه نیویورک تایمز که یکی از منتقدان سرسخت ترامپ است، در رابطه با جنجال ‌های اخیر بر سر احتمال اقدام ترامپ در عدم تحویل دادن مسالمت آمیز قدرت به برنده انتخابات ریاست جمهوری از جمهوری‌خواهان به دلیل عدم مخالفت و نایستادن در برابر رئیس‌جمهور انتقاد کرد و گفت: ما به طور قطع و یقین یک انتخابات مناقشه ‌برانگیز خواهیم داشت مگر اینکه ترامپ برنده شود.
از سویی نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات نظامی آمریکا نگرانند دونالد ترامپ از ارتش برای سرکوب اعتراضات ناشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند.
انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا همواره مورد توجه سایر دولت‌ ها نیز قرار گرفته است. با این حال پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال 2016 ، شرایط کمی متفاوت ‌تر از قبل برای خود آمریکا و دیگر دولت ‌ها تغییر کرد. در طول این مدت و پس از روی کار آمدن این رئیس‌ جمهور جمهوری‌ خواه، اتفاقات بی‌ سابقه ‌ای در این کشور و در جهان افتاده است.
شیوع ویروس کرونا در جهان و عملکرد ضعیف وی در آمریکا به زعم سایر مقامات این کشور، اعتراضات دامنه دار در این کشور که در 100 سال گذشته تاریخ این کشور بی‌ سابقه بوده، عملکرد ضعیف دیپلماتیک ترامپ که به انزوای آمریکا در شورای امنیت و سازمان ملل انجامید و تشدید رقابت ها و تنش‌ های سیاسی و نظامی با سایر دولت ‌ها، از عمده‌ ترین دلایلی است که حساسیت‌ های انتخابات آتی را نه تنها برای مردم آمریکا بلکه برای دیگر دولت‌ ها بیش از پیش اهمیت بخشیده است، چرا که حضور مجدد این رئیس ‌جمهور در آمریکا می‌تواند باعث افزایش تنش ‌ها در عرصه ‌بین ‌الملل و حتی در داخل آمریکا نیز شود.
گفتنی است اولین جنگ داخلی آمریکا بین سال‌ های 1865 تا 1961 بین ایالت ‌های جنوبی و شمالی به وقوع پیوسته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/482316/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

هواوی با تکیه بر «هارمونی او اس» رویای جهانی شدن را در سر دارد

بهسازی جاده قدیم «نمره‌ یک» به امیدیه از سوی نفت و گاز آغاجاری

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

HMD از اولین گوشی‌های برند خود رونمایی کرد؛ ارزان‌قیمت با اندروید 14

بازی/ Soccer Stars؛ حریف را گل باران کنید

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

تیرخلاص به خودروی کارکرده

کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد

مخبر: مراقبت کنید تا اخلال و مشکلی در برگزاری کنکور سراسری رخ ندهد

ضرغامی: آمارها نشانگر رشد قابل‌توجه گردشگری است

ممنوعیت همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

گوگل پلی هفته آینده رفع فیلتر می‌شود؟

لایحه فیلترشدن تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

معاون رئیس جمهور: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است

وزیر کشور: فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه وظیفه ذاتی در حوزه حجاب دارد

اظهارات فرمانده سابق سپاه در مورد طرح نور، و لایحهٔ حجاب و عفاف

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

افزایش شمار پروژه‌های خدماتی در نفت و گاز آغاجاری

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

معاون رئیس جمهور: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

نقش برجسته صنعت نفت در تحقق رشد اقتصادی 1402

تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در بافت تاریخی زواره اصفهان

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

عینک هوشمند جنجالی متا با ویژگی‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد

امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ این موضوع با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ عکس خواهد داد

وکیل توماج صالحی: رای پرونده موکلم صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

وزیر کشور: در "طرح نور" اساس کار، اصلاح با تذکر است

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی