پیام ویژه

آخرين مطالب

وکیلی: نماینده‌ از رسانه‌های خصوصی انتخاب شود فرهنگی و اجتماعی

وکیلی: نماینده‌ از رسانه‌های خصوصی انتخاب شود
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - محمدعلی وکیلی گفت:به نظرم بسیار مهم است که این فرد از میان رسانه های خصوصی انتخاب شود چرا که او می تواند شرایط و مشکلات رسانه‌های خصوصی را درک کند.
محمد علی وکیلی نماینده‌ی سابق مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات در گفت‌گو با انصاف نیوز درباره‌ی نقش این هیئت در آزادی مطبوعات گفت: طبق قانون هیئت نظارت تنها مرجع صدور مجوز و به تبع مرجعیت در صدور مجوز تنها مرجع نظارتی است اما این قانون مطبوعات یک تعارضی با وظایف ذاتی دستگاه قضایی دارد. قاضی رسیدگی به هر نوع دادخواستی را وظیفه ذاتی خود می داند. در حالیکه قانون مطبوعات و کسی که قانون مطبوعات را نوشته است مسئولیت دستگاه های نظارتی را به هیئت نظارت که یک هیئت حاکمیتی، شامل نماینده قوا و نهادهای دیگر تفویض کرده است.
او ادامه داد: این تعارض سالهاست وجود دارد و بر اساس سلیقه افراد حاکم بر قوه قضاییه و هیئت نظارت تصمیم گرفته می‌شود که به سمت همگرایی بروند و یا از وظائف حداکثری خود در قانون استفاده کنند. گاهی آنقدر این موضوع شور می‌شود که باعث لوث شدن مسائل می شود. برای نمونه هیئت نظارت حکم به لغو امتیاز رسانه‌ای میدهد ولی قوه قضاییه و بازپرس حکم به انتشار می‌دهند. یا بلعکس. این باعث سرگیجه اهالی رسانه است.
نماینده‌ی سابق مجلس گفت: ما هم وقتی در هیئت عضو شدیم، گفتیم که یکی از دو طرف باید کوتاه بیاید. خوشبختانه ریاست آقای رئیسی در قوه قضاییه، ایشان پیشنهاد ما را مبنی بر اینکه «هیئت نظارت اعلان جرم کرده و قوه قضاییه مقدار تنبیه را تعیین کند» پذیرفت. با این پیشنهاد قوه قضاییه دیگر در اعلام جرم دخالتی نداشته باشد. سابق بر این اوضاع اینطور نبود. هر دو نهاد هم اعلام جرم و هم اعلام مجازات می کردند. به نظر من این رویه خوبی بود تا ما به اصلاح قانون مطبوعات برسیم. اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که این اواخر خود هیئت نظارت اقدام به توقیف روزنامه جهان صنعت کرد.
وکیلی درباره‌ی مواجه‌ی ضابطین قضایی با مطبوعات توضیح داد: یکی از مشکلاتی که من در این چهار سال با آن مواجه بودم این بود که بولتنی را یکی از نهادها یا ضابطین به هیئت ارائه می‌دادند. درآن بولتن پاراگرافی از یک یادداشت یا گزارش را می‌‌نوشتند و سپس برای آن پاراگراف چند صفحه توضیح مبنی بر میزان تخلف می‌نوشتند. اگر بنا بود بر اساس همان پاراگراف قضاوت شود که قضاوت‌ها سخت و مهلک می‌شد. ما این رویه را اصلاح کردیم که اگر یکی از رسانه ها شاکی یا مدعی دارد باید نسخه فیزیکی کامل مطلب نیز وجود داشته باشد تا اعضای هیئت نظارت ابتدا و انتهای آن مطلب را را ببینند و با آگاهی کامل تصمیم بگیرند.
وی افزود: پس از این تصمیم مکرراً این اتفاق رخ داد که ما با خواندن پاراگراف در بولتن تصور می کردیم که فی رخ داده اما وقتی نسخه کامل به هیئت می آمد و متن کامل خوانده می‌شد نظر هیئت تغییر پیدا می‌کرد. اینها ظرافت هایی است که در کار این هیئت وجود دارد بنابراین معتقد هستم گرچه نماینده مدیران مسئول در این هیئت فقط یک نفر است اما اگر شخص مطالبه‌گری باشد و در عین حال برمحیط رسانه ای و کار رسانه ای اشراف داشته باشد می تواند روی آراء تمام اعضای هیئت اثرگذار باشد.
عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس درباره‌ی مشکلات قانون مطبوعات گفت: قانون مطبوعات ما به هیچ عنوان ناظر بر شرایط کنونی مطبوعات نیست. مطبوعات به معنای رسانه دچار تغییرات شگرفی شده و فضای دیجیتالی تبدیل به فضای غالب رسانه‌ای شده است. چیزی که ما اکنون در قانون مطبوعات داریم جامعیت و مانعیت خود را از دست داده است. ضمن آنکه این قانون به هیچ وجه معمای دو نظارتی را حل نمی کند. به همین خاطر است که ما سال‌هاست از دولت های مختلف به خصوص دولت آقای روحانی مطالبه لایحه اصلاح قانون مطبوعات را داشتیم.
او ضمن گلایه از کوتاهی دولت در ارائه لایحه اصلاح قانون مطبوعات اضافه کرد: متاسفانه دولت کوتاهی کرد و ما رسیدیم به سال آخر مجلس دهم. چون دولت کوتاهی کرده بود من مجبور شدم شخصاً طرح اصلاح قانون مطبوعات را به مجلس ارائه دهم که کلیتش در صحن تایید شد برای جزئیات به کمیسیون فرهنگی رفت. این قانون در کمیسیون بود که متاسفانه عمر مجلس دهم کفاف نداد. در چهارچوب آن طرح را پیشنهاد دادیم که ترکیب هیئت نظارت با توجه به کثرت ای که در جامعه ی رسانه ای رخ داده است باید به نفع رسانه‌ها تغییر کند. به طوری که توازن بین نهادهای حاکمیتی و رسانه ها برقرار شود. هرچند امیدی ندارم که این طرح در مجلس یازدهم به جایی برسد اما امیدوارم روزی این طرح تبدیل به قانون شود.
وکیلی به سوالی درباره‌ی ویژگی‌های لازم برای نماینده‌ی مدیران مسئول در هیات نظارت پاسخ داد: با مشاهداتی که ظرفیت 4 سال از هیئت نظارت داشتم نماینده مدیران مسئول هرچند یک نفر در میان جمعی هفت نفره است؛ اما اگر توانا باشد می‌تواند تبدیل به شخصیتی تاثیر گذار در آن جمع شود. این بسیار مهم است که چه کسی انتخاب می شود. از طرفی به نظرم بسیار مهم است که این فرد از میان رسانه های خصوصی انتخاب شود چرا که او می تواند شرایط و مشکلات رسانه‌های خصوصی را درک کند.
برای خواندن بقیه خبرهای پرونده‌ی ویژه «انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات» این پرونده کلیک کنید
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/488212/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

دامغان لرزید

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور