پیام ویژه

آخرين مطالب

جزئیات تازه از نوزاد رها شده در حاشیه اصفهان به روایت عکاس فرهنگی و اجتماعی

جزئیات تازه از نوزاد رها شده در حاشیه اصفهان به روایت عکاس
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ایسنا / انتشار تصویری دلخراش از جسد نوزادی در یکی از مناطق بیابانی حاشیه شهر اصفهان درحالی که با بدن برهنه و زخمی رها شده بود از سوی یکی از فعالان اجتماعی این منطقه واکنش های بسیاری را به دنبال داشته است.
به دنبال انتشار تصویر جسد این نوزاد در شب جمعه (2 آبان ماه)، این عکس به سرعت در فضای مجازی پخش شد و مسئولان استان اصفهان تاکنون درباره آن اظهارنظرهای متفاوتی داشته اند. استاندار اصفهان نیز روز گذشته (یکشنبه_4 آبان) دستور داد صحت و سقم این عکس و خبرهای منتشر شده درباره آن بررسی شود.
سید امیر هاشمی نژاد فعال اجتماعی ساکن منطقه حصه و عکاس و منتشر کننده تصویر دردناک کودک رها شده در این منطقه، درباره صحت و سقم این عکس و جزئیات آن را پذیرفت و از انگیزه خود برای انتشار این تصویر گفت.
حضور ماموران نیروی انتظامی و اهالی محل بر سر صحنه
این فعال اجتماعی ساکن منطقه حصه با اشاره به اینکه روز جمعه 2 آبان ماه این عکس را گرفته، اظهار کرد: چون فعال اجتماعی و ان شاالله امین مردم این منطقه هستم، مردم همیشه با من تماس می گیرند و پیگیر مشکلات و مطالبات آنها هستم. وقتی به من اطلاع دادند این جنازه در یکی از مناطق حاشیه ای شهر اصفهان که بهتر است از آن اسمی نیاورید، پیدا شده به آنجا رفتم و این عکس را گرفتم. ماموران نیروی انتظامی و اهالی محل هم حضور داشتند. عکس را گرفتم و به نیروی انتظامی کمک کردم و مردم را متفرق کردیم، حتی در محله تحقیق کردم و به پاتوق های کارتن خواب ها سر زدم که ببینم خانم باردار کارتن خوابی بوده که الان نیاز به کمک داشته باشد، اما کسی را پیدا نکردم و گزارش ها را به مامور نیروی انتظامی دادم و رفتم. دیگر اطلاع ندارم چه پیگیری هایی شد، اما همان شب این عکس را منتشر کردم.
هاشمی نژاد افزود: عکس واضح این جنازه را دارم. این بچه خاکی نشده، یعنی روی زمین کشیده نشده است، درحالی که اگر می خواستند آن را بیندازند داخل کیسه ای می گذاشتند و می انداختند، ولی این بچه با ناف بلند که روی زمین کشیده شده رها شده بود، به طوری که ناف یک طرف و بچه طرف دیگر بود.
به گفته وی، شواهدی وجود دارد که این عکس مربوط به زنان کارتن خوابی است که در این مناطق زندگی می کنند ولی باید ببینیم مسئولان چه می گویند.
بارها پیگیری کردم اما بی نتیجه بود!
این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه سرپرست اداره کل بهزیستی استان اصفهان در صدا و سیما این موضوع را تایید کرد، گفت: این درحالی است که استاندار اصفهان درخواست بررسی موضوع را داده و معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان هم به صحت عکس شبهه وارد کرده است. درحالی که من بارها این موضوعات را اعلام و پیگیری کرده بودم، اما دیدم واقعا نتیجه ای نمی دهد و وقتی این اتفاق افتاد عکس آن را منتشر کردم.
وی به معضلاتی همچون کودک فروشی، رها کردن نوزاد، کارتن خوابی، کودکان کار، اعتیاد و ... در مناطق حاشیه ای اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: این ها پدیده هایی است که هر روز با آن سر و کله می زنیم، اگرچه پیگیری ها و مطالبه گری های زیادی کرده ایم و در برخی موارد نتیجه هم گرفته ایم، اما زور غول فقر، اعتیاد و... بیشتر از فعالیت های مردمی است. حرف ما این است که تا کی مردم این مناطق باید با این صحنه ها مواجه شوند!؟ پیش از این هم فیلم منتشر کردم که نشان می داد کودکان ساکن در مناطق حاشیه ای اصفهان درحال تقلید رفتار معتادان و کارتن خواب ها و کشیدن مواد مخدر هستند!
اگر اشتباهی کرده ام جواب می دهم
هاشمی نژاد با تاکید براینکه به هر ارگانی که نیاز باشد پاسخ می دهد، گفت: مسئولان باید پای کار بایستند و معضل را حل کنند، نه اینکه افراد فعالی که در این منطقه کار می کنند را ساقط کنند. ماهانه به بیش از 200 سرپرست خانوار ارزاق می دهیم و این فقط یک مورد از کارهای ماست، اگر واقعا می توانند کمک کنند ما حاضر به همکاری هستیم و اگر اشتباهی کرده ام جواب می دهم، اما 90 درصد مشکل به مسئولان استان برمی گردد.
این فعال اجتماعی و ساکن منطقه حصه با بیان اینکه مسئولان استان الان دارند صورت مساله را پاک می کنند، گفت: اول گفتند این عکس کذب است و بعد دستور بررسی صحت و سقم آن را می دهند! البته به خاطر دستور نهادهای امنیتی همکاری کردم و عکس را برداشتم ولی حتی اگر عکس منتشر نمی شد با بچه هایی که در این منطقه زندگی می کنند و این تصاویر را به صورت واقعی می بینند چه کاری می خواهند بکنند؟! متاسفانه در این مناطق زیرساختی و ریشه ای کار نمی شود و به خاطر همین معضلات بسیاری که وجود دارد حل نشده است.
این عکس عمق فاجعه حاشیه شهر اصفهان را نشان می دهد
وی در پاسخ به این سوال که از انتشار این عکس پشیمان نیستید؟ گفت: این عمق فاجعه حاشیه شهر را نشان می دهد، حتی شواهدی داریم که می گوید مادر این نوزاد شب ها به این منطقه آمده و گریه و زاری می کند! احتمالا به این زن رسیدگی نشده و رها شده است.
هاشمی نژاد با بیان اینکه هنوز هویت مادر این نوزاد مشخص نشده، تصریح کرد: پیگیر تحقیقات هستم که ببینم چه می شود، در عین حال که پای عواقب انتشار این عکس هستم و امیدوارم آقایان مسئول هم پای عواقب کار خودشان باشند.
وی با تاکید براینکه هر کسی جای من بود این عکس را منتشر می کرد، افزود: صدها مورد دیگر را در مناطق حاشیه اصفهان دیدم اما به صورت خصوصی پیگیری کردم، ولی در این مورد احساساتم غلبه کرد و عکس را منتشر کردم. اگر شما هم جای من بودید این عکس را نشر می دادید. من پشیمان نیستم مسئولی باید پشیمان باشد که برای حل معضلی که به حوزه کاری او مربوط بوده همکاری و پیگیری نکرده است.
این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه گفته می شود باید خیریه ها در مناطق حاشیه نشین کار کنند، تاکید کرد: خیریه ها ناتوان اند، درحالی که اینجا نیروهای فعال و بومی دارد که دلسوز منطقه هستند و درخواست ما این است که از نیروهای بومی حمایت کنند.
وی گفت: مطالبه ما حل معضلات اجتماعی و فرهنگی اینجاست، ما درخواست زیادی نداریم، مگر نگهداری 100 کارتن خواب چقدر سخت است!؟ ما ساکنان مناطق حاشیه نشین که باید چوب آدم اشتباه کاری را بخوریم که معتاد است و اینطور زندگی می کند؟ اصلا بچه های این مناطق چه گناهی کرده اند؟
وی خاطرنشان کرد: شما کدام جوانی را سراغ دارید که بهترین روزهای زندگی اش را صرف معضلات اجتماعی کند و اندازه چهار مسئول کار کند بدون اینکه چشم داشتی داشته باشد، اما من را به خاطر انتشار این عکس محکوم می کنند؟!
هاشمی نژاد با اشاره به همزمان شدن انتشار این تصویر با اختتامیه جشنواره فیلم کودک در اصفهان، تاکید کرد: من از منتقدان جشنواره فیلم کودک اصفهان هستم و پیشنهاد دادم هزینه آن را برای کودکان محروم صرف کنند، البته امسال 500 میلیون برای این کار اختصاص دادند. اگرچه انتشار این عکس هیچ ارتباطی با جشنواره ندارد، ولی قطعا وقتی این معضلات هست هزینه اضافی برای برگزاری جشنواره هیچ توجیهی ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/483885/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن: بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

اطلاعات بیشتری از ردمی 13 5G فاش شد؛ ظرفیت باتری و سرعت شارژ

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

ریزش دومین بنای خشتی ایران

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند چه بود؟/ عکس

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

تداوم رگبار و رعد و برق تا پایان هفته

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

پیش‌بینیِ تداوم بارش‌ها در غرب و شرق کشور

امدادرسانی به مردم گرفتار در سیل جنوب سیستان‌ و بلوچستان ادامه دارد

برخی از مشخصات سری Nova 13 هواوی فاش شد

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

آتش گرفتن قطار در کانادا

دیدار و گفت‌وگوی وزیران نفت ایران و پاکستان

صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است

شناسایی باندهای فحشا و تجارت جنسی

وزارت بهداشت: فعلا الزامی به تزریق همگانی واکسن گارداسیل نیست

خودروهای برقی چینی ارزان شد

شاهین کارکرده 600 میلیونی شد

ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل معترض شد

مهدی فضائلی کیست؟ / داستان مردی که اخبار غیررسمی بیت رهبری را منتشر می‌کند

فارن افرز: جنگ ایران و اسرائیل از سایه خارج شد

زمان حدودی رونمایی ناتینگ فون 3 لو رفت

کلید موفقیت آیفون 16 در دستان بدترین آیفون تاریخ

عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی

اطلاعیه شماره 4 فراجا در اجرایِ طرح نور

تجمیع اعتبارات هزینه ای ستاد وزارت اقتصاد با ادارات کل استانی

تجمع بانوان محجبه در حمایت از عفاف و حجاب در تهران/ ویدئو و تصاویر

استفاده از این اپلیکیشن، گوشی های قدیمی سامسونگ را نابود می‌کند

خبرگزاری آمریکایی: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند

نسل جدید ربات انسان‌نمای اطلس رونمایی شد

فرمانده مغرور؛ بازخوانی 4 برخورد ابوالحسن بنی‌صدر و نیروهای مسلح ایران

نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه عفاف و حجاب به سرمنزل مقصود برسد، پیشدستی کرد، ممنونیم

تصاویر جدید از سیل هولناک در چین